Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mustasudenkorento - 26.05.2011, 12:59:57
-
Dodiin, vanha turbo alkaa olemaan ilmeisesti matkansa päässä...
Eilen kotimatkalla alkoi kuulumaan sellaista söpöä säpsätystä heti kun konetta kuormitti..
pikaisella tutkailulla parkkiksella kävi ilmi että pakosarja vuotaa himpun turbon ja pakosarjan laippojen välistä...
lisäksi down pipen ja turpon välisen liitoksen panta näytti olevan löystyneen, tämän lisäksi by passin kalvo vuotaa ja kone "kuluttaa" öljyä...
eli olisiko kustannus tehokkaampaa huollattaa nykyinen vai ostaa aavistuksen isompi tilalle?
onko tuohon saatavilla bolt on ahdinta joka olisi himpun isompi?
sellainen josta ei tarvitsisi väännellä pesiä eikä muutella down pipeä jne...
itsellä olisi hyllyssä ilmeisesti t03 jonka pitäisi olla "ajamaton" ja vasta huollettu, mutta ymmärtääkseni se ei olisi nykyistä parempi tehosuhteeltaan/ käytökseltään?
lisäksi siihen kai pitäisi tehdä downpipe ja öljy linjojen muutokset ja laittaa vanhan mallin turbon pakosarja?
mielipiteitä ja kannanottoja odotellessa...
kiitos.
T: Korento
-
olihan se ny niin että tuo turbo on Mitsubishi TD04 ?
ainakin se näyttää kuvan kaltaiselta-- >
(http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/Images-Turbo/TurboMitsuTD04B.gif)
Kolmesta puljusta eilen kyselin joita yksi vastasi ylipäätään mitään...
pakosarjan ja turbon välissä kai on joku pelti tiiviste?
-
FK:ssa pitäsi olla mitsun ahdin joo, td04hl-13c tarkemmin sanottuna. Esim. sopivanikänen 850 t5 ahdin 15g käy suoraan, kun vaan kattot että on samanlaisella DP:n lähdöllä, mulle osu itelle juuri tämmönen yksilö -94/95 teevitosesta. Pesien kääntö vaan ja pulttaa kiinni, helppo homma hyvä palkka :D. Niin no hukkiksen kellon tellingin joutuu rakentamaan.
-
FK:ssa pitäsi olla mitsun ahdin joo, td04hl-13c tarkemmin sanottuna. Esim. sopivanikänen 850 t5 ahdin 15g käy suoraan, kun vaan kattot että on samanlaisella DP:n lähdöllä, mulle osu itelle juuri tämmönen yksilö -94/95 teevitosesta. Pesien kääntö vaan ja pulttaa kiinni, helppo homma hyvä palkka :D. Niin no hukkiksen kellon tellingin joutuu rakentamaan.
onko tuosta 850 15g ahtimesta tarkempaa tietoa saatavilla jos tilaisi uuden?
tuosta td04hl-13c sain jo tarjouksen ja sekään ei ollut pahan hintainen niin kiinnostaisi mitä tuo "parempi" ahdin kustantaisi...
Edit; eli olisko tuo oikean tyyppinen ahdin Mitsubishi TD04-15G B5234T 225hp/B5234T5 240hp 1994-1995 cone outlet for 850 ?
-
onko tuosta 850 15g ahtimesta tarkempaa tietoa saatavilla jos tilaisi uuden?
tuosta td04hl-13c sain jo tarjouksen ja sekään ei ollut pahan hintainen niin kiinnostaisi mitä tuo "parempi" ahdin kustantaisi...
Edit; eli olisko tuo oikean tyyppinen ahdin Mitsubishi TD04-15G B5234T 225hp/B5234T5 240hp 1994-1995 cone outlet for 850 ?
