Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Slerbahuuli - 24.01.2015, 18:28:41
-
Eli tehdäämpäs ihan oma topick tälle aiheelle, auto siis vm. 1998 V70 2.5 TDI ja alla lainattu tekstit "pikahuolto" topickista:
Appiukon 1998 V70 2.5 TDI ja käynnistysrobleemaa...
Viime viikon tiistaina vaihdettu pumpun hihna + kiristimet ja kaikki hehkut juuri edm. syystä.
Ei auttanut. Lämmöstä lähtee hyvin käyntiin ja lämpimänä, mutta kylmänä (=yön yli ilman roikkaa) saa sahata. Vaikka useamminkin hehkuttaisi, niin saa pitkään sahata (10-15 sekuntia) että lähtee näillä nollakeleillä käymään.
Hehkujen ohjaus? Olisiko? Apuva!
Tänään käyty letkun päässä.
Ennakko heitteli kokoajan -4 - 8° välillä. Todettiin että pumppu menossa.
Pyysin kuitenkin vielä säätämään pumpun kantta. Hetken naputtelun jälkeen tyhjäkäynti muuttui siistimmäksi ja ennakko pysyi just 6°. Kierroksilla nousi kuten pitää ja tyhjäkäynnillä taas tasan 6°.
Vielä ei voitu kylmäkäynnistystä kokeilla mutta huomenna selviää. Tosin 3 ja 4 suuttimien paluuletkut olivat märät, joten ne menee vaihtoon. Letku haettu, nyt odotellaan että minulla on aika moiselle operaatiolle. Appiukon mukaan vetoja tuli jokatapauksessa lisää.
Raportoin lisää jahka selviää. Ihan sen vuoksi että jos jollakulla on tämmöstä ongelmaa, niin tässä selvityksiä.
Ei auttanut, eilen kuoli akku kun ei lähtenyt käyntiin. Apuvirralla semmonen 3-4 starttausta pituudeltaan 5-10 sekuntia niin lähti -12°C pakkasista käymään.
Tänään sitten vaihdetaan suuttimien paluuletkut ja siihen kysymys:
Saako tuon sen jälkeen sahaamalla käyntiin? Ilmaahan se horii pumpun täyteen kun letkut vaihdetaan, mutta riittääkö starttaaminen apuvirralla vai pitääkö hinata tulille? Eikös tuo itseilmaa itsensä kuitenkin?
Ja edelleen vika pysyy, eli jos auto on lämmössä/moottori ajon jäljiltä lämmin niin lähtee ihan normaalisti käyntiin. Kylmänä ei lähde, vähän lupailee, mutta ei oikeastaan ja vaatii todella paljon sahaamista. Nyt on -3°C tuolla ulkona, eilen illalla ajettu auto vieraspaikalle eikä lähtenyt tuossa tunti sitten käyntiin. 4-5 todella pitkää starttausta ja akku tyhjäksi. Sitten apuvirralla pamahti melkein samointein tulille ja kävi heti kaikilla. Lähdettyään käyntiin saattaa joskus poltella moottorin vikavaloa (lambda) jonkinaikaa. Kulkee ja vetää kuitenkin todella hyvin.
Vaihdettu/tarkistettu:
- PA-suodatin vaihdettu (kaksoistiivisteen virhe tarkistettu ja kasattu oikein)
- Suuttimien paluuletkut (uusittu, vanhat olivat kivikovat ja märät)
- Pumpun hihna & kiristimet vaihdettu (säädetty roikan päässä ennakko kohdalleen)
- Pumpun kansi säädetty (jonka jälkeen säädetty roikan päässä ennakko kohdalleen)
- Hehkut uusittu (mitattu että ohjaus toimii)
Auttakaa viisaat. Jos auto olisi minun, niin olisin tuolla parkkipaikalla vikaa jo selvittämässä, muttakun ei ole. Antakaa suoraan vinkit mitkä letkut kannattaa samointein vaihtaa mahdollisen ilmavuodon riskin vuoksi. Letku tuskin hirvittävän kallista on.
Samoin, mitkä ovat ne perinteisimmät vuotopaikat pa-järjestelmässä? Tankkilaite? Auton alla letkut?
Kuulemma TDI:n pitäisi lähteä vielä -10°C pakasista ilman hehkuja käyntiin kunnossa ollessaan. Tuo taasen ei lähde edes hehkuttamalla nollakeleistä käymään. Onkin käynyt mielessä, että voisiko vika olla sähköpuolella? Esimerkiksi vääriä arvoja antava moottorin lämpötila-anturi, voiko sekoittaa kylmäkäynnistyksen?
