Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: JR - 20.01.2015, 15:45:45
-
Tervehdys,
Näyttäisi siltä että jäähdytysnestettä vuotaa kannentiivisteestä aivan moottorin etupäästä hyvin läheltä vesipumppua. Onko tämä tyypillistä, vai voisiko tuo vuoto tulla vesipumpun tiivisteen yläreunasta ?
Miten asiaan saisi varmuutta ? vai täytyykö vaan alkaa kantta ottamaan irti ?
Kiitokset mielipiteistä jo etukäteen !
t. Jussi
-
Oma epäilys kohdistuisi vesipumpun/kannen välisten O-renkaiden vuotavan. Haurastuvat vanhuuttaan ja jäävät joskus tihkumaan vesipumpun vaihdonkin jälkeen.
-
Ainakin kannattaa kokeilla ne kumirenkulat, siihen kun ei tarvitse kantta irrottaa.
-
Kiitos vastauksista. Kyllähän tuo vesipumpun tiiviste tuntuu ihan järkeenkäyvältä vaihtoehdolta varsinkin kun vuoto on aika reilua. Ei muuta kuin huomenna pumppua irrottamaan, katsotaan miten homma jatkuu.
t. jussi
-
Mul oli oik.etu kulmaan syövyttäny reiän. Siihen missä kansipahvissa ja lohkossa on reikä mutta kannessa ei...
-
No joo, vesipumpun tiivisteet tuli vaihdettua ja kyllähän se nestevuoto siitä johtui. Vanhat kumirenkaat olivat niin kovettuneita että luulin niitä ensin metallirenkaiksi.
Mutta mites sellainen juttu: Nyt kun laitoin uudet nesteet syylariin, käynnistin moottorin, niin ilmakuplia tulee paisunta-astiaan jatkuvasti. Moottori kävi ainakin 15 min mutta kuplien tuleminen ei loppunut, luulisi että moottori olisi siinä ajassa jo ilmaantunut.
Onkohan kansipahvi kuitenkin jostain kohtaa rikki ja työntää kaasua vesipuolelle ?
Mitä mieltä olette ?
t. Jussi
-
Olikos sulla lämppäri täysillä samalla kun ilmasit? Jos oli niin sitten kuulostaa kansipahviongelmalta, katoaako nestettä tai savuttaako ym.?
-
Joo, lämppäri oli täysillä. Ja nyt kun tarkemmin tuota pakoputken päätä katsoi niin taitaa sitä vettä tulla sieltäkin.
t. Jussi
-
Joo, lämppäri oli täysillä. Ja nyt kun tarkemmin tuota pakoputken päätä katsoi niin taitaa sitä vettä tulla sieltäkin.
t. Jussi
Pakoputkesta tulee muutenkin kondenssivettä, se on yksi palamis tuote
-
Vielä semmoinen kysymys tuosta B20 koneen ilmaamisesta nestetäytön jälkeen:
Eikös moottorin pitäisi ilmaantua täysin ylävesiletkun kautta ? Eihän siellä itse moottorissa varmaankaan ole mitään erillistä ilmausproppua ?
t. Jussi
-
Insinöörit ovat ilmeisesti olleet sitä mieltä että ilmausproppuja ei tarvita koska niitä ei siellä ole.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=52024.msg908013#msg908013