Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Daiffi - 27.01.2015, 23:46:34
-
Tulipa tuossa ostettua vanhan 9kantin tilalle c70 ja kotiapäin takasin ajossa ilmeni seuraavaa ongelmaa. ABS ja TRACS valo syttyy välistä taulussa ja sammuu in randomisti mitää kummempia hetken päästä tai ei ollenkaa. Olen lukenut että noissa c70 ois tuo abs anturi / laatikko tjsp. aivan susipaska että pitäis kolvata uusiks koko homma ? Ja sitten myös että kääntyessä risteyksistä alkaa vasen etupää narisemaan. Autoon on vaihettu vetoniveltä, koiranluut, sekä laakerit. Onko vika silloin jousessa tai jousen yläpäässä ?
Mielenkiintoista oli se että abs sekä tracs valo syttyi ku kääntyi risteyksestä ja etupää alkoi narista ja narisi sen pari sekuntia jonka jälkee loppu ja sytty valot heti tauluun. Kerran lähti sillä että anto kunnolla kenkää ja absit taas toimi normisti :idiot2:
Autohan on 2.0 litranen c70 ja 181tkm rullailtu.
-
Vikakoodien luvulla pääsee alkuun, sillä pitkälti selviää onko vika antureissa vai boxissa. Tuo iskareiden yläpään kumin repeäminen / kääntölaakerin hajoaminen aiheuttaa narisevaa ääntä kuopissa ja kääntäessä. Avauksesta ei selvinnyt vuosimallia, mutta Italian tuontipeli taitaa olla ?
-
Avauksesta ei selvinnyt vuosimallia, mutta Italian tuontipeli taitaa olla ?
Joo tosiaan on Italiasta tuotu 98. Ja pitääpi käydä lukemassa vikakoodit. :)
-
Joo tosiaan on Italiasta tuotu 98. Ja pitääpi käydä lukemassa vikakoodit. :)
Olen kerran luettanut vikakoodit alan liikkeessä n.40e, ei vikaa ja valot paloi mittaristossa kuin diskossa, ei niistä aina apuja ole, tutkit/putsaat anturit +littimet ja sitten boksi työn alle ;)
-
Eipä niillä vikakoodeilla välttämättä selviä, että onko vika anturissa vai boksissa. Itsellä sytytteli ajoittain abs- ja tracks-valoa, vikakoodi oli oikea taka-anturi. Aloitin kuitenkin boksin kolvaamisella, koska se ei maksa muuta kuin hetki työtä. Sieltä sitten ihan suurennuslasilla näki murtuneet kolvaukset. Helppo homma ja nyt toimii.
Aikoinaan isän v70 -97 teki tuota, että absit otti kiinni kun kääntäessä jarrutti, silloin oli edestä abs-anturin johto nirhautunut.
-
Eipä niillä vikakoodeilla välttämättä selviä, että onko vika anturissa vai boksissa. Itsellä sytytteli ajoittain abs- ja tracks-valoa, vikakoodi oli oikea taka-anturi. Aloitin kuitenkin boksin kolvaamisella, koska se ei maksa muuta kuin hetki työtä. Sieltä sitten ihan suurennuslasilla näki murtuneet kolvaukset. Helppo homma ja nyt toimii.
Aikoinaan isän v70 -97 teki tuota, että absit otti kiinni kun kääntäessä jarrutti, silloin oli edestä abs-anturin johto nirhautunut.
Onko näissä c70 abs poksi samassa paikassa kuin s70 ? näistä c70 löytyy niin niukasti tietoa mutta sitä enemmänkin s70/v70. Mutta eikös nämä ole periaatteessa sama auto ? Näin siis olen ainakin lukenut.
Vielä tuosta etupään narista sen verran, että varsinkin kuin kääntyy risteyksessä ja alkaa sutimaan niin narina ilmenee heti. Yleensä ei narise jos pyörät ei lyö tyhjää. En tiedä vaikuttaako tämä tieto mitenkään. Pitänee vielä tarkistaa iskarit sekä jouset.