Nyt olisi hyvät neuvot ja avut tarpeen... :(
-
Mulla oli aikoinaan, saman oloisia oireita, uudet hehkut, mekaaninen pumpun säätö heittokellolla, niin rupes lähteen. Muuta en tiedä. :idiot2: :hello: ja oli 2.5tdi -00
-
" Sitten apuvirralla pamahti melkein samointein tulille ja kävi heti kaikilla."
Kokeile toisella/hyvällä akulla, vaativat rivakan startin käynistyksessä/käynistyäkseen.
-
Eihän vain tämmöinen vika korjaantunut jollakulla startin uusimisella?
Sitä en muista oliko TDI kyseessä...
-
Eihän vain tämmöinen vika korjaantunut jollakulla startin uusimisella?
Sitä en muista oliko TDI kyseessä...
Hep! :hello:
-
Kerros Taavi vähän, miksi ja miten? En sitä sun topikkia heti löytänyt eikä haustakaan ollut apuja.... :-\
-
Kerros Taavi vähän, miksi ja miten? En sitä sun topikkia heti löytänyt eikä haustakaan ollut apuja.... :-\
En tainnut tehdä topicia, kyse oli minun tapauksessa pikkuhiljaa hiipineestä tilanteesta. Kunnes lopulta ei kovana pakkasaamuna lähtenyt lainkaan käyntiin Riihimäellä hotellin pihassa. Ei edes iltapäivällä vaikka Hämeenlinnasta saatiin apuja... :)
Tuo kone vaatii riittävästi kierroksia startilla, että kunnolla lähtee. Uudella (tai siis purkuosalla) startilla ero oli aivan selvä, pyöritti samalla akulla paljon nopeammin konetta ja käyntiinlähtö helpottui huomattavasti.
Mulla oireet oli pahimmat puolilämpimällä koneella tai juuri pikkupakkasilla. Ja tietty paukkupakkasilla. 10-20 pakkasilla käynnistyi ihan ok kun hehkutti kahdesti.
-
Okei. Kun tämä appiukon vehje ei lupaakkaan vaikka hehkuttaa 3-4 kertaa. Sillointällöin yskäisee, mutta siihen se jää. Apuvirralla lähtee pikku sahauksella yleensä (joskus vaatii pidemmän session).
Bilteman 5 vuotta vanha akku, vaihtoon?
-
Jos apuvirrallakaan ei tarpeeksi reippaasti pyöritä konetta, niin startti voi olla yksi syyllinen...
Akun uusiminen ei tosin haittaa, jos 5 vuotta on jo ikää, muttei välttämättä ratkaisekaan tätä...
-
Siskon TDi oireili samoin kuin Taavilla, käynnistyminen oli huonoa puolilämpimänä. Eli jos auto seisoi ajon jälkeen vaikka tunnin niin sai sahata akun tyhjäksi, apuvirralla aina laakista käyntiin. Tosin Punton ja narukaapelien kanssa rupes kaapelit käryämään ja Punto keittämään :D Kylmänäkin vaati normaalia pidemmän starttauksen, mutta lähti kuitenkin alle 10 sekunnin pyörittämisellä tulille, pakkas startista ei kokemusta kun tuo rupesi oireilemaan lämpimämpänä vuodenaikana. Korjaantui uudella startilla.
-
Ja lisätään vielä että tämä oire on vain pahentunut. Alkutalvesta lähti semmosella ~30 sekunnin sahaamisella. Nyt ei lähde yhdellä akulla.
-
Kyllähän tuo selvästi starttivialta kuulostaa kun kokoajan huononee.
Mulla oli samalla koneella oleva volkkari ja siinäkin meni startti juuri niin, että ei enää kylmänä lähtenyt ilman apuvirtaa käyntiin ja kolmen neljän startin jälkeen oli muka akku tyhjä. Vaihdoin akun kun luulin sen olevan loppu mutta ei auttanut. Uudella startilla kelillä kun kelillä heti käyntiin kun vähän avainta näytti, pyöritti selvästi helpommin ja nopeammin. Siinä vanhassa akussakaan ei ollu mitään vikaa, palvelee toistatalvea dieseli karinassa.
-
Täällä oli samaa vikaa.. niin laitoin takaiskuventtiilin pa-linjaan heti siihen suodattimen letkuun. Seistessään päästi aina pa- linjan tyhjäksi tankiin päin.
