Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Penhard - 04.02.2015, 19:25:59
-
Hei
Satunnaista nykimistä vaihtamisessa kaupunkiajossa. Vaihde 1viheltää kierroksilla 1500-2000 käsiajolla. Kun painaa kaasun pohjaan D-asennossa, niin vaihteisto miettii pari sekuntia ennen reagoimista. Virhekoodi "TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä". Auto on V70 2,4 D ja vuosimalli 2008. Osa öljynvaihto sinisellä tehty 193000 km kohdalla, kun vaadin sitä autoa ostaessani. Öljynvaihtoa ei oltu tehty kertaakaan sitä ennen. Autolla on nyt ajettu 195000 KM. Onkos "ongelma" paha? Mitä pitäisi tehdä? Auto myytin minulla siniseltä pari kuukautta sitten ja väitettiin, että se tarkastettu on täysin kunnossa. Ongelma ilmeni heti kaupan jälkeen. Myyjä käski käymään korjaamolla, jossa vaihteisto resetoidaan ja sopeutetaan. Hänen mielestään senjälkeen piti ajaa ja opettaa laatikko uudelleen. No siitäkään ei ollut apua. Onko tehtävä remontti/laatikon vaihto?
-
Käynyt perinteisesti eli öljyt jäänyt vaihtamatta ja nyt uudet öljyt irrotti lian liikkeelle ja tukki solenoidit. Hyvin tyypillinen ongelma myös muissa merkeissä. Suosittelisin uudestaan öljynvaihtoa ja tällä kertaa huuhtelemalla, jotta liuennut paska saadaan pois. Testerillä sopeutuksen nollaus ja ajoa. Jos ongelma jatkuu niin laatikko vaihtoon tai korjaukseen, myös hydrauliyksikön vaihto voi auttaa. Tsemppiä!!
-
Kyllä vaikuttaa vakavalta jos kerran vikakoodi on tallentunut.
Onko samanlainen viive vaihdossa kun painat kaasun melkein pohjaan(ei kickdown) ja vaihtaako pehmeästi vaihteen alas?
Ja suhtaudu erittäin varauksella myyjän vaihteiston opettamisjuttuun, jos tarjoaa sitä uudelleen.
-
Itselläni oli sama juttu juur samanlaisessa autossa. Ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen (183000 km) antoi tuon saman vikakoodin. Sen jälkeen olen tasaisin väliajoin (n. 40tkm) askiin käynyt huuhtelemalla öljyt vaihdattamassa, eikä vikakoodi ole enää myöhemmin vaivannut. Sinisellä testailivat tuolloin laatikkoa ja heidän mielestään toimi oikein hyvin. 100000 km:n ajon jälkeen laatikko toimii edelleen mukavasti, eikä vikakoodeja ole enää tullut. Viat tai vikakoodit ovat aina tietysti autokohtaisia...
Tasakaasulla nykiminen/nypyttäminen yms. kuulemma kuuluu asiaan. Öljynvaihdot helpottavat asiaa, mutta kokonaan se ei poistu. Kukaan ei sitä virallisesti oikein viaksi Sinisellä myönnä, mutta kuiskaten sanovat, että auton softassa on suunnittelumokia ja että auton optimointi auttaisi asiaan (eiväthän tietenkään virallisesti voi niitä suositella, kun itsellä ei ole sitä tarjota ja viripajat ei kuulu samaan puulaakiin). Itselleni laitettiin RICA:n softa autoon ja nykiminen hävisi, ei kokonaan, mutta muuttui usein jopa huomaamattomaksi.
V70 2.4DA -08. Ajettuna nyt 283 tkm...
