Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Toye - 31.01.2015, 12:15:33
-
Tere,
Eli katsastus pomppasi päästöistä ja nyt olisi sitten vian etsinnän aika.
K-arvo oli 1.7 ja mitä enemmän kenki ja kierrätti niin tuntui vain nousevan tuo arvo, viimeisessä mittauksessa oli jo reippaasti yli 2. Ja pieni pöllähdyshän sieltä pakoputken päästä tulee kun lätkäisee polkimen lattiaan (ei siis mitään isoa mustaa pilveä vaan pieni pöllähdys kierrosten noustessa). Koti matkalla yritin vielä kierrätellä ja tehdä reippaita kiihdytyksiä jos havaitsisi jotain silmin nähtävää eroa mutta eipä tuo tuntunut ainakaan silmin nähden auttavan.
Onhan autolla jo kilometrejäkin takana 350tkm mutta aikaisemmissa katsastuksissa tuo arvo ollut luokkaa 0.7-0.8.
Autossa ei mitään vikoja ole, ei anna virheilmoituksia, tehoja tuntuu riittävän normaalisti, kulutus normaali ja öljyä ei syö nimeksikään (vaihtovälillä 20tkm n. puolet katoaa min-max asteikolla). Öljythän tuossa pitäisi vaihtaa kun tullut vaihtoväli täyteen mutta eipä tuo varmaan vaikuta asiaan? Ideoita / tietoa mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?
-
EGR jäänyt auki hieman, jolloin vetoja on normaalisti, mutta osa ahdoista päätyy pakopuolelle eli happea palamiseen ei enää riitä tarpeeksi. Toinen vaihtoehto on suuttimet, jotka vuotavat. Ilmansuodatin on puhdas? Ahtovuoto? Nuo kun tsekkaa läpi niin vika suurella todennäköisyydellä löytyy eli savut pitäisi häipyä.
-
Ei muuta kun käymään läpi noita sitten, EGR uusittu n. 50tkm sitten joten luulisi olevan kunnossa.
Ilmansuodatin on tietenkin yksi vaihtoehto kun sekin menee vaihtoon huollossa kun on ollut siellä jo vaihtovälin.
Miten vuotavat suuttimet voi diagnosoida? Pitääkö viedä korjaamolle vai pystyykö itse jotenkin todentamaan?
-
Suutin voi vuotaa sisälle eli palotilaan, jolloin sen korjausarvot menevät pieleen sillä edellytyksellä, että max 2kpl suutinta vuotaa, koska vertaus tapahtuu toisiin suuttimiin eli jos kaikki vuotaa niin testeri näyttää OK:ta. Suutin voi myös vuotaa takaisin paluulinjaan, joka paljastuu ohivuototestillä (maljatesti). Eli jos et itse pysty niin paluutestin pystyy mikä korjaamo tahansa tekemään, mutta korjausarvojen lukeminen onnistuu vain testerillä mikä pääsee riittävän "syvälle" järjestelmään eli ainakin nyt Volvon Vida, mutta voi jokin muukin päästä.
Vaihda ensin se ilmansuodatin jos vaikka olisi siitä ollut kiinni. Onko EGR vaihdettu alkuperäiseen? Jos ei niin sitä ei kannata jättää tsekkauslistasta pois.
-
EGR on vaihdettu alkuperäiseen Volvon merkkihuollossa.
Aloitetaan noilla helpoilla ja edetään sitten siitä.
-
Tarkastaako katsastusmies mahdollista egr:n tulppausta tai sen johdon paikallaanoloa tms.? Käytännössä siis alkaako hän nykiä moottorin muovisuojia irti jos epäilee jotain?
-
Käsittääkseni antaa vikakoodin jos EGR on irti eikä ole ohjelmoitu pois, vai olenko väärässä?
-
Käsittääkseni antaa vikakoodin jos EGR on irti eikä ole ohjelmoitu pois, vai olenko väärässä?
Antaa vikakoodin ja valon jos on tulpattuna. Mutta kun johdon otin irti tuli ilmoitus kerran ja sen jälkeen uskoi. Autosta on ohjelmallisesti kyllä poistettu hiukkassuodatin mutta tietääkseni (tein ite ja säästi) egr:ään ei ole koskettu ja mielestäni se toimii normaalisti. Joku voisi tuosta toisesta ketjusta tarkistaa kuka koodiin on perehtynyt. DPF autoissa voisi luulla että on herkempi antamaan vikavaloa. Vikakoodi jää toki piirin puuttumisesta mutta ei mitään valoja.
