Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Sharedoc - 20.01.2015, 21:44:34
-
Olen harkinnut kaukokäynnistyksen rakentamista 245 vm 91 B200F/AW70.
Ajatus on käyttää vanhaa Nokian 3310-kännykkää, josta ottaa värinämoottorin ohjaukselta liipaisu-signaali kahdelle 555-ajastinpiirille, josta toinen 555 vetää releen kauttta starttimoottoria muutaman sekunnin ja toinen 555 pitää releen kautta (säädettävän ajan) noin 10 minuuttia sytytysvirran päällä. lisäksi molempien releiden virransyöttö menisi vipukytkimen kautta +12 volttiin, tällöin voidaan estää normaaliajossa kaukokäynnistys.
Eli soittamalla häläri auton kännykkään se starttaisi ja kävisi (säädettävän ajan) noin 10 minuuttia.
-
Hyvä idea mutta haluatko välttämättä puhelimella käynnistettävän?
http://www.ebay.com/itm/Universal-Car-Remote-Central-Kit-Door-Lock-Vehicle-Keyless-Entry-System-EC-/221666945602?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item339c612a42
Tuossa esimerkiksi on kauko-ohjattu keskuslukitus järjestelmä. Siinä tuo kolmas nappi on peräluukun avaukselle ja sille on oma johtonsa.
Toimii vieläpä kätevästi että täytyy pitää pari sekuntia pohjassa. Sillä sais herätteen starttaus elektroniikalle :).
Olen samanlaista miettinyt mutta manuaalivaihteiseen. En vieläkään ole keksinyt miten saan vapaan vaihteen tunnistuksen rakennettua.
-
Tuossa kaupallisessa järjestelmässä näytti etäisyys olevan 60-80 metriä. Ei taida riittää minun tapauksessa kun on työmaalla parkkipaikalle matkaa yli 100 metriä ja rakennusmassaa vielä välissä.
-
Kännykän asetukset kannattaa laittaa niin, että puhelin hälyttää vain tietyistä numeroista soitettaessa. Näin ei lehtikauppias saa vahingossa autoasi käyntiin. Oman puhelimen lisäksi voi sallia sopivien sukulaisten ja kaverien numerot, ja vaikka oman työpisteen lankanumeron.
-
Onkohan 3310ssä tulevan puhelun rajoitusta? Täytyy varmaan etsiä vähän uudempi puhelin josta tämä ominaisuus löytyy.
-
Osta ihan oikea 12v gsm rele, ulkomailta nuita kuintenkin satasen pintaan muistaakseni saa. (Ebay-> 12v gsm switch/relay) Nuo nokialaisista värkätyt ainakin omasta mielestä vaikuttaa vähän semmosilta räpellyksiltä. :idiot2:
E: http://www.ebay.co.uk/itm/SIMCARD-OPERATED-SWITCH-GSM-REMOTE-RELAY-MOBILE-PHONE-REMOT-/321113804173?pt=UK_BOI_FarmingEquipment_RL&var=&hash=item4ac3dfcd8d
-
Vanha puhelin on selvästi halvempi ratkaisu kuin GSM-rele.
-
Tässä olisi halpa kiinalainen gsm-rele jolla kaukokäynnistyksen voisi tehdä.
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-GSM-AUTO-GSM-Remote-Control-System-Double-Relay-output-Wireless-switch-Control/32597868187.html?spm=2114.01010208.3.9.6wHh5D&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_10000009_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10059_10032_10099_10078_10079_10077_427_426_10103_10073_10102_10096_10052_10050_10107_10106_10051,searchweb201603_2,afswitch_5&btsid=0eab823d-3f28-4cac-b155-b3241b9fd946
-
Olen samanlaista miettinyt mutta manuaalivaihteiseen. En vieläkään ole keksinyt miten saan vapaan vaihteen tunnistuksen rakennettua.
Jollakulla oli aika raaka ahtojen rajoittaja tietyllä vaihteella. Tanko, jonka päässä painokytkin ja kun vaihekepula tietyn vaihteen (taisi olla 1, 3 ja 5) kohdalla niin kytkin painuu pohjaan ja kytkimeltä lähti signaali venttiilille joka ampuu osan ahdoista mäkeen.
Tuota voisi manuaalin kohdalla soveltaa laittamalla eteen/taakse/sivuille kytkimet vaihdekepin ympärille. Jos joku kytkimistä on pohjassa, kun auto on esim 1 vaihde päällä, ei auto starttaa.
Normi avaimesta kääntö sitten jotenkin maagisesti ohittaa nuo kytkimet
-
Jollakulla oli aika raaka ahtojen rajoittaja tietyllä vaihteella. Tanko, jonka päässä painokytkin ja kun vaihekepula tietyn vaihteen (taisi olla 1, 3 ja 5) kohdalla niin kytkin painuu pohjaan ja kytkimeltä lähti signaali venttiilille joka ampuu osan ahdoista mäkeen.
Tuota voisi manuaalin kohdalla soveltaa laittamalla eteen/taakse/sivuille kytkimet vaihdekepin ympärille. Jos joku kytkimistä on pohjassa, kun auto on esim 1 vaihde päällä, ei auto starttaa.
Normi avaimesta kääntö sitten jotenkin maagisesti ohittaa nuo kytkimet
Eihän kepis tarvisi olla ku edes ja takana katkasijat, kytkimelle yks joka ohittaa ne ku painaa kytkintä.
-
Tuolla kiinalaisella GSM-releellä on kaksi ohjausta muttei yhtään inputtia jolla tarkastaa lähtikö autokäyntiin esim öljynpaineen tai latauksen merkkivalosta. Täytyy katsella vielä jos löytäisi halvan releen jossa olisi kaksi relettä ja ainakin yksi inputti.