Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jartuo - 01.02.2015, 21:56:42

Otsikko: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: jartuo - 01.02.2015, 21:56:42
Miten kuuluisi oikeaoppisesti vaihtaa jarrunesteet Volvosta?
Olen aina alipaineella imassut vanhat pois ilmausruuvista ja täytänyt säiliötä sitä mukaa mitä tarvitsee.
Vaihtuuko silloin myös ABS:stä kaikki nesteet? Vai pitääkö Vidalla kaynnistää ABS moottori?
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 02.02.2015, 01:39:52
En osaa vastata että mikä on oikea tapa ja mikä sen määrittää, me vaihettiin korjaamolla aina niin että oikea takanurkka auki ja pumppaa niin kauan että uudet tulee läpi. Sen jälkeen loput kolme kulmaa linjan pituusjärjestyksessä pisimmästä lyhimpään.

Jos oli kovin vanhat nesteet ni jarrutuntuma parani aina poikkeuksetta.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: modsman - 01.06.2018, 17:53:42
En osaa vastata että mikä on oikea tapa ja mikä sen määrittää, me vaihettiin korjaamolla aina niin että oikea takanurkka auki ja pumppaa niin kauan että uudet tulee läpi. Sen jälkeen loput kolme kulmaa linjan pituusjärjestyksessä pisimmästä lyhimpään.

Jos oli kovin vanhat nesteet ni jarrutuntuma parani aina poikkeuksetta.

Terve, tässä tarkoitetaan oikeaa kuskin näkykulmasta katsottuna?
Itellä on varmaankin 8 vuotta vanhat alkuperäiset kurat säiliössä. Väriltään mustaa ja jarrutuntuma hirveä.
Vaihdoin taakse uudet levyt/palat. Ei parantunut jarrut juurikaan.

Varmaankin kaiken merkkiset jarrunesteet sopivat?
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Hurm0s - 01.06.2018, 19:20:36
Terve, tässä tarkoitetaan oikeaa kuskin näkykulmasta katsottuna?
Itellä on varmaankin 8 vuotta vanhat alkuperäiset kurat säiliössä. Väriltään mustaa ja jarrutuntuma hirveä.
Vaihdoin taakse uudet levyt/palat. Ei parantunut jarrut juurikaan.

Varmaankin kaiken merkkiset jarrunesteet sopivat?
Autoa katsotaan kulkusuunnassa, eli oikea on hantin puoli.
Yleinen ohje vaihtoon on, että aloitetaan pisimmästä linjasta ja lopetetaan lyhimpään, Vida tosin neuvoo ainakin uudempiin päinvastaisen järjestyksen.

Uudet nesteet todennäköisesti tekee todella suuren eron jarrutuntumaan.
Lisäksi pitää muistaa, että jarrunesteen ulkonäkö on nykyään katsastuksessa arvostelta kohde, eli mustasta nesteestä saa hylyn.

Merkillä ei väliä, itse olen höpönetistä hakenut Brembon 5.1 nestettä litran pöntön, sillä vaihtaa kivasti kaikki nesteet.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: mulugren - 01.06.2018, 20:06:42
Väriltään mustaa ja jarrutuntuma hirveä.

En kyllä vehtaisi vaihdon kanssa enää päivääkään. Sen verran saanut aikoinaan taistella jumittavien jarrujen kanssa että mulla nesteet vaihtuu nykyään parin vuoden välein. Se neste imee itseensä vettä ilmankosteudesta ja jarrusylinterit on valurautaa..
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 01.06.2018, 21:38:08
Jep minäkin melkein vuosittain vaihdan että satulat ja ilmausruuvit jumitu. Olen kyllä joskus kämmännyt enkä kiristänyt sen jälkeen tarpeeksi ja nesteet lentäneet ulos kone käynnissä polkaistessa. Samoin avatessa kannattaa olla varovainen ettei nippa katkea, itsellä on parhaiten avannut irroitusöljyn jälkeen iskevä ruuvinväännin varovaisella käytöllä. Suosittelen ilmaukseen kompuraan liitettävää alipaineimuria, itsellä bilteman malli. Sillä homman tekee ilman apuria ja turhaa ähräystä. Voihan sitä poljintakin polkaista sen kanssa mutta kyllä se linjan vetää puhtaaksi ja säiliötä tarvii täyttää.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: jen - 01.06.2018, 22:01:26
Autoa katsotaan kulkusuunnassa, eli oikea on hantin puoli.
Yleinen ohje vaihtoon on, että aloitetaan pisimmästä linjasta ja lopetetaan lyhimpään, Vida tosin neuvoo ainakin uudempiin päinvastaisen järjestyksen.

