Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hiltsu - 21.01.2015, 14:15:05
-
Hei
Purin tuosta -04 V70 lämppärin moottorin pois, nyt olen tovin ihmetellyt kuinka saan vastuksen siirrettyä uuteen moottoriin. Ohjeita siihen kaipaisin.
Asialla ois jokseenkin kiirus kun auto on pihalla levällään ja illaksi pitäisi töihin lähteä.
Onkos suodatin siinä puhaltimen vieressä raitisilma suodatin vai mikä, ol aika musta, vois huomiseksi moisen vielä hakea :)
-
Siinä vastuksen takapuolella pitäisi olla ruuvit, mistä muovit lähtee purkaantumaan. Eli siis ei ropelin puolella vaan "ulkokuoressa".
-
Siinä vastuksen takapuolella pitäisi olla ruuvit, mistä muovit lähtee purkaantumaan. Eli siis ei ropelin puolella vaan "ulkokuoressa".
No joo, ulkokuoresta irrotin päästä kaks ruuvia ja sitten siitä vaastuksesta yhen. Ei vastus irronnut eikä ois sopinutkaan irtoomaan.
Aikani vänkäsin irti moottoria siitä kuoresta ja ei mihinkään vaikka kuinka herutteli. Lopulta halkes se siipihässäkkä irti, samalla huomasin jotta vastuksessa onkin sisällä kaksi ruuvia, toisenkin aukomalla sai vastuksen irti.
Uus puhallin purkautu nätisti, ja kasauskin oli simppeliä.
On vuan ahtaassa paikkaa etunurkassa oleva ruuvi, sai aikasa herutella sitäkin auki. Mut nyt pelaa taas.
Vissiin vanha moottori ollut aika loppu, kun ei käellä pyöräyttämällä pyörähtäny kuin kieroksen. Uus varmaan kolmekierrosta sekä puhallin puhaltaa ihan eri teholla nyt, pysyy lasit takanakin auki :)
-
Jos puhaltimen moottorin vaihtaa uuteen niin onko siitä vanhasta irroitettava joku vastus? Miksei sitä tule uudessa mukana?
-
Jos puhaltimen moottorin vaihtaa uuteen niin onko siitä vanhasta irroitettava joku vastus? Miksei sitä tule uudessa mukana?
Se on semmonen jäähdytetty pääteaste tms. aika iso elektroninen osa.
-
Minä vaihdoin uuden puhaltimen syksyllä.
Vastus tosiaan pitää ottaa vanhasta.
En nyt millään muista miten vastus irroitettiin. Helppoa se kumminkin oli, koska mitään ongelmia ei ollut.
Muistaakseni musta "kuori" täytyy irroittaa ensin. Sen jälkeen näkee vastuksen ruuvit.
Itse puhallin hässäkkä on kyllä v#ttumaisessa paikassa.
Takimmaiset ruuvit on niin piilossa.
Raitisilmasuodatin on myös siellä samassa paikassa. Sillä on kansi joka on kahdella ruuvilla kiinni. Sitten vanha suodatin pois, uusi tilalle ja kansi kiinni. Kuulostaa helpolta, mutta työskentely asento ei ole mukava. Ainakaan silloin jos penkki on paikoillaan.
-
Joo oikeassa nurkassa ollut ruuvi oli aika ihana jos näin nätisti sen ilmaisen, tuntu ettei millään pääse aukaisemaan, mutta vaihdettu on.
Raitisilmasuodatin on myös siellä samassa paikassa. Sillä on kansi joka on kahdella ruuvilla kiinni. Sitten vanha suodatin pois, uusi tilalle ja kansi kiinni. Kuulostaa helpolta, mutta työskentely asento ei ole mukava. Ainakaan silloin jos penkki on paikoillaan.
Eikös se kansi ollu 4 ruuvilla, näin ainakin itellä. Ihmeen löysälle vaan jäi se kansi...
Työskentelyasento mitä mainioin kun makkoo kynnyksen päällä :buck2:
-
Potkumuovi kahdella ja raitis-ilmasuodattimen kansi neljällä ruuvilla. Pieni räikkä ja torx-kärki on ollut raitisilmasuodattimen vaihdossa kultaakin kalliimpi :)
-
Muistin väärin. 4 ruuvia on suodatin kotelossa.
-
vastuksen saa vaihtua niin että entisestä puhaltimesta otat moottoripaketista sen pohja muovin irti ja sit painat/vääntelet varovasti koko moottori paketin irti kotelostaan.sen jälkeen saa vaihettua vastuksen