Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: juuso-t - 01.02.2015, 21:49:44
-
Eli pari päivää absit hakannut yliherkästi. Pitävällä tiellä kun jarruttaa kevyesti, tuntuu polkimessa absien toiminta kokoajan. Liukkaalla ei jarruta paljoakaan vaan hakkaa ihan hulluna, ei ole ennen ollut tälläinen siis. Kun ajaa vähän aikaa jarruttelematta kaupunki ajoa hiljaisessa vauhdissa, lakkaa absit toimimasta ja vikavalo syttyy, sammuu ku käyttää virrat pois. Mistä lähden hakemaan vikaa?
-
Tuon ikäsestä saat ABS:stä vikakoodit irti, eli alkaa selvitys lukemalla ne.
-
Vikakoodit kantsii ekana lukea tietty... Mut ABS kehät edessä kannattaa tarkistaa, että ei ole halki ja hampaat ehjät (kantikkaat). Mulla oli vastaavanlaiset oireet. Volvo System testeri antoi vikakoodia takaanturista(?), vaikka lopullinen vika oli vas.etu ABS kehässä, josta oli hampaat syöpyneet pyöreiksi/montulle.
-
Ekaksi etukehien huolellinen puhdistus. Saattaa sillä hoitua jo.
-
Eipä auttanut puhdistus. Vaan uudet etunavat molemmin puolin. Hammastuksen ero oli kuin yö ja päivä.
-
Itellä ihan sama ongelma mutta lisäksi nopeusmittari ei toimi. Vikakoodeja ei saa ABStä ja ei siis yhteyttä koko ohjainlaitteelle.
ABS sulakkeelle tulee sähköä.
Seuraavaksi varmaan noista abs releistä täytyy aloittaa ennen kun toteaa yksikkö vian..
Ja auto on 765 B230ft -90
-
Puuttuva signaali taka-akselilta? Jos kerran nopeustietokaan ei tule.
-
Nojoo, mutta kun koko järjestelmään ei pääse testeillä..?
-
Nojoo, mutta kun koko järjestelmään ei pääse testeillä..?
Eikös se ollut että ihan nuissa 90-luvin alun vehkeissä sinne ei vielä päässykkään? ??? tälläsen ainakii ite joskus kun omien absien kanssa tappelin nii kuulin. Mittaa anturit nii sillä saa selville että ne on ehjät. Tai nosta auto ilmaan ja laita pyörimään ja pyöritele renkaita, jos jotain rengasta pyöritellessä vika valo ei syty nii sillon sen renkaat singaali puuttuu.
-
^Sama muistikuva minulla. -90 seiskassa en ainakaan saanut luettua, vaan hajonnut sensori edessä piti todeta juurikin pyörittämällä renkaita ja mittaamalla vastusta.
-
Nopeusmittari voi toimia signaalitasolla eli antaa silti nopeustiedon absille, yksi tällainen mittaristo oli jossa cruiselle tuli nopeustieto oikein eli se toimi, vaikka neula nukkuikin välillä nollassa.
Vanhan absisysteemin testaamiseen helppo tapa on täräyttää kone käymään ja nostaa eturenkaat ilmaan ja pyöritellä käsin rengasta, jos vikavalo syttyy tolkullisella määrällä pyörittelyä niin sen kulman anturi toimii. Sitten seis, uudestaan käyntiin (jotta valo sammuu) ja toinen kulma testaten. Jos nämä molemmat toimii fiksusti niin takapyörät ylös ja ykkösellä hetki tyhjäkäyntiä, jos anturitieto tulee niin valo syttyy parissa sekunnissa.