-
itellä kans vm98 v70 tdi ajettu 313000 eli sisäänajossa, mutta ihan samat oireet kun aloitus viestissä eli ei toivoakaan saada käyntiin ilman lohkoa pakkasilla, muuten käynnistyy hyvin. lambdan valo(mikäli se on se väkäs kolmio) syttyy välillä aamuisin ja lämmöt nousee puoliväliin ja flekti huutaa mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin lämmöt laskee heti ja lambdan valo katoaa. voisikohan nuo liittyä toisiinsa eli lämpöanturi olisi viallinen? ja mainittakoon että esim -20 pakkasilla riittää jo tyyliin 30 min lämmitys että käynnistyy.
-
itellä kans vm98 v70 tdi ajettu 313000 eli sisäänajossa, mutta ihan samat oireet kun aloitus viestissä eli ei toivoakaan saada käyntiin ilman lohkoa pakkasilla, muuten käynnistyy hyvin. lambdan valo(mikäli se on se väkäs kolmio) syttyy välillä aamuisin ja lämmöt nousee puoliväliin ja flekti huutaa mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin lämmöt laskee heti ja lambdan valo katoaa. voisikohan nuo liittyä toisiinsa eli lämpöanturi olisi viallinen? ja mainittakoon että esim -20 pakkasilla riittää jo tyyliin 30 min lämmitys että käynnistyy.
En usko lämpöanturi vikaan, minullakin tuo kolmio valo palaa useimmiten/aina ei ole lämpöihin/käyntiin/päästöihin vaikuttanut mitenkään, flekti lisäkatkaisimen takana ja lisäpolttoainepumppu sähköinen putsarin vieressä, lähtee käyntiin ilman hehkujakin pikkupakkasella :)
-
itellä kans vm98 v70 tdi ajettu 313000 eli sisäänajossa, mutta ihan samat oireet kun aloitus viestissä eli ei toivoakaan saada käyntiin ilman lohkoa pakkasilla, muuten käynnistyy hyvin. lambdan valo(mikäli se on se väkäs kolmio) syttyy välillä aamuisin ja lämmöt nousee puoliväliin ja flekti huutaa mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin lämmöt laskee heti ja lambdan valo katoaa. voisikohan nuo liittyä toisiinsa eli lämpöanturi olisi viallinen? ja mainittakoon että esim -20 pakkasilla riittää jo tyyliin 30 min lämmitys että käynnistyy.
Muistaakseni ei kyllä ole TDin vika, mutta joissakin koneissa lohkolämmitin lämmittää lämpöanturin seudun niin hyvin, että moottorinohjaus luulee koneen olevan liiankin kuuman ja lyö flektin päälle ja mittari on punaisella. TDi lähtee kyllä -30:s ilman lämmitystä viimeistään toisella tulille. Yleensä kotisepiltä jää pumpun takana oleva hehku vaihtamatta, vaikuttaa jonkin verran jos on vaan neljä ehjää hehkua. Kolmellakin ehjällä lähtee pikkupakkasessa, mutta kaksi ehjää on liian vähän.
-
Muistaakseni ei kyllä ole TDin vika, mutta joissakin koneissa lohkolämmitin lämmittää lämpöanturin seudun niin hyvin, että moottorinohjaus luulee koneen olevan liiankin kuuman ja lyö flektin päälle ja mittari on punaisella. TDi lähtee kyllä -30:s ilman lämmitystä viimeistään toisella tulille. Yleensä kotisepiltä jää pumpun takana oleva hehku vaihtamatta, vaikuttaa jonkin verran jos on vaan neljä ehjää hehkua. Kolmellakin ehjällä lähtee pikkupakkasessa, mutta kaksi ehjää on liian vähän.
Tuon voi kokeilla Että starttaa hieman (Neste kiertää lämpötila muuttuu anturilla) odottaa hetken startta uudeellee niin pitäis hörähtää käyntiin.
-
En usko lämpöanturi vikaan, minullakin tuo kolmio valo palaa useimmiten/aina ei ole lämpöihin/käyntiin/päästöihin vaikuttanut mitenkään, flekti lisäkatkaisimen takana ja lisäpolttoainepumppu sähköinen putsarin vieressä, lähtee käyntiin ilman hehkujakin pikkupakkasella :)
ratkaisu kai tuokin mutta ei minulle haluaisin mieluummin että toimii niinkuin pitää ilman virityksiä. ja mainittakoon vielä että auto kyllä käynnistyy hyvin kun lohkoa käyttää mutta ilman ei. pelottaa mennä kaupoille kovilla pakkasilla jos ei enään lähdekkään kun jäähtyy.
