Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Väpsy - 26.01.2015, 11:40:33

Otsikko: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: Väpsy - 26.01.2015, 11:40:33
Tinakoneet ja niiden ohjaus on itselle vielä toistaiseksi hiukan utopiaa, ja olisi moinen swappi tulossa suoritettavaksi. Taipuuko alkuperäinen moottorinohjaus uuteen rautaan, kun muutos ei ole tuon suurempi? Vai täytyykö miettiä suurempia muutoksia myös ohjauspuolelle?
Otsikko: Vs: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: dneproshin - 26.01.2015, 19:50:40
10V koneiden Siemens Fenixissä ei taida olla juuri mitään yhteistä 20V koneiden LH tai Motronic ohjausten kanssa.

Aiempi keskustelu aiheesta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=42663.0
Otsikko: Vs: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: Väpsy - 26.01.2015, 22:56:19
Noiden aiempien keskusteluiden verran oonkin kerinny päivän aikana itteeni sivistään. Itellä oli ajatuksena että siirtäis nykyisestä 10V moottorista kaikki anturit ja sekä suuttimet 20V mötööriin, niin että nykynen ohjaus jäis kokonaisuudessaan käyttöön. Mutta osaako siemensi sopeutua/säätyä uuteen rautaan?
Otsikko: Vs: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: dneproshin - 27.01.2015, 19:40:26
Jaa-a, menee mielenkiintoiseksi (ihan positiivisessa mielessä). Itsellä ei ole kyllä mitään aavistusta mitä Fenix tykkää "pitsikannesta" (ja muista 20V liittyvistä rojuista).

Imusarjahan on 10V koneissa "tavallinen", 20V on läpät imusarjassa. Antureista ilmeisesti suuri osa on samoja, eroina kuten varmaan kaikki tietävätkin on ainakin MAF (20V) vs. MAP (10V) ja 10-venaisessa lisäksi imuilman lämpöanturi. Johtosarjoissa eroja tietty ja varmaan kaikki ei mene muutenkaan ihan bolt-on-periaatteella.

Laitahan raporttia jos alat hommaa tekemään, ihan mielenkiintoista tietää miten homma toimii vai toimiiko.
Otsikko: Vs: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: Axu85 - 27.01.2015, 23:07:47
Ohjausboxi kannattaa vaihtaa, koska muuten sulla ainakin menee sytytyspieleen ja etkä saa kaikkia hevosia ulos sekä rajotin tulee nopeammin vastaan.
tarvitset:
20V koneen molemmat yksiköt
20V moottorin täydellisenä antureineen (jotkut anturit sopivat keskenään) esim:öljynpaine, jäähdytinneste lämpötila, nokka-akselin ja kampiakselin asennontunnistin. nakutusanturit.
20V koneen moottorin johdosarja.
20V koneen Ohjausyksikön laatikonpohjat johtoineen (kytket autosta tulevat johdot ja ohjausyksikön pohjaan tulevat väliset johdot väri väriin!!! muita johtoja et tarvitse, ovat ylimääräisiä..
20V koneen antureista tarviit ainakin IMM ja sen ilmansuodattimen yläosan sekä lambda-anturin

HUOM!!! Koneissa on eri pakosarja mahdollisesti joten tarvitset V70 97-00 välisestä mallista toisen pakosarjan (tässä on 4-pulttinen) jos nykyinen 10V on 4-pulttinen ja 20V on 2-pulttinen!
20V koneen imusarjasta kannattaa ottaa ne kumiläpät pois jotka tekevät sen muuttuvaksi, jätä tanko paikoilleen..

Sitten kone tulille ja kovaa menoa..