-
Onko näissä c70 abs poksi samassa paikassa kuin s70 ? näistä c70 löytyy niin niukasti tietoa mutta sitä enemmänkin s70/v70. Mutta eikös nämä ole periaatteessa sama auto ? Näin siis olen ainakin lukenut.
Vielä tuosta etupään narista sen verran, että varsinkin kuin kääntyy risteyksessä ja alkaa sutimaan niin narina ilmenee heti. Yleensä ei narise jos pyörät ei lyö tyhjää. En tiedä vaikuttaako tämä tieto mitenkään. Pitänee vielä tarkistaa iskarit sekä jouset.
Erittäin pitkälle sama, kuin S/V 70, jotain pieniä nyansseja löytyy tekniikasta. Ihan samassa paikassa on ABS-boksi kuin sisarmalleissakin.
Pistäisin ensin ton ABS-boksin tinaukset kuntoon ja ihmettelisin sitten lisää, jos on aihetta.
Jousen yläpään laakeri, tai se kumi näissä kans menee jossain kohtaa paskaks. Just vaihdoin ne n. 355tkm ajettuna. Toiselta puolelta oli holkki irronnut, kolisti kuopissa ärsyttävästi, kumi sinänsä ei ollut muuten rikki ja laakerikin vielä toimi, kutta kyllä siinäkin vähän kulumaa huomasi.
En tiedä tarkoitatko tuolla narinalla tuota ABS/TRACS:n raksuttelua? On ihan normaalia jos on TRACS, et jos toinen puoli alkaa sutia ni sehän alkaa ABS:lla sit tasoittaa renkaiden pyörimisnopeuseroa.
Mikäli se raksuttaa muutenkin epämääräisesti ja polkimessakin huomaa, saattaa se myös johtua paskaisesta anturikeästä, tai murtuneesta sellaisesta.
-
En tiedä tarkoitatko tuolla narinalla tuota ABS/TRACS:n raksuttelua? On ihan normaalia jos on TRACS, et jos toinen puoli alkaa sutia ni sehän alkaa ABS:lla sit tasoittaa renkaiden pyörimisnopeuseroa.
Mikäli se raksuttaa muutenkin epämääräisesti ja polkimessakin huomaa, saattaa se myös johtua paskaisesta anturikeästä, tai murtuneesta sellaisesta.
Vähä epäilen että TRACsin raksutus/narina ei ihan noin luja ole. Silti esim. suoralla tiellä jos alkaa pyörät sutii (tracsi ja abs valo ei pala) antaa sutia niin paljon ku tykkää. Sillon ei narise mutta heti käännyttäessä ja jos sutii niin alkaa voimakas narina joka vähä muistuttaa ruostunutta saranaa ;D Jopa silloin kun vauhti on alle 40 km/h
Käsittääkse tracks estää vain vetävien pyörien nopeuseroa. Eli jarruttaa sutivaa pyörää. Ei siis sinänsä vaikuta sutimiseen, koska jos kummatkin etupyörät sutivat yhtäaikaa, niin tracks ei tee mitään. Ja tämä toimii vain alla 40km/h nopeudessa.
Tmossin lainaus pari vuoden takaa.
Tuosta abs vielä sen verran että kerran kun koskin polkimeen hyvin kevyesti, alkoi tuo samainen voimakas narina ja syttyi heti tracsi ja abs... Tässä nytkyn saa auton tallille niin kattoa nuo abs anturit yms. käydä lukemassa vikakoodit jossei auta niin eiköhän sitä pidä avata sitten ite abs poksi.
Edit: Nähtävästi tuo tracsi pitää lujaa pauketta ja rutinaa ? Mutta heti sen loputtua syttyy nuo absit ja tracsit palamaan eikä sen jälkee toimi kumpikaan. Ja muutenkin toimii vähän toispuoleisesti koko systeemi ???
