Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: S80kuski - 31.01.2015, 23:23:07
-
Joo, elikkä Volvoni on muutaman kerran tehnyt nyt sillei, että tehot häviää ihan yhtäkkiä eikä yli 100km/h kulje, ylämäetkin jaksaa justjajust mennä ylös, elikkä auto on ihan tehoton. Mutta sen jälkeen kun auto on ollut vähän aika sammutettuna niin alkaa taas toimimaan ihan täydellisesti. Oisko että turbo yliahtaa ja lyö jonkun suojan päälle? Tyhjäkäynnillä toimii ihan hienosti eikä auto savuta ollenkaan missäänvaiheessa. :(
-
Joo, elikkä Volvoni on muutaman kerran tehnyt nyt sillei, että tehot häviää ihan yhtäkkiä eikä yli 100km/h kulje, ylämäetkin jaksaa justjajust mennä ylös, elikkä auto on ihan tehoton. Mutta sen jälkeen kun auto on ollut vähän aika sammutettuna niin alkaa taas toimimaan ihan täydellisesti. Oisko että turbo yliahtaa ja lyö jonkun suojan päälle? Tyhjäkäynnillä toimii ihan hienosti eikä auto savuta ollenkaan missäänvaiheessa. :(
Ei savuta on kun on hiukkassuodatin, mutta vikakoodien luku kertoo mikä on aiheuttanut vikatilan. Turha on arvailla kun vaihtoehtoja on niin paljon!
-
Okeei, ite ajattelin vielä että olisiko mahdollista että polttoaine suodatin vaikuttaisi siihen jotenkin. Vikakoodit olen lukenut eikä siitä oo jäänyt mitään vikakoodii, eikä se vika ole ollut ku n. 7000km aikana 3 kertaa, josta kaksi kertaa tällä viikolla n. 400 km sisällä.
-
Kokemusta 2.4D:n V70 turbon laukeamisesta... Ei tee vikatilaa, vaan vikakoodien luvussa näkee "ylipaine" ja "alinpaine" vikakoodeja. Auto ei kierrä yli 3000rpm - mutta alapuolella voimaa on ihan kivasti. Auto ei tee vikatilaa silloin tällöin, vaan käytännössä poikkeuksetta aina.
Vikatila viittaisi ennemmin jonnekkin muualle, etenkin jos uudelleenkäynnistyksen jälkeen toimii. Hiukan veikkaisin MAF:ia, EGR:ää tai pyörreläppiä. Jos menee limb home modeen, siitä jää "huolla heti" ilmoitus näyttöön.
Toki tässäkin kysymyksessä auttaisi jos olisi käytettävissä esim. Vidalla luetut vikakoodit. YleisODB kun ei kerro läheskään kaikkea. Ennemmin vaikuttaisi siis joltain anturiin liittyvältä vialta.
-
Kyllä tuo vikatilaan menee kun tehot katoaa. Vikatiloja on eri tasoisia, jotkut tiputtaa tehot, jotkut tiputtaa tehot + sytyttää moottorivalon jne. Noista tiloista jää muistiin merkintä, jonka ainakin Vidan tasoisella testerillä pystyy lukemaan.
-
Volvon 2.0 softapäivitys on aiheuttanut sitä, että partikkelisuodattimen lämpötila-anturi sanoo sopimuksen irti ja aiheuttaa vikatilan silloin tällöin. Oli mukava ominaisuus, kun itsellä teki tuon kaksi kertaa ohitustilanteessa, että turbo heitti toimimasta. Tiedän ainakin kolme tapausta joilla tuon päivityksen jälkeen auto ei ole lähtenyt käyntiin tai tehnyt vastaavan tilanteen eikä vika ole ollut turbossa.
Mutta tämä on vain hakuammuntaa. Vika voi olla missä muualla tahansa.
