Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: injector - 05.02.2015, 20:42:24
-
Heips apua kaivattas!
Kerotkaas viisaampana, jotka olette tätä tehneet. Lukenu olen saatte ehjänä nuo poskilaakerit tasauspyörästöstä irti, mutta millä keinolla?
Ihan lihoiksi piti laakeri laittaa ja näytti siltä, lähteekö vieläkään. Vaikka lämmitti ja ulosvetäjälle liijemmin paikkaa ollut. Tästä perästä tarvitsin välitykset, sinällänsä harjoituskappale.
Toisesta perästä pitäisi saada laakerit ja shimmit ehjänä.
Niih ja millä lähtee pinion irti?
vaikka tarjottele toistametriä jatkoa, ei inahtanukkaa. Onko liimalla vai miten kiinni?
-
Poskilaakereiden irrotukseen on olemassa välikappale, jossa erilliset puolikuun malliset palat ja ne kiinnitetään toisiinsa pultilla. Menevät juuri sisäkoolin taakse. Sen jälkeen ulosvedin normaalisti kiinni ja laakeri pois.
Meinaat pinjonin irrotuksessa ettei kardaanilaipan mutteri aukea? Pulttikoneella ne on tullut aina avattua ongelmitta. Jos ei toista metriä jatkoa riitä käsin aukaisuun, on käytetty: liian vähän voimaa, mutteri ylikiristetty reilusti joskus tai käännetty väärään suuntaan.
-
Poskilaakereiden irrotukseen on olemassa välikappale, jossa erilliset puolikuun malliset palat ja ne kiinnitetään toisiinsa pultilla. Menevät juuri sisäkoolin taakse. Sen jälkeen ulosvedin normaalisti kiinni ja laakeri pois.
Meinaat pinjonin irrotuksessa ettei kardaanilaipan mutteri aukea? Pulttikoneella ne on tullut aina avattua ongelmitta. Jos ei toista metriä jatkoa riitä käsin aukaisuun, on käytetty: liian vähän voimaa, mutteri ylikiristetty reilusti joskus tai käännetty väärään suuntaan.
Onko olemassa kuvaa tuosta puolikuusta?
Kaksin miehin varrenpäällä hypittiin, ei pitäs voimasta kiinni olla. Onhan siinä tietääkseni normaali kätiset kierteet? jos näin ei ole, sitten on entistä tiukemmassa...
Onko miten tiukassa pinion sen jälestä, saanu kardaanin laipan pois?
-
Joskus se kartaaninlaipan mutteri osaa olla lujassa, ei ole niinkuin hiases että pyörii ittekseen auki :D Joskus on auttanut kun on antanut vähän lämpöä sille mutterille ja sitten paukuttanut pulttipyssyllä tai rykässy puolitoistametrisellä varrella. Se mutterihan on alunperin jonkinmoinen lukkomutteri, ei pyöri sormin auki vaikka on löysällä. Ja on oikeekätinen.
Kartaaninlaippakin osaa olla lujas jos haluaa, ulosvetäjä kiinni ja vähän lekalla koputtelee niin irtoo kyllä. Jos jättää ulosvetäjän pänniin ja käy kahvilla niin yleensä sillä aikaa on irronnu.
Perän laakerit vois irrota tämmösellä (http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Autoty%C3%B6kalut/Ulosvetimet/479/Laakerin+ulosvedinsarja+IKH7096/1619)
-
Eillen irttoittelin, eikä pinion ollu edes tiukassa pulttipyssyllä :D
Pitää laittaa tiluuseen tuo ulosvedin sarja, ku rikastuupi
Kiitos hyvistä neuvoista!
-
Jos ei saa laakereita ehjänä irti niin löytyy ihan hyllytavarana laakeriliikkeistä. Itse laitoin uudet.
-
Jos ei saa laakereita ehjänä irti niin löytyy ihan hyllytavarana laakeriliikkeistä. Itse laitoin uudet.
Uudethan ne ois viisain laittaa. Vissiin ei ihan ilmaset nuo laakerit ole ja vielä vähempi houkuttaa shimmaaminen
-
En toki muista paljonko maksoi mutta ei tarvinnut shimmata, eli entiset shimmilevyt vaan väliin niin hyvä tuli.