Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: temetius - 28.05.2011, 11:53:29
-
Moro tänneki puolelle!
Omassa volvossani on alkanut esiintymään käyntihäiriöitä (lh 2.4) Autolla on rullattu reilut 300tkm. Käytän 98 bensaa!
Oireet alkoivat heti kun lämpimät ilmat alkoivat. Tuntuu paukkuvan putkessa ja ravistavan kuin ei kävisi tasaisesti!
Yhtenä päivänä ajossa auto alkoi nykiä ja aina kun painoi kaasua niin sano vaan "boo"! kunnes lopulta hyyty. Lähti kyllä sahaamalla pitkään käyntiin ja lambdan valon saattelemana. Tämän jälkeen samat oireet eli nykii ja hyytyy.
Sain auton kuitenkin ajettua kotiin.
Seuraavana päivänä sama juttu kun auto alkoi lämpeämään.
Tuntuu kuin bensaa olisi ja sitten kuin se loppuisi??
Entä puola?
ilmamassamittarin lanka oli ehjä!
Virranjakajan kansi oli puhdas ja uuden näköinen, tulpanjohdot ja tulpat ilmeisesti vaihdettu.
Voiko tyhäkäynnin pätkiminen olla jo esimerkiksi suuttimien kulumasta johtuvaa oireilua? Tuntuu kuin auto olisi tehoton
-
Autosi on tullut siihen ikään jossa noita ongelmia alkaa ilmetä. Ensiksi kannattaa ehkä korjata ne releviat: suutinrele ja polttoainainepuolen rele (ns pumppurele) vaihtoon. Niitä ei kannata "tinailla" vaikka joku niin saattaa sanoakin ;). Nämä eivät maksa paljon (Motonet) ja ovat elintärkeitä. Kannattaa lisäksi lukea ne mahdolliset vikakoodit sieltä lukulaitteelta. Katsellaa sitten lisää tarvittaessa.
-
jos oikein ymmärsin nii ne oli vaihdettu? Ja nyt tällä hetkellä ei ole vikakoodeja. Kannattaisi myös varmaan se bensafiltteri vaihtaa putsata?
-
Kun auto nykii, käykö kierroslukumittari nollassa?
-
Tällä hetkellä mittaristossa vähä häikkää... Kiekkamittari ei toimi! :)
-
Tällä hetkellä mittaristossa vähä häikkää... Kiekkamittari ei toimi! :)
Tuo antaa seuraavia havaintoja: puola ei toimi tarkoitetulla tavalla. Toinen mahdollisuus olisi sytytyksen pääteaste (ns sytkäkivi), joka on asennusvirheen takia lämmennyt piloille vaikka siinä onkin se pelti lähellä jäähdytystä varten. Jos näistä ei ole apuja, seuraavana on YKK-anturi. Minulla 1990 GLT:ssä meni 11 päivää kokeillessa kaikkia vaihtoehtoja mukaan lukien johtosarjojen mittaus, sytytyksensäätöyksikön vaihto ja ECU:n vaihto. Lopullinen syy jäi oikeastaan selvittämättä ja kone lähti heti käymään kun tein seuraavat temput: viilasin YKK-anturin pään suoraksi, tein hyvin pienen pulloharjan tapaisen, panin sen YKK-anturin aukkoon ja pyoritin konetta startilla pari kierrosta.
Pari muuta 740-konetta on yllätten saatu samalla reseptillä käyntiin, kun kaikki muu on kokeiltu. Mahdollisia syitä olisi anturin pään pyöristyminen, jolloin magneettikenttä "menee vinoon" ja toisena syynä kytkinkopassa pyörivä teräshile, joka tarttuu magneettisesti vauhtipyörään ja "sotkee kentän".
Hulluinta oli, että käyntiinlähtö tapahtui alkuperäisilla osilla jotka olivat vian alkaessa autossa.
Ainoa vika jonka löysin oli siinä uudessa YKK-anturissa - se ei toiminut ;D.
-
Lambda-anturivika teki mulla samaa, et kylmänä pelaa ok, mutta heti ku lämpiää niin paljon, että lambdasäätö menee päälle, nii lakkaa pelaamasta.
-
Lambda-anturivika teki mulla samaa, et kylmänä pelaa ok, mutta heti ku lämpiää niin paljon, että lambdasäätö menee päälle, nii lakkaa pelaamasta.
Ota lambdan signaalipiuha irti kun temppuilu alkaa
-
Ota lambdan signaalipiuha irti kun temppuilu alkaa
Tuota voisit kokeilla jos lakkaa taas käynnistymästä. Ellei auta, vika on muualla.
-
nyt palataan taas asiaan! Eli nyt on kokeiltu puola ja vaihdettu bensasuodatin plus tankattu suutinpuhdistus ainetta. Nyt ilmestynyt oireita että kylmänä nykässy pari kertaa:o voiko liittyä alipainevuotoon kun kojelaudan takana suhisee :o ja kun auto käy niin koko ajan naksahtelee joku rele (aivan kuin ilmastoinnin kompura ) päälle ja pois
-
nyt palataan taas asiaan! Eli nyt on kokeiltu puola ja vaihdettu bensasuodatin plus tankattu suutinpuhdistus ainetta. Nyt ilmestynyt oireita että kylmänä nykässy pari kertaa:o voiko liittyä alipainevuotoon kun kojelaudan takana suhisee :o ja kun auto käy niin koko ajan naksahtelee joku rele (aivan kuin ilmastoinnin kompura ) päälle ja pois
Jos kuuluu radion alta tuo napse? Niin ota tuhkaluukku irti ja se takalevy ja tunnustele se rele mikä napsuu ja kerropa tänne.
(http://www.vlvworld.com/VolvoRepairManual/repair_pics/740_relays.jpg)
(http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/relay.gif)
-
Ja taas mennää Nyt toiminut taas täysin tähän asti kunnes n. puoli tankkia ajettu ja alko nykimään plus sytty lambda ja vikakoodin luettua anto 1 - 2 - 3 koodin?? LÄMPÖANTURI mutta itse rupesin miettimään että voisko olla siirtopumppu :O ELK
-
hyvin vahvasti vaikuttaa että tankissa oleva siirtopumppu on rikki kun kerran vajaalla tankilla temppuilee.
-
osaisiko joku kertoa ohjeita ruiskun lämpöanturin vaihtoon ja huohottimen liekkirenkaan :) tarviiko purkaa imusarja
-
osaisiko joku kertoa ohjeita ruiskun lämpöanturin vaihtoon ja huohottimen liekkirenkaan :) tarviiko purkaa imusarja
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/ERGRE.jpg)
Tuossa nyt 8v malli mutta suunilleen samoilla kohdilla kannessa tuo anturi. Ja huohotin näkyy tuossa tuo musta pönttö.
-
joo tiedän :) mutta mitä pitää purkaa :)
-
Tarkoitat varmaan liekkilukkoa, eli sitä "siivilää", jota on kahta mallia, mutta keskenään vaihtokelpoisia. Sen irrottaminen ja huohotinjärjestelmän yläosan letkut saa "purkamatta muuta", mutta tehtävä käsikopelolla. Letkut ja liekkilukko kannattaa puhdistaa - ne on yleensä möhnässä. Sitä varsinaista huohotinosaa ei saa irrottaa kuin "irtokoneesta", koska sitä ei saa uudestaan paikalleen - öljypohja on silloin irrotettava. Molemmat lämpöanturit voi myös irrottaa suoraan (lämpömittari ja suihkutusjärjestelmän anturi) mutta tarvittaan tietysti se sopiva avain ;).
-
Sitä varsinaista huohotinosaa ei saa irrottaa kuin "irtokoneesta", koska sitä ei saa uudestaan paikalleen - öljypohja on silloin irrotettava.
kun kyseessä on 16v kone niin huohotinpurkin voi aivan huoletta irroittaa ja sen saa takaisinkin ilman mitään kikkailuja toisin kuin 8v koneissa. imusarja ensin irti ja sen jälkeen pömpeli on kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni lohkossa ja irtoaa suoraan ylöspäin nostamalla. Muista poimia huohottimen ja lohkon välissä olevat 2kpl 0-renkaita talteen.
