Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: poncco - 22.01.2015, 23:07:30
-
Mikähän kumma pärinä kuuluu volvossa? :idiot2:
Kylmällä koneella reippaasti kiihdyttäessä kuuluu voimakas pärisevä ääni keulasta. Siis tosi ilkeän kuuloinen metallinen pörinä. Kierrokset kun nousee yli 3000 niin loppuu. Sievästi kun kiihdyttää niin ei kuulu. Paikallaan kaasuttaessa ei kuuluu mitään ylimääräistä. Vauhdissa kytkin pohjassa ei kuulu. Ja heti kun kone vähän lämpeää niin ääni loppuu kokonaan. Kesällä ei kuulunut, mutta heti kun ilmat kylmenivät niin ääni alkoi joten on kuulunut jo jonkun aikaa.
Pakosarjan kiristäminen ei vaikuttanut ääneen.
Ja autohan oli V50 2.4 pensa -06 manuaali.
-
Voiskohan olla VVT-pyörä, joka siellä ääntää...?
-
Muistaakseni jakohihnan uusimisen yhteydessä on vaihdettu vesipumppu ja vvt-pyörä. Pitääpä tarkistaa vielä huomenna huoltokirjasta.
Parin tunnin googlettelulla löysin samantapaisia ääniä aiheuttavia vikoja:
Moottorin huonot tukikumit
Pakoputken kiinnike irti
Konepellin lukitussalpa irti
Pitääpä nuita alkaa tutkimaan. Outoahan tuossa äänessä on että heti koneen lämmettyä loppuu ja auton ollessa paikallaan ei kuulu...
-
VVT-solenoidi ehkä..?
-
Minun mielestä ei tuonne vvt puolelle viittaa. En tosin ole varma... Voiko solenoidin toimimista testata?
Auton ollessa paikoillaan kun kaasuttelee käy ihan normaalisti eikä kuulu ylimääräisiä ääniä. Ääni kuuluu vain vedätettäessä reilulla kaasulla 1000-3000 kierrosalueella kylmällä koneella. Perstuntumalla kaikki tehotkaan ei ole tallessa silloin kun ääni kuuluu. Tosin sehän voi olla normaalia kylmällä koneella matalilla kierroksilla... :D
Ääni on sellainen ilkeä metallinen resonoiva pärinä. Pitääpä kokeilla ottaa videolle huomenna...
En tiedä liittyykö tähän mitenkään mutta tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen on tosi korkea sellaiset 10 sekuntia ennenkuin laskee nomaaliin...?
-
VVT- pyörä vaihdettu 40 000 km sitten. Solenoidista ei ollut huoltokirjassa mainintaa...
Voisiko ääni johtua kuluneista moottorin tukikumista? Paikallaan kaasuttaessa noin 2000 RPM kohdalla tuntuu pientä ravistusta autossa. Käsin kun heiluttaa konettaa niin ei juuri liiku mihinkään. Kolmosvaihde takeltelee joskus vähän.
Huomasin nyt myös ajellessa, että lämpimällä koneellakin kierrosten ollessa noin 2000 RPM kun kaasun junttaa pohjaan, sama pärähdys kuuluu ainakin kakkos ja kolmosvaihteilla. Ei tosin yhtä voimakkaasti kuin kylmällä koneella.
Tuossa vielä video jonka otin. 25 sekunnin jälkeen kuuluu selvästi äänet.
https://www.youtube.com/watch?v=xCpSu1g4AVY
-
Videosta on paha sanoa, kameran mikki ei oikein anna oikeutta tuolle äänimaailmalle ::)
Voithan tarkastaa ne tukikumit, auton alla koneen takapuolella on se kumi joka ottaa koneen väännön vastaan, eli on vaihdelaatikon ja apurungon välillä. Tuon kohdalla on apurungossa sellainen kolo, jonne eksyy herkästi kiviä, eli jos sen tukikumin metallirungon ja apurungon välissä on kivi, on äänet aika rumat, tästä on ihan omakohtainen kokemus.