Itsehän olen suorittanut tämän swapin. jossa 20V moottorin johtosarja oli automaatti mallista ja se tuli manuaaliksi muutettua siinä samassa.
Otsikko: Vs: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: Väpsy - 28.01.2015, 09:47:01
Toi pakosarja-tieto oli hyvä, kiitoksia! Ohjausta en mieluusti alkaisi vaihtaan, tavoitteena on saada nuhainen, öljyä syövä, hyväkoppainen ja varusteinen perheensiirrin vähemmän nuhaiseksi ja vähemmän öljyä syöväksi.
Pitkään autoa ei voi seisottaa, koska sillä pitäisi perjantaina päästä töihin ja takaisin, ja taas maanantaina sama homma uudestaan. Tästä syystä oli meininki käpistellä 20V moottori valmiiksi, ja joku viikonloppu vaihtaa paikalleen vanhan ohjauksen kera. Ajattelin vain jos on tiedossa "ongelmia" johon voisi etukäteen varautua, niin mieluusti niistä olisi tietoinen. Mutta tänään pitäisi moottorin laskeutua talliin, niin pääsee hypistelemään ja katselemaan/vertailemaan anturien paikkoja ja antureita keskenään.
Otsikko: Vs: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: Väpsy - 11.09.2015, 07:30:22
"Hiukan" venähti aikataulu alunperin ajatellusta, mutta siellä se nyt käy ja kukkuu konehuoneessa 20V kone 10V:n ohjauksella. Hyvin ohjaus sopeutu, leimalla päästöt oli hyvät ja pelaa muutenkin hyvin. Tehoo ja vääntöö tuli pirusti lisää (niinkun toki sopi odottaakin), käytettävyys ihan eri tasolla. Pakosarjan tein glt:n omasta, katkasin laipan pois ja hitsailin korjaus jousto-osan niin sain sarjan sopiin putkeen. Omaa päänvaivaa aiheutti se, että glt:n kone oli ihan alkupään motteja, valunumeroltaan 49000, niin kaikki kikkareet ei sopineetkaan ihan noin vaan paikalleen. Moottorinkannake jakopäässä oli muuttunu, vetarin kannakekorva oli muuttuna, kampimurikan runkolaakerit oli muuttunu. Kaikki toki sai sopiin pikku viilaamisella, ja runkolaakeritkin sai sopiin kun osti kaksi sarjaa lakruja. Nyt vaan on hyllyssä kahdesta laakerisarjasta "sokeat" laakerit varalla :). Mutta uudemmalla koneella olis ollu hyvinkin simppeli homma, ja ohjaus sopeutui hyvin. Toki sieltä 10V:n ohjauksella puuttuu ne "viimeset" hevoset, mutta hyvin on vetoja ja paljon mukavampi auto käyttää kuin oli aiemmin.
Otsikko: Vs: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: laatikkovika - 11.09.2015, 10:11:04
Vähän asiaan liittyen, ei kai noissa 850 20V malleissa ole niitä läppiä imusarjassa enää loppupään malleissa eikä 70 malleissa -97-98?
Tietääkseni oli virallisesti -93-94 malleissa.
Omistuksessa on ollut -95 20V ja siinä imusarjan tilavuus oli muuttuva joten vielä -95 tuota asennettiin, varmaankin niin kauan kuin osia riitti? Omissa-96 malleissa ja 70 sarjan alkupään malleissa tilavuutta ei enää muuteta.
Rakenne oli melko arka jumittumiselle ja saatava tehonlisä oli melko minimaalinen. Sen huomasi täyskaasukiihdytyksessä muistaakseni noin 4500rpm paikkeilla, kun oikein yritti.. :D

https://www.youtube.com/watch?v=ozgctz1r3gw
http://farm3.static.flickr.com/2030/2101588650_05c3280d16_o.jpg
Otsikko: Vs: 850 -94 140hv 10V -> 170 hv 20V
Kirjoitti: aprilli - 11.09.2015, 22:38:43
Hienoa että projekti tuli päätökseen ja ilmeisesti myös suht toimivaksi todettu. En ole tälläisestä muutoksesta aiemmin kuullutkaan.

Mutuiluksi menee, mutta olisko V-VIS ollut käytössä vain LH+EZK ohjauksen kanssa? EZK eli kipinäboksi ohjaa V-VIS toimintaa ja jos katsoo Motronicin ECM:n input/output signaaleja, niin ei sielä ole mitään mainintaa enää tuosta laitteesta. Passaisi myös hyvin noiden laatikkovian mainitsemien vuosilukujen kanssa.

Äläpä moiti hienoa systeemiä. Omassa -93:ssa ei ollut tuon kanssa ikinä mitään ongelmia +350 tkm aikana  ;) Eikä sen pääasiallinen tarkoitus ollut teho- vaan vääntölisä laajemmalle alueelle. Kuten Volvon propaganda ylväästi kertoo, V-VIS:n ansiosta vähintään 90% väännöstä on tarjolla alueella 2000-6000 rpm  :hg: