Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: akema - 26.05.2011, 08:13:40
-
http://ake.oulunkaari.net/25052011115.jpg
http://ake.oulunkaari.net/25052011116.jpg
Katsokaapas noita eilen ottamiani kuvia T5 AWD:n takaiskarista. Orkkiksen tilalle vaihtunut jossain vaiheessa Bilstein (edellinen omistaja vaihdattanut) ja noissa kuvissa on auto tunkin päällä. Tuo iskarissa oleva ruskea "pohjaanlyöntikumi" tjms. on mielestäni aivan liian pitkä tuohon iskariin.
Pituutta pötikällä arviolta 15 senttiä.
Kun auton laskee normikorkeuteen (jouset vakiot) niin tuo kumi nojaa jo iskunvaimentimen yläpäähän eli toimii jousituksen osana sitten.
Oliskohan tässä syypää takajousituksen kummaliseen "pohjaamiseen" jymähtämällä kun autolla ajaa reilummin esim. hidastekorotukseen?
Sekavaa ajatusten virtaa tuossa mutta pääkysymys on: kuuluuko tuolla takaiskarissa tommosta olla ollenkaan ja jos kuuluu niin eikai sen kuulu nojata iskariin koko ajan? Eihän iskari pääse toimimaan kun tuo kumi kanittaa vastaan?
Iskarit taka: Bilstein BNE-B952 (B4)
Iskarit etu: Bilstein VNE-B281 (left) & VNE-B288 (right) (B4 series)
-
Piti oikein käydä omasta katsomasta, olihan juuri niinkuin kerroit. ;D Vakio alusta kaikin puolin ja sillä ajettu 112tkm. Eli täytyy todeta että pitkä on iskari! Samalla tavalla makaa siellä kiinni iskarissa. :idiot2:
-
Uskoisin kuuluu lyhentää ne kumit. Kaivaa jostain alustan/iskarien asennus ohjeet. Tarvittaessa soittaa / sähköpostia edustajalle ja varmistaa asia. Voinut jäädä asentajalla huomioimatta asia. Iskari voi olla rungonltaan pitempi tai alusta madaltunut samassa. EI kuulu maata kumin varassa.
-
Yritinkin etsiä asennusohjeita netistä muttei tärpännyt. Pitää ettiä vielä.
-
No jos iskarit ovat oikeat ja ajokorkeus kuten pitääkin leikkaa kumeista pari "kierrosta" pois. Ei niiden kuulu kantaa. Muistelen aikoinaan kun nuiden kanssa puuhaili että ainakin eibachin jousisetissä käskettiin se tekemään Ja taas konin sarjassa tuli omat lyhyemmät pohjaan lyönti kumit. Olisiko sovitettu iskarit ja muun valmistajan jouset. kun ei ole sarjana tullut niin ei ole tullut uusia kumejakaan. paikalle läntätty alkuperäiset muokkaamatta. Et häviä mitään kun kuttaat vain poikki niitä. kaupasta saa uutta jos alkaa ahdistamaan.
-
No näinpä tein ja näppäsin "ylimääräiset" mattoveitsellä pois, jätin sen verran yläreunaan että se sora-/roiskesuoja iskarin päällä pysyy asemissaan. Ei ainakaan niin pahasti jymähdä kun korokkeen yli ajaa. Tuntuu että taitaa vaan olla sekä jouset että iskarit loppu takapäästä...voikun löytäis noille hintoja ni vois vaihtaa.
-
Heitän ulkomaat kortin taas pöytään. Visan tms. tarvitset. Vastaavasta parts for saabista on tullut konin-sarja tilattua. Tuovat ovelle asti ne eikä muistaakseni ollut edes kallista. Lähetystä pystyy seuraamaan netistä. Tosin tästä on jo useampi vuosi aikaa että muistikuvat hataria.
http://www.partsforvolvosonline.com/default.php?cPath=2_25_154_505
-
Mites muuten mahtaa olla etuveto malleissa toi takaa iskari asia? Mahtaako awd malliin saada "lyhkäsempiä" iskareita? Kerro miten sun homma etenee kun, itse en raaski päivittää alustaa ennen kuin joku noista orig. pettää. Kiva jos sitten olisi jollain faktaa mikä onnistunut päivytys? Itse haluan säilyttää awd korkeuden, täällä landella talvella se on tarpeeseen että pääsee kotiin ja pois, ilman että hakee lumikolaa.
-
Heitän ulkomaat kortin taas pöytään. Visan tms. tarvitset. Vastaavasta parts for saabista on tullut konin-sarja tilattua. Tuovat ovelle asti ne eikä muistaakseni ollut edes kallista. Lähetystä pystyy seuraamaan netistä. Tosin tästä on jo useampi vuosi aikaa että muistikuvat hataria.
http://www.partsforvolvosonline.com/default.php?cPath=2_25_154_505
Iskareitahan tuolta löytyy muttei oikein T5 AWD sopivaa takajousta.
Motonettikaan ei tunne tälle mallille takajousta joten saakos niitä sitten vaan Siniseltä?
Tuttua hommaa on kamojen tilaaminen ulkomailta että eihän siinä mitään, joskus on vaan käynyt niin että se "säästö" on kadonnut tulleihin ja kuljetukseen.
EDIT: täältä yleensä osia katellut: http://www.swedishautoparts.com
-
EU:n sisällä ei tule tulleja ja postikulut ei ole suomen sisäisiä kalliimpia juurikaan. Paketti kun tulee ovelle asti.
-
Nytpä vasta hokasin että tuo partsforvolvosonline.com onkin brittifirma eikä jenkkiläinen kuten aluksi ajattelin.
Muuttaa asiaa.
-
Ne ylipitkät kumekset taisivat olla joustorajoittimet 18" vanteita varten
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V50/2010/DRIVe/Manual/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-156531-1/V50,_2010
Eli ei sittenkään katkaista.. Mun moka.. Mut korjataan nyt tänne foorumille ettei myöhemmin joku tee samaa. Eli iskarit / jouset on antaneet periksi kun pohjaa liian helposti ja kumi oli oikean mallinen. Ei liene kallis tuo kumi pönkylä (kun se kerran tuli leikottua) hakea uudet kun vaihtaa hiluja laajemmin. Etupäässä kannattaa varmaan myös tolpan kääntölaakerit vaihtaa samalla. Vaikkei tässä autossa olekaan kovin herkät ole hajoamaan, mutta kun auki on.