Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: googe 2.0 - 26.05.2011, 17:34:21
-
Pikkuviriä on tullut tehtyä ja vääntöä on varmaankin tuolle 320 000 ajetulle laatikolle liikaa.
Tänään jokin alkoi pitää mekkalaa kardaanitunnelissa laatikon lähistöllä. Liikkeelle lähdön jälkeen jokin narahtelee/kolisee voimakkaasti. Mökä kuuluu lähti sitten millä vaihteella tahansa eteenpäin. Taaksepäin ei ainakaan vielä kuulu mitään. Ensin ajattelin, että kardaanin tukilaakeri olisi sökö, mutta kun narahdukset tulee vasta liikkeelle lähdön jälkeen kun pikkusenkin kiihdyttää.
Pienikin ylämäki ja kolina tulee esiin aina kun lähtee liikkeelle tai pysähtyy.
Öljy ei haise mitenkään kummalliselle. Tyhjäkäynnillä ei kolise tai sirise mitenkään kummallisesti. Sain kolinan esiin ajossa kiihdyttämällä reippaasti.
eli 03-70L = AW-70L = toast :buck2: ?
B230F, 740 GL sedan, 1989...
---
Kävin kokeilemassa uudestaan. Kylmänä, tuntui toimivan normaalisti kunhan ei kiihdyttänyt rajusti tai jarruttanut kunnolla. Risteyksessä jarru kunnolla painettuna, D sisällä ja liikkeelle, niin narahtaa oikein kunnolla, kun painaa vähän kaasua. Omituiselta tuntuu? Volvon korjausopas noille laatikoille ei pukahdakkaan tuollaisesta mouruamisesta.
---
Jos siellä laatikon ulostulossa tai sisällä on joku laakeri nyt hajalla, niin eikös tuo kannata vaihtaa saman tien toiseen. Mikä tilalle? 03-71L vaiko 03-71 ja shift kit -modaus saman tien?
Tonin aw-71 modaus ohjeet: http://ex.parcomp.com/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/aw71shiftkit.htm
---
Voisikohan kolina ja narina johtua kardaanin väärästä kulmasta? Hoksasin tuossa moottori tilaa ihmetellessä, että en ole vielä vaihtanut koneen toiselle puolelle tuota vanhempaa moottoritukea. Toisella puolella on hydraulinen ja toisella vanhan mallinen kulmassa oleva kahden lätkäkiekon paksuinen tuki. Eikö tuo voisi vääntää kardaania väärään asentoon?
Mitenköhän herkästi katsuri tarttuu tuollaiseen kolinaan?
---
Imaisin pienen satsin ATF:a ylös öljypohjasta ja tältä näyttää:
(http://i9.aijaa.com/t/00091/8103322.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000918103322.jpg)
Plöröstä ei näe läpi eli ei tuo enää ihan uutta vastaa. Vetäisin magneetilla tuon läpi ja pohjassa oli sattumia. Jokunen aivan kirkas pienen pieni lastu. Eli joku laakeri on soseena?
-
Pudotin öljypohjan ja ensi alkuun näytti siistiltä. Putsatessa magneetteja ja sihtiä mieli muuttui. Pientä lastua ihan reippaasti. No ei nyt kourallista, mutta kymmeniä/satoja kappaleita kimmelsi kivasti sinistä putsauspaperia vasten.
Ei taida tulla tuosta enää kalua?
-
Onko kenelläkään kätevästi pääsyä Volvon antiikkisiin osanumeroihin?
Mikä laatikko 1208356 on? AW70?
Tällaisen listan koostin googlettelun tuloksena, mutta turbiinilukosta ei mitään tietoa:
nro laatikko kone
1208666 aw72 b234f
1208642 aw71 b230ft
1208563 aw70 b230f
1208604 aw70 b230f
1208637 aw72 b234f
1208661 aw71 b230ft
5003720 aw72 b234f
5003718 aw71 b230ft
5003687 aw70 b230f
5003697 aw72 b234f
5003711 aw71 b230ft
-
ehkä kannattaa AW71-L laatikkoa kattella sen väännönkesto huomattavasti hurjempi.
luitko tämän http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=550.0
-
ehkä kannattaa AW71-L laatikkoa kattella sen väännönkesto huomattavasti hurjempi.
luitko tämän http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=550.0
Tavoite on toki tuo AW71L, mutta tuntuu olevan haluttua tavaraa. Jos tulee vastaan niin toki tuollainen tulee ja mahdollisimman uutena ja hyvä kuntoisena. Kaikenlaista pientä kivaa parannusta on matkalla kuten ulostulon laakerointi yms.