Ei sillä taitaa talvella vaikuttaa sen verran kabiinin lämpöön että pistin takaisin, mutta jos katsastuksessa tulee ongelmia vuodon takia niin hätäratkaisuna voi tulpata ja ottaa johdon irti.
-
Käsittääkseni antaa vikakoodin jos EGR on irti eikä ole ohjelmoitu pois, vai olenko väärässä?
Olet aivan oikeassa. Siitä tulee vikakoodi.
Ei sillä taitaa talvella vaikuttaa sen verran kabiinin lämpöön että pistin takaisin, mutta jos katsastuksessa tulee ongelmia vuodon takia niin hätäratkaisuna voi tulpata ja ottaa johdon irti.
Katsastuksessahan katotaan obd liittimen kautta koodit?! Jos siellä lukee, että egr ei toimi niin varmasti hylkäystä luvassa.
-
Vaihda nyt ihan aluksi se ilmansuodatin, yleisin vika/syy dieselin pomppaamiseen katsastuksen savutusmittauksessa on likainen ilmansuodin.
Jos siis ihan vain karstaista konetta/putkistoa ei lasketa viaksi....
-
Katsastukseen menossa huomenna ja poljin tuossa paikallaa ja kyllä sieltä huippukierroksilla tai löysätessä pöllähdys irtoaa, mahtaako olla normaalia?
Pistin sitten egr:n tukkoon ja piuhan irti ja pöllähdyksen väri muutti valkoseksi vesihöyryksi. Huomioitavaa varmaan on etten huomannut eroa savutuksessa jos pelkän johdon otti irti, eli liekö vuotaa?
Saako/pitääkö tuommoinen siis pössäyttää hentoisesti jossain 4500-5000 kierroksen välillä? Meinaan vaan että katsastusikkuna alkoi juuri ja jos tulee hylsy niin asia pitää tietenkin korjata heti eikä huhtikuussa...
-
Katsastukseen menossa huomenna ja poljin tuossa paikallaa ja kyllä sieltä huippukierroksilla tai löysätessä pöllähdys irtoaa, mahtaako olla normaalia?
Pistin sitten egr:n tukkoon ja piuhan irti ja pöllähdyksen väri muutti valkoseksi vesihöyryksi. Huomioitavaa varmaan on etten huomannut eroa savutuksessa jos pelkän johdon otti irti, eli liekö vuotaa?
Saako/pitääkö tuommoinen siis pössäyttää jossain 4500-5000 kierroksen väliää? Meinaan vaan että katsastusikkuna alkoi juuri ja jos tulee hylsy niin asia pitää tietenkin korjata heti eikä huhtikuussa...
Pöläytys on normaalia, mutta ei tuosta osaa sanoa onko liikaa vai ei. Kunnossa ollessaan tuollainen ei juuri hentoa harmaata enempää pöläytä. Kyllä se EGR varmaan siinä vuotaa tyypilliseen tapaansa ja saa aikaan mahtaviakin pöläytyksiä. Tukkimisella juuri selvitit itse kyseisen asian. Ilmansuodatin kannattaa tarkistaa vaikka ilman kulkua (savutusvalvonta) mitataankin.
-
0,02 tuli k-arvoksi egr tukittuna ja johto irti. Tämä siis autossa josta on poistettu hiukkassuotimen sisukset ja ohjelmoitu ei-dpf mallia vastaavaksi.
Aikanaan laitoin tuon tukkoon mutta totesin että saattaa taajama-ajossa hieman paremmin lämmetä egr:n kanssa joten otin tukon pois. Vedossa luulin tunteneeni pienen eron egr:n hyväksi, erityisesti tyhjäkäynnillä kytkintä nostaessa käynti tuntuu vähän karkeammalta ja ehkä heikommalta. Käytännön merkitystä ei ole ja kulutusta mitä joskus mittailin niin muistaakseni molemmilla ajotietokoneen mukaan pääsi alta neljän 300km matkavedon jota säännöllisesti ajelee.
Otetaanko tuota egr:n poistoa ohjelmassa huomioon mitenkään jos auton ohjelmoi uudestaan? Pitäisi putsata imusarja ja venttiili ja ohjelmoida tehoa joskus.