-
Minulle sanottiin, sinisellä, että tähän malliin teknisesti ei huuhteluvaihtoa voi suorittaa? Kävin näytillä paikallisessa Öljypisteessä ja siellä tarkistettiin tilanne ja sanottiin, että huuhteluvaihto on mahdollista suorittaa ja hinta öljyineen 320€. Kumma, että merkkiliikkeessä huuhteluvaihto ei onnistu. Onkos tässä mallissa öljyn suodatin, kun laatikkoa on myös ilman suodatinta olevaa mallia? Olikos edellisellä vastaajalla, vikakoodin lisäksi muut oireet samat? Autoni vaihteisto toimii kuitenkin ilman viiveitä kiihdytyksessä, kun poljinta painetaan maltillisesti eikä Kickdown meiningillä. On helpottavaa kuulla. että V70 :llä on ajettu peräti 100 000 km vikakoodin ilmestymisestä lähtien. Ajattelin teettää huuhteluvaihdon ja kysyn vielä mitkä öljyt ovat sopivat ko TF80sc laatikkoon? Onko Mobil ATF 3309 (13,90€/l) laadultaan sopiva vai pitäisikö olla Castrol ATF Multivehicle (24,90€/l) vai joku muu öljy? Minulla on paljon kysymyksiä, kun tämä on minun eka automaatti.
-
Harkitse vielä kerran paluuta ostopaikkaan ja pistä tiukille, miksi toinen paikka sanoo, että huuhtelu onnistuu, olette myyneet minulle viallisen auton... Muuten maksat itse tietenkin.
-
Eikös toi nyt mee ihan sinisen laskuun ton kuntoon saattaminen jos kerran koodiakin pukkaa. Ei sitä muualla kannata näytellä, auto takaisin ja kuntoon tai kaupat purkuun...
-
Kummallinen väite, etteikö muka tuohon todella yleiseen TF-80SC muka voi öljyjä huuhdella. Helpoitenhan se onnistuisi syylärin kyljestä kierrättämällä, vaikka ilmeisesti jostain syystä huollossa halutaan valutella tavaraa tulpasta ulos.
Tällainen olisi liian hienoa Suomessa: https://www.youtube.com/watch?v=CrYCmQONfNs
-
Tällainen olisi liian hienoa Suomessa: https://www.youtube.com/watch?v=CrYCmQONfNs
On niitä sentään jokunen Suomessa :) http://www.finntest.fi/news/62/BG%20automaattivaihteiston%20huolto
-
Kummallinen väite, etteikö muka tuohon todella yleiseen TF-80SC muka voi öljyjä huuhdella. Helpoitenhan se onnistuisi syylärin kyljestä kierrättämällä, vaikka ilmeisesti jostain syystä huollossa halutaan valutella tavaraa tulpasta ulos.
Tottakai sitä vaihtaa voi ja vaihdellaan myös merkkiliikkeissä. Mobil ATF3309 tuohon kuuluu. Huollossa valutetaan (ei aina) öljy pois pohjatulpasta ja sitten samanverran uutta tilalle. Silloin uusi öljy ei sekoa vanhaan ja vanhan ja uuden rajan näkee nopeasti. Noin 9-10 litran paikkeilla alkaa uusi öljy olla kirkasta. Öljypropun keskellä on mittaputki ja laatikkoa ylitäytetään (lämpimänä moottori käydessä) niin että putkesta valuu öljyä pois.
Mainitusta koneesta ei taida suurta etua olla kokeneelle asentajalle.
-
Niin tämä alkuperäinen kysymyshän oli, että onkos liaan pitkä vaihtamisaika vakava oire laatikossa ja mitä pitäisi tehdä vian suhteen? Sinisen mukaan laatikon vaihto tarvikkeineen ja töineen maksaa 6600 € ja se ei kommentoinut vian vakavuutta. Autohan toimii vaikka alkuperäisessä viestissä olevat "oireet" ovat koettavissa autolla ajettaessa. Nyt huomasin, että siellä virhekoodeissa oli toinenkin ilmoitus ECM-P201500, jota sininen ei edes maininnut. Sen teksti oli: "Imusarjan luistin asentoanturin/katkaisimen piiri, etäisyys/suorituskyky (ryhmä 1) " vikakoodi aktiivinen. Voisiko jokin oireista liittyä siihen? Mitä tällainen ilmoitus tarkoittaa ja mitä sen suhteen pitäisi tehdä?
-
Mainitusta koneesta ei taida suurta etua olla kokeneelle asentajalle.