Eli kun AW71L kävelee vastaan se tulee työn alle. Remppaan sen sitten kunnolla. Sitä odotellessa näiden vanhojen pommien ruuvailu on hyvää harjotusta :).
Tuosta dokkarista joku versio on printattuna ja ihmettelyn alla.
-
siinä "kirjassa" on se vikadiaksointi kaavio. ja jotain muistelisin et noisy operation siellä lukee?? tai sinne päin.
-
siinä "kirjassa" on se vikadiaksointi kaavio. ja jotain muistelisin et noisy operation siellä lukee?? tai sinne päin.
Ne oireet mitä niissä kaavioissa oli ei ihan menneet yksiin tuon oman romun kanssa, mutta laatikossa tai välittömästi laatikkoon liittyvässä vekottimessa se vika on. Nyt kolinaa tulee ajoittain jo paikallaan ollessa :). Tuon matka päättyy ihan justiinsa. Toivottavasti kestää ajaa vielä korjauspaikalle?
Kolahdus kuuluu nyt jo käynnistäessä kerran tai kaksi ja seuraavan kerran lämpimänä liikkellelähdön jälkeen tai pysähtyessä. Moottoritiellä tuntuu kevyt nypytys, mutta menosuuntaan. Kunhan saan auton taas pukeille ja alkaa purkaminen, näkee vetolevyn kunnon. Josko sekin olisi kiero tai jotain muuta mukavaa.
----
Kävin ryömimässä auton alla ja nyppäsin moottorin ja vaihdelaatikon välijutun irti ja ihmettelin vetolevyä. Ei se nyt ihan katkipoikki ole. Vähän jotain jälkeä hampaissa yhdellä kohtaa hammaskehää ja toinen ajotusnastoista oli jotenkin löystynyt ja heilui lähes irrallaan. Pultit oli kiinni tai ei ainakaan ihan löysällä.
Käytin muutaman minuutin eikä kuulunut mitään kolinoita vaikka kävin vaihteita paikallaan läpi.
-
Auto on onnellisesti rytyytetty 80km päähän ja keula on jo pukeilla. Huomenna on tarkoitus pudottaa laatikko ja purkaa se.
Purin tänään tuon varaosalaatikon:
Mikä laatikko 1208356 on? AW70?
Ihan suht siistiltä näytti paitsi että:
- kytkimen kitkapinnat aivan loppu. Sieltä täältä paistaa teräs.
- akseli on syönyt ulostulon liukurenkaan lisäksi myös alumiinikuoren reiän soikeaksi.
Rattaat, akselit, laakerit yms. näyttivät ihan käyttökelpoisilta.
Yritin arpoa mikä laatikko tuo on sisuskaluista, mutta enpä sitä osannut tehdä. Ilmeisesti noiden "akkumulaattorien" jousien mitoilla voisi selvitä näppärästi onko tuo AW70 vai AW71.
-
minkävärinen tunnistuslevy vai onko nypitty pois?
-
minkävärinen tunnistuslevy vai onko nypitty pois?
Levy on poissa. Luulisin tuon olevan AW70, mutta ei voi olla varma ennenkuin on varma :).
Tuo Volvon osanumero 1208356, jonka tuolle päättelin ei ole ihan täysin luettavissa. Aivan varmoja ovat 12xx356. Nollan kohdalla on tyhjää ja tuo kahdeksan on melko varma.
-
Varaosa tomaatti on aw70. Mittailin akkumulaattorien jousia ja mitat sopi vain tuohon.
Purin tuon oman laatikon ja ainoa selkeä vika on taaemman kytkimen kitkalevyjen hakkautumis vauriot. Tuossahan se syy jatkuvaan nypytykseen, narinaan ja paukkeeseen voisi olla.
Kuvia:
(http://i7.aijaa.com/t/00473/8138883.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=004738138883.jpg)
Etu ja takakytkin purkautumassa
(http://i5.aijaa.com/t/00420/8138884.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=004208138884.jpg) (http://i10.aijaa.com/t/00845/8138885.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008458138885.jpg)
Taaemman kytkimen kiekot. Hampaista puolet syöty...
