Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: tumin volvo - 22.01.2015, 19:33:25
-
lueskelin noita vastaavia ongelmia mutta en suoraan köytänyt vastausta omaan ongelmaan. v70 2008 kolmos koppaisessa lopetti Webasto toimimasta muutama aamu sitten. Tarkistin konehuoneesta sulakkeen (kaikki) sekä releen (nekin kaikki) jotka on liitetty polttoainelämmittimelle. kun kellosta 1 tai 2 ajastuksella tai suorakäynnistyksellä käynnistää lämmitystä menee ohjaus ON asentoon ja rele naksahtaa mutta siinä kaikki. Kiertovesipumppu tai poltin puhaltimineen ei sano mitään. onko Webastossa erillinen sulake ja onko tuo koko lämppäri oikeanpuolen etulokasuojan sisällä?
Millä vikakoodin lukijalla saa tuon vikakoodiston ulos jos hankin sellaisen itselleni?
täytyy ruveta purkamaan ja tutkimaan viikonloppuna kun nuo pakkasetkin jatkuvat ja talvi on vielä alussaan.
-
luettiin vikakoodit ensin ennen kuin aloitettiin Webaston purkaminen. Testeri oli jokin "autoscan" PC-kaapeleilla. vikakoodeja oli noin 20 joiden syynä oli "alhainen akkujännite".
Ei muuta kuin uusi akku tilaukseen ja asennus Espoon Motonetin korjaamossa. Todella hyvä palvelu ja osaamista Volvoista jo pidemmältä aikaa.
Tarkastettiin vikakoodit joita ei löytynyt. Webaston data saatiin auki ja mitattu moottorin lämpötila oli 38 astetta mutta Webaston käynnistymisestä oli kommentti että "moottori on liian kuuma" eli Webasto ei edes yritä käynnistyä. Epäilys on että Webaston termari ei toimi mutta koodia ei saada luettua!
Pitääkö tämä nyt viedä siniselle tiskille tutkittavaksi josko nekää Webaston todellista vikakoodia saa auki? Näinköhän tuota "Juuri Syytä" oikeasti saadaan testerillä selville edes Volvolla?
Jos vaihtaa Webaston termarin niin voi olla suorin ja edullisin korjaustapa lähestyä toimivaa lämmitintä.
Onko kellään kokemuksia tästä eteen päin?
-
Moi
Nostin aiheen taas esille. Jos joku osaa vastata edes osaan kysymyksiä niin olisin kiitollinen.
En ole tehnyt kevään jälkeen kun akku vaihdettiin, mitään asian eteen.
Kun tuo testeri lukee moottorin lämpötilan ja kertoo että se on 38 astetta, niin Webaston tiedoissa lukee että "moottori on liian lämmin" (tai vastaavaa) joten lämppäri ei yritä edes käynnistyä.
Onko Webastossa oma lämpötilaanturi vai käyttääkö se moottorin lämpötilatietoa?
Missä tuo anturi mahtaa olla?
Miten muuten Webaston vesiletkujen liitokset saa auki? On nähtävästi jokin pikaliitin tai vastaava rakenne? Hankalassa paikassa etulokasuojan sisällä jonne on myös vaikea nähdä samalla kun yrittää sormin tunnustella liitosta. :hello:
Niin, vielä kysymys. Miten Webaston lukituksen saa pois kun nuo vikakoodinlukijat ei siihen kykene? Täytyykö mennä tämän vuoksi Volvo-huoltoon?
-
Vaikuttaa siltä, että termostaatti olisi rikki. (Jos kerran lämpötila koko ajan sama.)
Eikös uudemmissakin lähde etupuskurin muovi-osa helposti paikaltaan kuten vanhemissakin ??
Pääsee sen jälkeen käsiksi lämmittimeen, joka on esillä.
Tuossa firma, josta voi kysellä:
http://www.erikoisvarustelu.fi/
Asennutin webaston tuolla joskus kivi ja miekka ja aina ongelmien sattuessa saanut apua.
