Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Bamse - 25.05.2011, 22:48:56

Otsikko: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Bamse - 25.05.2011, 22:48:56
Terve!
En tiedä onko hölmö kysymys, mutta kun kokonaan uusia satuloita ilmaa, niin vasemmasta takajarrusta tulee ilmaa aikalailla loputtomiin. Kaikista muista nipoista sain ilmattua kuplat pos. Ajattelin että pääsylinteri falskaisi, mutta kun ostin uuden, täsmälleen sama ongelma ilmeni. Mistäs seuraavaksi hakemaan vikaa? Joko jakotukki tai takajarrujen painerajoitin särki?

Kiitos jo etukäteen!
/Bams
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 26.05.2011, 14:01:37
Onko ilmattu oikeassa järjestyksessä?

Vuotaako jakotukki anturin muoviosasta nestettä? Voi haukata sieltä ilmaa sekaan, jos falskaa tai jakotukin sisällä mäntä jumissa.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Puavo - 26.05.2011, 14:29:41
Jarruletkussa on vaikeasti havaittava kuluma josta ilmaa pääsee sisään? Ei ole itse kokemusta sellaisesta mutta muistelen päällisin puolin ehjien letkujen aiheuttaneen ongelmia muilla.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Bamse - 26.05.2011, 20:47:17
No onhan nyt perkele. Purin tänään sen jakotukin ja putsasin koko moskan, silti ilmenee sama ongelma. Ihmeellisin asia tässä on että vutoja ei esiinny, eikä nesteraja nouse tai laske. Voiko joko uusi satula olla rikki, vai onko se takajarrujen lukitusetoventtiili falski? Kiitos!
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 26.05.2011, 20:52:00
Surulliset on nämä 240:n jarrut... Itse huomenna painimaan, että jos saisi senverta edes toimimaan, että uskaltaisi ajaa auton Loimaalta Poriin siirtolapuilla.

Itsellä vaihdettuna nyt pääsylinteri, jakotukin O-renkaat, etusatulat ja kasa putkia. Takasatulat ja etujarruletkut vaihdettu viime huollossa pari vuotta sitten. Kaikki neste tietenkin vaihdettu. Takaletkut ja ne siellä olevat mötikät oikeastaan ainoat jäljellä olevat osat, jotka vaihtamatta ja aika ei riitä mitenkään niihin nyt.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Volvo TDI - 26.05.2011, 21:35:54
Ei ole koskaan ollut ongelmia jarruissa. Koita ottaa ilmaruuvit auki ilmausjärjestyksessä. Ilmat pitäis tulla itsestään pois kun jarruneste valuu omalla paineella järjestelmään.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 26.05.2011, 22:05:48
Ei ole koskaan ollut ongelmia jarruissa. Koita ottaa ilmaruuvit auki ilmausjärjestyksessä. Ilmat pitäis tulla itsestään pois kun jarruneste valuu omalla paineella järjestelmään.

Onko tämä oikein joku virallinen varma/tieto? Tähän mennessä itse yrittänyt ilmata noita siten, että tavalliseen tapaan ollut kaveri pumppaamassa poljinta ja myös paineastian kanssa. Letku tietty ilmausruuvin päästä astiaan aina.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Volvo TDI - 26.05.2011, 23:02:12
Ei ole virallinen mutta toimiva tapa. Toinen varmasti toimiva on kun täyttää säiliön ja varovasti laittaa korkinreiästä paineilmaa, kuitenkin niin ettei säiliö kerkiä tyhjentyä.
Näillä on pärjätty 70-luvun alusta lähtien. :)
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 26.05.2011, 23:14:10
Ei ole virallinen mutta toimiva tapa. Toinen varmasti toimiva on kun täyttää säiliön ja varovasti laittaa korkinreiästä paineilmaa, kuitenkin niin ettei säiliö kerkiä tyhjentyä.
Näillä on pärjätty 70-luvun alusta lähtien. :)

