Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 05.02.2015, 01:03:14

Otsikko: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.02.2015, 01:03:14
Mitähän jarrunestettä, oliko joku DOT "yleisneste", jota voipi käyttää kaikissa ABS-jarruissa ?
Tarviiko käsijarrukenkien suhteen jotain erikoishuomiota ?
Ilmaamisessa jotain erikoista ?

Tarkoituksena olisi koeponnistaa vaimon kyky suoritua tästäkin toimenpiteestä ohjattuna  ::)
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: Axu85 - 05.02.2015, 13:55:10
DOT 4 on ihan hyvä.
käsijarrukengät niin lähelle rumpua että hiukan koskettaa.
ilmaaminen samanlaitte kuin kaikissa muissakin autoissa.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: tdi-arska - 05.02.2015, 13:56:06
Hyvin perus jutut vaihtaa, käytän lukkopihtejä jarrukumiputkessa sylinteriä vaihtaessa niin pääsee pienellä ilmaamisella  ;)
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: Nick - 05.02.2015, 14:14:51
Vaihdoin viime syksynä takajarrupalat omaani.
Hommaa uudet ilmausruuvit samalla, saa joskus vielä aukikin taas.

Volvon marmoritiskiltä sitten uudet takajarrusatuloiden kannakepultit.
Oli pultin kilohinta kohdillaan, taisi maksaa 12 euroa 4 pulttia siellä.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.02.2015, 14:55:39
Onko tuossa liukuholkkeja tms. jotka kaipaavat huomiota ?
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: volvette - 05.02.2015, 17:00:11
Itellä sama homma edessä viikonloppuna, satuloita en raaskinu pihinä ostaa joten otin vaan korjaussarjat 9€ per puoli palat 11.50€ antoivat fiksukselta 2 eri tarkemmin tutkittua eroja ei ollut kun pakkaus teksti toisessa luki volvo taka hinta 11.50€ ja toisessa mb/opel etu ja hinta 9.50€ volvo lisä siis 2€, palat kuitenkin ihan samat numerosarjat ja kaikki, levyt 29€ kpl,  eli yht alle 100€ eteen sama setti 120€. ;)
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.02.2015, 17:13:20
Itellä sama homma edessä viikonloppuna, satuloita en raaskinu pihinä ostaa joten otin vaan korjaussarjat 9€ per puoli palat 11.50€ antoivat fiksukselta 2 eri tarkemmin tutkittua eroja ei ollut kun pakkaus teksti toisessa luki volvo taka hinta 11.50€ ja toisessa mb/opel etu ja hinta 9.50€ volvo lisä siis 2€, palat kuitenkin ihan samat numerosarjat ja kaikki, levyt 29€ kpl,  eli yht alle 100€ eteen sama setti 120€. ;)

Kuvallinen dokumentaatio työkalujen mittoineen olis kiva juttu, sen voisi laittaa tuonne FAQ-osioon. Itse en pääse tuota hommaa tekemään, kuin vasta parin viikon päästä. Voin itsekkin koittaa työstää siitä jotain juttua.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: Nick - 05.02.2015, 17:16:44
palat 11.50€ antoivat fiksukselta 2 eri tarkemmin tutkittua eroja ei ollut kun pakkaus teksti toisessa luki volvo taka hinta 11.50€ ja toisessa mb/opel etu ja hinta 9.50€ volvo lisä siis 2€, palat kuitenkin ihan samat numerosarjat ja kaikki, levyt 29€ kpl,  eli yht alle 100€ eteen sama setti 120€. ;)

Yleensä halvalla ei hyvää saa  :facepalm:
Juopon tuurilla voi saada hiljaiset jarrut, mutta halvalla tietää usein joutuvansa samaan remppaan pian uudestaan.
Tilasin taakse orkkis ATE-jarrupalat netistä ja taisi olla 27€ setti.

Ihan mielenterveyden vuoksi kannattaa laittaa orkkis osat tai muuten muiden hyväksi toteama yhdistelmä.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: volvette - 06.02.2015, 05:44:36
köyhälle välttäväkin on hyvä ;D
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: sjos - 06.02.2015, 07:26:43
Jos parin viikon päästä vasta vaihto, niin suosittelen hieman crc, wd40 tms ruikiimaan jarruputkeen ja mutteriin,  jos helpottaisi aukeamista.

Ja muistaa ensimmäisenä arvailla jarruputken, tai taistella sen vaan löysällä.