Toinen herkästi ääntä aiheuttava kumi on akun alla, eli akkukotelo pois niin pääset näkemään sen, tuo on melkein pakko kaivaa irti asti jotta sen kunnon pääsee toteamaan. Tuosta kumista on tullut parannettu versio, ne alkupään kumit saattoivat aiheuttaa kolinaa. Konetta pitää nostaa, jotta tuon kumin voi irroittaa, on siis ihan kannakekumi.
Onko pakoputken kannakkeet kaikki kiinni ja lämpöpellit paikallaan?
-
Joo ei videon äänet ole häävit. Kännykällä kuvasin. Saa olla luurit päässä tai kunnon kaiuttimet että kuuluu...
Pitääpä ensi viikolla hommata joku paikka missä pääsee auton alle tutkimaan. Tai sitten vien korjaamolle. Ei ihan rivitalon pihassa viitsi ruveta rassaamaan. Oisko suosituksia hyvästä ja kohtuuhintaisesta korjaamosta oulussa? Wetterille ei oikein nappaa ;D
Suomen autohuollossahan ois volvon merkkihuolto myös mutta onko jo samanhintainen kuin wetteri?
-
Mitä tällä muuten on ajettu?
Kaksoismassapyörä saattaa myös pitää kylmänä pahemmin ääntä, mitä lämpimänä...
-
Elä nyt Hurm0s pelottele! On sen verran kallis remontti tuo kaksoismassapyörä :o
Ei kyllä ole omasta mielestä sellaisia oireita muuten. Ääntä ei kuulu paikallaan ollenkaan. Kytkimen painaminen tyhjäkäynnillä ei vaikuta mitenkään. Kytkin toimii omasta mielestä muutenkin normaalisti.
Onko muuten nuissa volvon kaikissa manuaali/bensa/vitoskoneissa tuo kaksoismassavauhtipyörä?
Kaikki muut paikat täytyy kyllä tutkia tarkkaan ennenkuin alkaa tuota kaksoismassavauhtipyörää edes epäilemään...
220 000 on ajettu
-
Tuossa tarkemmin katselin huoltokirjaa. Siinä on merkintä: 187 000 Jakopää+vp+k.hihnat, Jäähd. neste, Imunokan VVT-pyörä+stefa.
Tarkoittaako tuo vp vauhtipyörää vai mikähän se on?
-
Varmaan meinaa vesipumppua
-
Varmaan meinaa vesipumppua
No niimpä onkin tietenkin... :D
-
Mulla pitää samaa pärinää oma S40 2.4i -06. Sekä 2000rpm kohdalla täristää autoa mutta ajossa ei tunnu. Mulla loppuu tuo pärinä kans heti kun auto lämpeää. Ei kuulu paikalla ollessa mutta kun kiihdyttää vähän reippaammkn kylmällä koneella kuten sullakin.. Mulla tuo kuuluu yleensä vain kovilla pakkasilla. Mulla on pari vuotta sitten vaihdettu jakopään hilut sekä kytkin+kaksoismassa.En uslo että noista johtuu.. Kuuluuko sulla autosta kuskin puolelta tyhjäkäynnillä pientä kolkatusta joka loppuu kun painaa kytlimen pohjaan? Mulla vaihdettiin kaksoismassa tuon takka mutta ei loppunut. Tosin ei kyllä ole pahentunut kahden vuoden aikana eikä ole aiheuttanut ongelmiakaan.. :idiot2:
-
En tiedä liittyykö tähän mitenkään mutta tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen on tosi korkea sellaiset 10 sekuntia ennenkuin laskee nomaaliin...?
Ei liity, tuo on normaalia. Lämmittää siis katalysaattoria.