Jees, kyllä mä sitten olen toiminut ilmeisesti suht oikein.  :) Meillä koululla siis tämmöinen paineistettu jarrunesteastia, joka lyödään säiliön kanteen, imaisee sieltä ilmat pois ja syöttää nestettä sitten 0,5-1,0bar paineella järjestelmään, jolloin säiliö ei tietenkään voi mennä tyhjäksi ja tulee hyvin neste/ilma nipoista pihalle eikä mene uutta ilmaa systeemiin. Jos nyt vaikka huomenna onnistuisi tämä homma ja jakotukin O-renkaat rupeaisivat pitämään ja mäntä keskittyisi. Jos ei näillä eväillä suju, niin sitten vetää jostain letkun välistä tms. ilmaa systeemiin.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: rokkiarska - 26.05.2011, 23:30:50
Siinä jarrunestesäiliön kannessa on pien ilmareikä. Siitä vaan paineilmaa ihan perus paineilmapistoolilla ja sitte se takanippa auki ja nii kauan päästää ku ilmaa riittää. Tietysti säiliössä pitää olla kokoajan nestettä kummallakin puolella. Ei pitäs jäähä ilmaa. Tai sitte sulla on satulat väärillä puolilla. siis oikea on vasemmalla ja päinvastoi. Mulla oli 145:ssa etusatulat väärillä puolilla ja ei tullu ilmat pois vaikka mitä teki. Paitsi sitte ku vaihto ne oikee.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 27.05.2011, 12:09:11
Järjestelmä kasattu, ei vuotoja. Ilmattu, ilmaa oli ja se tuli kaikki pois, täysin puhdas nestepatsas joka nipasta. Oikeassa järjestyksessä tietenkin. BRAKE FAILURE ei pala.

Mutta se poljintuntuma, eihän sitä ole...  Ja vaillinaisilla jarruilla pakon sanelemana siirtoajoon.  >:(

Täysin lopussa nyt ideat, että mitä vikaa. Jarruletkut ainoa jäljellä oleva vaihtamaton osa. Auto sammuksissa tuntuma normaali, mutta heti kun lyöt auton käymään ja tehostin tulee peliin mukaan, niin poljin on veltto kuin hullun mulkku ja lattiatasossa ottaa kiinni.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Volvo TDI - 27.05.2011, 12:32:46
Vanhat jarruletkut saattaa joustaa ja poljin painuu pohjaan. Joskus ne  turpoaa myös sisäänpäin ja aiheuttaa jarrutustehon pienentymistä.
Todennäköisesti jarrut muuttuu ihan toisenlaisiksi uusilla letkuilla.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 27.05.2011, 18:58:16
Se saatiin sitten lopulta toimimaan ja ajoin auton äsken ongelmitta Loimaalta Poriin.

Ilmaa siellä järjestelmässä oli, joka ei meinannut millään tulla ulos. 240:n jarruja ei näemmä voi ilmata painepöntöllä, koska vaatii jarrupolkimen pumppauksesta syntyvät sysäyksen, jotta ilma tulee ulos, jatkuva paine ei toimi. Lisäksi auton tulee olla aivan vatupassisuorassa, etupää hiukan ylhäällä nosturilla, niin ilma ei tule ulos.

Laskettiin auto vaakatasoon, kaveri pumppaamaan jarruja ja oikeassa järjestyksessä kaikki nipat kolmeen kertaan, niin jarrutuntuma tuli kelvolliseksi. Takapäässä voi vieläkin olla vähän ilmaa, kun ei ole täysin tasainen dynossa.

Ei tullut edes kiire... 13.00 ei ollut vielä lainkaan jarruja ja 14.00 oli deadline.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Kaziganth - 30.10.2011, 22:42:11
mikäköhän tämä oikea ilmausjärjestys on kun en sitä pikaisella haulla löytänyt?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: rokkiarska - 31.10.2011, 01:06:00
240 korjausoppaassa on oikea järjestys.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: MattiK - 31.10.2011, 06:30:46
mikäköhän tämä oikea ilmausjärjestys on kun en sitä pikaisella haulla löytänyt?  :idiot2:
1  Vasen takapyörä
             2 Vasen etupyörä ylempi sisempi
            3 Oikea etupyörä  ylempi sisempi
            4 Oikea takapyörä
            5 Oikea etupyörä ulompi
            6 Oikea etupyörä alempi sisempi
            7 Vasen etupyörä ulompi
           8  Vasen etupyörä alempi sisempi
           
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Hannu_264 - 07.11.2011, 21:46:41
Aikoinaan tuli myös hakatuksi päätä seinään 240 jarrujenilmauksen kanssa, ei millään meinannut saada kelvollisia jarruja. Vanhan kansan edustaja neuvoi että pitää laittaa jarrupalojen tilalla 5 mm lattaraudan pätkät ja pumpata kaikki männän ulos niitä vasten ja sitten vääntää niillä raudoilla ne takaisin sisään. Tätä toistetaan useaan kertaan niin ilma päätyy pääsylinterin kautta takaisin säiliöön. Simppeliä ja toimivaa eikä jarrunestettäkään mene hukkaan...




Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 03.10.2012, 00:41:29
Meni vasemmalta edestä sisempi jarruputki poikki, viikonloppuna olis tarkotus vaihtaa letku ja putki niin joudunko ilmaamaan koko järjestelmän vai riittääkö jos ilmaa vaan tän satulan mistä putki katkesi? Paskempi homma jos joutuu ilmaan kaikki kun takaa ilmausnipat ruostunu ihan muodottomiksi ja edestä oikelta taisi olla yksi katkenutki.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: perttu - 03.10.2012, 18:14:15
Jos on hyvä tuuri voi päästä sillä että ilmaa siitä satulasta vain sen "vaurioituneen piirin".Aikaisemmin oli ilmaus järjestys mistä näkee oiken nipan. ;)
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 03.10.2012, 18:32:01
Nyt on katkennu letku väliaikasesti tukossa,  ja jarrut toimii ihan hyvin, poljintuntumaki
on semmonen ettei olis ilmaa missään.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: 240 - 03.10.2012, 18:35:49
Jos ei valuttanut niin paljon nestettä, että säiliö pääsi tyhjäksi, niin etusatulan toisen piirin ilmaus riittänee.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: tommi m - 03.10.2012, 19:41:34
ethän sä nyt sentään sen kanssa ajele..  :o
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 03.10.2012, 22:45:52
ethän sä nyt sentään sen kanssa ajele..  :o
Ai se letku tukittuna?. Pakko ajella kun töissä pitää kulkea. Ei edes pelota ajaa, sen verran hyvin pysähtyy. Nii ja ei päässy jarrunesteen pinta laskeen onneks paljo yhtään.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: seiskanelonen - 06.10.2012, 23:03:47
Kyllä nyt on vastuu ajoneuvon kunnosta pääsyt pahasti käsistä jos vielä ajelet tuolla autolla muun  liikenteen seassa. SIUNAUSTA!
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 07.10.2012, 13:51:13
Nyt on jarruletku vaihdettu, kyllä sinne ilmaa vaan pääsi, nyt tuntuu että vasen etu ja oikea taka jarruttaa paljo heikommin. paskempi homma kun satuloista oli molemmat ilmausnipat poikki ja yritin niihin tehä uudet kierteet mutta kierretappi katkes sinne reikään. pitää vissiin alkaa katteleen uusia satuloita.

Niin ja kyllä mulla sen verran järkeä on päässä että en jarruttomalla autolla lähe ajelee mihinkään. tässä tapauksessa jarrut toimi täydellisesti yhtä mäntäparia lukuuottamatta joka ei kyllä hirveesti jarruja heikentäny. ja letku oli tukittu pitkällä 4mm pultilla joka ei vissii ois pääsy irtoaan jarrunesteen paineen voimalla.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: perttu - 07.10.2012, 14:54:42
Tuttu tunne nuo vastoinkäymiset,jos nippojen kirteitä ei ole voideltu esim.kuparitahnalla niin poikkihan ne usein menevät.Olen itse aukonut ilmaruuveja jotka olleet 5vuotta koskematta ja aukesivat vaivatta.Olivatkin omilta jäljiltä.Jos tarvitset satuloita ota yhteyttä,minulta ainakin löytyy.Jos et uusia osta,Biltema on myynyt uusia kohtuu rahalla eivätkä ole vaihto osia.Meillä ainakin toimineet hyvin.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 07.10.2012, 16:27:40
Aattelin että järkevintä vaihtaa nuo takasatulatkin, niistä ilmausnipat syöpyny ihan muodottomiksi, ei varmasti aukea edes lämmittämällä kun on nii ohkasiksi syöpyny. Aika kalliiksi kyllä tulis kun 64ex4= 256e biltemasta. sitte siinä on yks paska homma kun pitäs vaihtaa kaikki satulat kerralla että pystyy ilmaamaan.