(http://i7.aijaa.com/t/00554/8138886.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=005548138886.jpg)
Kiekkojen hampaat vastaavat tähän etummaiselta kytkimeltä tulevaan osaan. Pitäisi olla suora, mutta hampaat hakanneet kolot.
---
Hajalla oleva kytkin on C2. Tuon läpi menee: pakki, kolmonen ja nelonen. Jotenkin vaikea hahmottaa miten tuo voisi narahdella, kun kiihdyttää liikkeelle lähdön jälkeen? Jostain on jäänyt päähän, että nämä laukeavat 2-3 vaihdossa tai sitten ihan vaan kytkin pinnat palaa. Nuo kolahdus jäljet on tulleet vastapäivään. Pakilla ei kolise.
---
Mittasin noi hajalla olevat kytkinlevyt ja tuon C1 -kytkimen irrallisen levyn paksuus oli 2.3-2.35mm. Korjauskirja sanoo minimi paksuudeksi 2.1 ja uuden paksuudeksi 2.30mm. Vaikka mikrometrini on huono, ei se noin huono ole. Levyt eivät ole kuluneet nimeksikään. Tuolla ei ilmeisesti ole ajettu paljoakaan taajamissa?
Jarrun B2 akkumulaattorin männässä oli jouset ylä- ja alapuolella. "Shift kit" -tapit tulevat tuonne männän alapuolelle. Vaihdanko tuosta toisesta laatikosta normaalin männän tilalle?
---
Näyttääkö tutulta:
http://forums.turbobricks.com/showpost.php?p=3345112&postcount=357
:)
Auto vaihtoi aika näpäkästi vaihteet ihan modaamattomana. Ilmeisesti kuula/kuulat ovat sopivasti kuluneet ja "shift kittiä" on tähän laatikkoon turha tehdä. En pura venttiilikoneistoa ja lyön tuon läjään ehjillä osilla ja etsin tilalle AW71L -laatikon.
-
Kasailen tuota laatikkoa ja öljypumppu jäi 2-5mm yli tuosta kotelon pohjasta. Onkohan joku laakeri tms. vinossa ja puristunut väliin? Pitäisikö tuon pumpun pinnan olla tuon momentin muuntimen kotelon pohjan tasalla?
Tuo olisi helppo mitata työntämällä momentinmuunnin paikoilleen, mutta kun se ei mene paikoilleen. Akseli pökkää muuntimen sisällä olevaan holkkiin eikä uppoa. Seuraavan kerran kun tuota yritän, nostan laatikon pystyyn (kotelon, ei ulostuloakselin varaan) ja pudotan muuntimen paikoilleen. Kun kone nostettiin paikoilleen tuo sama tanan muunnin lupsahti muutaman sentin ulospäin ja meni paikoilleen vasta tunnin kahden ähellyksellä.
---
Purin etuosan ja kasasin uudelleen. Jotain oli välissä, koska nyt meni kaikki riittävän sisälle ja sopi paikoilleen. Vaihdoin varmuuden vuoksi C2 -kytkimen takimmaisen levyn. Momentin muunnin meni paikoilleen, kun laatikon käänsi pystyyn. Ei parane lupsautella ulos konetta seuraavan kerran irrotellessa.
-
Tuo osa joka on pamahdellut kitkojen hampaita vasten ei ole syyllinen noihin ongelmiin mitä nyt on (ainakaan kaikkiin). Samat viat rempan jälkeen + vähän lisää ;D.
Momentinmuunnin taitaa olla se, joka tässä laatikossa on lauennut. Noilla ei varmaankaan ole mitään jälleenmyynti/hyvitysarvoa rikkinäisenä? -> rälläkällä auki ja diagnosoimaan???
Joka tapauksessa nyt tilalle tulee AW71L ennemmin tai myöhemmin. Itse rempattuna ja entistettynä ja ehostettuna. Suomesta saa korjaussarjoja. Ei ilmaiseksi, mutta kuitenkin saa. Itselle tuli tämän firman tekele: http://www.altousa.com/
Kävin sisällön läpi ja painaisin vähän pienemmällä tuon "Mate in USA":n. Aika viimeistelemättömältä vaikutti verrattuna paikoillaan olleisiin japsi osiin. Ihan kiva, että amerikkalaiset veivät laatuun liittyvää tietotaitoa Japaniin. Voisivat myös itse niitä noudattaa. Jos se on rikki, se on rikki eikä mikään tilastollisen teorian sallima yksi huono osa hyvien joukossa. Läjään tuo pitäisi tuolla kuitenkin saada ja auto ajoon.