-
Koskee myös TDItä tuo lämpöanturin sijainti lohkolämmityksessä. Tekee sen puhallinhäiriön lohkosta käynnistettäessä.
Seuraavan kerran kun appiukon auto on seissyt ilman lämpöä yön yli, kokeillaan että annetaan apuvirtaa ennenkuin yritetäänkään. Katsotaan auttaako.
-
Onkos tossa TDI:ssä takaiskuventtiiliä PA-järjestelmässä missään? Ja mihin semmoinen kannattaisi laittaa (varmuuden vuoksi)? Omasta mielestä suodattimelle tulevalle letkulle tankin ja suodattimen väliseen letkuun, vai koneen ja suodattimen välille?
Tämmönen on varmaan ihan hyvä?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/190306/Takaiskuvaliventt-Diesel-o8mm
-
Ei sieltä pitäis polttoaineen minnekkään karata jos ei ole ilmavuotoja. Kannattaa uudet prikat laitella jokapaikkaan. Itellä kävi suodattimen vaihdon yhteydessä niin tdi diudissa, että oli valmistusvirheinen suodatin, ja päästi sieltä ilmaa. Samoin piti sahata pitkään nollan tienoilla ennen kun lähti käyntiin, siihen autto pumpun säätö heittokellolla. Sen jälkeen läks käyntiin vielä -25 ilman lohkolämmitystä, ja auto oli seisonnu muutaman päivän.
-
Ei sieltä pitäis polttoaineen minnekkään karata jos ei ole ilmavuotoja. Kannattaa uudet prikat laitella jokapaikkaan. Itellä kävi suodattimen vaihdon yhteydessä niin tdi diudissa, että oli valmistusvirheinen suodatin, ja päästi sieltä ilmaa. Samoin piti sahata pitkään nollan tienoilla ennen kun lähti käyntiin, siihen autto pumpun säätö heittokellolla. Sen jälkeen läks käyntiin vielä -25 ilman lohkolämmitystä, ja auto oli seisonnu muutaman päivän.
Saman teki vanhalla suodattimella ja punpu on säädetty kahdesti.
Myö kokeillaan tuota takaiskua, ihan siksi että jos silla korjaantuu niin etsii kesällä sen vian.
-
Myö kokeillaan tuota takaiskua, ihan siksi että jos silla korjaantuu niin etsii kesällä sen vian.
Eihän se tietenkään paljoa maksa rahaa eikä vaivaa kokeilla, mutta jos arvata pitää, niin ei auta.
Mutta kieltämättä on niin halpa ja helppo kokeilu, että siksi kannattanee kokeilla. :)
-
Yks keinohan on vaihtaa se suodattimelta pumpulle menevä letku kirkkaaseen letkuun. Sit näkee onko järjestelmässä ilmaa. Audissa on läpinäkyvä letku, ja muistaakseni Volvossa musta letku. Jos on ilmavuotoa, ni melko vikkelään poistuu polttoaineet pumpulta kun auton sammuttaa. Tämä tuli itse havaittua. Eihän se kallis kokeilu ole sekään jos vaihtaa ne kupariprikat.
-
Siinä pumpun päällä on Volvossakin pieni pätkä kirkasta letkua.
-
Muistaakseni ei kyllä ole TDin vika, mutta joissakin koneissa lohkolämmitin lämmittää lämpöanturin seudun niin hyvin, että moottorinohjaus luulee koneen olevan liiankin kuuman ja lyö flektin päälle ja mittari on punaisella. TDi lähtee kyllä -30:s ilman lämmitystä viimeistään toisella tulille. Yleensä kotisepiltä jää pumpun takana oleva hehku vaihtamatta, vaikuttaa jonkin verran jos on vaan neljä ehjää hehkua. Kolmellakin ehjällä lähtee pikkupakkasessa, mutta kaksi ehjää on liian vähän.
Mulla 2,4 T teki, ja vissiin tekee vieläkin sen, säteilylämppäri kun oli parinkymmenen asteen pakkasilla käytössä, käydä runksutteli biili miten sattui, ilman lämmitintä toimii nätisti.
-
Just äsken -2°C ja yön yli ilman lämpöä. Annettiin pari minuuttia apuvirtaa ennenkuin koskettiinkaan mihinkään ja ensimmäisellä hehkutuksella parin pyöräytyksen jälkeen käymään.
