Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: kanis187 - 22.01.2015, 23:43:14

Otsikko: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: kanis187 - 22.01.2015, 23:43:14
Elikkä mitäpä kostuu jos vaihtaisi 3.0L 24v 960 volvosta imm omaan 940 b230ft koneiseen? Mitä muuta tarvitsee suurentaa? Auto on melko vakio, lastut on ja ahdot nostettu.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Jakkefp - 23.01.2015, 00:30:12
Tarvitsee muutoksen lastuun. 960:n immu on myös -012 -loppuinen, kun B230FT:n immu on -016 -loppuinen. Eli kaksi täysin erilaista immua kyseessä.
Suosittelen.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Acke - 23.01.2015, 09:11:15
mikan mittauksien mukaan -016 IMM raja tulee vastaan n 0,8-0,9 baarin ahdoilla 13c mitsulla, jonka kälkeen kai mennään pelkkien karttojen mukaan. -012 Imm mahdollistaa isomman ahtimen tai 13c baarin paineilla. Sille tarvii oman linearisointikäyrän, muuten kuormitustieto on väärä. Ruotsissa on myös paljon käytetty -012 IMM ja 440cc suutin komboa, jolloin isommat suuttimet "korjaavat" väärää kuormitustietoa. Parempaa olisi tietenkin muokata karttoja. Selaamalla mikanin projektipäiväkirjaa löytyy aika paljon lisätietoa aiheesta.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: kanis187 - 23.01.2015, 17:59:15
Mulla on 1bar ahtoja ollut noin 3kk, eikä nakutusrikasta täyskaasullakaan, hyvin pelittää. Meinaatko että olisi liikaa?

Pitääpi laittaa kyseinen imm säilöön jos joskus sen kikkailisi paikalleen, kun saa rahaa vähän enempi.

Kiitos vastauksista. :)
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Acke - 23.01.2015, 18:24:50
Teoreettisellä tasolla kyllä. Käytännössä toimii kai jotenkin, katso tästä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35192.msg908542#msg908542).
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: kanis187 - 23.01.2015, 22:36:41
Elikkä hepulla on 18t + lastut ja 1bar ja pelittää.. Melkosta. :D
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: SirBBa - 24.01.2015, 01:33:12
Elikkä hepulla on 18t + lastut ja 1bar ja pelittää.. Melkosta. :D
Jep, eipä se laihalle mene missään vaiheessa, mikäli PLX:ään luottamista. Ja ainakin nyt puoli vuotta 10tkm toiminut todella kovassa ajossa. Että eiköhän se jotenkin toimi  ::)
Bensan paineitakaan ei ole nostettu.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Chall - 24.01.2015, 02:21:24
Ajelee vielä viikon pari rauhassa niin oppii LH myös käyttäytymään vaikka saattais olla vähän eri osaa kiinni  :crazy2:

Itellä on lastussa 3" IMM:n muutokset mutta vakio 016 2,5" IMM painepuolella, hyvin pelaa  8) Mitä nyt kun akku ollut irti niin käyntiin saaminen vähän vaikeeta  ;D Nollaa tiedot... Täytyy varmistaa uusilla tulpilla vielä keväällä kun käynnistelee... Ja myös kokeilla sitä 012 tai väsätä tosta toisesta 016 -> 3"  S*

E: yritin ettiä Acke sun kuvaamaa videota sillon tosta ysin takapenkiltä Alastarolta, mut en enää muista missä se näin viimeks  :idiot2: Jos ois nähny siitä miten sopat heitteli mittarissa
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Acke - 24.01.2015, 10:10:41
http://s1288.photobucket.com/user/Acke1988/media/VRCF%20Alastaro%202014/DSCN4090_zps72d4004c.mp4.html?sort=3&o=0
Mulla pätkii netti niin paljon tällä hetkellä etten saa mitään selvää. Näyttää kuitenkin siltä, että mittari jää huonoon kulmaan, heijastaa liikaa.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: mikan - 24.01.2015, 14:40:02
Syy, miksi IMMua isonnetaan on se, että 012 IMMussa on isompi mittauskyky.
Siitä on se hyöty, että enemmän ahdistetussa setissä 016 IMMu ei kykene mittaamaan koneeseen menevän ilman määrää tietyn rajan jälkeen, jolloin koneen sopitus on täysin arpapeliä.