-
Tracs pitää melko kovaa ääntä toimiessaan, sellaista ruosteisen ovensaranan narinaa. ;D Mutta siellä ei siis mikään valo ala vilkkumaan toiminnan merkiksi.
Aloita niistä etuanturien johdoista (onko selviä hankaumia), sitten kaikkien anturien hammaskehien tarkastus ja putsaus, sitten abs-boksin kolvaus. Jos antureita tarvii vaihtaa, niin käsittääkseni taka-anturi tulevat parina ja etuanturit erikseen.
-
Omasta oli tinaukset mennyt. Herjaili taka antureita, vilkutteli valoa milloin sattui ja rutinaa kuului.
-
Omasta oli tinaukset mennyt. Herjaili taka antureita, vilkutteli valoa milloin sattui ja rutinaa kuului.
Samanlaista tääläkin ::) Tuota poksia yrittäny ruuvata irti, mutta sielähän on joku vähän spesiaalimpi torxi niin jääny siihen. Pitäs metsästää jostain 1/4" E5 torxi hylsy ei muuten saa poksia poies. Ja tietenkin tämä hylsy löytyy vaan jostain 50e sarjoista eikä erikseen ;D Kai se pitää erikseen tilata yks hylsy...
-
Niinkun moneen kertaan sanottu jo niin kolvaukset luultavasti murtuneet/huonot boksissa. Omassa autossa joskus aikoinaan/edellisellä omistajalla samoja oireita eli mittaristossa disko käynnissä, niin kolvas boksin liitokset uusiks niin johan lakkas.
Tuo etupään narina voi myös johtua siitä, kun kääntymisen rajotin kumit/palat mitkä lie on kuivat. Mulla piti narinaa ja rutinaa kans kesällä, mutta kun vetelin hiukan vaseliiniä niihin ni johan lakkas.
-
Biltemassa oli semmonen muutaman hylsyn sarja ja ei maksanu paljoo. 10v takuukin ja samasta sarjasta löytyy myös hylsy jolla etunavat saa irti.
-
Biltemassa oli semmonen muutaman hylsyn sarja ja ei maksanu paljoo. 10v takuukin ja samasta sarjasta löytyy myös hylsy jolla etunavat saa irti.
LInkkiä työkaluun ?
-
Linkkiä en tällä paskalla iphonella saa, mutta pistä Biliteeman hakuun 10387 7,99€
-
Linkkiä en tällä paskalla iphonella saa, mutta pistä Biliteeman hakuun 10387 7,99€
Tuossahan se linkki muillekkin (http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Hylsyt-sovittimet-ja-jatkovarret/Torx-hylsysarja-10387/?artId=10387) Onkin itsellä jo moinen sarja varastossa ;)
-
Tuossahan se linkki muillekkin (http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Hylsyt-sovittimet-ja-jatkovarret/Torx-hylsysarja-10387/?artId=10387) Onkin itsellä jo moinen sarja varastossa ;)
Kiitoksia tuli tuommoinen haettua :)
Juuh elikkäs uutta vikaa enkä viittiny uutta aihetta tehä. Tuossa vaimoke lähti töistä ja volvo oli sitten eri mieltä. Auto käynnistyy ja kierrokset nousee 2 tuhanteen ja laskee siitä takas nollille ja sammuu auto. Jonka jälkeen palaa Lambda anturin valo mittarissa. Auto toimi aivan normaalisti eikä mitää erityistä sille ole tehty. Oisko jotain vinkki viitosia et sais se nyt edes tuolta parkkipaikalta kilometrin kaks ajettua pois ? >:( Tuli otettua akku irti autosta vähäks aikaa jos "resettaminen" ois auttanu, mutta eipä sen kummemmin. Välistä auto käy vähä kauemmin mutta hyytyy aika äkkiän. Jos antaa kaasua niin tuntuisi kun auto tukehtuisi ?