Uudet nesteet todennäköisesti tekee todella suuren eron jarrutuntumaan.
Lisäksi pitää muistaa, että jarrunesteen ulkonäkö on nykyään katsastuksessa arvostelta kohde, eli mustasta nesteestä saa hylyn.

Merkillä ei väliä, itse olen höpönetistä hakenut Brembon 5.1 nestettä litran pöntön, sillä vaihtaa kivasti kaikki nesteet.
ei nyt ihan kumminkaan vieläkään hylkyä saa nesteen väristä,katsotaan määrä ja vesipitoisuus jos katsotaan!
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Hurm0s - 01.06.2018, 22:25:13
ei nyt ihan kumminkaan vieläkään hylkyä saa nesteen väristä,katsotaan määrä ja vesipitoisuus jos katsotaan!
Kyllä saa, usko pois.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: modsman - 01.06.2018, 22:59:07
Autoa katsotaan kulkusuunnassa, eli oikea on hantin puoli.
Yleinen ohje vaihtoon on, että aloitetaan pisimmästä linjasta ja lopetetaan lyhimpään, Vida tosin neuvoo ainakin uudempiin päinvastaisen järjestyksen.

Uudet nesteet todennäköisesti tekee todella suuren eron jarrutuntumaan.
Lisäksi pitää muistaa, että jarrunesteen ulkonäkö on nykyään katsastuksessa arvostelta kohde, eli mustasta nesteestä saa hylyn.

Merkillä ei väliä, itse olen höpönetistä hakenut Brembon 5.1 nestettä litran pöntön, sillä vaihtaa kivasti kaikki nesteet.

Ok, kiitos!
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: mulugren - 02.06.2018, 15:50:40
Samoin avatessa kannattaa olla varovainen ettei nippa katkea

En ole koskaan saanu poikki vaikka joskus lukkopihdeillä joutunu avaamaan kun menny kantit sileäksi. No se oli vanhaan hyvään aikaan jolloin nipatkin oli sitkeämpiä ;D Mutta poikkihan se lopulta menee mikä vain kun on tarpeeksi jumissa että malttia matkaan
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 02.06.2018, 16:40:53
Mä sain kun annoin vasaraa avaimelle ja tynkä hitsattiin sitten pois
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: modsman - 02.06.2018, 17:44:48
Oon joskus varovasti lämmitellyt kuumailmapuhaltimella ja pientä napsua vasaralla. En vielä kokeillut miten tämän kanssa käy.
Vaihdettava noi kurat on ehdottomasti.

Taitaa sinisellä maksaa muistaakseni 70€ jarrunesteen vaihto. Ainakin olis paremmat välineet kuin itellä.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: mulugren - 02.06.2018, 18:09:52
Näin aukeaa :)

https://youtu.be/KnJ4IQVritU
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.06.2018, 18:48:47
Olen aina vaihtanut näin:
- Imetään säiliö tyhjäksi
- Täytetään säiliö tuoreella
- Aloitetaan kauimmaisesta pyörästä imeminen, imetään reilusti (vähintään 1/4 säiliöllistä, mielellään puolet). Usein huomaa imetyn nesteen väristä, milloin alkaa tulemaan tuoretta läpi
- Seuraava pyörä, toiseksi kauimmainen siis
- Tarkkaillaan nestepintaa ja edetään pyörä kerrallaan
- Lopuksi nestepinta MAX. merkkiin
- Koeajo

Jos ei ole imulaitetta, niin sitten motonet/biltema semmoinen ilmaustyökalu, joka on siis pullo, jossa letku ja letkussa takaiskuventtiili. Sillä toimitaan näin:
- Säiliön korkki auki, nestettä piripintaan
- Kauimmainen pyörä ensin, nippa auki ja pullo paikoilleen. Rauhallista polkemista jarrulla ihan ylhäältä pohjaan asti useasti. Jälleen se minimi 1/4 säiliöllistä
- Samanlailla kaikki muutkin pyörät, nestettä lisäten

Jumineihin nippoihin olen parhaaksi huomannut seuraavan keinon:
- Sopiva lenkkiavain paikoilleen (oikeasti sopiva, ei yhtään saa olla löysä. Usein joutuu naputtelemaan lenkin ruostuneen nipan päälle)
- Hyvää irroitinöljystä nippa märäksi (Bilteman ruosteenirroitin on ollut yksi parhaista tässä. Toinen Wurthin Rost-OFF)
- Pienellä vasaralla reipasta naputtelua nipan päähän, samalla tasainen vääntö lenkkiavaimesta
- Heti kun nitkahtaa vähääkään, niin edes takas irroitinöljyn kanssa
- Nippa käytetään kokonaan irti ja ruuvataan takaisin paikoilleen

Näin tekemällä nippa hiukan kärsii, kun pääty voi pikkuisen painua kasaan/tylppääntyä, muttei haittaa pätkääkään. Sitä ei hakata voimalla eikä käytetä mitään pajavasaraa. Töissä oli ihan semmoinen pikkuvasara tuota hommaa varten paras.