Paljo perttu pyydät satuloista? ja löytyskö kenties takasatuloita?
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 07.10.2012, 20:01:31
Mitähän nyt tapahtu, kävin vähä ajaelamassa ja nyt jarrut on yhtä hyvät kun ennekki ellei paremmatki, pikkasen kengän kärjellä painaa nii ottaa tosi napakasti eikä tarvi paljoa voimaa. voikohan ilmat muka kadota noin vaa itestään. yritin ilmata sitä satulaa putkista sillain että se oli irrallaan putkilähdöt ylöspäin en tiedä lähtikö kaikki ilmat pois mutta nyt tuli ainaki tuntuma takas :)
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: tommi m - 07.10.2012, 20:42:02
jos pääsylinterissä oli joku kupla. pulpahti säiliöön  :)
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: 240 - 07.10.2012, 22:30:31
245 -92 seisoi 9kk ja sinä aikana ilmaa järjestelmään. Takasatuloista ilmat pois ja ajoon. 244 -83 9kk seisonnan jälkeen ajoon. Aluksi poljin painui jonkin verran (ilmaus suunnitelmissa). Nyt 3 kk  ajettu ja jarrut toimivat ilman ilmausta moitteetta.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: TVS - 09.10.2012, 22:12:31
Mitähän nyt tapahtu, kävin vähä ajaelamassa ja nyt jarrut on yhtä hyvät kun ennekki ellei paremmatki, pikkasen kengän kärjellä painaa nii ottaa tosi napakasti eikä tarvi paljoa voimaa. voikohan ilmat muka kadota noin vaa itestään. yritin ilmata sitä satulaa putkista sillain että se oli irrallaan putkilähdöt ylöspäin en tiedä lähtikö kaikki ilmat pois mutta nyt tuli ainaki tuntuma takas :)
Se jonkun jo toteama ilmauskikka 5mm latasta levyn ja mäntien välissä ja pumppaus voi toimia, männän liikuttama nestemäärä voi olla riittävä että saat männät putkea/letkua pitkin säiliöön. Siis että männät niin ulos kun uskaltaa (tuo 5mm on aika minimipaksuus tuolle lätylle, ite varmaan sovittelisin jottai 8mm lootua ettei käy perinteinen ja mäntä irti) ja painaa latalla ne takas sisään ja vaikka toistaakin par kertaa.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 10.10.2012, 14:41:28
Nyt noi jarrut ihan kelvolliset ja tuntumaaki löytyy, mutta oikean puolen takajarru on vasenta puolta paljo tehottomampi. Soralla jarruttaessa vasen puoli menee tosi herkästi lukkoon mutta oikeaa takajarrua ei mee vaikka kuin jarruttaa.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 15.10.2012, 01:20:41
Oivoi, ei ole kyllä kaikki kunnossa sittekään noissa jarruissa. Tänään tuli huomattua semmosta että kun jarruttaa vähä voimakkaammin nii kuskin puolen takarenkas menee lukkoon jopa kuivalla asvaltilla, renkas vaa vinkuu ja savu nousee  :o ??? Menee vielä paljo ennemmin kun etujarrut. Onko sielä nyt joku paineenrajotin paskana.,:(
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 03.01.2013, 15:26:25
Nonni jarrut toimi pari kk ihan hyvin, nyt sitte meni vänkärin puolelta edestä jarruputki poikki, laitoin jo motonetisä uudet letku, putket ja etusatulat tuleen koska vanhoista ilmausnipat syöpyny ihan mudottomiksi joten niitä ei auki saa.
 Ongelma on nyt se tuleva imaus, koska takasatuloistakaan ei ilmausnippoja saa auki. syksyllä kun oikealta puolelta kateks putki, ilmat tuli tieten itsestään säiliön kautta pois, sillä ihan yhtäkkiä jarrutuntuma parani tosi hyväksi.

Välillä oli semmosta vikaa kyllä että kuskin puolen takarenkas meni lukkoon ennen eturenkaita kuivalla asfaltillakin, mutta seki vika häipyi itsestään. Nyt kaivataan ehdotuksia miten sais ilmat pois takajarhuihin koskematta, vai saako mitenkään.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 04.01.2013, 21:58:59
Itte just sain säälliset jarrut 240 farkkuun, vaikka meni vasemmasta etusatulasta kaikki nipat katki. Toinen pala pois, kaks vääntörautaa väliin ja kaveri pumppaamaan mäntiä ulos. Sitten rivakasti painaa vääntöraudoilla männät sisään. Samalla tietty nestepöntön kansi auki. Suhina vaan kuuluu pöntöstä, kun ilma karkaa. Ja toistella saa vähintään puolentusinaa kertaa per satulan puolisko. Jos on ihan loppuunajettuja jarrupaloja, niin ne on hommassa käteviä. Itsellä ei ollut tietenkään viimeksi yhtään, niin joutui rautojen kanssa vaan yrittämään ja satulan puolisko kerrallaan.