Vähän alkaa palaa hermo tämmösen kanssa tulikohan sitä ny ihan susipaska ostettua :-\
-
Taas kerran vastauksena vikakoodien luku, oliko tää manuaali vai automaatti ( hinausta aattelin pajalle vai hinausauton lavalla)
Tuossa yksi -97 lambda-juttu (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34095.0), mutta voi siellä olla muukin vika kuin tuo happitunnistin.
-
Taas kerran vastauksena vikakoodien luku, oliko tää manuaali vai automaatti ( hinausta aattelin pajalle vai hinausauton lavalla)
Tuossa yksi -97 lambda-juttu (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34095.0), mutta voi siellä olla muukin vika kuin tuo happitunnistin.
Manuaali tuohan on. Oisko mitää järkeä hommata itelle tuota vempelettä jolla sais lukea koodit ? Onko niitä luotettavia vehkeitä vai pistääkö saman rahan korjaamolle sitte ? Mitä nyt pikaisella googlauksella tuli vähän kaikennäköstä inffoo. Tarkotus ei olisi sitä halvinta kiinapaskaa hommata, mutta miksei jos todettu luotettavaksi ?
-
Kiitoksia tuli tuommoinen haettua :)
Juuh elikkäs uutta vikaa enkä viittiny uutta aihetta tehä. Tuossa vaimoke lähti töistä ja volvo oli sitten eri mieltä. Auto käynnistyy ja kierrokset nousee 2 tuhanteen ja laskee siitä takas nollille ja sammuu auto. Jonka jälkeen palaa Lambda anturin valo mittarissa. Auto toimi aivan normaalisti eikä mitää erityistä sille ole tehty. Oisko jotain vinkki viitosia et sais se nyt edes tuolta parkkipaikalta kilometrin kaks ajettua pois ? >:( Tuli otettua akku irti autosta vähäks aikaa jos "resettaminen" ois auttanu, mutta eipä sen kummemmin. Välistä auto käy vähä kauemmin mutta hyytyy aika äkkiän. Jos antaa kaasua niin tuntuisi kun auto tukehtuisi ?
Vähän alkaa palaa hermo tämmösen kanssa tulikohan sitä ny ihan susipaska ostettua :-\
Tuo "lambda -valo" on tässä vain yleinen moottorin vikavalo, ei siis tarkoita nimenomaan lambda-anturia.
Otappa vaikka ilmamassamittarilta johto irti ja koita käykö sitten. Ei varmasti käy hyvin, mutta jos edes ajaan pystyisi.
-
bensapumpun releestä hajoo juotokset. Se on siiinä releboksissa konehuoneessa punainen ja mahdollisesti 103 numerolla. Ite kiskoin kerran tienpäällä kuoren siitä irti ja pakotin kärjet kii paperin palalla. Tinaukset voi koittaa tinata uusiks, mut vikaa voi sit myös olla kärjissäkin. Uus maksaa volvolla reilun 50€. Voi tuon toki jompatakin, mut toi paperin palatemmpu oli helpoin tien päällä. Helppo kokeilla onko vaikutusta.
-
Vikakoodit tuli luettua ja valitti ilmamassa anturia. Otti pistokkeen irti niin auto pysyi käynnissä ja kävi niinkuin pitki, mutta heti jos pisti pistokkee takasin sammui. Otin anturin irti ja putsasin ja kaikki paskat pois jonka jälken toimi pistoke kiinni varmaan minuutin verran. Eli selvisi sekin vika. :)
Semmonen juttu vielä että tietääkö joku onko autossa jakopääkiristin mekaaninen ? Vuosimalli on 98 ja kävin ostamassa hilppeet remppaa varten ja myyjä ei oikee itsekkään ollut varma kumpi kiristin siinä on. Mekaaninen tai se toinen en nyt muista mikä :D
-
http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_detail_model_view&data%5Bid_make%5D=23&data%5Bid_model%5D=1820&data%5Bid_part%5D=10552
Selaa vaikka tuolta, muitakin sivuja löytyy ;)