Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: nip - 26.01.2015, 09:34:53
-
Olisiko täällä kenelläkään ajatuksia, että mistä kannattaisi lähteä syyllistä etsimään:
Auto ei satunnaisesti suostu starttaamaan, vain starttimoottori pyörii, itse moottori ei yritäkkään käynnistyä. Akku on uusi ja ei tunnu olevan vaikutusta, että oliko ulkona -1 vai -20. Myös moottori oli osittain lämmin (webaston jälkeen).
Olen hehkuttanut pidempään, kokeillut pari kertaa hehkuttaa putkeen ennen käynnistystä, ottanut avaimen pois ja yrittänyt uudestaan, mutta ei muutosta.
Sitten vähän ajan päästä auto kun päättää startata useamman yrityksen jälkeen, se starttaa normaalisti ja reippaasti.
Esimerkiksi tänään (ulkona -1 ja webaston jälkeen auton moottori lämmin) ei mitään toivoa käynnistyksestä, ennekuin hain sisältä vara-avaimen ja kokeilin sillä, jonka jälkeen auto starttasi normaalisti. Aiemmilla kerroilla auto startannut aina muutamien yritysten jälkeen, mutta oikeastaan mitään yhteistä tekijää en keksi, joka auton saisi starttaamaan...
Olisin kiitollinen ideoista, vaikea viedä huoltoon kun auto tekee tätä satunnaisesti eikä mitään syytä keksi.
-
Vaikuttaa ajoneston häiriöltä. Koska viimeksi vaihdoit patterit siihen avaimeesi? Toistuuko vika molemmilla avaimilla, vai ainoastaan sillä, jossa patterit ovat finaalissa? :pomo:
Eiku; siis starttimoottori pyörii!? No ei se sitten ajonestonvika olekaan!
Oletko siirtänyt autoa kylmänä lyhyesti ennen parkkiin jättämistä, silloin, kun vika ilmenee?
Ei kai se Webaston lämpö sotke lämpöanturin lukemaa - ja kun pyöräytät autoa, niin nesteet kiertävät hiukan ja anturi alkaa jäähtymään.... Kokeilepa seuraavalla kerralla, että starttaa yhden kerran ja odotat minuutin, että älämpöanturi jäähtyisi. Ja starttaat uudestaan.
-
Tehnyt tuon 30min työmatka-ajon jälkeenkin, eli ei johtune kylmänä ajosta... :-\
Auto on tehnyt tämän siis kolme kertaa:
1) Auto oli piuhassa n. 30min (webasto ei päällä)
2) Auto oli piuhassa + webasto päällä, mutta webasto oli sammunut n. 10-15min sitten ja -20C, joten moottori jäähtynyt osin.
3. Auto oli piuhassa n. 2h (webasto ei päällä)
Nyt kun miettii, niin auto ollut piuhassa joka kerta. Ja löytyi forumilta S40 onkelma: "Lohkolämmityksen jälkeen kone käy miten sattuu koska lämppärinvastus ihan lämpöanturin vieressä tämä sekoaa kun luulee et kone on lämpösempi kuin onkaan."
Voisikohan siis tuo lohkolämppäri sekoittaa anturia niin pahasti?
Voisinkin kokeilla tuota Chilin ehdotusta: "starttaa yhden kerran ja odotat minuutin, että älämpöanturi jäähtyisi. Ja starttaat uudestaan."
Tarkoititko, että kokeilee tuota kun auto seuraavan kerran ei starttaa? = Yrittää kerran, odottaa reilusti että anturi jäähtyy, yrittää uudestaan?
EDIT: Hämeen autosta tiedustellessä veikkasivat, että saattaa olla myös avaimen sirussa vikaa. Eli ei anna polttoaineensyötölle virtaa..
Täytyneepä vähän testailla, kun ensikerralla oireilee.
-
Jos avainta laittaessa rattilukko surahtaa (aukeaa) niin sirussa ei ole vikaa.