Ja kannattaa koittaa niitä ruuveja kuitenkin auki, ei siinä mitään menetä. Ensin kuumentaa kaasutoholla kuumaksi, kopistelee kuumaa nippaa vähän vasaralla ja hyvää (mielellään jäähdyttävää) irrotusainetta vielä perään. Sitten koittaa hyvällä hylsyllä auki. Jos menee poikki, niin sittenpähän menee.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 04.01.2013, 23:01:42
Pitää yrittää tota konstia sitten tehä takasatuloille. eteen tulee uudet satulat joten niissä ei ole ongelmaa. Pelottaa ajatuski alkaa noita takasatuloita vaihtaan, on nii maan kerpeleen ruosteesa, ilmaus nipat on ihan muodottomat, eikä varmasti sais jarruputkiakaan ehäjänä auki satuloista, jos ne joutuu vaihtaan, se tietää sitte uusia jarruputkia taaksekkin ja varmaan jakotukilta asti!.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 06.01.2013, 16:40:13
Pitää yrittää tota konstia sitten tehä takasatuloille. eteen tulee uudet satulat joten niissä ei ole ongelmaa. Pelottaa ajatuski alkaa noita takasatuloita vaihtaan, on nii maan kerpeleen ruosteesa, ilmaus nipat on ihan muodottomat, eikä varmasti sais jarruputkiakaan ehäjänä auki satuloista, jos ne joutuu vaihtaan, se tietää sitte uusia jarruputkia taaksekkin ja varmaan jakotukilta asti!.

Onhan siellä letkut välissä. Pienellä kikkailulla onnistunee kyllä homma. Ei välttämättä tarvitse saada esim. jokaista nippaa pyörimään putken ympäri, kun kiertääkin satulan/letkun irti nipasta, eikä toisinpäin. Ja lämpöä ja kopistelua on käytettävä. Eli otat satulan pultit irti ja kierrät satulan irti putken päästä, et putkenpäätä irti satulasta kuten normaalisti. Ja Volvon putket on senverta reilulla mitotuksella yleensä, että jos menee katki, kun nippa ei lähde pyörimään, niin putkileikkurilla katkasee pään siistiksi ja laittaa samaan putkeen uuden nipan, niin ei tartte koko putkea tehdä/ostaa uutta.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 06.01.2013, 18:41:59
Onhan siellä letkut välissä. Pienellä kikkailulla onnistunee kyllä homma. Ei välttämättä tarvitse saada esim. jokaista nippaa pyörimään putken ympäri, kun kiertääkin satulan/letkun irti nipasta, eikä toisinpäin. Ja lämpöä ja kopistelua on käytettävä. Eli otat satulan pultit irti ja kierrät satulan irti putken päästä, et putkenpäätä irti satulasta kuten normaalisti. Ja Volvon putket on senverta reilulla mitotuksella yleensä, että jos menee katki, kun nippa ei lähde pyörimään, niin putkileikkurilla katkasee pään siistiksi ja laittaa samaan putkeen uuden nipan, niin ei tartte koko putkea tehdä/ostaa uutta.

Jos sen putken katkasee nii eikö pidäkki tehdä semmonen kartio siihen putken päähän?vBiltemasa ainaki on semmonen työkalu millä voi tehä niitä kartioita.