Eilen sama tilanne ilman virtaa, oli kuulemma nippanappa lähtenyt käymään.
Startista laitan illalla videon esille, mutta nyt ilmeisesti vaihdetaan akku, jos ei auta niin sitten käytetty startti jonka voisi ennen asennusta avata ja huoltaa.
Onkos startti TDI:ssä missä ja onnistuuko vaihto ihan yläkautta? Transportterin startti taitaa olla erilainen, ainakin kuvista katsottuna.
-
Onkos startti TDI:ssä missä ja onnistuuko vaihto ihan yläkautta? Transportterin startti taitaa olla erilainen, ainakin kuvista katsottuna.
Koneen takana turbon alla. Hiukan nihkeä paikka mutta voisi onnistua yläkautta, siellä on ainakin toinen pulteista isohko torx. Ja olikos toinen sieltä laatikon puolelta?
-
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&searchmode=6&pc1=120&sml=1&pc%5B0%5D=120101101&parttype_id%5B0%5D=0&query=D5252T&post_id=21347933
Nosta kuskin kulma ylös ja vahvat pukit/tuet alle, sinne joudut menemään ;)
-
Alta helpompi vaihtaa. Ylempi pultti helpompi avata yläältäpäin, ilmansuodatinkotelo irti ja pois tieltä niin on helposti saavutettavissa Alempi tosiaan tulee koneen suunnasta ja on vähän kolossa piilossa jos en väärin muista. Volkkarin startti on erilainen, kiinnitys kolmella pultilla.
-
Joo, tuskinpa on hankalaa nähnytkään. Kuitenkin "edellisessä elämässä" tullut 7 erimalliseen Fiatiin startti vaihdettua... ::)
Mutta tässä nyt se käynnistymisvideo:
http://youtu.be/kQfmUt68itM
Videossa ei sinällään mitään ihmeellistä, mutta kokeneemmat voi sanoa kuulostaako täysin normaalilta. Minusta jotenkin vaisu startti/kuiva ääni ennenkuin pärähtää.
Parisen minuuttia annettiin ennen kokeilua apuvirtaa ja kaapelit ovat vielä startatessa kiinni. Kuten kuulee, niin laturin hihna alkaa vikistelemään (jokaisen startin jälkeen).
-
Kyllä se siltä kuulostaa ettei täysillä pyöritä. Siskonkin TDitä kun apuvirralla käynnisti niin selvästi virranantajassa kierrokset tipahti. Punto ei jaksanu ees antaa virtaa niin paljon, että olis lähteny tulille. Uudella startilla selvä ero.
-
Näyttää ettei akkua oo ihan vasta vaihdettu? saattaa se virtaa pitää mutta miten se sitä luovuttaa.. maadotuksen vois tarkistaa laittamalla kaapelin akun miinus navasta runkoon/moottoriin et auttaako.
-
Lämpiääkö akun kenkien liitokset startatessa varsinkin jos on puristus liitokset ja jos on alkuperäiset :(
-
Lämpiääkö akun kenkien liitokset startatessa varsinkin jos on puristus liitokset ja jos on alkuperäiset :(
Ei lämpiä, ainakaan kädellä kokeillen.
Appiukko vaihtoi akun ja on ainakin nyt lähtenyt -5°C pakkasista käymään yön seistyään. Eilen seisoi melkein vuorokauden ja -10°C pakkasista oli päässyt ilman lämpöä kotiin.
Edelleen sahhuuttaa jonkinaikaa, mutta seuraavaksi tarttemme tartin! Vähän ajettua suapi yv:llä sopivaan hintaan tyrkytellä.
-
Päivitetääs tätäkin.
Edelleen mennään vanhalla startilla, mutta tarkoitus olisi vaihtaa ennen talvea startti. Startti pyörittää moottoria melko hitaasti, mutta hörähtää kuitenkin heti käyntiin.
Putsastin imusarjan päästä nipan, joka lähtee jollekkin ahtoanturille tms. ja nippa oli todella pitkältä matkalta paksusta piestä tukossa.
Vaikuttaako käynnistyvyyteen kuinka paljon, jos imusarja on tukkeessa? Jotenkin semmoinen fiilis, että imukanavat olisivat ahtaanlaiset...
-
Hyvähän se putsaus tietysti on. Mutta jos kanavat olis niin tukossa että käynnistykseen vaikuttaisi, niin autosta olis kyllä tehot kateissa täysin.