-
Onko tuo testeri sellainen millä pääse käsiksi tuohon webastoon, kaikki ei välttämättä ole. Toimiva laite on ainakin tuo bsr:n uudempi versio, jolla pääsee tsekkaamaan nuo vikakoodit ja samalla myös nollaamaan, veikkaampa että syykin voisi löytyä helpommin. Jos sinulla on ollut huonolla hapella oleva akku ja sen vuoksi on lämppäri mennyt toimimattomaksi eikä tuolla testerillä ole päässyt nollaamaan vikakoodeja, eli todennäköisesti sinulla on edelleen se lämppäri lukossa, toki voin olla väärässäkin, etsi joku kaveri lähistöltä jolta löytyy bsr testeri ja tarjoa hälle pullakahvit palkaksi vikakoodien nollauksesta.
-
Moi
Hienoa saada vastauksia. Kiitos Anssi ja Katemake!
Omassa volvossa tuo Webasto on alkuperäinen ja asennettu apparin puolen etulokasuojan sisään rintapellin etupuolelle. On muuten ahdas paikka tehdä mitään. Nuo vesiletkujen liittimet ovat vielä mysteeri. Olisko ne jollain lukkosalvalla kiinni ? Täytyy jossain vaiheessa ottaa auto nosturille ja varata aikaa purkamiseen. Eiköhän tuokin selviä kun on ihmisen keksimä sekin.
Tuota akun heikkoutta ensin mietittiin ja se vaihdettiin Espoon Motonetin korjaamolla jossa myös "koodattiin" tuo akun vaihto. Mitä se sitten sisälsikään.
Samalla korjaamon testerillä päästiin lukemaan ja asettamaan Webaston arvoja mutta Webaston viestissä testerille luki että lämpötila liian korjea jonka vuoksi lämppäri ei käynnisty. Moottorin lämpö oli samalla testerillä se 38 astetta eli olis pitänyt käynnistyä kun käynnistyslämpötila on noin 60 astetta.
Tuossa käynnistymis yrityksessä on se erikoisuus että mikään pumppu tai puhallin ei edes yritä käynnistyä kun jäähdytysveden lämpötila on jo tarpeeksi korkea.
Vaikuttaa tosiaan että termari on rikki. Eli taitaa olla Webaston ohjainkortti johon lämpötila-anturi on kytketty?
Onko muuten Webastossa oma lämpötila-anturi vai käyttääkö se moottorin lämpötilatietoa auton omista järjestelmistä?
Noita ohjainkortteja on näköjään sekä korjattuina että uusina myynnissä. Taitaa olla kulutustavaraa nuokin!
-
Ne vesiletkut on kiinni sellaisilla herkästi hajoavilla muoviklipsuilla, sitä käännetään hmmmm, kumpaankohan suuntaan se nyt oli? Se ei käänny kuin jonkun sentin verran, siinä on jokin köykäinen lukitus, jonka jälkeen voit vetää ne liitokset irti. Webasto on muuten muutamalla, olisko ollut parilla-kolmella ruuvilla kiinni, pakoputki kanssa irti. Sen jälkeen enään on sähköliitin, jonka jälkeen saat weban pöydälle tutkittavaksi. Muistaakseni lämppärissä on oma anturi lämpötilalle, se miten se toimii niin siitä ei ole sen tarkempaa tietoa. Mitähän arvoja ne on yrittäneet laittaa lämppärille? Antoiko testeri mitään muuta vikakoodia kuin tuo mistä kerroit. Muutoinhan tuo venturi on itsellänikin toiminut hyvin, kerran ollut se keraaminen palopesä halki, jonka korjasin liimaamalla, kun niitä ei tahdo saada varaosina. Varastossa myös bemarin vastaava melkein uuden veroinen venturi lämppäri, sekin pelasi volvossa kun vain laittoi ohjainkortin.
-
Juu. olen saanut Webaston irti muuten mutta nuo vesiletkut pysäytti viimeksi koko homman. En uskaltanut rikkoa liitosta joten homma jäi kesken.
Missä muuten on Webaston ohjausyksikkö?