Juurikin tuo, toi cone outlet on ilmeisesti tuo normaali kartiolähtö, joita ei kai ole ku nparissa vuosimallissa puimureita. Tuo on on tosiaan 94/95 autosta, eli joidenkin osia hakeneiden mukaan tää kuuluu vaan 95 autoon, mut 94 se kai silti oli ???
-
Vihdoin ja viimein paremman tekemisen puutteessa(pakosta) sain volvon takaisin liikenteeseen...
Säpsätys johtui vuotavasta pakosarjan tiivisteestä...
Tiivisteet on vaihdettu (oli aika mälsä projekti, turbon öljyletkut aiheuttivat egrn kanssa muutamia ylimääräisiä kirosanoja...).
Nyt kun pääsin testailemaan niin huomasin että alipaineet menevät alemmas kuin aiemmin , jonnekkin -0,6 ehkä allekkin...
kun aiemmin ne oli liki alimmillaan jossain -0,4 kun ajoi...
Olisiko veikauksia miksi näin?
Vuotaako paine puolella jotain, alipaine letkut vai kuin?
Meno kyllä maistuu 4000k asti ja ahdot nousee nätisti noin 0,6 mutta sitten ei enään tapahdukkaan mitään....
Osaako joku sanoa mitä letkua nuihin kannataisi ostaa jos vaihtelis nuo vuosikymmenten hapertamat letkut uusiin?
paljonko sisä halkaisija jne?
jotta vois lomppasta ja ostaa letkut ja ajella vaihtamaan eikä purkaa ensin ja toivoa että sille päivää jostain moista löytäisi...
-
Alkuperäisten alipaineletkujen sisähalkaisija on muistaakseni 4,2mm. Hyvä korvike niille on 4mm silikoniletku, sillä se venyy juuri sopivasti. Hiilikanisteriin menee myös yksi ~6mm letku.
-
Nyt kun pääsin testailemaan niin huomasin että alipaineet menevät alemmas kuin aiemmin , jonnekkin -0,6 ehkä allekkin...
kun aiemmin ne oli liki alimmillaan jossain -0,4 kun ajoi...
Olisiko veikauksia miksi näin?
Veikkaan että timmin moottorin pitäisi päästä moottorijarrulla lähelle -1.0 barin alipainetta imusarjassa. Joku viisaampi voi korjata. :D Itsellä huitelee viallisen ahtomittarin mukaan alipaineet normiajossa jossain 0.0 - ~-1.0 barin tietämissä. Voi olla että tuo mittari näyttää pikkusen enemmän alipainetta mitä pitäisi. ???
-
Veikkaan että timmin moottorin pitäisi päästä moottorijarrulla lähelle -1.0 barin alipainetta imusarjassa. Joku viisaampi voi korjata. :D Itsellä huitelee viallisen ahtomittarin mukaan alipaineet normiajossa jossain 0.0 - ~-1.0 barin tietämissä. Voi olla että tuo mittari näyttää pikkusen enemmän alipainetta mitä pitäisi. ???
Juu, 1.0 bar miinusta on absoluuttinen tyhjiö :). Normaali joutokäyntialipaine on apaut 0.6-0.7bar, jopa 0.8 bar.
-
Juu, 1.0 bar miinusta on absoluuttinen tyhjiö :). Normaali joutokäyntialipaine on apaut 0.6-0.7bar, jopa 0.8 bar.
No niinhän se on. Mulla nyt ei ole mitään tarkkuusmittaria olemassa mutta aika lähelle tuota -1 baria moottorijarrulla mennään halpojen mittareiden mukaan.
-
No niinhän se on. Mulla nyt ei ole mitään tarkkuusmittaria olemassa mutta aika lähelle tuota -1 baria moottorijarrulla mennään halpojen mittareiden mukaan.
Niin mennään, vaikkapa autogaugella. On liian löysä ja näyttää liikaa molempiin suuntiin.
Lyö teollisuusmittari kiinni niin tiiät mitä ahtaa ja imee... ;)