Jos nippa on niin tiukassa, että pitää lämmittää, niin silloin kannattaa kyllä varautua nipan katkeamiseen tai kierteen vaurioitumiseen. Myöskin yleensä tällöin on jarrutkin jumissa, koska selvästikkään nesteitä ei ole vaihdettu koskaan.

Monella ei ole tohoa, mutta tämmöinen kulkee itellä aina mukana, auttaa ihan kaikkien pienempien jumineiden pulttien kanssa:
https://www.ikh.fi/fi/kaasupoltin-22ml-1300ast-s-x009223


Ja lämmittäessä AINA suojalasit, varsinkin jos on mitään irroitinöljyä ruikittu avattavaan kohteeseen! Se ruosteinen, irroitinöljyinen pultti, voi poksahdella kuumentuessaan ja ampua hehkuisia ruosteenpalasia ihan mihin suuntaan vain! Minun piti oppia kantapään kautta. Isoilla pulloilla ja oikealla kaasupillillä kuumensin, kunnes "POKS!!" ja oranssihehkuinen käikäle vasempaan silmään. Vähän orpo tunne, kun polttelee ja kirvelee niin perkeleesti, mutta tiedät ettet voi sännätä minnekkään kun kädessä on 20cm sinisellä liekillä tohottava pilli ja vieressä kaksi kaasupulloa. Muistona tuosta on nyt ikuinen varjopiste näkökentässä.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: mulugren - 02.06.2018, 21:00:20
Jos ei ole imulaitetta, niin sitten motonet/biltema semmoinen ilmaustyökalu, joka on siis pullo, jossa letku ja letkussa takaiskuventtiili.

Noiden letku irtoaa mulla aina nipasta. Kuuluu PLOP ja nestettä kaikkialla. Joskus laittanu jonku rautalankavirityksen että pysyy.

Monella ei ole tohoa, mutta tämmöinen kulkee itellä aina mukana, auttaa ihan kaikkien pienempien jumineiden pulttien kanssa:
https://www.ikh.fi/fi/kaasupoltin-22ml-1300ast-s-x009223

Just tuollaista taskukokoista olen ettiny vaan ei oo löytyny. Eli IKH:ta kohti mars
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.06.2018, 21:19:30
Noiden letku irtoaa mulla aina nipasta. Kuuluu PLOP ja nestettä kaikkialla. Joskus laittanu jonku rautalankavirityksen että pysyy.

Jos se letku on semmosta kovamuovia, niin ei pysy.

Joskus nelisen vuotta sitten, kun viimeksi motonetin versiota käytin, oli siinä päässä ruuvattava takaiskuventtiili. Venttiilin sai siis ruuvattua myös "kiinni", jolloin luonnollisesti letku pullahtaa irti. Vähän auki, niin toimi just oikein.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 02.06.2018, 23:29:27

Mielenkiintoisia tietoja.

Käykö sama jarruneste esimerkiksi S80 2,4 D vm. -03 malliseen Volvoon ja sitten vm. -00 Toyota Camryyn?
Vai onko molempiin syytä hommata omat jarrunesteet.

Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Hurm0s - 02.06.2018, 23:47:44
DOT 5.1 on sekoituskelpoinen kaikkien, paitsi silikonipohjaisten (DOT 5) nesteiden kanssa.
Eli, jos sinne on laitettu "normaalia" nestettä, voi sen korvata DOT 5.1 nesteen kanssa.

Itse ainakin olen kaikkiin laittanut DOT 5.1 litkut ilman mitään ongelmia, onhan tuo jonkinverran parempaa kuin esim. vanhempi DOT 4.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: mulugren - 03.06.2018, 12:27:21
Miten voi varmistaa että onko autossa silikoonipohjaiset? Ei liene tehtaalla laiteta mihinkään tavis autoon vai kuinka? Ilmeisesti syntyy melkoinen soppa jos silikooni nesteet sotkee norminesteisiin(?)
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Hurm0s - 03.06.2018, 12:51:13
Miten voi varmistaa että onko autossa silikoonipohjaiset? Ei liene tehtaalla laiteta mihinkään tavis autoon vai kuinka? Ilmeisesti syntyy melkoinen soppa jos silikooni nesteet sotkee norminesteisiin(?)
DOT 5 taitaa olla yleensä sinistä, mutta iän myötä muuttuu ruskehtavaksi kuten muutkin nesteet.