Tässä tavallaan selitetään asia ihan kädestä pitäen.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

Jos on tarvista 012 IMMulle, on samalla tarvetta isommille suuttimille.  :hello:
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: 855_T5R - 28.01.2015, 13:37:36
Ajelee vielä viikon pari rauhassa niin oppii LH myös käyttäytymään vaikka saattais olla vähän eri osaa kiinni  :crazy2:

Itellä on lastussa 3" IMM:n muutokset mutta vakio 016 2,5" IMM painepuolella, hyvin pelaa  8) Mitä nyt kun akku ollut irti niin käyntiin saaminen vähän vaikeeta  ;D Nollaa tiedot... Täytyy varmistaa uusilla tulpilla vielä keväällä kun käynnistelee... Ja myös kokeilla sitä 012 tai väsätä tosta toisesta 016 -> 3"  S*

E: yritin ettiä Acke sun kuvaamaa videota sillon tosta ysin takapenkiltä Alastarolta, mut en enää muista missä se näin viimeks  :idiot2: Jos ois nähny siitä miten sopat heitteli mittarissa
Tuo mitä sanoit "akku ollut irti käyntiin saaminen vaikeaa" ja joudut tulpat vaihtaan ku startissa kastelee tulpat.. Eikö hälyytyskellot ala soida? Tosin tilannetta pahentaa mitäsattuu kombot ja mitälie lastuissa. Mulla ei tartte vaikka auto seisos kuukauden ilman akkua muutaku vääntää avaimesta käyntiin. Ja mullakin on tuosta efektistä kokemusta, todella raivostuttavaa tuhota iridiumeja starttaillessa. Mites ajatko RE85 talvella? Pitääkö doupata?
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Chall - 28.01.2015, 13:44:06
Tuo mitä sanoit "akku ollut irti käyntiin saaminen vaikeaa" ja joudut tulpat vaihtaan ku startissa kastelee tulpat.. Eikö hälyytyskellot ala soida? Tosin tilannetta pahentaa mitäsattuu kombot ja mitälie lastuissa. Mulla ei tartte vaikka auto seisos kuukauden ilman akkua muutaku vääntää avaimesta käyntiin. Ja mullakin on tuosta efektistä kokemusta, todella raivostuttavaa tuhota iridiumeja starttaillessa. Mites ajatko RE85 talvella? Pitääkö doupata?

Auto oli seissyt pari viikkoa ilman akkua syksyllä, koitti startata niin oli vaan jostain syystä todella vaikea saada käyntiin. Tuppas vaan ampumaan putkeen. Antoi olla hetken ja akun käytti irti niin lähti käyntiin normaalisti. Tiedä sitten mikä oli vikana.

RE85 mutta en tolla aja talvella, nyt seisonnassa niin olisi tarkoitus käydä vaihtamassa ihan tulpat muutenkin ennen kun ottaa ajoon, ei sillä että välttämättä olisi tarve.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: 855_T5R - 28.01.2015, 15:18:54
Auto oli seissyt pari viikkoa ilman akkua syksyllä, koitti startata niin oli vaan jostain syystä todella vaikea saada käyntiin. Tuppas vaan ampumaan putkeen. Antoi olla hetken ja akun käytti irti niin lähti käyntiin normaalisti. Tiedä sitten mikä oli vikana.

RE85 mutta en tolla aja talvella, nyt seisonnassa niin olisi tarkoitus käydä vaihtamassa ihan tulpat muutenkin ennen kun ottaa ajoon, ei sillä että välttämättä olisi tarve.
Mulla oli tilanne kans ennen, vaikka akun kaapelin käytti pois että boxit nollaantu, siinä vaiheessa vakio lastut purkkeihin et sen sai käyntiin.Kone käytellä lämpimäksi ja äkkiä vaihtaa lastut takas. Välillä oli pöljän tuuria että se lähtikin käyntiin, ilman lastujen vaihtoakin, mutta tulpat oli siinävaiheessa finito :D NGK:n iridiumitki maksaa jo sarja jonkuverran.

Mut tuohonki ongelmaan on ratkaisu tiedossa. Asiat ei aina ole niin yksinkertaisia ku kerrotaan. Olen tämän itekkin oppinut kantapäänkautta.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Mika65 - 05.02.2015, 12:17:42
Mulla on 940 vm -91 B234F koneella. Laatikkoa en muista, mutta tomaatti. Mutta kysymys on: mikä "lastun" merkitys on? Ja miten sen päivitys tehdään? Monta juttua jo korjattu kulutusta silmällä pitäen, mutta kilometrejä ei ole vielä kertynyt kovinkaan paljoa jotta vaikutus näkyisi. "Lastu" on seuraava tutkittava kohde, joten mikä ja missä ? 
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: laatikkovika - 05.02.2015, 12:39:45
Lastulla ei tässä tapauksessa ole juurikaan merkitystä koskapa kyse on vapaastihengittävästä moottorista, ehkä pientä etua kulutuksessa voidaan saavuttaa mutta ei mitään merkittävää. Turboahdetuissa tuon muutoksella saavutetaan merkittävää hyötyä helposti tehonlisäyksen muodossa. Autossasi pitäisi mekaanisesti vaihtaa uusi piiri boksin sisälle.  Boksi on matkustajan jalkatilan oikean peitelevyn takana.


Kirjoitusvirheitä korjattu
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Mika65 - 05.02.2015, 13:31:18
Kiitos tuosta tiedosta. IMMu näyttää 2,35V joten pitäisi olla kunnossa. Ennen parannuksia kulutus oli kuitenkin hirvittävät 22L/100km yli 20 asteen pakkasissa, joten pienilläkin muutoksilla saattaa olla merkitystä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että IMMun toiminnassa saattaa olla vikaa oikeasta volttimäärästä huolimatta. Monta juttua kuitenkin jo korjattu:  Imusarjan pultit oli löysät, pakoputki lambdan edessä vuoti jne.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: mikan - 05.02.2015, 14:42:38
Mutta kysymys on: mikä "lastun" merkitys on? Ja miten sen päivitys tehdään?

Lastu on moottorin ohjauksen uusi ohjelma tai oikeammin sen moottorinohjauksen karttojen päivitys settiin sopivaksi.
Vaparissa sen merkitys on hyvin pieni (mikroskooppinen) ylipäätään millään ns. bulkkilastulla (= lastulla, joka ei ole ajettu ko. autoon).

Autoon hienosäädetyllä lastulla voi saada vaparissakin puristettua kulutusta hitusen alaspäin ja ihan aavistuksen tehoakin lisää, mutta erot ovat hyvin pieniä. Turboissa "lastuttaminen" perustuu ihan puhtaasti ahtojen nostoon ja sitä kautta saatavaan teholisään, sillä nostettu teho vaatii muutoksia polttoaineen syöttöön.

Kiitos tuosta tiedosta. IMMu näyttää 2,35V joten pitäisi olla kunnossa. Ennen parannuksia kulutus oli kuitenkin hirvittävät 22L/100km yli 20 asteen pakkasissa, joten pienilläkin muutoksilla saattaa olla merkitystä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että IMMun toiminnassa saattaa olla vikaa oikeasta volttimäärästä huolimatta. Monta juttua kuitenkin jo korjattu:  Imusarjan pultit oli löysät, pakoputki lambdan edessä vuoti jne.

Imuvuodot ovat vinokoneen yksi riesa, jotka nostavat kulutusta aikas pahasti.
Samaten pakoputken vuoto ennen lambdaa nostaa kulutusta joskus hyvinkin rajusti, sillä lambda näkee ilmavuodon vuoksi seoksen menevän laihalle, vaikkei se tosiasiassa olekkaan laihallla ja lisää sopitusta kompensoidakseen pakoputken ilmavuodon.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: laatikkovika - 05.02.2015, 16:47:27
Kyllähän kulutus voi pakkasilla olla vähän aikaa 22l/100km ja enemmänkin ennenkuin moottori lämpiää ja rikastus poistuu.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Mika65 - 05.02.2015, 20:27:17
ok kuittaus edellisiin. IMMu ei hoida ainoastaan ilmamäärän mittausta mikäli laitteen ottaa irti ja katsoo sisuskaluja. Vaikuttaa olevan myös ilmanesilämmitin. Miten kyseisen toiminnon toimivuuden voi varmistaa ja mikä sen vaikutus on? Onko toimivuus mitattavissa? Pitäisi kompensoida ilman lämpötilan merkitystä ilmanotossa minun ymmärrykseni mukaan.
En ole kyseistä asiaa Volvolta kysynyt, mutta asiantuntevaa väkeä on täälläkin.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: mikan - 05.02.2015, 21:24:49
ok kuittaus edellisiin. IMMu ei hoida ainoastaan ilmamäärän mittausta mikäli laitteen ottaa irti ja katsoo sisuskaluja. Vaikuttaa olevan myös ilmanesilämmitin. Miten kyseisen toiminnon toimivuuden voi varmistaa ja mikä sen vaikutus on? Onko toimivuus mitattavissa? Pitäisi kompensoida ilman lämpötilan merkitystä ilmanotossa minun ymmärrykseni mukaan.
En ole kyseistä asiaa Volvolta kysynyt, mutta asiantuntevaa väkeä on täälläkin.

IMMu mittaa pelkästään ilman massavirtausta, eikä hoita mitään muita tehtäviä!

