Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Daath - 26.05.2011, 08:13:46
-
Eilen vaihdettiin ohjaustehostimen letku ihan autokorjaamolla. Letkun kävivät vaihdattamassa paikallisessa hydrauliikkafirmassa. Huomasin nyt aamulla, että auto pitää samanlaista hurinaa käännettäessä, kuin silloin kun letku oli rikki (letkussa oli reikä, josta suihkusi öljyä kääntäessä).
Letku oli ennen vaihtoa paikattu jeesusteipillä, eikä silloin kyseistä hurinaa kuulunut ;D
Pikaisesti kun vilkasin, niin letku oli halkaisijaltaan pienempi kuin alkuperäinen. Kysymys kuuluukin, että johtuuko tuo ääni tuosta pienemmästä letkusta, vai onko asennuksessa mennyt jokin reisille?
-
Olisko vielä ilmaa öljyn seassa? Onko säiliössä vaahtoa? Nosta etupää ilmaan ja pyörittele rattia hitaasti laidasta laitaan ja lisää tarvittaessa öljyä niin poistuu ilmat. Joskus ilma ei poistu kuin ajan kanssa eli kovaa ajoa vain mutta tarkistaa tehostimen öljyt kerran päivässä.
-
Kiitos vastauksesta. Tuo lohduttaisi jo paljon, että olisi vain ilmaa. Ihmettelen kyllä sitä, etteivät olisi liikkeessä tuota ilmanneet.
Täytyy seurailla öljyn määrää ja ruveta ihmettelemään lisää, jos samat äänet jatkuu viikon jälkeen.
-
Tuossa noista ohjaustehotimen öljyjen vaihdosta linkki jos joskus haluat vaihtaa ja se ilmaaminen varmaakin pitäsi mennä automaattisesti .Mutta normi hommaa nosta auto ylös kone ei käy hitaasti pyöritä rattia ääriasennosta toiseen edestakaisin .Tarkista öljy laita ylärajaa ja sama hommaa kone käynnissa lopuksi.Lopuksi tarkista öljymäärä.Tietysti herää kysymys siitä letkusta onko mitoitus oikea?
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=8644
-
Voisi tietysti kuvitella, että olisivat yhtä pitkän letkun laittaneet tilalle, mutta mistäpä noista koskaan tietää.
-
Sitä sisäreikää tarkoitin että pumppu saa riittävästi ainetta.Toinen seikkaa eihän se pumppu ole vähillä öljyillä pyörinyt koskaan.??
-
Tuossa noista ohjaustehotimen öljyjen vaihdosta linkki jos joskus haluat vaihtaa ja se ilmaaminen varmaakin pitäsi mennä automaattisesti .Mutta normi hommaa nosta auto ylös kone ei käy hitaasti pyöritä rattia ääriasennosta toiseen edestakaisin .Tarkista öljy laita ylärajaa ja sama hommaa kone käynnissa lopuksi.Lopuksi tarkista öljymäärä.Tietysti herää kysymys siitä letkusta onko mitoitus oikea?
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=8644
Tuo kone seis pyörittely on varma tapa saada täristysongelmia tehostimeen.
Nuo ei ole kamalan kriittisiä siitä letkun mitotuksesta, eli tuskin on siitä kysymys ellei se ole merkittävästi pienemmällä sisähalkasijalla? Mutta täristääkö se ohjaus, oletan että kyllä, tällöin kyse on ilmavaivasta, joka korjaantuu ajan kanssa kun pyrit ajamaan sillai, että se täristäisi mahdollisimman harvoin tai ei ollenkaan. Mulla meni melko lailla 100km maantieajoa 945 kanssa ennenkun tuo loppu kokonaan.
-
Ei täristä kääntäessä. Kurkkasin äsken öljysäiliöön ja aikamoisen paljon siellä näytti öljyä olevan. Pitäisiköhän tuolta ottaa pois tota tavaraa, kun ei sen kuitenkaan täynnä tarvi olla. No ei se nyt piripintaan ollut, mutta kuitenkin.
-
Katso se mittatikku kun siinä on kuuma öljy ja kylmälle öljyille ne mittaviivat.Tarkista aamullaa kun kone kylmä kummassa viivassa on.
-
Pitää tässä ruokapaussilla katsoa tarkemmin, mitä tuo mittatikku sanoo. Eiköhän tuo nyt neljässä tunnissa sen verran jäähdy.
Soittelen myös letkun asentaneeseen firmaan, jos sieltä saisi jonkinmoista selitystä asialle.
-
Oliskohan tuolla spiraaliletkulla siellä paineputken sisällä, jotain osuutta asiaan:
Tulikohan uusi letku tehtyä samalla tavalla?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4576.msg97489#msg97489
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4585.msg97490#msg97490
-
Eivät tietenkään osanneet sanoa puljussa, että onko se spiraali siellä uudessa letkussa vai ei, koska eivät itse sitä uutta letkua tehneet.
Öljyä näytti olevan hot-kohdassa, joten sitä täytyy varmaan ottaa pois jonkin verran. Mutta ei kai öljyn ylitäyttö voi aiheuttaa tuota ääntä?
Jos tuota spiraaliletkua ei tuolla nyt sitten ole, niin onko tuosta jotain haittaa? Eipä tuo ääni mua haittaa, jos vain tietäisi ettei siitä mitään muuta haittaa ole.
-
Öljystä vaan että ei ole liikaa säiliössä, kuten jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä nestettä puoleen väliin että kuumetessaan sopi laajentumaan.Jos tehostin toimii ja ettei se moniurahihna anna ääntä eikä tehostepumppu ja ei ollut ilmaa järjestelmässä niin ilmeisesti pitää vaan ajaa sillä autolla hurinan kanssa?
-
Siltä se hieman vaikuttaa, että joutuu elämään tuon äänen kanssa. Laitetaan Radio Suomi kovemmalle, niin ei kuulu enää :)
Pitää tässä pitää silmät auki, jos sattuisi jostain löytymään hyvään hintaan oikea letku.