Silikonipohjainen neste ei sekoitu veteen, kun taas muut glykolipohjaiset sekoittuu. Ota vanhaa nestettä ja sekoita lasissa pieneen määrään vettä, jos sekoittuu, on se perinteistä nestettä, jos taas erottuu omaksi kerroksekseen lasissa, on se silikonipohjaista.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: modsman - 03.06.2018, 12:58:59
Mielenkiintoista asiaa tullut paljon!!



Jarruneste on turvallisuustekijä. Näköjään voi vaikuttaa ABS- ja ajonvakautusjärjestelmien toimintaan.

Sattumalta bongasin asian videolta:

https://www.youtube.com/watch?v=Mx37pC7Xxyc
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: mulugren - 03.06.2018, 14:21:00
Jarruneste on turvallisuustekijä. Näköjään voi vaikuttaa ABS- ja ajonvakautusjärjestelmien toimintaan.

Selvähän se. Noiden lisäksi jarruja operoi myös ACC, City Safety/AEB. Ei liene niillekään hyvästä jos jarrut eivät toimi odotetusti
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: petriko - 19.06.2018, 14:48:57
Jos kompura löytyy niin helpoin tapa vaihtaa nesteet on tosiaan ostaa jarrujen ilmauslaite <--20 euroa vaikka motonetistä.

Sama kummasta päästä aloittaa kunhan ottaa ensin pois säiliöstä liikanesteet pois jotta ei tarvi kauheasti juoksutella uutta sisään. Saman verran uutta nestettä menee aloittaa sitten takaa tai edestä, pääasia, että neste vaihtuu säiliössä ja putkissa.
Nii huomaa, että säiliössä pitää olla uutta nestettä kokoajan kun imet vanhaa pois. Älä vedä ilmaa järjestelmään


(https://thumb.ibb.co/bzmeFJ/jarrunestevaihtaja.jpg) (https://ibb.co/bzmeFJ)
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Vollemies - 19.06.2018, 23:10:30
Ja kaikkien oppien vastainen tapa lienee puristaa jarrut sisään, ottaa neste pois säiliöstä ja täyttää uudella. Ei lutraamista, ei ilmaamista, ei ruuvien aukaisemista.

Joo, kulkee väärään suuntaan roskat ja moskat eikä edes vaihdu kaikki mutta vaihtuu sentään suurin osa.
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: jen - 19.06.2018, 23:31:31
omasta oon ottanut jarrunestesäiliön irti pääsylinteristä ja kaatanut nesteet pois ja säiliö takasin ja uudet sisään,avannut ilmanipan kerrallaan ja odottanut että tiputtaa uutta nestettä,neste tullut omallapaineellaan,en oo tarvinnut kaveria pumppaamaan enkä ilmaustyökalua,tämä siis 200 ja 900 sarjalaisten kanssa
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: jen - 21.06.2018, 18:25:33
omasta oon ottanut jarrunestesäiliön irti pääsylinteristä ja kaatanut nesteet pois ja säiliö takasin ja uudet sisään,avannut ilmanipan kerrallaan ja odottanut että tiputtaa uutta nestettä,neste tullut omallapaineellaan,en oo tarvinnut kaveria pumppaamaan enkä ilmaustyökalua,tämä siis 200 ja 900 sarjalaisten kanssa
näin tein tänäänkin ja hyvä tuli! O0
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: mulugren - 22.06.2018, 16:28:07
Ja kaikkien oppien vastainen tapa lienee puristaa jarrut sisään, ottaa neste pois säiliöstä ja täyttää uudella. Ei lutraamista, ei ilmaamista, ei ruuvien aukaisemista.

Joo, kulkee väärään suuntaan roskat ja moskat eikä edes vaihdu kaikki mutta vaihtuu sentään suurin osa.

Hyvä tapa vaihtaa nesteet säiliöstä :) Itse järjestelmän nesteet tuolla tavalla ei vaihdu lainkaan
Otsikko: Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 22.06.2018, 17:01:53
Minäkin pelkään enemmän satuloiden ruostumista kuin sen muovisen säiliön