-
kun kyseessä on 16v kone niin huohotinpurkin voi aivan huoletta irroittaa ja sen saa takaisinkin ilman mitään kikkailuja toisin kuin 8v koneissa. imusarja ensin irti ja sen jälkeen pömpeli on kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni lohkossa ja irtoaa suoraan ylöspäin nostamalla. Muista poimia huohottimen ja lohkon välissä olevat 2kpl 0-renkaita talteen.
Eiks siellä oo vaan yksi o-rengas? Muistelisin vaan niin... :buck2:
-
Eiks siellä oo vaan yksi o-rengas? Muistelisin vaan niin... :buck2:
Kyll niitä ihan kaksin kappalein sieltä löytyy
-
Aijaa. 8V koneessa en kyllä keksi mitään mikä siitä niin vaikeaa tekisi.
Mikä sen estää irroittamasta kun kone on paikoillaan? Olen sen yhden o-renkaan sinne vaihtanut eikä ole ollut mitään ihmeellistä.
Se toinen kumijuttuhan on se öljyn paluu ö-pohjaan ja sitä ei parane mennä repimään irti... Ei se mikään o-rengas ole.
-
Tuo oma havaintoni perustuu joskus volvolandiassa esiintyneeseen kertomukseen, eikä GLT:ssä ollut mitään tarvetta irrotella kaiken maailman osia - ne huohottimen yläosat sai pienen ähellyksen jälkeen irti ja puhdistukseen :). Muistelen että jossain ulkomaisella nettisivuilla oli samaa asiaa käsitelty. Perätöntä perimätietoa?
-
Jeps, se purkki irtoaa ihan helposti ja siellä on o-rengas lohkoon tiivisteenä. Toisena tiivisteenä toimii sen öljynpaluuletkun yläpää(näyttää litistyneeltä o-renkaalta) ja jos sen menee repimään irti, tulee se letku mukana ja sitä ei laita takaisin kätilökään ilman ö-pohjan irroitusta. :)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0464.jpg)
Tuossa foorumilta lainattu kuva jossa näkyy uudemman mallin huohotinpömpeli, vanhempi malli on matalampi.
O-rengas on tuossa kiinnityspulttien välisellä osalla ja öljyn alakertaan palauttavan letkun yläpää on tuossa vasemmalla. Kuvaa ainakin suurentamalla näkyy sen letkun yläpään oikeaan asentoon asettava pieni kumilätyn pää tuolta purkin ja lohkon välistä. :pomo:
-
HUOM! Te puhutte nyt edelleenkin 8v koneen huohottimesta kuten kuvakin on! 16v lohkossa on aivan erilainen huohotinpömpeli ja muummuassa se öljypohjaan palaava putki on 16v mallissa yhtä puuta muun purkin kanssa ja sen takia se ei mahdu nousemaan ylös asti ilman että imusarjan irroittaa.
-
Eli imusarjan joutuu pois ottaa... Onko imusarjan irroittamisessa jotain erikoista vai onko periaatteessa pultit irti ja sit pultit takas? nimim. ruuvari pysyy jotenkuten kädessä :))
-
Eli imusarjan joutuu pois ottaa... Onko imusarjan irroittamisessa jotain erikoista vai onko periaatteessa pultit irti ja sit pultit takas? nimim. ruuvari pysyy jotenkuten kädessä :))
Juu riittää kun vaan irroittaa imusarjan pultit kannesta ja imusarjan tukiraudan joka on kiinnittetty lohkoon koneen korvakkeen pultin alle. Bensaletkut ja vaijerin voi antaa olla paikallaan ja kääntää vaan imusarjaa hieman pois tieltä niin pömpeli mahtuu nousemaan pois.
tässä pari kuvaa itse huohotin purkista:
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3110756.jpg)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3110757.jpg)
-
Ökkei mutta kyllä se 8v purkkikin ilman kikkailuja irtoo ja kiinnittyy kun vaan ei tosiaan revi sitä letkua sieltä pois.
On ne saanu sitten noikin erilaisiksi.
Onpa tästäkin ketjusta ainakin se hyöty että nyt löytyy ihan suomenkielisellä haulla aiheesta kuvia... *taavih->
-
Täytyykö suuttimet purkaa vai antaiskohan ne tietä? Ja uusittavaks ilmeisesti kannattaa ostaa, tiiviste imusarjaan, o renkaat ja liekkirengas?