-
Otetaanko tuota egr:n poistoa ohjelmassa huomioon mitenkään jos auton ohjelmoi uudestaan? Pitäisi putsata imusarja ja venttiili ja ohjelmoida tehoa joskus.
Auton ohjelmoi uudestaan? Siis jos tehoa kaipailee niin samalla siinä EGR kannattaa ohjelmasta eliminoida.
-
Auton ohjelmoi uudestaan? Siis jos tehoa kaipailee niin samalla siinä EGR kannattaa ohjelmasta eliminoida.
Tarkoitan siis onko siinä muutakin eroa kuin pelkkä egr:n poisto. Eli jos haluaa pelkän egr:n pois, riittääkö muutaman bitin vaihto vai onko tarvis koskea karttoihin egr:n toiminta-alueella?
En näe järkeä poistaa egr:ää ohjelmallisesti jos voi irroittaa johdon ja lopputulos on sama, vikavaloa kun tuo ei sytytä, ilmoittaa vain egr:n poistetun käytöstä koska piiri on avoin (kaapeli irti).
-
Tarkoitan siis onko siinä muutakin eroa kuin pelkkä egr:n poisto. Eli jos haluaa pelkän egr:n pois, riittääkö muutaman bitin vaihto vai onko tarvis koskea karttoihin egr:n toiminta-alueella?
En näe järkeä poistaa egr:ää ohjelmallisesti jos voi irroittaa johdon ja lopputulos on sama, vikavaloa kun tuo ei sytytä, ilmoittaa vain egr:n poistetun käytöstä koska piiri on avoin (kaapeli irti).
Riippuu täysin ohjelmaversiosta mitä se tekee jos vaikka irroittaa egr:n pistokkeen, mutta yleensä pelkkään egr:n muutokseen vaaditaan enemmän muutoksia kuin pari bittiä, sille on kuitenkin monta karttaa siellä mitä pitää muokata. Jaa vai ei sytytä kuin kerran valon? No jos noin on niin anna olla se niin, turhaa ohjelmaa on siihen vääntää.
-
Riippuu täysin ohjelmaversiosta mitä se tekee jos vaikka irroittaa egr:n pistokkeen, mutta yleensä pelkkään egr:n muutokseen vaaditaan enemmän muutoksia kuin pari bittiä, sille on kuitenkin monta karttaa siellä mitä pitää muokata. Jaa vai ei sytytä kuin kerran valon? No jos noin on niin anna olla se niin, turhaa ohjelmaa on siihen vääntää.
Tarkoitat kartoilla siis maf-egr tarkkailukarttaa tai egr:n avautumiskarttoja? Ei kai niitä tarvitse vetää sileiksi jos saa kytkettyä muuten pois. Onko itse ruiskutustavoissa tai määrissä eroa, esiruiskutusten määrässä sun muissa? Tuo kone kuitenkin hyödyntää jossain määrin PCCI käyntiä ja se taas saattaa tarvita egr:ää tai jotain. Esimerkiksi jos egr on vain poistettu käytöstä meneekö PCCI palotapahtuma ihan miksi sattuu kun seos onkin jotain ihan muuta?
-
Tarkoitat kartoilla siis maf-egr tarkkailukarttaa tai egr:n avautumiskarttoja? Ei kai niitä tarvitse vetää sileiksi jos saa kytkettyä muuten pois. Onko itse ruiskutustavoissa tai määrissä eroa, esiruiskutusten määrässä sun muissa? Tuo kone kuitenkin hyödyntää jossain määrin PCCI käyntiä ja se taas saattaa tarvita egr:ää tai jotain. Esimerkiksi jos egr on vain poistettu käytöstä meneekö PCCI palotapahtuma ihan miksi sattuu kun seos onkin jotain ihan muuta?
Ei tarvitse vetää sileiksi noita karttoja jos muuten saa homman pelaamaan, en ole koskaan noin sitä testannut, että pistoke irti ja koodien nollaus ja sen jälkeen ne eivät enää ilmesty koskaan? Outoa, koska ne missä olen tuota kokeillut niin ne jaksaa kerta toisensa jälkeen valoa sytytellä. Hyvä jos noin toimii. Egr kun otetaan pois niin ruiskutusmääriin ei kosketa sen poiston vuoksi, koska ohjelma osaa itse päätellä tarvittavan määrän ja ajoituksen. Sylinterin täytös vain tapahtuu ilmalla eikä seoksella eli maf kyllä näkee, että kaikki ilma kulkee turbon kautta kun EGR on pois käytöstä.