-
Laatikkojumppaa...
Nyt alkaa neljäs kerta laatikon purkamisen ja kasauksen saralla ja joka kerta on jotain murhetta.
Nyt toimii parkki, neutraali ja pakki, mutta laatikko ei vaihda ylöspäin. Liikkeelle lähdön jälkeen ajellaan ykkösellä ja nopeus nousee, kunnes venttiilikoneisto nappaa ykkösenkin pois ja auto siirtyy vapaaseen rullailuun :). Antamalla kunnolla kenkää ja nostamalla kierroksia saa ykkösen takaisin, mutta nopeuden noustessa se putoaa taas pois. Autoa saa kenkiä rajoittalle asti...
Laatikkoa kasaillessa mäntiä testataan paineilmalla (14psi). Tätä tehdessä kaikki jarrut ja kytkimet toimivat irrallaan normaalisti ja pitivät painetta, mutta akselien läpi kulkeva paine suhisee ainakin jonkinverran jostain pihalle. Mäntien tiivistys akseliin tapahtuu sikahintaisilla (6e/kpl) metallirinkuloilla.
Olen pari kertaa käynyt venttiilikoneiston läpi ja venttiilit tuntuisivat liikkuvan ja kaikki on "puhdasta".
Akkumulaattorit otin toisesta laatikosta ja tein tapit jousien sisälle. Aiemmat kytkimien smulaattorit oli kaksi jousisia. Tapit päästää akkumulaattorin liikahtamaan millin tai kaksi ja mäntä puristuu reikään kokonaan eikä kangota venttiilikoneistoa. Laatikko täräyttää autoa kunnolla kun käy vaihteita paikallaan läpi.
Onko kenelläkään mitään ajatusta missä vika voisi olla?
-
Onko joka kerta ollut sama turbiini vai aina se sama? Aattelen vaan et jos samalla turbiinilla ja samalla huulitivisteellä mennään voi se olla särkynyt. Eikös se lumpsahahtanu pois paikoiltaan asennus vaiheessa, Päivisen kanssa (lootakorjaaja hml) juteltu ja hänen kokemuksien mukaan ne turbiinin huulirenkaat menee heti rikki ilman asennustukea ja jos tulee ulos akseliltaan ne pitää silloinkin vaihtaa uusiin. Omaan suositteli lootarempan sijaan pelkkää turbiinin vaihtoa ensin ja sitten vasta toista lootaa..
tuo loota joskus tärisytti koko autoa kun pakitti tai lähti eteenpäin ylämäkeen. korjaantu reilulla huuhtelu öljynvaihdolla ja dex3 öljyllä.
-
Onko joka kerta ollut sama turbiini vai aina se sama? Aattelen vaan et jos samalla turbiinilla ja samalla huulitivisteellä mennään voi se olla särkynyt. Eikös se lumpsahahtanu pois paikoiltaan asennus vaiheessa, Päivisen kanssa (lootakorjaaja hml) juteltu ja hänen kokemuksien mukaan ne turbiinin huulirenkaat menee heti rikki ilman asennustukea ja jos tulee ulos akseliltaan ne pitää silloinkin vaihtaa uusiin. Omaan suositteli lootarempan sijaan pelkkää turbiinin vaihtoa ensin ja sitten vasta toista lootaa..
tuo loota joskus tärisytti koko autoa kun pakitti tai lähti eteenpäin ylämäkeen. korjaantu reilulla huuhtelu öljynvaihdolla ja dex3 öljyllä.
Turbiini on eri kuin se hajonnut yksilö. Tämä "uusi" yksilö meni paikoilleen ihan normaalisti pari kertaa pyörittelemällä. Öljypumppu, venttiilikoneiston keskellä oleva pelti ja laatikon sisällä oleva valitsin vivusto tulivat vanhasta laatikosta. Jos se tiiviste (uusi) olisi hajalla, vuotaisi se öljyä turbiinikoteloon ja maahan.
Tuon öljypumpun holkki voisi olla väljä ja narista?
Onko kukaan rempannut tällaista laatikkoa? Miksi ihmeessä kytkimet päästävät paineen karkuun? Ne eivät pidä edes öljyä, vaan hiljaksiin valuvat tyhjiksi, kun niitä yrittää täyttää tippakannulla.