Tosin aikaa menisi koneen kanssa varmaan puolet nykyisestä auton nostelusta + proppu auki proppu kiinni? :D Tosin itse luulin huollossakin niiden ottavan vanhan öljyn ulos jäähdyttimestä. Tuo konehan kai lisää öljyn virtausta niin, että huuhtelukin on tehokkaampaa. Plus että käyttivät jotain tehoainetta vanhan voiteluaineen seassa. Rohkeasti vaan nykyaikaiset laitteet käyttöön. Ainoa ongelma lienee automaattien vähyys meillä. Euroopassa tykätään kepin vatkauksesta ;)
-
Tosin aikaa menisi koneen kanssa varmaan puolet nykyisestä auton nostelusta + proppu auki proppu kiinni? :D
Tuntipalkalla, tuntipalkalla :).
Kun tässä mallissa ei ole öljytikkua vaan se mittaputki alapuolella niin silti pitää auto nostaa ja ottaa pohjamuovi pois.
Kone voi täyttää saman määrän öljyä mitä otettiin pois mutta tuskin osaa määrää tarkistaa. Tehoaineisiin "aine-x" ja "aine-y" en ota kantaa, mutta veikkaanpa etteivät ole kovin välttämättömiä.
-
Niin tämä alkuperäinen kysymyshän oli, että onkos liaan pitkä vaihtamisaika vakava oire laatikossa ja mitä pitäisi tehdä vian suhteen? Sinisen mukaan laatikon vaihto tarvikkeineen ja töineen maksaa 6600 € ja se ei kommentoinut vian vakavuutta. Autohan toimii vaikka alkuperäisessä viestissä olevat "oireet" ovat koettavissa autolla ajettaessa. Nyt huomasin, että siellä virhekoodeissa oli toinenkin ilmoitus ECM-P201500, jota sininen ei edes maininnut. Sen teksti oli: "Imusarjan luistin asentoanturin/katkaisimen piiri, etäisyys/suorituskyky (ryhmä 1) " vikakoodi aktiivinen. Voisiko jokin oireista liittyä siihen? Mitä tällainen ilmoitus tarkoittaa ja mitä sen suhteen pitäisi tehdä?
Meikäläisen s80 oli muistaakseni samanlainen vikakoodi ku sulla, eli Imusarjan luistin asentoanturin/katkaisimen piiri, etäisyys/suorituskyky, korjaaja sanoi että se vikakoodi voi johtua siitä vivusta joka löytyy imukanavan alta, ja joka ainakin minun autossani oli irronnut ja ei ollut oikeassa paikassa, (koska joku kiinnitysjuttu oli kulunut) eli se imusarjan läppä meni ihan sen mukaan miten huvitti tai sitten koko imusarjan läpän mekanismi on pilalla. Ainakin mun volvossani esiintyi 4.vaihteella tehottomuutta, eli heti ku vaihtoi neloselle niin vääntö loppui ihan ku seinään. Korjaamokaveri suositteli, että ostaisin merkkiliikkestä uuden vivun ja kokeilisin sillä, että jos sen saisi sillä korjattua. No otin sitten yks ilta sen vivun ihan huvikseen irti ihan kokonaan ja tajusin, että jos kaventaisin vähän sitä vivun kiinnitys aukkoa niin se voisi ehkä jopa pysyä kiinni. Ei siinä mennyt ku ehkä 15 minuuttia ja nyt on pysynyt vipu ainakin kiinni ja auto toimii täydellisesti ainakin siltä osin. :D
Ainiinjoo nyt menee vähän aiheen ohi mutta ajattelin kysyä että mitä mieltä porukat on kaikenlaisista lisäaineista, että kannattaisiko esimerkiksi vaihteistoöljyn sekaan laittaa jotain lisäainetta.