DPF kun on poistettu, mutta EGR käytössä niin kierrätyksen määrä pienenee jo tuossa tilanteessa ja ilman määrällä korvataan täytös ja savutukseenhan osakaasulla tuo vaikuttaa vähentävästi, koska happea on tavallista enemmän mikä mahdollistaa täydellisemmän palamisen.
-
Joo kuten sanottu niin itse poistin tuon dpf:n, mutta egr:ään en tiettävästi koskenut (sama kuin ei-dpf malli), mutta dpf:n vikakoodit varmuuden vuoksi deaktivoitiin joten voi olla jotain käynyt. EGR kuitekin toimii ja vikavalo syttyy jos ilmamäärä ei täsmää pelkän levyn kanssa, mutta jos piuha on irti valo ei syty kunhan muistissa on piirin vikakoodi.
-
Sen verran päivitystä aiheeseen että vikana oli tukkeutunut ilmansuodatin, sen kun vaihtoi niin päästömittauksessa päästiin arvoon 0.38.
-
Jatkan tätä vanhaa ketjua kun en viitsi uutta samasta aiheesta tehdä.
Nyt on päästy noista hiukkassuodatin ongelmista, niin uutta ongelmaa pukkaa.
Auto on tosiaan V50 2.0d ja katsastus jäi tässä kiinni päästöistä.
Autolla on ajettu 430 000 km jo, eli eipä ole tietenkään ihmekkään että alkaa ongelmia olemaan.
Tämä ongelma alkoi niin, että huomasimme että auto savuttaa kiihdytyksissä melkoisesti. Viimeinen katsastuspäivä painoi päälle, niin ajattelin käydä näyttämässä autoa että saisi vikalistan ja kuukauden ajoaikaa. No, katsastuksesta napsahti sitten ajokielto savutuksen takia. K-arvo oli lähellä viittä.
Selviteltiin, että mikä mahtaa olla vialla ja sieltähän paljastui haljennut ahtoputki. Tilattiin uusi osa ja ei kun uudelleen katsastukseen.
Mutta eipä mennyt vieläkään päästöistä läpi. K-arvo oli nyt pudonnut jo kahden pintaan, eli sentään ajokielto poistui.
Onkohan tämä savutus voinut tukkia jotain paikkoja, ja päästöt olisi vielä sen takia korkeat? Vai onkohan tässä vielä jotain muuta?
Torgue Check ei näytä mitään vikakoodia. Eilen kävin Motomaatin laajemmassa tarkastuksessa ja siinä tuli vikakoodi CEM 3A00.
Olisikohan tällä vikakoodilla yhteyttä savuttamiseen?
Mistäköhän kannattaisi aloittaa? EGR, suuttimet? Ilmanputsari juuri vaihdettu. Tosin siinäkin ne ruuvvit jolla kansi tulee kiinni, ei kiristy kunnolla mutta tuskin tätä kautta liikaa ilmaa saa?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
-Jani
-
Kokeile laittaa 1/4 tankkiin jotain suuttimien puhdistusainetta ja aja tankki tyhjäksi. Täyteen tankki tämän jälkeen Nesteen Mydieseliä niin eiköhän savut alle 1,5 muljahda.
-
Kokeile laittaa 1/4 tankkiin jotain suuttimien puhdistusainetta ja aja tankki tyhjäksi. Täyteen tankki tämän jälkeen Nesteen Mydieseliä niin eiköhän savut alle 1,5 muljahda.
Kiitoksia vinkistä. Täytyypä kokeila tätä.
Tarviikohan tuosta CEM-3A00 koodista olla huolissaan? Ei oikein selvinnyt että mitä tuo koodi tarkoittaa.
-
ECM ohjelmisto, lukee mun kirjassa.
-
Kokeile laittaa 1/4 tankkiin jotain suuttimien puhdistusainetta ja aja tankki tyhjäksi. Täyteen tankki tämän jälkeen Nesteen Mydieseliä niin eiköhän savut alle 1,5 muljahda.
Tämä vinkki toimi. Kiitoksia erittäin paljon neuvosta :)