Satula on kahdella 13mm kannalla olevalla pultilla kiinni ja nämä on monesti hyvinkin tiukassa.
ja tilaahan ei kauheasti pitkille avaimille ole, ellei nosturille pääse.

Suosittelen samalla ostamaan palojen kiinnitys tapit ja jousen (2 tappia ja 1 jousi/puoli).
Samoin suosiolla ottaa käsijarrukengät uudet.

Ja jos on hyvinkin kuluneet levyt jo, joutuu kaivelemaan hieman isompaa meisseliä tms jotta saa satulan väännettyä pois paikaltaan.

Eikä mitään lukkopihtejä jarruletkuihin!

Suosiolla astia ja/letkunpätkä ja antaa vanhojen nesteiden valua pois, kun niitä ei ole hetkeen kuitenkaan vaihdettu.

Normi dot4 neste kun ei mitään juuri maksa.
Ja vielä jos on tietoa että menekkiä on enemmän ja tai myöhemmin, ostaa sen 5litran tonkan, ei montaakaan puolen litran törpelöä saa sillä hinnalla.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.02.2015, 10:31:43
Kiinniyspultit aattelin uusia , samoin kuin ne palojen kiinnitystapit. Jarrunesteet on vaihdettu vajaa parivuotta sitten, saa luvan kestää seuraavaan öljynvaihtohuoltoon kesän tienoille.
Ite oon käyttänyt tuorekelmua kuminauhalla kiinnitettynä tuon jarrunestesäiliön korkin paikalla, eipä paljoa nesteitä valu silloinkaan.

tekeekö tuolla mitään  (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-191531/)?
Tuommoista oon käyttänyt aiemmin  (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-19146/)
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: volvette - 07.02.2015, 19:26:29
No eipä onnistunu säästäminen, molemmissa satuloissa toinen mäntä melko jumissa eikun suosiollla uudet satulat 82€ kpl. vaihto kesti noin 1,5 tuntia rauhassa tehden.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 07.02.2015, 20:57:20
No eipä onnistunu säästäminen, molemmissa satuloissa toinen mäntä melko jumissa eikun suosiollla uudet satulat 82€ kpl. vaihto kesti noin 1,5 tuntia rauhassa tehden.

Näissä ostamissani  (kiitokset Sjossille) on männät toimivia ja kumit ehjiä, eli niillä mennään. Vien nuo nykyiset puhallettavaksi ja uusin männät jne. Ompahan sit vaihto osat valmiina, kun seuraavan kerran tarvii vaihdella.

Jotenkin vaikea uskoa, jotta alkuperäiset Made in China Volvon genuine partsit olis merkittävästi paremmat kuin motonetistä ostamani Bosch:in palat. Hinnan eroa on kuitenkin aika paljon  ::)
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: Koo Pee - 09.02.2015, 23:20:49
Jarruissa hyvänkin levyn saa huonolla palalla rikki.
Samoin männät jumiin jos ei vaihda 2 vuoden välein laadukasta jarrunestettä.

Tsemppistä projektieihin , boschilainen pelaa ainakin Mersussa näköjään. Ei vingu ja katsastuksessakin puolten ero nolla prosenttia yli 20 000km menty ja pitkään vieläkin. Tietenkin ajotapa vaikuttaa, saahan nuo nopeastikin loppuun jarruteltua rallikäytössä.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.02.2015, 22:21:57
Tänään haettu osia, olipa ne satulan pultit pieniä  :o  Käsijarrukengät on made in Germany eli en usko, jotta on ongelmia. Ei ollut biltsussa sitä vajaan 20€:n alipaineilmaus vehjettä, eukon pitää siis menettää hermonsa jarrujen ilmauksessa  :P
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 14.02.2015, 13:43:42
Kylläpäs hämää tuo kuva (http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/assembly-parts/fasteners/screw-bolt-with-collar-outer-hexagon-m10/1022492/), ainakin ne Volvolta hakemani pultit on paljon lyhyempiä, tosin tekstissä on mitta 30mm
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 20.02.2015, 15:40:38
Kylläpä ahistaa, ei tee noilla avolenkki avaimilla yhtään mitään, antaa periksi.