Tänään kävin vaihtaa nuo satulat, vänkärinpuolelle piti vaihtaa putket jakotukista asti kun ei muualta saanu auki.
Yrtin ilmata vaan etusatuloita mutta eihän siihen odotetusti saanu kunnollisia jarruja, jarrut menee lumella lukkoon vasta kun poljin on lattiassa. jos pumppaa pari kertaa nii tuntuma on hyvä, mutta hetken ku ajaa nii taas on poljin lattiassa. Eikös tuo ole varma merkki että ilmaa on ja paljo??
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jen - 06.01.2013, 18:48:27
ei tarvi paljon olla kun ei sinne paljon mahdu,mutta kyllä siellä ilmaa on!
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 06.01.2013, 20:03:45
Tuli semmonen mieleen että onko väliä noilla etusatuloille tulevilla putkilla että on oikeissa liittimissä satuloissa ku niihihän menee 2-putkea per satula. vänkärinpuolelle saatto mennä putket eri liittimiin missä alunperin oli kun aloin miettiin.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jen - 06.01.2013, 20:07:59
en usko että oot sekottanut ylemmän ja alemman putken,mielestäni ei merkitystä ton ilmauksen suhteen vaikka olisikin ristissä.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 06.01.2013, 20:10:19
Kartio pitää tehdä tottakai. Ja kyllähän se sitä piirijakoa ainakin sekoittaa ja voi ilmausta haitata, jos putket on väärinpäin. Vähän tuntuu välillä henkimaailman jutulta tuo ilmaus. Esim. omassa 242:ssa on jo kolme vuotta ollut juuri ja juuri siedettävät jarrut, kun sinne tunnin ilmauksesta huolimatta (uudet etusatulat, paljon putkea, jakotukin tiivisteet) jolloin kaikki nipat oli auki ja oikeassa järjestyksessä, jäi kuitenkin johonkin ilmaa. Poljin menee melkoisen alas. Ajossa kuitenkin tottumiskysymys ja leimalle menee joka kerta, kun täysin tasaiset jarrut.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jen - 06.01.2013, 20:20:11
Kartio pitää tehdä tottakai. Ja kyllähän se sitä piirijakoa ainakin sekoittaa ja voi ilmausta haitata, jos putket on väärinpäin. Vähän tuntuu välillä henkimaailman jutulta tuo ilmaus. Esim. omassa 242:ssa on jo kolme vuotta ollut juuri ja juuri siedettävät jarrut, kun sinne tunnin ilmauksesta huolimatta (uudet etusatulat, paljon putkea, jakotukin tiivisteet) jolloin kaikki nipat oli auki ja oikeassa järjestyksessä, jäi kuitenkin johonkin ilmaa. Poljin menee melkoisen alas. Ajossa kuitenkin tottumiskysymys ja leimalle menee joka kerta, kun täysin tasaiset jarrut.
piirijakoa sekottaa tottakai sehän on selvä,mutta ilmausta mielestäni ei,ilmahan pitää saada jokatapauksessa kokonaan pois ja sitä varten on nippoja niin monta että ilma tulee pois joka piiristä, tässä tapauksessa 6kpl ja varsinaisesti ei ole merkitystä missä järjestyksessä ilmaat mutta kun aloitat oikeasta takapyörästä eli kauimpaa pääsylinteristä niin pääset nopeimmin hommasta eroon,joskus kun on ollut nippoja poikki niin on ilmattu pelkistä putkista ja sekin on onnistunut.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 06.01.2013, 21:20:29
Menee ainaki kuskin puolelle jakotukista etummainen lähtö jarrusatulan etummaiseen lähtöön, ja jakotukista takimmainen lähtö satulan takimmaiseen lähtöön. Onko noin oikeen? vänkärinpuolelle tulee vissii samallalailla. Se on ainaki varma ettei oikean ja vasemman satulan putket ole keskeenään ristissä.
Niin ja semmonen tuli mieleen että jarrujen vikavalo ei ole syttyny vaikka noita putkia on katennu ja jarrunesteet menny vähiin. Tämä kertoo varmaan siitä että se paineen säätäjä on jumittunu keskelle ja hyvä niin? Ite valo kyllä toimii virrat päällä ja koneen käydessä ei pala.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jen - 06.01.2013, 21:26:16
en muista näkemättä miten putket menee mutta kuulostaa hyvältä,ja  hyvä että anturi jollain käyttäytyy noinkin päin,yleensä just päinvastoin. ;)
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: jompsa - 06.01.2013, 22:29:27
Saa luvan nyt olla nuo jarru tommoset ku on ainaki kevääsen ku pitää katsastaa. vähä jo tuntu että parani noi ku kävi ajamassa, hyvin ottaa kyllä kiinni ja tasasesti, ei lähe jäisellä tielläkään auto kääntyyn poikittain, ainoa vaan että poljin ottaa kii vasta aika pohjassa.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Palosella - 11.02.2013, 08:53:38
Moro! Me taisteltiin kans Lankun jarrujen kans  monta päivää kun ei millää meinannu ilmat lähteä pois. NO ekaksi kannattaa ottaa se valkonen muovinen juttu siitä jakotukin päältä pois (taksikuskin ohje, ei lyö ilmattavaa piiriä kiinni kun luulee että putki on poikki) sitten vaan Volvo TDI:n ohjeen mukaan ilmaruuvi kerrallaan auki ja paineilmaa varovasti jarrunestesäiliön korkin ilmareijästä ja kun nipasta tulee puhdasta ilmatonta jarrunestettä, nippa kiinni. Ja tämä kaikille satuloille ja nipoille. Lopuksi tietysti se muovijuttu takas sinne jakotukin päälle takas kiinni. Kyllä tuli hyvät jarrut ton jälkeen :)
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: kalevi - 07.06.2013, 17:11:25
Huh ???, vaihdoin 240-sen molemmat etujarrujen kumiletkut eikä ilmaaminen onnistunut vaikka tein kaikki mitä tässä keskustelussa mainitaan. Ilmaa ei systeemissä mielestäni ole, joka ilmanipasta läpi neljännes purkillinen jarrunestettä,  eikä kuplia.
Poljin vaan painuu pikkuhiljaa pohjaan kun auto käy, ajaa voi, ajossa ei huomaa mitään, mutta pysäksissä kun painaa poljinta voimakkaasti niin silloin painuu ???

Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: mauser240 - 25.07.2013, 00:14:24
Pääsylinteri vuotaa männästä ohi?

Ilmauksesta sen verran että auto suurinpiirtein vatupassiin, säiliön kansi auki, kaikki ruuvit auki, katsoo ettei pääse nesteet loppumaan, kaikki ruuvit kiinni, avot!
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Fileman - 25.07.2013, 06:38:52
Mitenkäs bamse loppujen lopuks ratkaisi ongelman??
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: tommi m - 25.07.2013, 10:11:40
Itse tuli asennettua takasatulat väärinpäin. Ei ilmaantunut vaikka pumppasin 3 litraa läpi. Nipat ylöspäin on oikea asento. kannattaa tarkistaa  :)
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Fileman - 25.07.2013, 21:24:58
joo sehän on selvä että ilmausnippa pitää aina olla ylimpänä eihän siitä muuten mitään tule.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Kaksnelikantti - 01.08.2013, 17:58:32
Huh ???, vaihdoin 240-sen molemmat etujarrujen kumiletkut eikä ilmaaminen onnistunut vaikka tein kaikki mitä tässä keskustelussa mainitaan. Ilmaa ei systeemissä mielestäni ole, joka ilmanipasta läpi neljännes purkillinen jarrunestettä,  eikä kuplia.
Poljin vaan painuu pikkuhiljaa pohjaan kun auto käy, ajaa voi, ajossa ei huomaa mitään, mutta pysäksissä kun painaa poljinta voimakkaasti niin silloin painuu ???
Niin siis kun auto on käynnissä ja painat jarrua niin pikku hiljaa menee pohjaan? Se on ihan normaalia, jarrutehostin tekee sen, jos sammuksissa ei mene pohjaan niin se on normaali.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: VFE - 09.10.2013, 02:50:53
1  Vasen takapyörä
             2 Vasen etupyörä ylempi sisempi
            3 Oikea etupyörä  ylempi sisempi
            4 Oikea takapyörä
            5 Oikea etupyörä ulompi
            6 Oikea etupyörä alempi sisempi
            7 Vasen etupyörä ulompi
           8  Vasen etupyörä alempi sisempi
           

lueskelin tossa yhtä 240:sen ohjekirjaa ja siinä mainitaan eri järjestys:
1.vasen etu
2.oikea etu
3.oikea taka
4.vasen taka

toimiiko molemmat vai onko toinen väärin? lisäksi ohjeessa kehotettiin nostamaan takapäätä.

linkki ohjekirjaan:http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP11405-4_brakes.pdf (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP11405-4_brakes.pdf)

iselläkin 245:sen kanssa jarruongelmaa.
poljin painuu pohjaa jonkinlaisen pykälän jälkeen koneen käydessä ja kone sammuksissa kovalla voimalla. olisiko ilmaa järjestelmässä vai pääsylinterin tiivisteet loppu...?
jarrut silti pitää ylä/alamäessä poljin pohjassa.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Huikkoster - 09.10.2013, 07:54:23
Niin siis kun auto on käynnissä ja painat jarrua niin pikku hiljaa menee pohjaan? Se on ihan normaalia, jarrutehostin tekee sen, jos sammuksissa ei mene pohjaan niin se on normaali.
Ei ole normaalia. :nohnoh
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: janerikandersson91 - 09.10.2013, 10:44:29
Jos ilmausnipat on vanhoja paskoja ja menee poikki niin onko mitään keinoo saada vaihdettuu vai joutuuko uusii satulat?
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: 240 - 09.10.2013, 10:59:23
Ennen kun ilmanuppeja rupeaa aukomaan, niin putsaa teräsharjalla ympäristön, laittaa CRC hyvissä ajoin liukenemaan. Kokeilee aukaista pienellä räikällä, niin ei tule käytettyä äkkisiltään liikaa voimaa. Jos tuntuu ettei aukea, niin tarjoaa vielä kuumaa.
Jos nippa katkeaa, niin poraa, kierretappia tai hitsiä. Aika hankala kuitenkin noita ylös onkia.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Kaziganth - 09.10.2013, 11:42:04
Jos ilmausnipat on vanhoja paskoja ja menee poikki niin onko mitään keinoo saada vaihdettuu vai joutuuko uusii satulat?
Saa vaihdettua kun poraa vanhan pois(6mm terällä?) ja vetää uuden 1/4" UNF kierteen
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: janerikandersson91 - 09.10.2013, 12:52:13
Meneekö siitä poraamisesta sitten metallilastut reikään ja sit joutuu silti aukaista ja puhaltaa läpi?
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Kaziganth - 09.10.2013, 13:02:10
Ei ainakaan pitäis mennä, kun se nipan pään kartio tukkii sen reiän. Kierteen teosta/avaamisesta voi hieman mennä, mutta luulisin niiden lähtevän kun pikkasen painaa jarrua ennenkun laittaa uuden nipan paikalleen.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: The_OttoB - 09.10.2013, 13:06:58
Se on niin kahden vaiheilla kannattaako vanhaa satulaa elvyttää. Ilmausruuvin aukiporaaminen on aika tarkkaa puuhaa ja mielellään sitä ei tekisi niin että satula on kiinni autossa. Ja sitten menee uusiksi jarruputkia ja letkuja. Olen yhdet 200-sarjan satulat elvyttänyt ja ei siinä tuntipalkoille pääse.