-
Ei se päivitys kyllä antureita riko, korkeintaan niiden valvonta-astetta on nostettu ylemmäs eli vikatila kun anturi hajoaa tai näyttää epäloogista arvoa. Nuo päivitykset mitä on ollut niin kaikki on pääsääntöisesti liittynyt DPF:n polttoon tai oikeastaan sen aloituskynnykseen eli tarkoituksena on pidentää suodattimen elinikää kun sen poltto aloitetaan herkemmin ja ylläpitopolton matkamäärää on pudotettu. Tästä saattaa myös johtua päivityksen jälkeen suurempi kulutus.
-
Ei se päivitys kyllä antureita riko, korkeintaan niiden valvonta-astetta on nostettu ylemmäs eli vikatila kun anturi hajoaa tai näyttää epäloogista arvoa. Nuo päivitykset mitä on ollut niin kaikki on pääsääntöisesti liittynyt DPF:n polttoon tai oikeastaan sen aloituskynnykseen eli tarkoituksena on pidentää suodattimen elinikää kun sen poltto aloitetaan herkemmin ja ylläpitopolton matkamäärää on pudotettu. Tästä saattaa myös johtua päivityksen jälkeen suurempi kulutus.
Jännä homma, että tiedän autoja neljä kappaletta joissa tuo on tapahtunut 2.0 päivityksen jälkeen ja goodwill pyyntönä korjattu osalta jotka osanneet vaatia, mutta asiakkaalle ei asiaa avata sen paremmin.
Meinaatko ettei softapäivityksissä muuteta autosta asioita mitkä ollut aikaisemmin vasta kokeiluasteella. Mä olen nimittäin menettänyt jo uskoni näihin uusiin autoihin ja niiden softakorjauksiin ja vastaaviin. Eniten Suomeksi sanottuna vitutti, kun ostan uuden auton kysyn ensimmäisessä huollossa pitäisikö softa päivittää ettei dieseliä viallisen ohjelmoinnin vuoksi pääse öljytilaan mulle todetaan "Ei se koske tätä autoa/moottoria". 3kk myöhemmin tulee takaisinkutsu juurikin tuosta syystä :idiot2:. Volvon premium laatu...
-
Tuo öljyn lisääntyminen on kaikkien merkkien ongelma niin kauan kun DPF on dieselin yhteydessä :(
Mutta tuota anturia ei saa rikki mitenkään ohjelmalla vaikka oikein yrittäisikin, koska se vaan mittaa lämpötilaa eikä tee mitään muuta. Ne neljä kappaletta oli ehkä vain huonoa tuuria. Tuo päivityshomma tuntuu olevan eurooppalaisten merkkien villitys kun tuntuu joka kuukausi tulevan jokin ihme päivitys, sain tuon kokea mersun kanssa kun tuntui asiakkailla testailevan autojaan. Nykyisessä Hondassa ei ole tullut kuin yksi päivitys vuoden sisällä ja sekin koski nelivetoa, jossa lisättiin vääntöä taka-akselille ja paikaltaan lähdössä on päivityksen jälkeen neliveto jo kytkettynä aina 40km/h saakka kun ennen se oli tarvittaessa. Muutos oli huomattava ja se tehtiin asiakasvalitusten vuoksi. Merkkihuollossa on käsketty kertomaan, että ei ole ollut näissä vikoja vaikka piha täynnä kyseisen vian vuoksi, noh se on sitä preemiumia, minkä vuoksi mersua meille ei enää tule!
-
No joo, on näitä päivityksiä ja takaisinkutsuja muillakin merkeillä. Oli meinaan Prius 3 kertaa vuoden aikana ja RAV 2 takaisinkutsussa, parhaimmillaan molemmat oli samaan aikaan. Milloin oli vesipumppuja (Prius), taka-akselin kiinnityksiä + softaongelmia (RAV). Nuiden jälkeen siirryin suosiolla eurooppalaisiin (EI VAG).
Eli molemmista on kokemuksia puoleen ja toiseen.
Takaisin aiheeseen: Lue vikakoodit joko sinisellä tai jossain harrastelijalla VIDA:lla.