Omassa volvossa on tomaattiöljyt vaihdettu ensimmäistä kertaa vasta silloin kun mittarissa oli 242tkm :buck2:, ja nyt on mittarissa 267tkm ja toimii ihan hyvin (kai) :D, joten onhan niitä muitakin jotka ajaa samoilla öljyillä reilusti enemmän kuin pitäisi ajaa. :2funny:
-
Ainiinjoo nyt menee vähän aiheen ohi mutta ajattelin kysyä että mitä mieltä porukat on kaikenlaisista lisäaineista, että kannattaisiko esimerkiksi vaihteistoöljyn sekaan laittaa jotain lisäainetta.
Omassa volvossa on tomaattiöljyt vaihdettu ensimmäistä kertaa vasta silloin kun mittarissa oli 242tkm :buck2:, ja nyt on mittarissa 267tkm ja toimii ihan hyvin (kai) :D, joten onhan niitä muitakin jotka ajaa samoilla öljyillä reilusti enemmän kuin pitäisi ajaa. :2funny:
Lisäaineita suosittelen ratakoneisiin mutta ei niistä juurikaan ole mainoksen lupaamaa hyötyä normaalikäytössä. Tässä tapauksessa vaihteistoöljy on laadukasta jos se on valmistajan ilmoittamaa tyyppiä. Itse olen kaksi kertaa (ensimmäisen ja viimeisen) laittanut tf80 laatikkoon myyntimiehen kauppaamaa vielä parempaa öljyä. Alle 300km jälkeen öljy oli pakko vaihtaa uudelleen. Lähiaikoina täällä kävi öljynvaihdossa edellisen kopan s80. Sinne oli kuitin mukaan kolmisenkymmentätuhatta sitten laitettu 90-luvun volvojen vaihteistojen atf320 öljyä + litra Forten ihmeainetta X. Öljy oli aivan mustaa! Se musta noilla kilometreillä tarkoittaa kytkinpakoista irronnutta ainetta. Kytkinpakat kuluvat vain liukuessaan joten on varmaan ollut mukavan pehmeitä vaihtoja.
Mielipide: vain alkuperäisten suositusten aineita ja alkuperäisiä osia niin auton voi olettaa toimivan.
-
Elikkä kaupunkiajon satunnainen nykiminen voisi johtua siitä ECM-P201500 vikailmoituksen viasta, kun loota vaihtaa 3->4 ja takaisin 4->3. Olen vaihtanut lootan käsiajolle nykimisen jälkeen ja vaihde on ollut silloin 3 tai 4 tilanteesta riippuen. Onkohan tämä liian yksioikoinen päätelmä?
-
Elikkä kaupunkiajon satunnainen nykiminen voisi johtua siitä ECM-P201500 vikailmoituksen viasta, kun loota vaihtaa 3->4 ja takaisin 4->3. Olen vaihtanut lootan käsiajolle nykimisen jälkeen ja vaihde on ollut silloin 3 tai 4 tilanteesta riippuen. Onkohan tämä liian yksioikoinen päätelmä?
Ei johdu tuosta nykimiset. Kuntoon kannattaa kuitenkin laittaa kun vaikuttaa kulutukseen ja huipputehoon.
-
Lisäaineita suosittelen ratakoneisiin mutta ei niistä juurikaan ole mainoksen lupaamaa hyötyä normaalikäytössä. Tässä tapauksessa vaihteistoöljy on laadukasta jos se on valmistajan ilmoittamaa tyyppiä. Itse olen kaksi kertaa (ensimmäisen ja viimeisen) laittanut tf80 laatikkoon myyntimiehen kauppaamaa vielä parempaa öljyä. Alle 300km jälkeen öljy oli pakko vaihtaa uudelleen. Lähiaikoina täällä kävi öljynvaihdossa edellisen kopan s80. Sinne oli kuitin mukaan kolmisenkymmentätuhatta sitten laitettu 90-luvun volvojen vaihteistojen atf320 öljyä + litra Forten ihmeainetta X. Öljy oli aivan mustaa! Se musta noilla kilometreillä tarkoittaa kytkinpakoista irronnutta ainetta. Kytkinpakat kuluvat vain liukuessaan joten on varmaan ollut mukavan pehmeitä vaihtoja.
