Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: khilssu - 28.01.2015, 15:24:39

Otsikko: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: khilssu - 28.01.2015, 15:24:39
Työpäivän jälkeen lähti vajaalla käymään ja sammui melkeinpä heti. Hetken sai tehdä taas töitä ja vajaalla jälleen käymään, parin kymmenen sekunnin päästä virkosi takasin kaikille.

Noin 23h myöhemmin vanhus päätti että hän ei lähde enään ollenkaan.

Pari kk sitten uusittua:
- tulpat ja johdot
- ruiskupumpun rele
- maffit putsailtu
- virranjakajan kansi käyty läpi
- lambda

Nyt pari tuntia sitten lämpötila-anturi putsailtu huolellisesti ja ei mitään muutosta. Ei edes lupaile vähääkään.

Juuri kuin ajattelin että voisi tämänkin yksilön laittaa myyntiin, kai se vain protestoi että ei halua lähteä :D
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: Huikkoster - 28.01.2015, 15:26:29
Suutin rele?
Saako bensaa tai kipinää?
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: khilssu - 28.01.2015, 15:39:30
Tulee.

Tuota suutinrelettä kävin itseasiassa justiinsa kysymässä motonetistä mutta oli tilaustuote niin päädyin vielä miettimään että mikäköhän muu voisi olla. Taidampi pistää sen tilaukseen siis!
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: Huikkoster - 28.01.2015, 15:46:46
Siihen voi auttaa koputtelu ja pystyy testaamaan hyppyjohdolla
Vihreä-punainen ja ruskea yhteen

Mutta jos bensaa saa niin ei se sitten siinä ole.
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: khilssu - 03.02.2015, 13:42:38
update.

Hyppylenkki testattu vielä. Ei muutosta
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: mikan - 03.02.2015, 14:49:08
update.

Hyppylenkki testattu vielä. Ei muutosta

Jommasta kummasta se on varmasti kiinni, sillä kipinä ja bensa ovat ne vaihtoehdot.

Jos ei kastele tulppia, niin vika on luultavasti bensan puolella ja jos yskähtelee, niin vika joko kipinässä tai sopituksen määrässä.
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: Takatupsuttaja - 03.02.2015, 15:57:53
Bensan suodatin tukossa? Itselläni aiheutti vastaavia oireita.
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: Niko_S - 07.02.2015, 23:53:17
Joskus harvoin saattaa tukkoinen pa-suodatin tehdä tuollaista, muttei yleensä.

Komponenttien testaus on aika kova sana.
Foorumilta lainasin:

Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.

Komponenttien aktivointi (tila 3):

* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele

* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään


Omista romuista olen tuon testiajon ajanut muutaman kerran, niin konehuoneen puolelta kuulee hyvin milloin aktivoituvat.
Toimiva suutinrele naksuu muistaakseni 3 kertaa yhden testin aikana, ja suuttimille luonnollisesti sama.
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: khilssu - 11.02.2015, 13:42:21
Testaus ajettu ja eihän siitä suutinreleestä mitään kuulu :o
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: s73 - 11.02.2015, 14:09:10
Testaus ajettu ja eihän siitä suutinreleestä mitään kuulu :o

Rele, boksi tai johto vika.
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: khilssu - 13.02.2015, 17:01:20
Hommasin uuden suutinreleen ja ei muutosta.

Huomasin että ykk anturi oli päässyt huonoon kuntoon ja kosteutta pääsee sisälle.

Uusi mätänetistä ja auto piuhaan ja lähti käymään.

Olisi pitänyt ottaa se piuha alunperinki kunnolla irti ja pyöritellä sitä kädessä eikä vain silmämääräisesti katella. Noh, toimiipahan nyt se on pääasia!
Otsikko: Vs: 740 b230f Ei käynnisty.
Kirjoitti: Niko_S - 04.03.2015, 21:49:56
Hyvä että sait kuntoon.

Vielä voisin omasta kokemuksesta noista YKK antureista sen verran kertoa (jotka muutkin havainneet),
että aina ei se anturin johdon kunto kerro kaikkea.

Kahta käytettyä olen urheilun ja huvin vuoksi kokeillut omaan farkkuun, ja niissä ollut vikaa, vaikka ulkoisesti ovat olleet ehjät.
Paikallaan on vanha ja toimiva, josta olen suojakuorta paikkaillut sähköteipillä kolmesta kohtaa.

Toinen ei toimivaksi havaittu oli Volvon anturi, ja toinen Bosch. Molemmat ulkoisesti ehjiä, ja se anturin lukupää ei ollut juuri kulunut,
mutta eivät silti toimineet kunnolla.

Tietääkseni Original valmistajina on sekä Bosch, että Bougicord.

Oireita tuossa hajonneessa YKK anturissa saattaa pahimmillaan olla juurikin ettei käynnisty ollenkaan.
Lievempiä oireita saattavat olla pätkiminen, lämpimällä koneella huono tyhjäkäynti / käynnistyminen ja kierroksilla rykiminen.
Olettaen että muut sytytyslaitteiston osat ovat kunnossa (sytytystulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä ja virranjakaja, (sytytyksen ohjasyksikkö, se harvinaisempi ongelma, ja ei edes niin harvinainen, kun kyseessä on kuitenkin vähintään 23 vuotta vanha elektroniikka, kun 740).