Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jvVolvo - 26.01.2015, 20:59:35
-
Miten johdot on toteutettu 740 volvossa. Mittari ei toimi ja ajattelin vetää kokonaan uudet johdot perästä mittarille, niin miten lh:n nopeustieto on otettu? Onko perän anturin johtojen välistä ryöstetty vai miten?
-
Tein itse viime vuoden puolella mittariremontin, ja jos oikein muistan niin peräanturilta lähtee vihreä/valkoinen - ruskea johtopari. Se tulee ainakin farmarissa bensan täyttöputken kanssa samassa kotelossa olevalle mustalle liitosrasialle, josta se jatkuu aina mittariston liittimeen asti vihreä/valkoinen - ruskea/valkoinen johtoparina. Mittaristolta se jatkuu eculle yhtenä violetti/valkoinen johtona, jossa kulkee nopeustieto kuljettuaan ensin anturilta nopeusmittarin kautta.
Jos autossa on abs-jarrut niin käsittääkseni niille tieto napataan em. johdoista jo jostain ennen mittaristoa.
Omassa autossa vika ei ollut johdoissa vaan itse nopeusmittarin vikaantuneissa kondensaattoreissa, jotka vaihtamalla tuli kuntoon. Anturin ja johtojen kunnon voi mitata mittaristolle tulevasta liittimestä ihan yleismittarillakin, ettei turhaan vaihda. Kirjoita yläreunan hakuun nopeusmittari niin luulisin tulevan muutamakin asiaan lliittyvä valaiseva asia.
-
Juu kyllä on tullut käpisteltyä jo johtoja, perän anturia ja mittareitakin vaihdettu, mutta ei skulaa.. mitähän mahtaa maksaa ihan brand new perän anturi, koska koitin käytetyllä anturilla ja se oli vähän erilainen kuin alkuperäinen, että jos kuitenkin olisi anturivika.
-
Anturin ja johdot voi testata. Yleismittari ac mittauksella mittaristoon anturilta tuleviin johtoihin kiinni. kun ajaa niin pitäisi alkaa näkymään jännite joka nousee ja laskee vauhdin mukaan.
Nelinapainen liitin vihreä-valkoinen ja ruskea-valkoinen ois ne mistä mittaat
-
No perhana! Pitääpä viikonloppuna testata kun pääsee lomille.
-
Anturin ja johdot voi testata. Yleismittari ac mittauksella mittaristoon anturilta tuleviin johtoihin kiinni. kun ajaa niin pitäisi alkaa näkymään jännite joka nousee ja laskee vauhdin mukaan.
Nelinapainen liitin vihreä-valkoinen ja ruskea-valkoinen ois ne mistä mittaat
Juu, juuri noinhan se menikin :) Näkee tosiaan tuleeko mittarille asti signaalia.
-
Alkuperäinen nopeusmittarin anturi kustantaa muistaakseni noin 170e, kun viime vuonna tiedustelin asiaa Volvon tiskiltä.
-
Noniin, nyt päästy lomille intistä ja saatu mitattua johdot ja kyllähän se anturi+ johdot toimii. Eli minkä näköistä kokkaretta pitää mittaristosta vaihtaa jos olisi vika siinä?
-
usein on riittänyt kun käy kolvin ja tinan kanssa kaikki nopeusmittarin juotokset läpi. Joskus sitten on komponenttejakin rikki
-
Miten älhoo ottaa signaalin mittarilta? Kun senhän pitäisi olla valkovioletti johto, mikä lähtee mittaristolta. Mutta millaista signaalia siitä valkovioletistä menee. Kun se liitin joka on ruuvilla mittarin persiissä, mihin älhoon nopeustietojohto tulee kiinni, niin se on joko + tai - mitä siitä menee? Koittakaa saada selvää, erittäin epäselvästi selitetty ;D
-
Mittaristo morsettaa Lh:n boksille 50/50 kanttiaaltoa 0 - 12 V. 12 pulssia per pyörän kierros.
-
Mikä mahtaa olla, anturin johdot näyttää jännitettä kun mittaili eikä toimi vaikka neljää mittaria koitettu.
-
Kun omaa mittariongelmaa selvittelin, niin jollain ulkomaan foorumil oli myös semmonen vika että yleismittarilla näytti että tulee jännitettä ja pitäis toimii. Mutta toimiva mittaristo ei toiminu
tarkasti en kyl enää muista... Mutta syy tai epäily ainakin oli siinä heikolle signaalille. Ja kävi kaikki liittimet läpi ja putsas. Tai vielä varmistuu et parikierto on maksimoitu kaapelissa
Omassa mittarissa (alkupään 900 tosin) oli yli puolet konkista levinny ja piirilevy pahasti syöpynyt. Uusilla konkilla sai toimimaan vaan hetkeksi.