Eko juttuja nääs ;D
-
moro, täällä myös vm 06 automaatti 2.4 ja samanhintainen pärinä kuuluu myös.
mielestäni ääni on nimenomaan pärinää, ei metallista. loppuu kyllä pian n muutaman km jälkeen ja jos rauhallisesti lähtee ei sitä huomaa laisinkaan.
autolla ajettu reilut 180 tha ja juuri tehty jakoremppa.
tyhjäkäynti todella lämmittää katalysaattoria, ei siis vikaa
-
Mulla pitää samaa pärinää oma S40 2.4i -06. Sekä 2000rpm kohdalla täristää autoa mutta ajossa ei tunnu. Mulla loppuu tuo pärinä kans heti kun auto lämpeää. Ei kuulu paikalla ollessa mutta kun kiihdyttää vähän reippaammkn kylmällä koneella kuten sullakin.. Mulla tuo kuuluu yleensä vain kovilla pakkasilla. Mulla on pari vuotta sitten vaihdettu jakopään hilut sekä kytkin+kaksoismassa.En uslo että noista johtuu.. Kuuluuko sulla autosta kuskin puolelta tyhjäkäynnillä pientä kolkatusta joka loppuu kun painaa kytlimen pohjaan? Mulla vaihdettiin kaksoismassa tuon takka mutta ei loppunut. Tosin ei kyllä ole pahentunut kahden vuoden aikana eikä ole aiheuttanut ongelmiakaan.. :idiot2:
Ei kuulu tyhjäkäynnillä minusta mitään ylimääräistä. Eikä kytkimen painaminen muuta ääntä. Minkälainen kolkatus sulla on kuulunut ja kuuliko sen kuskin paikalta kun paineli kytkintä?
-
moro, täällä myös vm 06 automaatti 2.4 ja samanhintainen pärinä kuuluu myös.
mielestäni ääni on nimenomaan pärinää, ei metallista. loppuu kyllä pian n muutaman km jälkeen ja jos rauhallisesti lähtee ei sitä huomaa laisinkaan.
autolla ajettu reilut 180 tha ja juuri tehty jakoremppa.
tyhjäkäynti todella lämmittää katalysaattoria, ei siis vikaa
Nojoo ehkä se pärinää on enempi mullakin. Ei siis kuulosta siltä että metalli hinkkais metalliin vaan semmonen resonoiva ääni...
Nyt kyllä selevitetään tämä pärinähomma niin pääsee tuosta äänestä eroon. Hermothan tuohon menee! >:(
-
Mulla pärisi imuputki. Se mikä lähtee lukkopellistä ilmanpuhdistajalle. Kangasteippiä väliin nii rauhoittuu
-
V50 1,8 -05 Pärinää kuului kylmänä juuri 2000 kierroksen kohdilla. Laitoin kumin palasen imusarjan putken ja se muovisen suojan joka moottorin päällä on, väliin. Loppu pärinä. Jotenkin se muovisuoja pääsee resonoimaan kylmänä.
-
Oisko mahdollista Ärsportti ja Hese kertoa tarkemmin mihin kohti imuputkea olette laittaneet kangasteippiä tai kuminpalasen?
Tuolta imupuolelta se ääni voisi kuulua, koska sieltä sellainen rytmikäs suhina kuuluu kylmällä koneella. Loppuu kun lämpeää kone.
-
Miulla se pärinä tuli siitä muovi suojasta siinä koneen päällä. Laitoin vaan kumin palasen imuputken ja sen muovisuojan väliin ettei päässyt enää vapaana heilumaan. Helppo kokeilla, pistä muija painamaan kaasua ja kokeile itse sitä muovilevyä, sen tuntee kyllä kun se värisee. Miulla puuttui yksi kiinnike kumi siitä muovisuojasta sekin saattoi sen aiheuttaa.
-
Miulla se pärinä tuli siitä muovi suojasta siinä koneen päällä. Laitoin vaan kumin palasen imuputken ja sen muovisuojan väliin ettei päässyt enää vapaana heilumaan. Helppo kokeilla, pistä muija painamaan kaasua ja kokeile itse sitä muovilevyä, sen tuntee kyllä kun se värisee. Miulla puuttui yksi kiinnike kumi siitä muovisuojasta sekin saattoi sen aiheuttaa.
Kävin koneen päällä olevaa muovisuojaa nitkuttelemassa. On kyllä niin lujasti kiinni että ei mistään kohti heilu eikä tärise ainakaan tyhjäkäynnillä. Pitääpä huomenna käskeä rouva kaasuttelemaan ku ei äsken suostunu ulos ;D
Onko sulla millä koneella volvo? Onkohan tuo imuputki/muovilevyhässäkkä kovin erilainen eri koneilla?
-
Pitääpä huomenna käskeä rouva kaasuttelemaan ku ei äsken suostunu ulos ;D
Ei käsketä! Vaan pyydä kauniisti ja lupaa pusu palkaksi. 8)
Miun auto on 1,8 koneella. Ei tuokaan pitänyt alkutalvesta mitään ääntä. Huomasin vaan kun oli niitä 10 asteen pakkasia että jokin pärisee. Päättelin äänen siihen muoviseen suojaan koska tiesin että sieltä puuttui yksi kiinnike. Laitoin kuminpalan sinne väliin ja loppu. Ei sitä kuulunut tyhjäkäynnillä, eikä kun lähti liikkeelle silloin tuli muita ääniä peliin mukaan esim. rengas melu ja moottorin ääni. Mutta paikallaan kun nosti kierrokset kuulu sisälle ihan hyvin.
-
Noniin nyt se ääni loppui! ELK
Ihan varma en ole mistä ääni tuli, koska tein useamman asian ennen koeajoa. Tässäpä kuitenkin mitä tein:
Purin keulasta siinä konepellin lukitussalvan ympärillä olevan suojamuovin. Samalla huomasin että keulasta tuulettimelta tuleva kolmiosainen putki oli lähes irti. Putki menee ilmansuodattimelle. Putken osat pyöräytetään toisiinsa kiinni. Sitten vaan suojamuovi takaisin kiinni.
Seuraavaksi huomasin että itse konepellissä siinä lukituskoukun vieressä oli hankauma. Ihan maali oli lähtenyt. Säädin konetilassa olevia kumeja joiden päällä konepelti makaa korkeammalle niin että nippanappa meni pelti kiinni
Sitte koeajolle eikä kuulunut minkäänlaista pärinää! Itse epäilen tuota konepeltiä koska siinä näkyi selvä hankaumajälki. Niitä kumeja voi säätää ihan pyörittämällä.
Kiitoksia kaikille vaan avusta ja toivotaan että pärinät oli nyt siinä!!! :hello:
-
Hello, kiitos. Itsekkin tein 8 sekunnin " työn" ja pärinä loppui :)
Eli hieman kiersin kädellä konepellin muovi/ kumisia konepellin pehmusteita ja niinhän se täälläkin loppui :hello:
-
Kuuluuko sulla autosta kuskin puolelta tyhjäkäynnillä pientä kolkatusta joka loppuu kun painaa kytlimen pohjaan? Mulla vaihdettiin kaksoismassa tuon takka mutta ei loppunut. Tosin ei kyllä ole pahentunut kahden vuoden aikana eikä ole aiheuttanut ongelmiakaan.. :idiot2:
Paremman puoliskon V50 2.4 '04 (130tkm) pitää tuollasta kalkatusta kytkin ylhäällä. Myös oma 850 T5 '96 (230tkm) piti samaa ääntä ennen ku vaihdoin laatikon ja painelaakerin. Kasipätkässä ääni oli tosin huomattavasti voimakkaampi. Tähän vaikutti myös se että jos paikallaan ollessa vaihde vapaalla nosti kytkimen nopeesti, niin kalkatus alkoi välittömästi, mutta hitaasti nostettaessa ääni alkoi kuulua vasta hetken päästä.
Vanhaa laatikkoa en oo vielä avannu eli en tiedä mistä tuo ääni tarkalleen johtuu. Painelaakerista oli yks kynsi murtunu eli se pääsi vinoon suhteessa kytkinakseliin, teki kytkinpolkimesta raskaan, mutta en usko että se aiheuttais tuolllasta ääntä.
-
Paremman puoliskon V50 2.4 '04 (130tkm) pitää tuollasta kalkatusta kytkin ylhäällä. Myös oma 850 T5 '96 (230tkm) piti samaa ääntä ennen ku vaihdoin laatikon ja painelaakerin. Kasipätkässä ääni oli tosin huomattavasti voimakkaampi. Tähän vaikutti myös se että jos paikallaan ollessa vaihde vapaalla nosti kytkimen nopeesti, niin kalkatus alkoi välittömästi, mutta hitaasti nostettaessa ääni alkoi kuulua vasta hetken päästä.
Vanhaa laatikkoa en oo vielä avannu eli en tiedä mistä tuo ääni tarkalleen johtuu. Painelaakerista oli yks kynsi murtunu eli se pääsi vinoon suhteessa kytkinakseliin, teki kytkinpolkimesta raskaan, mutta en usko että se aiheuttais tuolllasta ääntä.
Mulle sanottiin huollossa, että melkein kaikki Volvon laatikolla olevat pitää tuota kalkatusta. Mekaanikko meinasi, että ääni tulee laatikon sisältä.
Huonot moottorin kannakkeet saattaa tuoda äänen selvemmin esiin. Ei kuulemma kannata tehdä asialle mitään ennen kuin oikeasti
on rikki. Sitten jos ääni kovenee tai vaihteet ei mene silmään on jotakin vasta oikeasti rikki. :D
Eikö kasipätkässä ole kiinteä vauhtipyörä?
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/158911-the-m56hl-gear-rattle-and-isb-all-inclusive-discussion-thread/
Tuossa on juttua tuosta M56 laatikon kalkattelusta. Kaveri purki laatikon mutta varsinaisesti ei mitään vikaa löytynyt.
-
Nuo 1.8 koneen pärinät on vähän hankalasti yhdistettävissä volvon 2.4 koneellisen pärinöihin. :)
-
Mulle sanottiin huollossa, että melkein kaikki Volvon laatikolla olevat pitää tuota kalkatusta. Mekaanikko meinasi, että ääni tulee laatikon sisältä.
Huonot moottorin kannakkeet saattaa tuoda äänen selvemmin esiin. Ei kuulemma kannata tehdä asialle mitään ennen kuin oikeasti
on rikki. Sitten jos ääni kovenee tai vaihteet ei mene silmään on jotakin vasta oikeasti rikki. :D
Eikö kasipätkässä ole kiinteä vauhtipyörä?
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/158911-the-m56hl-gear-rattle-and-isb-all-inclusive-discussion-thread/
Tuossa on juttua tuosta M56 laatikon kalkattelusta. Kaveri purki laatikon mutta varsinaisesti ei mitään vikaa löytynyt.
Kyllä on kiinteä vauhtipyörä.
Ei nuo sivulla tai yläpuolella olevat kannakkeet ainakaan vaikuta ääneen. Apurungon ja koneen välisiä kummeja en oo vaihtanu, mutta kaiken muun polyuretaanisiin, laatikon tukea myöten eikä ääni miksikään muuttunut. Lähipiirissä on kolme Volvoa M56-laatikolla ja kaikki kalkattaa enemmän tai vähemmän, kaikki myös toimii kuten pitää.
Eli huoli pois tuon äänen osalta ja kilometrejä vaan mittariin.
Mielenkiintonen tuo linkin juttu.
-
Onko aloittajalla ja muilla pysynyt pörinät pois?
Kävin läpi muoviosia, kuten ilmanputsarin putken, konepellin lukituksen, ym.. Äänet tuntu katoavan, mutta niinhän nuo katosi kylmät ilmatkin, että ei tiedä päriseekö kylmemmällä. Tänä aamuna olin kuitenkin kuulevina pärinää mutta ei ainakaan kovin voimakkaasti.