Mielipide: vain alkuperäisten suositusten aineita ja alkuperäisiä osia niin auton voi olettaa toimivan.
Tuossa juuri yksi tyyppi jutteli, että oli laittanut RVS:t laatikkoon (V70 D5 -08) kun se ei lähtenyt liikkeelle kun jalan nostaa jarrulta. Öljyt oli vaihdettu kahteen kertaan ja tähän viimeiseen oli tuo lisätty ja nyt toimii. Sitä ei tiedä oliko juuri tuosta kiinni... Jaguariin laitoin myös RVS:t sisään, ompahan ainakin henkisellä puolella suoja-aineet kunnossa :)
-
Minulle sanottiin, sinisellä, että tähän malliin teknisesti ei huuhteluvaihtoa voi suorittaa?
Olisi kiva tietää, että millä merkkikorjaamolla noin on sanottu. (kyllä siihen vaan kuuluu ne öljyt huuhtelemalla vaihtaa).
Lähtökohtaisesti tämä case tulee hoitaa niin, että automyyjä osoittaa korjaamon ja siellä auto laitetaan kuntoon. Et saa viedä sitä ilman myyjän lupaa muualle, koska tällöin myyjä pesee periaatteesssa kätensä koko jutusta, koska ei ole saanut mahdollisuutta laittaa asiaa kuntoon.
Mikäli korjaus onnistuu esim kunnollisella öljynvaihdolla, pitäisi kustannusten mennä sujuvasti kuluttajasuojalain mukaisesti myyjän virhevastuun piikkiin. Jos taas esim koko vaiheisto menee vaihtoon ja saat uuden lootan, maksat osan itse, koska auto tulee ikäistään parempaan kuntoon.
Eli myyjän kanssa vaan neuvottelemaan rakentavassa hengessä.
-
Joo, olen miettinyt asiaa hartaasti ja aion vielä neuvotella myyjän kanssa. Kyllähän tässä oudolta tuntuu sinisen vedätys. Myyjän mukaan auto oli tarkastettu ja täysin kunnossa myös laatikon osalta (sitä keskusteltiin vielä erikseen). Koska automaatin öljyjä ei oltu vaihdettu, niin myyjä lupasi, että ne vaihdetaan nimenomaan huuhteluperiaatteella ennen kaupan tekoa. Kaupan jälkeen kävin korjaamon puolella kysymässä vaihdetun öljyn väriä, jolloin selvisi ettei sitä oltu takistettu. Samalla selvisi, että oljynvaihto oli suoritettu laskemalla kerran noin 4 l öljyä pois ja lisäämällä sama määrä. Parin päivän päästä kävin valittamassa myyjälle edellä mainituista automaatin "oireista" ja öljynvaihdon osittaisesta suorituksesta. Myyjä käski ajella muutaman sadan km verran, jotta laatikko oppii ja ohjelmoituu. Ajelin noin 1000 km, mutta mikään ei muuttunut parempaan päin. Kävin taas valittamassa ja auto otettiin korjaamolle resetoitavaksi ja totutusohjelmoitavaksi. Sen jälkeen minun piti ajaa sata kilometriä, jotta laatikko oppii. Näin ajelin taas elikkäs pari tuhatta km yhteensä. Oireet vaan olivat samat. Pyysin välillä saada nähdä vikakoodilistaa viimeisestä käynnistä ja se luvattiin toimittaa. Kahden viikon kuluttua sain viimein koodilistan, kun olin sitä pari kertaa pyytänyt uudelleen. Näistä koodeista tämä keskustelu alkoi. Sininen ei ole kommentoinut koodeja mitenkään, Eli kohta tulee 3 kk täyteen siitä, kun laatikkoa alettiin opettaa hyville tavoille. Viimeksi käydessäni myyjän luona hän sanoi, että minun pitää ymmärtää, että hekään eivät voi kaikkea huomata ja , että noilla kilometrimäärillä 193 000 km auto ei ole uuden veroinen. Tunnen itseni ihan hölmöksi, kun uskoin merkkiliikkeen myyjään ja hänen vakuutteluihin kunnossa olevasta ajopelistä.