-
Uskoisin että bensan tuloletku antaa sen verran myöten että imusarjan saa käännettyä sivuun.
Jätä se huohotuksen liekkilukko suosiolla pois täysin turhana härpäkkeenä.
-
Kävin sinisellä tilaamassa uuden tiivisteen imusarjaan ja o-renkaat, tulevat oikein ruotsista ;) kestää n. viikko sitten jos purkais sitä ja kattelis mitä on syönyt! Vielä pitäis selvittää käyntihäiriötä :O Tuntuu olevan vaikeaa nämä kuumat kelit kun nykii ja on tehoton! Ihan kuin olisi tekemistä ilmastoinnin kanssa ??
-
No voit vaikka kokeilla, kerta siinä on ilmastointi,
ottaa irti kompuran hihnapyörän ja pyörittää sitä kompuraa,
onko jumoksissa, ja miltä tuntuu, kun painat johonkin laitaan, lonksuuko,
siis perus laakerien testausta.
Tokihan ilmastoinnin pyörittäminen muutenkin vie tehoa.
-
Tänään tutkin taas lisää volvoa ja kokeilin piuhoja käydessä. Sitten osuin yhteen liittimeen ja volvo meinasi sammua. Sammutin auton ja rupesin ihmettelemään sitä, ei ollut poikki vaan ehjä. Nappasin piuhasta kii, yritin vetää ja se tulikin mukana, sieltä tuli piuhan pääässä jonkun näköinen anturi joka oli laatikon päällä kiinni ja ilmeisesti lohjennut kiinnikkeestään. Tämä on ilmeisesti YKK anturi? Onko jollain antaa kuvia siitä miten sen kuuluisi olla kiinnitettynä laatikkoon? :P
Kiitoksia taas!
-
1 kpl 6mm ruuvi. onko runko ehjä vai oliko sikaliimalla kiinnitetty :D
tässä juttua.. http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=66588.0
ja tässä kuva
(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSXmURVJ6P7r0J9RD-2MpMQCfaFcm4dueD6BZBied0zI8M3ABSB)
-
Ruuvi on kiinni metallissa joka on jostain lohjennut! Meneekö kytkinkoppa vaihtoon vai onko jotai keinoa?
-
mitä tota landian topikkia luin niin kopan sisältä joutuu vaihtaan sen vastakappaleen jos murtunu.
-
mitä tota landian topikkia luin niin kopan sisältä joutuu vaihtaan sen vastakappaleen jos murtunu.
No laita nyt ensin vaikka sikaliimalla+ jeesusteipillä+ tervalla+ epoksilla... anturi kiinni. jos ei toimi joudut vaihtaan kytkinkopan.
-
No laita nyt ensin vaikka sikaliimalla+ jeesusteipillä+ tervalla+ epoksilla... anturi kiinni. jos ei toimi joudut vaihtaan kytkinkopan.
Ei kytkinkoppaa tarvitse vaihtaa mutta kytkinkopan/laatikon joutuu irroittamaan moottorin perästä että vr-anturin telineen(kiinni kahdella m6 pultilla lohkossa) saa vaihdettua jos se on hajalla.
(http://www.chesh.co.uk/max240meet/dsc00585.jpg)
-
Onkohan kääntyminen sinisen puoleen vai löytäisköhän jostain tarvikkeena kyseisen telineen
-
Ei kytkinkoppaa tarvitse vaihtaa mutta kytkinkopan/laatikon joutuu irroittamaan moottorin perästä että vr-anturin telineen(kiinni kahdella m6 pultilla lohkossa) saa vaihdettua jos se on hajalla.
Aivan oikein! Tulin just vuorokauden työreissusta, ei pitäis kirjuuttaa mitään... :2funny: Tosin sen telineen saa vaihdettua kun vähän raottaa lootaa irti moottorista.
-
Anturi on sitten muuten säädettävä ja jossain volvo-ohjeissa pitäisi olla etäisyys anturin kärjestä vauhtipyörän pintaan. Valitettavasti tuo mitta on minulta unohtunut, mutta voi olla joskus kriittinenkin 8). Saattaisi löytyä vanhasta moottoristakin. Se on sama moottoreissa jotka tuota anturiakin käyttävät.