Jos ohjainkortti on rikki niin otan sen itse korjattavaksi. Lämpötilaanturit on tyypillisesti PT100 tyyppisiä ainakin teollisuuden lämpötilan mittauksissa. Voi olla vaikka k-tyypin termopari jossa on kaksi eri metalliseoslankaa juotettu yhteen. Tuo mittaa jännite-eroa noiden johtojen väliltä. En osaa sanoa kumpi olisi mutta täytyy tutkia tarkemmin. Kumpikaan anturi ei ole komponenttina kallis jos ne on helposti korvattavissa.
Mielenkiintoinen ongelma sinällään vaikka ketuttaa kun ei saa aamulla istua lämpimään autoon.
Jahka saan ongelmaan lisää valaistusta talven aikana niin laitan ongelmanratkaisusta lisää viestiä foorumiin
-
Webaston ohjainkortti on kiinni siinä moottoriyksikössä. Vaihdoin juuri itselle uuden ohjainkortin, eli koko moottorin (Sinisellä nimellä tuulettimen moottori, n. 300 €). Ruuvit irti kannesta ja kortti tulee ulos. Viallisen kortin mittaamiseen taas omat taidot ei riitä.
Vesiletkut irtoaa helpoimmin, kun niistä ottaa kiinni pitkillä ohuilla pihdeillä, joiden pää on taivutettu 90 astetta. Tällaiset löytyy mm. Motonetistä. Kiertää hieman vastapäivään (muistaakseni), sen verran kun liikkuu ja sitten vaan nykäisee letkun irti. Nestettähän sieltä tulee sitten ulos... Kuten aiemmin mainittiin, kiinnikkeet ovat herkkiä. Montaa irroitusta eivät kestä. Mutta uusi letku ja kiinnitinsarja maksaa noin 50,- Sinisellä.
Itse vaihdoin omaani uuden ohjaikortin ja poltinyksikön, joten weba on taas kuin uusi.
Jottei kaikki olisi vielä niin helppoa, on järjestelmässä vielä yksi akilleen kantapää: kiertovesipumppu. Sekin on kulutustavaraa ja löytyy tuulilasin alta, keskusyksikön takaa. Vaihto on helppo, mutta ahtaassa paikassa....
-
Omassani alkoi tuo webasto temppuilemaan, ei käynnisty lämppäri olleskaan, ei ala polttoainepumppu naputtamaan mutta vesipumppu kyllä toimii. Bsr antoi vikakoodiksi cpm-0x9D2693 Combustion Air Blower, tuollaisen koodin mikä liittyy juurikin tuohon lämppäriin. Weban pakoputkesta kyllä pikku puhuri tulee mutta ei juuri muuta. Tuntuis siltä ettei tuo lämppäri mene lukkoon vaikka kuinka monta kertaa yrittää laittaa päälle, kyseistä koodista ei paljoa löytynyt tietoa mistään, onkohan ohjainkortti tullut tiensä päähän vai polttoainepumppu?
-
Näin pikkupakkasilla on kiva touhuta tuossa pihalla (-20)! Entinen weba irti ja keittiönpöydälle purkuun, palopesähän se oli taas halki (liimattu aikaisemmin) eli ei taida liima kestää. No, toinen samanlainen varastosta ja uusi palopesä paikalleen, mutta edelleenkään ei pelitä, polttoainepumppu ei nakuta. Kummastahan nyt alkaisi vikaa hakemaan, pumpusta vai ohjainkortista? Mitään vikakoodeja tuohon liittyen ei bsr antanut, ainoastaan matkustajan ovesta/ ikkunasta, PDM-0x919100.
-
Webaston ohjainkortti on kiinni siinä moottoriyksikössä. Vaihdoin juuri itselle uuden ohjainkortin, eli koko moottorin (Sinisellä nimellä tuulettimen moottori, n. 300 €). Ruuvit irti kannesta ja kortti tulee ulos. Viallisen kortin mittaamiseen taas omat taidot ei riitä.