-
Mulla on laatikkorempan järjestely liikkeen kanssa menossa, olkoonkin että autolla on ajettu 330tkm.
Itse ilmoitin laatikon nyhtämisestä jo viime syksynä ja nyt tässä on odoteltu ja testailtu kuten liikkessä on todettu. Pari konstia on vielä kokeilematta. Autoon on tehty tässä välissä jo 6k€:lla remppaa ja vianhakua, tosin muista syistä. Eivät halunneet syksyllä purkaa kauppaa, niin laitetaan sitten kuntoon ja jaetaan kulut.
Pysy vaan lujana!
-
Mitäs oireita JP_OLLIN laatikossa on ollut ja mitä on tehty, ennen kuin lähdettiin neuvotteluun laatikon vaihdosta? Sinisellä laatikko maksaa 5700€ (Ruotsissa kunnostettu), suomalaisen liikkeen kunnostama 3700 € ja Latviassa (Recro) 1700 €. Recron takuu on 2 vuotta/100 000 km. Muiden laatikoiden takuu on vuosi. Hintatiedot koskevat Volvo V70 2,4 D A, eli III sukupolven uudella korimallilla olevaa.
-
Mulla on laatikosta juttua toisessa topicissa, mutta lyhyesti sanottuna laatikko nyhtää 90km/h vauhdissa ja pitkässä ajossa 85-100km/h vauhdissa. Auto on 2008 mk3 V70 AWD. Öljynvaihto ja sopeutusten nollaus ei auttanut asiaan. Meinasin kokeilla lisäaineistusta, mutta eipä se rikkonaisia osia korjaa.
Olen reklamoinut asiasta jo syksyllä, mutta liike ei noteerannut muiden vikojen korjauksen aikaan tuota ongelmaa vaan odoteltiin ja testailtiin tähän asti. 6kk / 5000km vaihtoautotakuu on vielä voimassa ja nyt kävin keskustelemassa, josko laitettaisiin auto kuntoon, kun kauppaa ei syksyllä haluttu purkaa.
Asiasta ollaan nyt yhteisymmärryksessä ja nyt pitäisi auto saada Seinäjoen suuntaan laatikkoremonttiin. Vaihteisto pitää aukaista, putsata, öljynsuodatin ja turbiini vaihtaa.
-
Hei taas
Vein auton siniselle ja neuvottelun tuloksena pyörrevirtausläppien säätövarsi vaihdettiin uuteen ja kiinnitettiin paikalleen. Automaatin öljyt vaihdettiin huuhteluperiaatteella. Öljyä meni 12 litraa kaikkiaan. Ulostuleva öljy oli alussa tummaa ja siinä oli punainen väri jotenkuten havaittavissa. Kuulemma 3000 km takaperin öljyn osavaihdossa oli mennyt uutta öljyä hiukan vaille 4 litraa. Vaihtaminen tuntuu nyt 1000 km jälkeen vähän pehmeämmältä. Sovimme, että vikakoodit luetaan noin kuukauden päästä, josko koodi TMC-P089600 olisi poistunut. Seurasin huuhteluvaihtoa ja otin alussa ulostulevasta öljystä näytteen. En tiedä mitä ja missä siitä tulisi tutkia. Saas nähdä paraneeko vaihtaminen vielä ja poistuuko vikakoodi? Kiitokset tuesta ja neuvoista. Ilman niitä en olisi osannut vaatia liikettä tekemään ko toimenpiteitä.
-
Hei porukat
Nyt on koodit luettu eikä vikakoodeja ole enää. Vaihteisto pelaa jokseenkin sutjakasti. Kaupunkiajossa pyrkii vaihtamaan liiankin herkästi, joten vekseli tuntuu ajoittain yliherkältä. Kaikki tarvittavat toimenpiteet tehtiin eli öljyjen huuhteluvaihto laatikkoon ja pyörrevirtausläppien säätövarren uusinta. Sininen laittoi muutkin asiat kuntoon ilman kustannuksia. Lopputulemaksi kuitenkin, että pitääkö ostajan itse huolehtia vikakontrollista ja korjausvaatimuksista. Eli ei voi luottaa merkkiliikkeen vakuutteluun täysin tarkastetusta ja kunnossa olevasta autosta. Jos Sininen olisi lukenut auton vikakoodit "tarkastuksessa", niin tarvittavat huolto- ja korjaustoimenpiteet oli voitu tehdä ennakkoon.