Jarruputken juntturit onkin jumissa oikein huolella. Uskaltaisikohan noille antaa kaasupolttimella lämpöä ? 
Muistissa on Plymarin letkut, jotka "räjähtivät" kuumailmapuhaltimella herkistellessä  :o

Tuossahan ei ole letkuja ihan liepeillä, tosin bensaa on Taavimaisen lähellä  ::)

Niin ja emäntä on niiden pulttien kanssa temunnut, mä oon vaan kiroillut  :pomo: 

Satulan pultit oli ihan irroitettavassa kondiksessa.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.02.2015, 17:08:14
Tää lähtee sit ens kuussa paaliin, eiku korjaamolle. Saavat temuta siellä sit tuon jarruputken kanssa koko rahan edestä  :buck2:
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: volvette - 24.02.2015, 20:13:05
eikö lukkopihdeillä saa pidettyä kiinni?
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.02.2015, 20:31:04
eikö lukkopihdeillä saa pidettyä kiinni?

Eipä ne purreet, vaikka oli kireäksi säädetty, tietty puree sitten siihen putkeenkin. Poika jutteli, jotta esim. vianorilla niillä on jonkinlainen panta, jolla nuljaantuneet mutskut lähtee auki. Muutamia päiviä uittelin WD:tä, muttei helpannut.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: tdi-arska - 24.02.2015, 20:42:49
Tää lähtee sit ens kuussa paaliin, eiku korjaamolle. Saavat temuta siellä sit tuon jarruputken kanssa koko rahan edestä  :buck2:

Lähteekö toinen pää irti putkesta, ei ole kallis jos vertaa korjaamotuntihintaa ???
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.02.2015, 20:49:06
Lähteekö toinen pää irti putkesta, ei ole kallis jos vertaa korjaamotuntihintaa ???
On aika tuskainen paikka taka"akselin" yläpuolelta irroitella pihamaalla, ja näyttäis sekin liitos olevan melko hapettuneen näköinen.

Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: anpu - 24.02.2015, 21:04:22
Lähteekö toinen pää irti putkesta, ei ole kallis jos vertaa korjaamotuntihintaa ???
Omastani aukes huomattavan helpommalla putki letkusta kuin putki satulasta, suosittelen.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.02.2015, 21:10:02
Omastani aukes huomattavan helpommalla putki letkusta kuin putki satulasta, suosittelen.
Tää on muutenkin niin hankala savotta, kun pitää emännän kanssa turata, ittellä selkä hajalla, niin ei oikein voi vääntääkkään. 
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: JohnAce - 24.02.2015, 22:26:44
Mulla oli sama ongelma viime kesänä, ja kummallakin puolen! Vetäisin rautasahalla putken poikki nipan juuresta ja hommasin uudet nipat ja tein uudet kartiot putkiin.

Toimii - teon laillisuudesta en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.02.2015, 22:44:02
Mulla oli sama ongelma viime kesänä, ja kummallakin puolen! Vetäisin rautasahalla putken poikki nipan juuresta ja hommasin uudet nipat ja tein uudet kartiot putkiin.

Toimii - teon laillisuudesta en osaa sanoa.
Saahan putkeen tehdä uuden laipan, mutta putkea ei saa jatkaa millään "nippojen" välissä. Eipä ole sitä laipanteko vehjettäkään.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: JohnAce - 25.02.2015, 22:10:27
Saahan putkeen tehdä uuden laipan, mutta putkea ei saa jatkaa millään "nippojen" välissä. Eipä ole sitä laipanteko vehjettäkään.
Motonetista hankin vehkeen samalla kun kävin hakemassa uudet nipat. Ostin myös pätkän jarruputkea, jolla ensin harjoittelin liitoksen tekoa. Hintaa tais olla laitteelle alle parikymppiä.
Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: volvette - 26.02.2015, 17:26:25
Ei ole kalliit nou putket valmiinakaan motonetissä.  Jarruputki 90cm A-A
Sopivuudet:
- 70 97->00 Taakse oikea 90cm 9,90€
Jarruputki 65cm A-A
Sopivuudet:
- 70 97->00 Taakse vasen 65cm
- 70 97->98 Taakse oikea 65cm 7.90€

   

Otsikko: Vs: -00 V70 mk1 takajarrusatuloiden, levyjen & palojen vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.03.2015, 15:13:14
Laitetaanpa jatkoksi vielä tämäkin tieto eli ilmaruuvit M7x1x38.3 (M7) (http://www.motonet.fi/fi/tuote/239904) eivät käyneet, piti hakea   Ilmausruuvi M8x1.25x35.5 (M9)  (http://www.motonet.fi/fi/tuote/239909). Motonetin asiantuntija meinasi, että 850:ssä on nuo M9:n ruuvit  ja V70:ssä olis M7 ilmaruuvit, mutta ainakin mulla on noissa aiemmissa satuloissa tuo M9 . Takapalat oli TRW:t eli on joskus jo vaihdettu aiemmin.