Vesiletkut irtoaa helpoimmin, kun niistä ottaa kiinni pitkillä ohuilla pihdeillä, joiden pää on taivutettu 90 astetta. Tällaiset löytyy mm. Motonetistä. Kiertää hieman vastapäivään (muistaakseni), sen verran kun liikkuu ja sitten vaan nykäisee letkun irti. Nestettähän sieltä tulee sitten ulos... Kuten aiemmin mainittiin, kiinnikkeet ovat herkkiä. Montaa irroitusta eivät kestä. Mutta uusi letku ja kiinnitinsarja maksaa noin 50,- Sinisellä.
Itse vaihdoin omaani uuden ohjaikortin ja poltinyksikön, joten weba on taas kuin uusi.
Jottei kaikki olisi vielä niin helppoa, on järjestelmässä vielä yksi akilleen kantapää: kiertovesipumppu. Sekin on kulutustavaraa ja löytyy tuulilasin alta, keskusyksikön takaa. Vaihto on helppo, mutta ahtaassa paikassa....
Löytyykö noille letkuille ja kiinnikkeille jokin numero, aika huonosti löytyy tietoa merkkikohtaisista liitoksista.
-
Mistä pääsee käsiksi tuohon webaston polttoainepumppuun, Se on vissiin jossain tankin päällä.
-
Nyt on vaihdettu uusi lämppäri, evo5, uusin päivitys autoon sinisellä mutta edelleenkään ei ala polttoainepumppu naputtamaan. Lämppäri kyllä hurahtaa ja vesipumppu kiertää. Hivenen hankala lähteä purkamaan vikaa kun ei anna koodeja. Mites se rele sille webastolle, sehän löytyy sulakerasian alta konepellinalta, vai onko tuolla pelkääjän puolen oven vikakoodeilla jokin merkitys asiaan, vai onko sitten yksinkertaisesti pumppu hajalla? Pumppuun ei tosiaan taida päästä mistään muualta käsiksi kun irroittamalla polttoainetankin, taitaa olla työläs projekti. Vinkkejä kaivattaisiin kipeästi!
-
Empä tiedä tuosta sinun, mutta jokunen vuosi sitten oli minulla mersussa jälkiasennettu webasto, niin siinä oli 3 sulaketta. Kun laittoi wepsun päälle, niin piti napata sulakkeet irti, ja laittaa heti takaisin, niin lähti toimimaan. Jotain se nollasi. :hello:
-
Nyt on vaihdettu uusi lämppäri, evo5, uusin päivitys autoon sinisellä mutta edelleenkään ei ala polttoainepumppu naputtamaan. pumppu hajalla? Pumppuun ei tosiaan taida päästä mistään muualta käsiksi kun irroittamalla polttoainetankin, in kipeästi!
Aika kallista. Pistitkö edellisen weban myyntiin?
Voithan irroittaa polttoaine putken lämmittimestä ja katsoa liikkuuko dieseli.
-
Kalliiksihan se tulee noiden lämppäreiden kanssa. Polttoainepumppu löytyi, ei ollut tankin päällä vaan tankin takana aikaste kettumaisessa paikassa. Polttoainepumppu oli ehyt, alkoi heti naputtamaan kun siihen kytki virtaa. Samalla kokeilin laittaa virtaa auton liittimestä, mikä tulee webastolle, silloinkin pumppu alkoi naputtamaan, eli syypää alkaa pikkuhiljaa selvitä, todennäköisesti vika on webaston ja auton liittimissä, pitänee tutkia tarkemmin kun kelit helpottaa. Niin, varastossa oli sisukaluiltaan uusi webasto venture, jos jollakulla olisi tarvis.
-
Kalliiksihan se tulee noiden lämppäreiden kanssa.
, eli syypää alkaa pikkuhiljaa selvitä, todennäköisesti vika on webaston ja auton liittimissä, . Niin, varastossa oli sisukaluiltaan uusi webasto venture, jos jollakulla olisi tarvis.
Jos eka lämmitin oli tehdasasennus can ohjauksella , ja ostit uuden niin toivottavasti omalla kellolla, toi volvon oma can väylänen bitti ohjattu on hanurista.