Mutta voi yrittää  porata auki ilman että vaihtaa kumit. Älä poraa liian syvälle. Aloita pienellä terällä.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: janerikandersson91 - 09.10.2013, 13:46:48
Taidan antaa olla ja pistän sitten uudet satulat joskus. En ole varma tarviiko edes ilmata, herkistämisessä tuli mäntä vähän liikaa ulos, just niin paljon että laski pari tippaa nestettä. Kun ilmausruuvi sitten meni poikki niin pistin vaan kaikki kasaan enkä ole ajossa mitään huomannut.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Kaziganth - 09.10.2013, 13:57:44
Mä en oo saanu vielä liian syvälle porattua kun se kartio lähtee pyörimään mukana kun on porattu jengasta ohi. Ei siis välttämättä aina mutta näin mulle on käyny.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: 240 - 09.10.2013, 22:39:20
Taidan antaa olla ja pistän sitten uudet satulat joskus. En ole varma tarviiko edes ilmata, herkistämisessä tuli mäntä vähän liikaa ulos, just niin paljon että laski pari tippaa nestettä. Kun ilmausruuvi sitten meni poikki niin pistin vaan kaikki kasaan enkä ole ajossa mitään huomannut.

Varaa uuden satulan, kun vaihtaa letkuja seuraavan kerran.
Otsikko: Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
Kirjoitti: Gorgane - 14.10.2013, 02:09:37
Itse ilmasin taannoin 240 farkusta vasemman etujarrun erilaista metodia käyttäen. Vaihdoin jarruletkut, mikä oli jo taistelu sinänsä, mutta sitten kaikki kolme nippaa poikki, vaikka mitä keinoja yritti käyttää. Kertakaikkiaan niin ruosteella hitsaantuneet, että ei auttanut kuumentaminen, kylmentäminen, ruosteen kaivaminen piikillä nipan välistä eikä lukkotonkit. Sitten taas tuntui typerältä vaihtaa satulaan, kun yksikään mäntä ei ollut jumissa ja kaikki suojakumit ehjiä.

Jarrupalat pois satulasta, raudalla männät sisälle. Nestesäiliön korkki auki. Sitten satulaan paikoilleen vanhat loppuunajetut jarrupalat, joista hakattu viimeisetkin kitkapinnat vasaralla pois, ilman tappeja. Sitten painetaan polkimella männät kiinni näihin paloihin, mäntien ei pitäisi tällöin päästä tippumaan pois. Sitten otetaan palat pois välistä ja nopealla rykäisyllä kahta vääntörautaa käyttäen männät sisälle. Nestepöntöstä kuuluu kunnon suhaus ja pulputusta. Toistetaan noin tusinan kertaa per satulan puoli. Erinomaisen tasaiset jarrut sain etupäähän tällä toiminnalla, dynamometri varmisti tuloksen.

Irrotetusta satulasta kaivoin katkenneen nipan pois siten, että porasin nipan keskireikää aivan hiukan isommaksi eli vältin vahingossakaan osumasta jenkoihin. Sitten 1/4 UNF jenkatapilla pyöräytin reiän puhtaaksi. Nippa on niin pehmeää materiaalia, että rauhallisesti väännettynä ja välillä pakitellen sen saa pelkällä tapilla pois. Kartion päätä joutuu sitten varovasti poranterällä pilkkomaan ja jollain työkalulla/magneetilla kaivamaan pois.