-
Per*ele! Mitä tässä kohtaa enää koittaa? Nyt oon koittanut vielä suoraan anturilta mittarille vetää uudella johdolla, eikä meeteri toiminut >:( voiko joku plussa, tai miinus olla huono ettei toimi?
-
Eikö kukaan osaa auttaa? Mistä vois löytää 740 vdo:n mittariston sähkökaavion, en ole itte vielä löytäny mistään.
-
Mittarille tulee sulla ilmeisesti 4-johtoinen liitin noparille? Siihen tulee kaikki mitä nopari tarttee toimiakseen, on plussa ja maa ja anturin molemmat johdot, voit kytkeä pelkän nopeusmittarin ja testailla. Mittarin piirilevyssä on merkinnät + ja - ja sgn+ sgn- jotenka noista voinet päätellä, mitä piuhassa kuuluisi olla kun on virrat päällä ja mittaat onko siellä sähköä. Uskaltaisin lotota käyttösähköongelmaa.
-
Anteeksi mun ranskani, mutta mitä vittua sillä kaaviolla tekee? Jos ei alunperinkään ymmärrä koko asiasta mitään :-X
Mittarilla on kaksi vaihtoehtoa, kyky käsitellä saapuvaa tietoa TAI saapuvaa tietoa EI ole saatavilla.
Vaihtoehto2, ei kykyä/saapuvaa tietoa ei ole. Kyky on joko rajoitettu tai sitä ei ole saatavilla!
Kyky on rajoitettu: Aivot ei toimi, maavika, kondensaatio vika, itsetunto vika
Itsetunto: se pitää riipiä se mittaristo irti ja kolvata uusiksi= kylmäjuotos/kosketushäiriö TAI jokin vika niissä pikkusissa helevetin komponenteissa, niillä lienee nimetkin, minulle ne on niitä saatanan pikku palleroita, joihin koskevat vain harjaantuneet ja oppineet :D
-
Mittarissa ei vikaa ole. Seitsemää eri mittaria koitettu ja ei yksikään toimi. Anturin johdoista mitatessa näyttää oikeita lukuja, anturin mitatessa näyttää oikeaa lukemaa. Koitettu myös kokonaan vetää toiset johdot persiistä mittarille, ei auta. Eli joko + tai - on heikko tmv. Samperin paska...
-
Kuten totesin, pelkkä nopeusmittari kiinni tuohon liittimeen ja mittailet tuleeko sinne jännitettä ja maita.
-
Mitenkähän johtojen värit ja mihin ne kuuluu, mahtaa alunperin olla suunniteltu kun minulla on vm.88 740 b200e koneella ja koko mittaristo nyt renklaa paitsi kieppikello ja ihan varsinainen kello? Minulla kun on edellinen omistaja ilmeisesti vaihtanut mittariston ja nopeusmittarin liittimen johtosarjaan.
Nopeusmittarille tulee Ruskea, Sininen ja VihreäValkoinen auton johtosarjasta, Ruskea on kolvattu Ruskeaan johtoon, Sininen on kolvattu Sinipunaiseen ja sitten se mikä epäilyttää eli Vihreävalkoinen on kolvattu kahteen liittimelle menevään johtoon jotka ovat Vihreävalkoinen ja Valkoruskeaan!!! Miksi nämä signaalipiuhat on otettu yhdestä ainoasta Vihreävalkoisesta johdosta ja voiko se muka toimia noin???
Mitenkähän niiden kuuluisi olla ihan oikeesti?
-
Niin siis auton johdoissa on 3 johtoa ja mittarissa 4? Sulla on johdot yazakin mittarille silloin ja nyt paikallaan vdo, jos siis menee noin. En usko että ainakaan ilman anturinvaihtoa ym. Saa toimimaan. Helpompi ehkä ettiä yazakin mittari ja tehdä liitokset alkuperäiseen tyyliin
-
Juurikin mainitsemallasi tavalla on johdot minulla. Vai on niitä eri valmistajiakin mittaristoilla.
Uuden mittariston tartten jokatapauksessa koska nykyinen on nopeusmittarin osalta pimeänä jokatapauksessa ja loput kellot näyttää kieppikellon kans samaa tahtia nousevia määriä ???
Onko kumminkin mahdollista saada joku toisen valmistajan volvon mittaristo toimimaan tolla anturilla ja johtosulkeisilla?
-
Jos anturiin ei ole koskettu, uskoisin toimivan. Yazakin ja vdon erottaa trippimittarista.
http://www.volvotips.com/index.php/740-760-780/tutorials/how-to-repair-the-740-tripmeter/