Eli sen antama tieto on moottorin ohjaukselle kg/tunti eli massavirtausta ajassa.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: Mika65 - 13.02.2015, 21:57:35
Jos näin on, niin mikä sen kuparikierukan funktio on? Kupari reagoi helposti lämpötilan vaihteluihin tai luovuttaa lämpöä ja näihin tehtäviin kuparia käytetään. Jos se kuparikierukka ei lämmitä niin sitten se mittaa ilman lämpötilaa. Ymmärtäisin virtaus mittauksen liittyvän ennemminkin jonkinlaisiin liehuviin viireihin kuin 5mm paksuun kuparikierukkaan IMMu putken sisällä.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: järviin - 13.02.2015, 22:29:28
Ymmärtäisin virtaus mittauksen liittyvän ennemminkin jonkinlaisiin liehuviin viireihin kuin 5mm paksuun kuparikierukkaan IMMu putken sisällä.
Onkohan joku vaihtanut sen 0,07mm paksun platinalangan kestävämpään versioon?
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: mikan - 14.02.2015, 00:38:54
Jos näin on, niin mikä sen kuparikierukan funktio on? Kupari reagoi helposti lämpötilan vaihteluihin tai luovuttaa lämpöä ja näihin tehtäviin kuparia käytetään. Jos se kuparikierukka ei lämmitä niin sitten se mittaa ilman lämpötilaa. Ymmärtäisin virtaus mittauksen liittyvän ennemminkin jonkinlaisiin liehuviin viireihin kuin 5mm paksuun kuparikierukkaan IMMu putken sisällä.

Otappas valokuva siitä, niin tiedämme mistä puhut.
Sillä jos linkkaamani kuvan mukaisesta härvelistä puhutaan, siellä ei todellakaan ole mitään kuparikierukkaa. Sellaista ei pitäisi olla missään kohdin B230FT koneeseen liittyvissä osissa.

Tosin minulla sellainen on syylärin edessä (10m 10mm kupari-putkea) mutta siellä kiertääkin vaihteistoöljy jäähtymässä ja se ei todellakaan ole vakiovaruste B230FT+AW71L yhdistelmän kanssa, vaan omin pikkukätösin tehty puuhapatentti.

IMMun sisällä on vain ns. venturiputki, jonka sisällä on todellakin vain sellainen hiuksen paksuinen platina lanka ja mittausvastus lämpötilalle. IMMu toimii wheastonen mittasiltana (http://fi.wikipedia.org/wiki/Wheatstonen_silta).
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: kanis187 - 15.02.2015, 15:04:03
Vielä semmoista että mikä on 012 ja 025 imm ero? Toimiiko 025 ftssä samanlailla vai huonommin? Netissä on vähän kahdenlaista vastausta. -025 taitaa olla uudemmissa 960, eikö vain?
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: 855_T5R - 15.02.2015, 15:11:32
Niiden eroa en nyt jaksanu alkaa kaivella... Mutta tuon 012 immun linearikäppyrä on yleisessä tiedossa sen takia sitä käytetään.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: mikan - 15.02.2015, 16:28:59
Vielä semmoista että mikä on 012 ja 025 imm ero? Toimiiko 025 ftssä samanlailla vai huonommin? Netissä on vähän kahdenlaista vastausta. -025 taitaa olla uudemmissa 960, eikö vain?
Kaikki Boschin kuumalanka IMMut toimivat ihan samalla tavalla, mittausalueessa eroten kokonsa mukaan.

Se, että netissä on kahdenlaista vastausta, johtuu siitä, etteivät kirjoittajat tiedä mistä ja mitä kirjoittavat. :facepalm:

Äkkiseltään 025 IMMu vaikuttaa samalle kuin 007 ollen vain penarissa käytetty ja pyöreällä liittimellä.

Uudemmissa 960:ssä on tuo 012, jossa ei ole enää tyhjäkäynnin seossäätöpotikkaa, kuten 025 ja 007:ssa on.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: kanis187 - 15.02.2015, 16:52:43
Eli tulevaisuudessa kun olen vaihtanut urpoa, suuttimia jne. voiko silloin laittaa -025 imm -016 paikalle kuten -012?
Otsikko: Vs: b230ft 3" imm hyöty?
Kirjoitti: mikan - 15.02.2015, 20:55:33
Eli tulevaisuudessa kun olen vaihtanut urpoa, suuttimia jne. voiko silloin laittaa -025 imm -016 paikalle kuten -012?

Laittaisin itse sen 012 mallisen, sillä sitä tyhjäkäyntiseoksen trimmeriä et tarvitse ja joudut askartelemaan kokonaan uuden IMMun piuhasarjan tuolla 025 IMMulla.  :idiot2:

Mielummin käyttäisin itse "bolt on" osia, niin säästyy turhalta puuhastelulta oikeisiin asioihin.