-
...vesipumppu vaihdettu uuteen, ei vaikutusta. Vesipumppu oli tosi kettumaisessa paikassa, tilaa todella vähän touhuta tai sitten liian isot kädet. Tuli vaan mieleen että kun tuo laitos on väylä ohjattu niin onko siinä samassa väylässä muita laitteita/toimintoja vai onko webasto ihan omanaan? Huomenissa pitäisi tuo uusi piuhasarja tulla postissa, pitänee sekin vaihtaa, sen jälkeen alkaa olemaan mahdollisuudet aikaste vähissä.
-
...vesipumppu vaihdettu uuteen, ei vaikutusta. huomenissa pitäisi tuo uusi piuhasarja tulla postissa, pitänee sekin vaihtaa, sen jälkeen alkaa olemaan mahdollisuudet aikaste vähissä.
Voi olla ettei noita saa toimimaan ennenkuin on merkkiliikkeen tietokone hyväksynnyt osat (saattaa näyttää yhteysvirhettä), toivottavasti et joudu ostamaan kaikkia uudestaan Volvolta,( mulla kävi egr-venttiiilin kanssa).
Paras on eberi omalla kellolla , vain + ja - akulle , toimii. puhaltimen piuhaa en laittaisi moottorin lämmitykseen.
-
Nyt sain käyttööni webaston oman testiboksin, jonka kytkin kiinni. Sillä sain tehtyä komponenttitestauksen joka kertoi että kaikki toimii, kävi yksitellen läpi pumput, puhaltimet ja hehkun. Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että vika on auton väylässä, kun lämppäri on muuten kunnossa. Ohjelma ei antanut pakkokäynnistää tuota webastoa kun se on väyläohjattu. Muillekkin ihan vinkiksi että tuntuis olevan kunnonlaite tuo webaston oma testeri, sillä pääsee kaikkiin webastoihin kiinni ja samalla voi poistaa sieltä tulevat vikakoodit. Ensiviikolle varattu aika taas siniselle, toivottavasti sen jälkeen alkaa pelittämään.
-
ihan vinkiksi että tuntuis olevan kunnonlaite tuo webaston oma testeri,
. Ensiviikolle varattu aika taas siniselle, toivottavasti sen jälkeen alkaa pelittämään.
Hyvin osas kertoa toi eberinkin testeri, kun juuri joutunnut tässä kuussa korjaamaan kaksi ekaa kertaa, 15 vuotta sitten ostettua, välillä varastossa seissyttä laitetta.
ensimmäinen vika oli, kun lämmitin ei inahtannutkaan, niin hehkutulppa rikki, laitettiin ikuinen keraaminen käytetty tilalla (johdonpäät erillaiset).
Ja kello alkoi temppuilemaan ja välkkymään seuraavaksi, oli sulakepesän johto painunnut sisään ja siitä johtuva huono kontakti. (kellot hajoaa erittäin harvoin)
Mielenkiintoista nuo tulevat Sinisen käynnit, tuon lämmittimen kanssa.
-
Joo, saapa nähdä miten kommentoivat. Tuntuu olevan niin ettei noista lämppäreistä tai niiden asiantuntijoita ole kovin montaa tässä maassa, Nivalassa oleva kaveri tuntui tuntevan lämppärit kuin omat taskunsa ja häneltä sain hyviä neuvoja, kiitos siitä hänelle. Kaveri myy, huoltaa ja asentaa autoihin lämppäreitä.
-
Joo, saapa nähdä miten kommentoivat.
Itänaapurissa osataan tehdä magneettipommin varmoja autolämmittimiä. Huolto toimii nuohousmestarilta.
http://autoelement.pro/adminfiles/images/DEFA/%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%20%D1%81%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D0%B0.jpg
-
Itänaapurissa osataan tehdä magneettipommin varmoja autolämmittimiä. Huolto toimii nuohousmestarilta.
http://autoelement.pro/adminfiles/images/DEFA/%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%20%D1%81%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D0%B0.jpg
Vielä kun olisi moottorin nesteen kierto kaminan ympäri että saa koneen lämpimäksi niin jo!
Puolustusvoimilla oli aikoinaan Bandwageneita jotka sai esilämmitettyä nestekiertoon yhdistettävällä puhalluslampulla.
Oli aika pomminvarma mutta työläs tapa esilämmittää moottori.
