Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: msktv - 27.05.2011, 21:15:32
-
Moi,
Äitimuorilla on kyseinen ajopeli ja nyt tässä alkaa kuulema hermot mennä
hänellä tämän kanssa.
Autoon on vaihdettu bensapumppu, bensan suodatin ja muutenkin etsitty ongelmaa,
mutta tuloksetta.
Ja ongelmana on satunnaisesti yks kaks sammuminen vauhdista, eli kone vaan
sammuu itsekseen.
Ja kun auton pysäyttää hetkeksi ja vähän ajan päästä starttaa niin taas matka jatkuu normaalisti.
Silleen todella inhottava kun ei tee sitä tietyssä tilanteessa, vaan todella satunnaisesti.
Yleenä noin pari kolme kertaa viikossa.
Yleensä kerkiää ajaa noin 3-6km käynistyksesta ja sitten sammuu, mutta tämä
ajomatka voi vaihdella välillä todella paljon ja välillä saattaa toimia pitkiäkin
matkoja ilman ongelmaa.
Oliskos kellää hajua mistä lähteä vikaa etsimään seuraavaksi?
Kiitos
-
Vaihdappas bensapumpunrele :)
Ainakin mahdollinen vikakuvaus 8)
-
Tuota kumma kun ei tarkistettu sitä bensapumpun relettä aluksi jos siinä olisi vaikka vika ollut paljon sillä autolla on ajettu kun bensapumpun laskettu käyttoikä on se 327tkm.
Tuossa vikalistassa lukee
-Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
muitakin releitä
-Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
Onko tarkistettu että vika on bensapuolellaa varmasti jolloin se sähköpuoli pelaa hyvin.Vika päällä huriseeko bensapumppu kun kääntää virrat päällee muistaa se poppikoneen/tuuletus laittaa pois että äänen kuuleeJa sillä ajoituslampullaa tarkistaa tuleeko se virta sinne tulpille säännöllisesti.
Lue tuo linkki sinne olen laitanut muutaman asian noista seikoista kun Volvo ei käynnisty
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5653.0
-
Ääni bensapumpun releelle. Itsellä oli säännöllinen tunnin ajo ja tupakkatauko ja siitä lähti talven mittaan tauot tihenemään,kunnes kesällä loppu meno. ( Kerro oliko rele - vararele hanskalokerossa ei haittais )
Teoriassa bensan virtaus jäähdyttää bensaputkea konehuoneessa, eli sormella voisi kokeilla tuntuuko viileältä.
Mutta sammuttaako tietokone bensan syötön, jos ei tule kipinää ? En muista että ruiskuvehkeestä ois lähtenyt bensanhaju, kuten ennen kaasutinkoneissa.
Ja nyrkkisääntö nykyajan tietokoneille - jos tekee jotakin ihmeellistä - buuttaa ensin ( akku pois yöksi ).
Lähtee perusasetuksella käyntiin ja hakee sytytyksen ajoitusta yms parametrejä.
-
Kyllähän tuo vahvasti bensapumpun releeltä vaikuttaa. Itsellä on samanlainen peli, mutta vuosimallia 1992 ja oireet oli ihan samanlaiset. Välillä toimi pitkiäkin aikoja ihan hyvin, mutta välillä tosiaan pääsi kotoa muutaman kilometrin ja auto vaan yhtäkkiä sammu. Ei lähteny sahaamalla käyntiin vaan piti odotella pitkiäkin aikoja, että lähtee taas käyntiin. Oiskohan se rele sitte jotenki kuumentunu. Vaihdettiin bensapumppua ja suodatinta, mutta vasta releen vaihtaminen autto sammahteluun.
Rele löytyy tosiaan sieltä konehuoneen sulakelaatikon pohjalta. Itsellä oli vihreä bensapumpun rele ja vaihto punaseen autto. Nyt on toiminu ilman sammahteluita. Ei ollu esim. Motonetissa pahan hintanen edes.
-
Eli autolla ajettu kohta noin 300tkm ja pumpu vaihdettiin sen takia koska entinen sanoi totaalisesti
työsopimuksen irti eräs kaunis päivä.
Ei toiminut edes suoralla virralla akusta se pumppu enää.