-
kuuluuko anturin kärki olla viistetty vai onko se kulunut sellaiseksi :o
-
kuuluuko anturin kärki olla viistetty vai onko se kulunut sellaiseksi :o
Ihan tasainen sen kuuluisi olla.
-
Anturi on sitten muuten säädettävä ja jossain volvo-ohjeissa pitäisi olla etäisyys anturin kärjestä vauhtipyörän pintaan. Valitettavasti tuo mitta on minulta unohtunut, mutta voi olla joskus kriittinenkin 8). Saattaisi löytyä vanhasta moottoristakin. Se on sama moottoreissa jotka tuota anturiakin käyttävät.
Muistelisin että annettu arvo on 1-1,2mm. Eipä siinä säätövaraa ilman väliliuskoja/jalan ohentamista ole kun jalka on kiinteä ja siinä on lohkoon uppoavat holkit.
-
Ihan tasainen sen kuuluisi olla.
Nimenomaan suora ja epäilen että sain aikanaan GLT:n vihdoin ja viimein käymään viilaamalla sen suoraksi. Tosin tein sen "reikäkehän harjauksen" samalla kertaa, joten ihan varma en syystä kuitenkaan ole :). Kun aikanaan vaihdoin kytkinlevyä ja asennelmaa, totesin että "holkkuu" noin 0,2 milliä, jolloin säädin sen siihen "lähempään" arvoon kun oli viilattu pää. Sain sitten myöhemmin "hevoselta" uuden käytetyn :) anturi ja sekin toimi tuolla hieman tiukemmalla arvolla.
Tuo viisteiseksi kuluminen johtuu siellä kytkinkopassa pyörivistä metallihileistä ja vika saattaa uusiintuakin, koska se kärki on magneettinen. Jos siihen tarttuu "hiutale" se saattaa aiheuttaa magneettikentän vinoutumista ja ajo saattaa loppua siihen. Itse vaihdoin silloin koneella pestyn, vähän käytetyn M46 -vaihteiston (saksasta). Kopan pesua, kytkinremontti? :(
-
kunhan saan Lankun lähettämän jalan kiinni ja hommaan uuden anturin nii vois pätkimiset loppua :D
-
nyt on anturi + jalka vaihdettu ja auto ei lupaakaa ja bensa haisee... Onko voinut rikkoa jotain irrotessaa?
-
Nyt tarttis apua oikeesti! Autoon vaihdettu tulpat, pyörijä, virranjakajankansi eikä lupaa, kokeiltu vanhalla YKK anturilla ja uudella, uudella puolalla ja vanhalla puolalla... bensa haisee, strobolla yritetty mutta ilmeisesti ei kipinää.
Alkaa ideat loppua??
-
Olisiko sytytyksen pääteaste pimeänä? (kuskin puolella lokasuojassa ilmanputsarikotelon takana)
-
Se tai sitten syttyboksi kuskin jalkatilassa rattiakselin tienoilla.
-
Eihän vauhtipyörä käynyt irti kun anturitelinettä laittelitte?
-
ei oo käytetty! Nyt kokeillaan sytytysyksikköä
-
JA BINGO! Sytytysyksikkö ilmanputsarin takaa uusiksi ja voila käyntiin ekalla! Tulipahan vaihdettua virranjakajankansi + pyörijä! :) Nyt auto tuntuu toimivan taas!
Kiitoksia kaikille jotka viitsivät vaivata päätään tämän asian kanssa! :)
Seuraavaksi sitten huohotinboksin kimppuun!...
-
Ja taas mennää! mutta ei niin kiireellistä! :)
Huomasin eilen kun makasin auton alla että puslat jotka kiinnittyvät perään, ovat aivan loppu, puslat liikkuu monta senttiä eteen-taakse, auton ollessa käsijarrun varassa. Onkohan ne kuinka vaikeat vaihtaa? Ilmeisesti ne saa purettua kunhan tukee perän pukeilla? Onkohan hintavia?! ja saako muualta kuin Siniseltä?
;)