-
Jo vain alkoi lämppäri pelaamaan, kun käytettiin uudestaan sinisellä ohjelmoimassa, eivät ilmeisesti osanneet ekalla kertaa. No tärkein että webasto toimii. Laitan tuon venturin myyntiin tuonne myyntiosioon jos jollakin kiinnostaa. Niin, ja eivät veloittaneet mitään tuosta toisesta käynnistä, sai jopa sijaisauton veloituksetta päiväksi käyttöön, siitä pisteet wetterille.
-
Kalliiksihan se tulee noiden lämppäreiden kanssa. Polttoainepumppu löytyi, ei ollut tankin päällä vaan tankin takana aikaste kettumaisessa paikassa. Polttoainepumppu oli ehyt, alkoi heti naputtamaan kun siihen kytki virtaa. Samalla kokeilin laittaa virtaa auton liittimestä, mikä tulee webastolle, silloinkin pumppu alkoi naputtamaan, eli syypää alkaa pikkuhiljaa selvitä, todennäköisesti vika on webaston ja auton liittimissä, pitänee tutkia tarkemmin kun kelit helpottaa. Niin, varastossa oli sisukaluiltaan uusi webasto venture, jos jollakulla olisi tarvis.
Oisko tarkempaa sijaintia kertoa papumpulle? Täällä v70 MK3 ja mykkänä oleva webasto...
-
Tuolta löytyy tarkempaa sijaintia ja kuvia. Eli taka-akselin päällä auton takaa katsottuna oikealla lähellä pyöräkoteloa/iskaria
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=73562.msg1061044156#msg1061044156
-
Tuolta löytyy tarkempaa sijaintia ja kuvia. Eli taka-akselin päällä auton takaa katsottuna oikealla lähellä pyöräkoteloa/iskaria
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=73562.msg1061044156#msg1061044156
Tänks juu! Ilmeisesti siis kohtuu lähellä normaalia polttoainesuodinta.
Voisin samalla kysyä jos jollain ideaa tuohon webastoon..
Auto siis V70 2008 2.4D
-Webasto lähtee näytön mukaan päälle kun viiksestä sen kytkee, mutta ei oikeasti lähde
-Naftapumppu ei nakuta (pitäis viissin??)
-Vikakoodeja ei ole
-Tietokone kiinni autossa ja ohjelmallisesti kun pakkokäynnistää niin muutaman kerran puski savut ja dieselin käryt pihalle, mutta rupes sitten jo jäähdyttää
-Tietokone kiinni autossa ja ohjelmallisesti kun laittaa täyttöohjelman, niin ei anna tehdä loppuun
-Ollut pimeänä kohta kaksi vuotta
-Pimeni akun vaihdon yhteydessä / jälkeen
Ideoita?
-
Vesi pumppuu tai polttoaine pumppuu vois veikata. Sammuttaa ittesä kun käynti tietoa ei tule laitteelle. Vois testata että antaa vaikka akulta piuhoilla suoraan jännitettä noille niin näkee toimiiko silläkään lailla ne vai eikö vain tule kommennnot perille. Kumma juttu jos ei vika koodeja jää. Luettu Volvolla???
-
Vesi pumppuu tai polttoaine pumppuu vois veikata. Sammuttaa ittesä kun käynti tietoa ei tule laitteelle. Vois testata että antaa vaikka akulta piuhoilla suoraan jännitettä noille niin näkee toimiiko silläkään lailla ne vai eikö vain tule kommennnot perille. Kumma juttu jos ei vika koodeja jää. Luettu Volvolla???
Korjataan, että yhden kerran antoi jonkun vikakoodin, mutta ei sen jälkeen vaikkei toimikkaan.
Vesipumppu pitää kyllä mielestäni jotain ääntä. Naftapumppu taas ei mitään.
Koodit on muistaakseni autocom laittealla luettu ja sieltä käytetty ohjelmalla webastoa.