Mutta pitää tuo rele vielä kokeilla uusia ja jos ei auta niin sitten sanoa että
äiti raahaa sen korjaamolle.
Onneksi tuo rele ei maksa motonetissä kun 40euroa, mutta silti aika
kova hinta releestä :o
Itse kun olen sillä välillä ajellut niin ei ole kertaakaan sammahtanut, joten
en ole päässyt sen enempää tutkimaan ja kun matkaa auton luokse
on noin 150km niin ei kehtaa ihan alvariinsa sielä juoksennella.
Ja jotenkin tuntuu että tuo väli jolloin se sammahtelee tihenee koko ajan nykyään.
-
Samanlaiselta oireilulta kyllä kuullostaa. Omalla autolla ajettu nyt reilu 270tkm ja vuoden ollu nyt jokapäiväsessä ajossa. Sitä ennen seiso nelisen vuotta nurmikolla tai tallissa käyttämättömänä. Oli jääny pihaan seisomaan juuri tollasen sammahtelun takia. Ja oli siinä vähän muutakin vikaa, mutta ei niistä sen enempää.
Aluksi mietin, että oisko bensatankkiin kertyny vettä tai muuta mujua mikä aiheuttais jotain tukoksia bensansyötössä. Bensapumpun tai suodattimen vaihtamisella ei ollu kuitenkaan vaikutusta. Eikä Masinolilla, jota tungin useamman pullollisen tankkiin "sitomaan kosteutta".
Hermohan siinä meinas mennä kun viikon saatto auto toimia kun enkeli ja seuraavalla viikolla jättää tielle parikin kertaa päivässä. On tullu seistyä esim. Helsingissä Mäkelänkadulla liikennevaloissa pahimpaan ruuhka-aikaan sahaamassa autoa käyntiin miettien, että "kyllä se kohta lähtee käyntiin". Siinä sekunnitkin tuntuu minuuteilta.
Jostain satuin lukemaan (oisko ollu volvolandia, suomi24 tai joku muu foorumi) että noissa alkupään 850:ssä on "viallisia" releitä. Juuri ne vihreät. Tai joku siinä releessä on pielessä kun se kuumenee satunnaisesti. Mutta tosiaan sen releen vaihto autto ainakin mulla. Sen jälkeen ei oo auto tahattomasti sammunu mihinkään.
-
Mulla teki vanha -94 850 20v tuollaista sammuilua joskus. Sammui, eikä lähtenyt heti käymään, hetken kun odotteli niin taas toimi...
Vika oli ilmamassamittarissa, josta se myös antoi vikakoodin. Uusi IMMu paikalleen ja ongelma oli poissa.
Onkos tästä luettu ne vikakoodit?
-
Pitää tuo rele nyt uusia ja kokeilla sitä ensin.
Vikakoodit on luettu, ei anna mitään tietoa vioista.
-
No niin, eli vika löytyi ja syylinen oli se rele.
Sen vaihdon jälkeen ei ole kertaakaan enää auto sammuillut.
Kiitos vielä kaikille vihjeitä antaneille.
-
Kyllähän se kuuluu aina se sähköpuoli tarkistaa samallaa kertaa jos bensapumppu on mennyt oikosulun kautta jumiin eli sulake ,rele ja uusi pumppu.Laita uusi sulake sinne bensapumpulle(sulakekotelo)vaihda heti ettei äitisi taasen jää jumiin jonnekkin tiensivuun.
-
Ps. Reistaileva nokan asentoanturikaan ei aina anna koodia likikään heti. ;)
Mukava palikka.
-
Meidän 850 käynnisty ja 2-10 sekunnin kuluttua sammui. Tätä teki joitain kertoja. Vaidoin tulpat, jakajankannen ja seuraajan mut ongelma jatkui. Rupesin etsimään internetistä ongelmaan ratkaisua ja päädyn polttoainepumpun releeseen ( vihreä 103 v.94). Aukaisin sen ja suurennuslasilla löysin kylmäjuotoksen piirilevystä. Lämmitin kolvilla ja lisää tinaa pikkusen. Kustannukset....... tarvikkeet omasta takaa eli noin 0 Euroa. Kuvakin löytyy kännykästä mitä rele on syönyt.