Melkein väitän, että aika turha tehdä muuta ennen sen startin vaihtoa. Mulla eroa käynnistyksessä oli kuin yöllä ja päivällä kun startin vaihtoi.
-
Noniin, kesällä tietysti lähtee käyntiin hyvinkin mutta.
Imusarjan nippa kun putsattiin, tuli alas liä vääntöä. Nyt sain ko. auton lainaan pariksi päiväksi eikä tuo kulje mihinkään.
Minkäänlaista alavääntöä ei ole (saattaa sammua liikkeellelähtiessä), mustaa ei tule putkesta nähtävää määrää kiihdyttäessä, kierroksilla ei tule TDI:n ominaista ahtimen potkua, kaasussa on maantiellä vaihtelevasti 1-4 sekuntia viivettä ja polttaa vikavaloa.
Huomenna pitää koodit lukea. Jokatapauksessa minun 1.2 herneraketti jättää tuon mennentullen, jopa firman Hiace on hätäisempi... :-\
-
Noniin, kesällä tietysti lähtee käyntiin hyvinkin mutta.
Imusarjan nippa kun putsattiin, tuli alas liä vääntöä. Nyt sain ko. auton lainaan pariksi päiväksi eikä tuo kulje mihinkään.
Minkäänlaista alavääntöä ei ole (saattaa sammua liikkeellelähtiessä), mustaa ei tule putkesta nähtävää määrää kiihdyttäessä, kierroksilla ei tule TDI:n ominaista ahtimen potkua, kaasussa on maantiellä vaihtelevasti 1-4 sekuntia viivettä ja polttaa vikavaloa.
Huomenna pitää koodit lukea. Jokatapauksessa minun 1.2 herneraketti jättää tuon mennentullen, jopa firman Hiace on hätäisempi... :-\
Oma teki kerran samanlaista ja syy oli ahtputkesta ilmanputsarille menevä letku oli halki (oli ihan kunnon reikä).
Ei meinannu liikenten mukana kunnolla pysyä ja vikavalo loimotti mittaristossa.
-
Tyhjäkäynnillä ennakkoa 2,8-3 vaikka pitäisi olla 0-0,6... Miten tuo voi edes käydä??
4,5ml/h oli muistaakseni ruiskutetun pa-määrä tyhjäkäynnillä. Voisiko joku sanoa, onko sielläpäinkään?
Työpaikan laitteilla ei pääse moottorinohjauksen säätöihin käsiksi (esitronic) ja tuo vol-fcr taitaa olla maksullinen ohjelma?
-
Minulla oli solenoidi jumissa, voimaa tuli alakieroksille/lähtöihin lisää.
Joudut mekaanisesti tuota ajoitusta myöhäistää, pumpun alapyörästä/löysäämällä saa vähän.
-
Tarkistin omastani tuon IQ arvon.
Kuuma kone ja vain normi ajovalot päällä.
AC pois päältä n.4-4,4
AC päällä n.6,8-7.
-
Tuo IQ arvo on nyt ruiskutetun polttoaineen määrä?
Käänsin tänään pumpun kantta (tai siis siirsin). Vasemmalle (apukuskin suuntaan) määrä pieneni ja alle 4 alkoi ennakko heittelemään. Väänsin sen toiseen äärilaitaan ja sain arvon nousemaan 4,6-5,0 välille. Ennakko nousi 3,0:aan.
Nyt tolla pystyy ajamaan. Pintakaasulla on vetoja ja kiihtyykin aika hyvin vitosen murinan säestämänä. Yli 1/2 kaasulla kiihtyvyys huononee ja yli 3,5krpm meno puutuu, muttei tarvi ylämäkiin kepittää pienempää pykälää.
Kiristin on ilmeisesti pumpun hihnalla löysällä (katsottu toisesta TDI:stä mallia) ja väpättää aika reilusti. Pumpun ajotuksen ja seoksen säätö 50-100e, joten taidan sanoa appiukolle että vie säädettäväksi. Minulla ei ole edes heittokelloa että voisi nyt alkaa säätämään, eikä pahemmin aikaakaan (oma auto olisi, niin olisi korjattu jo).
-
Ja sitten vielä sen imusarjan putsaus. Itellä oli iha uskomattomaa kuntoon imusarjan sotkenu se "perseestä suuhun" toiselta nimeltään egr. Ja sopivalla lapulla myös tukkia se. Ei tee vikakoodia.