Niin ja kun pakkokäynnistys laitettiin ohjelmasta päälle niin sieltähän sai selailtua erilaisia näkymiä että mitä tapahtuu ja kyllä.siellä dataa tuli että osittain laite yrittää toimia tms
-
...ai, ai, kuulostaa hyvinkin ohjelmakorttivialta. Uutta ohjelmakorttia on vaikea löytää tuohon venturiin, viisain vaihtoehto on ostaa evo lämmitin autoon. Tarkista kuitenkin vielä se keraaminen palopesä, jos on halki poikki niin voit liimata sen kuuman kestävällä liimalla, kestänee hyvällätuurilla n. vuoden.
-
Juuri samat viat oli samassa autossa/webastossa itselläni. Mulla ei myöskään ilmoittanut mitään vikaa vaikka volvo-liikkeessä vidallakin sitä käynnistyksen yhteydessä monitoroitiin.
Eli haiskahtaa todellakin siltä ohjainlaitevialta. Ei kannata alkaa sitä v-mallia enää korjaamaan, koska vuoden päästä joudut sitä korjata lisää. Hommaa siihen evo-mallin webasto tilalle.
Ps. Autocom ei saa tehtyä tuota polttoainelinjan täyttöä loppuun ehjälläkään webastolla. Täyttää linjaa n. 10s ja lopettaa siihen. En tiedä miksi.
-
Ei muuta kuin soitto Nivalaan "webastomiehelle" ja tilaukseen Evo-mallin käytetty webasto. Ohjainlaitekortti kuitenkin maksaa sen 300€ ja käytetyn evo-mallin saat 500€
Evo-malli kuitenkin huomattavasti paremmalla ja ei niin vikaherkällä tekniikalla ja ei kuulemma paljo muita osia mee ku höyrystysverkkoja joiden käyttöikä kuitenkin rapiat 3000h ja uusi maksaa 130€
Tuossa pari ilmoitusta noista nivalan miehen webaston osista:
http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/1805157
http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/2183930
-
Nyt täytyy sitte todeta että voehan kakka, jos noin kallis vika.
Miten toi naftapumppu, eikös sen pitäs nakuttaa tossakin mallissa?
Jaa tota en tiennytkään että autocom ei anna täyttöä tehdä loppuun yleensäkkään. Mites toi autocom pakkokäynnistys sitte, se antaa webaston yrittää käynnistystä. Pölläyttäny savuja ja dieselin käry tulee. Webasto rupee kyllä hurisemaan kun sen laittaa ja mielestäni vesipumpun luotakin jotain ääntä kuuluu.
-
Anna sille löpö pumpulle virtaa suoraan piuhoilla niin näet toimiiko tuo vai ei. Vesipumppua taas aika vaikea pelkästään kuulla kun weban puhallin hurisee paljon kovempaa vieressä. Muovi kaukalo auki ikkunan edestä ja pumpulle menevää vesiletkua puristelemalla tuntee virtuauksen ja pumpun hyrinän. Jos nämä ok niin palopesä sitten seuraavaksi tarkastukseen.
Edit: ja webastolta vikakoodit nollaa iha ensin ja lukitus pois kun tod. näköisesti on mennyt lukkoon jo.
-
Minun tietääkseni polttoainepumppu noista ei hajoa juuri koskaan vaan lähes aina vika on pumppua ohjaavassa kortissa. Kyllä sillä autocomin polttoainelinjan täytölläki pitäs toi pumpun testaus onnistua, ei tosin pidä pumppua käynnissä kun sen 8-10s, mutta kun kaveri painaa autocomista täytön päälle niin ite kuuntelet apukuskin takarenkaan vieressä niin pitäs kuulua nakutusta.
Pumppu toimii pulssijännitteellä eli Jos pumpun testaa lykkäämällä siihen akulta jännitettä niin laita plussa toiseen nastaan ja tökit miinusta toiseen nastaan niiin pitäis nakuttaa jos on kunnossa. Sillä ei oo väliä kumpaan nastaan laitat plussan ja kumpaan miinuksen.
-
2010 mallin V70 antaa webastolle vian :liekki on alueen ulkopuolella
Eli onkohan palopesä vaimikäsennimion palanut puhki.
Tuolla joku kertoi vaihtaneensa sen eli lieneekö vain vaihda osa juttu.