-
Todistetusti turbiini kestää ihan kivasti irroittamisen laatikon ollessa kyljellään. Oman askijumpan yhteydessä turbiini putosi muutamaan otteeseen paikaltaan, mutta ei ole aiheuttanut toimenpiteitä eikä tunnu vuotavan atfeja pois.
Suunnittelin siftkitin laittelua ja yleistä venttiilikoneistoremppaa omaan askiini, ottaa vähän nihkeästi kolmosen sisään, mutta ilmeisesti siftkitillä saa kerättyä vaan lisää ongelmia...
-
Todistetusti turbiini kestää ihan kivasti irroittamisen laatikon ollessa kyljellään. Oman askijumpan yhteydessä turbiini putosi muutamaan otteeseen paikaltaan, mutta ei ole aiheuttanut toimenpiteitä eikä tunnu vuotavan atfeja pois.
Jos tekee oikein, mutta jos tekee kuten me, niin jotain hajoaa tai vääntyy sieltä sisältä :buck2:. Kone tungettiin päälle vaikkei turbiini ollutkaan pohjassa asti.
Suunnittelin siftkitin laittelua ja yleistä venttiilikoneistoremppaa omaan askiini, ottaa vähän nihkeästi kolmosen sisään, mutta ilmeisesti siftkitillä saa kerättyä vaan lisää ongelmia...
Kahdessa omassa laatikossa vaihto on aika terävä muutenkin. Tässä uudessa kolahtaa oikein reippaasti. Kaikissa akkumulaattoreissa on tapit ja C1 napauttaa päälle osittain tuon takia todella lujaa. Toinen ikävämpi syy voisi olla tuon peräpään ulostulon väljyys. Tässä uudessa on paljon väljempi kuin vanhassa joka sekin ilman mitään tappeja napautti kytkimet lujaa päälle.
Voisiko tuon ulostulon väljyys sotkea tuon "Governor":n toiminnan? Paineet pääsee karkuun ja laatikko ei kykene vaihtamaan ylöspäin?
Venttiilikoneiston alaosassa oleva kuula "16C" jousineen on eri kohdassa, kuin tässä kuvassa:
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Transmission-Auto1.html#AW-70 Hard shifts
Sekä AW70L että AW71L:ssä jousi ja kuula on tässä kohdassa venttiilikoneistoa:
(http://i6.aijaa.com/t/00366/8296243.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=003668296243.jpg)
Tuo ponkaisi ulos, kun purin venttiilikoneistoa ja laitoin sen korjauskirjan mukaiseen paikkaan. Ainoa ongelma on, että välilevyssä ei ole reikää tuolla kohtaa ja kuula on tehnyt kunnon lokosen tuohon nuolen osoittamaan paikkaan. Tuossa kohtaa on välilevyn toisella puolella kaasu- kickdown yms. venttiilit.
Mihin tuo 16C oikeasti kuuluu ja onko tuo ihan väärä paikka? Jousi nostaa kuulan todella ylös ja peltiä on vähän hankala asetella paikoilleen. Ei tuntunut oikealta paikalta tai ainakin jousi on ihmeellisen pitkä. Molemmissa AW70L ja AW71L venttiilikoneistoissa tuo jousi ja kuula ovat olleet tuossa kohdassa.
-
Voisiko tuon ulostulon väljyys sotkea tuon "Governor":n toiminnan? Paineet pääsee karkuun ja laatikko ei kykene vaihtamaan ylöspäin?
Kävin eilen ihmettelemässä laatikkoa ja perä ei vuotanut. Aavistuksen verran paineilmaa kulki tiivisteiden ohi, mutta tuskin nuo metallirinkulat täysin tiiviitä muutenkaan on.
C2 puolestaan vuosi kuin seula. Muutin C2:n asemaa keskellä pulteilla kiinni tulevan B1 ja B2 jarrut sisältävään tukeen. Ehkä piti hieman paremmin, mutta silti aika heikko esitys. Laitoin hieman paksumman laakerin planeettapyörästöjen sisään ja nyt akselin lukkorengas tulee ehkä millin verran yli keskituesta. Kytkinpaketti puristuu kiinni paineilmalla, mutta sitä vuotaa jostain myös reippaasti ohi. Nyt C2 keikkuu kun siihen vähän koskee ruuvimeisselillä :). Ei toimi.