Kiitos "foorumin poppoolle" neuvoista ja tuesta. Hyvää alkavaa kesää kaikille ja turvallisia kilometrejä liikenteessä.
-
Jatkan topikkia ölunvaihtokysymyksellä, kun en löytänyt pikaisella selauksella aihetta koskevaa juttua, enkä viitsi uuttakaan topikkia aloittaa. Eli kyseessä 2011/2012 V70, 6 vaihteinen (geartronic?) Koskeeko tuota mallia ne ohjeet, joissa öljymäärä tarkistetaan alakautta propun yhteydessä olevasta reiästä/putksta, tietyssä lämpötilassa? Autolla ajettu +100tkm, eikä öljyjä vaihdettu kertaakaan.
-
Jatkan topikkia ölunvaihtokysymyksellä, kun en löytänyt pikaisella selauksella aihetta koskevaa juttua, enkä viitsi uuttakaan topikkia aloittaa. Eli kyseessä 2011/2012 V70, 6 vaihteinen (geartronic?) Koskeeko tuota mallia ne ohjeet, joissa öljymäärä tarkistetaan alakautta propun yhteydessä olevasta reiästä/putksta, tietyssä lämpötilassa? Autolla ajettu +100tkm, eikä öljyjä vaihdettu kertaakaan.
kyllä, alakautta tarkistetaan öljyntaso.
-
Ok, kiitos tiedosta! Edelliseen, Aisinin laatikkoon onnistui huuhteluvaihto suht vaivattomasti itse tehtynä, mutta tämä taitaa olla jo tuon öljyn lämpötilankin suhteen haasteellisempi. Jos jollakin tietoa asiallisesta, ehkä merkkiliikettä edullisemmasta öljynvaihtopaikasta Joensuu-Varkaus -akselilla, olisin kiinnostunut tiedosta.
-
Itselläni oli sama juttu juur samanlaisessa autossa. Ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen (183000 km) antoi tuon saman vikakoodin. Sen jälkeen olen tasaisin väliajoin (n. 40tkm) askiin käynyt huuhtelemalla öljyt vaihdattamassa, eikä vikakoodi ole enää myöhemmin vaivannut. Sinisellä testailivat tuolloin laatikkoa ja heidän mielestään toimi oikein hyvin. 100000 km:n ajon jälkeen laatikko toimii edelleen mukavasti, eikä vikakoodeja ole enää tullut. Viat tai vikakoodit ovat aina tietysti autokohtaisia...
Tasakaasulla nykiminen/nypyttäminen yms. kuulemma kuuluu asiaan. Öljynvaihdot helpottavat asiaa, mutta kokonaan se ei poistu. Kukaan ei sitä virallisesti oikein viaksi Sinisellä myönnä, mutta kuiskaten sanovat, että auton softassa on suunnittelumokia ja että auton optimointi auttaisi asiaan (eiväthän tietenkään virallisesti voi niitä suositella, kun itsellä ei ole sitä tarjota ja viripajat ei kuulu samaan puulaakiin). Itselleni laitettiin RICA:n softa autoon ja nykiminen hävisi, ei kokonaan, mutta muuttui usein jopa huomaamattomaksi.
V70 2.4DA -08. Ajettuna nyt 283 tkm...
.. onko tähän "nypytyksen" tavanomaisuuteen enemmänkin vahvistuksia?? Itsellä alkanut puistattamaan autoa; lämpimänä, ehkä sellasia jaksottaisia tutinoita. En ole löytänyt mistään väljää niveltä, vetaria tms. Tekee mielestäni n. 60km/h ylöspäin ja ainakin 5- ja 6 vaihteilla..