Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JayRay - 07.02.2015, 14:02:13
-
Jees.
Eli otsikossa itsessään vian kuvaus.
Raumalta raisioon ihan fine, mut sit sytty valo. Hetken odottamisella (auto sammuksissa) sai taas ajettua hiukan matkaa kunnes syttyi. Pumppu väljä että kun öljy notkistuu niin vuotaa pumpusta? Vai mikä muu voisi olla?
-
Johtovika anturissa olisi tälläinen helpompi tapaus :)
-
Miksi valo syttyisi vasta öljyn hyvin lämmettyä, jos johto/anturi vika?
-
Jos auto on bensakoneella niin kattoisin öljypohjan o-renkaat. Voi olla myös imusihti tukossa.
-
Niin, eli 2.4t kone -01vm V70
Aika outo ois toi imusihtikin ja o renkaat.
Mitä kauemmin autoa on käyttämättä, sen kauemmin kestää valon syttyä, kun taas ajaa.
Sen verran pelasin upporikasta ja rutiköyhää että annoin koneen hetken käydä valon sytyttyä ja hetki meni niin venttiilikoneisto alkoi mielestäni kuulon perusteella käydä kuivana.
Tai sitten olen luulosairas.
Jos paluukanavat olisi tukossa, mahtuuko kaikki öljy olemaan kierrossa niin, ettei se riitä pumpulle?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14425.30 <-Tuossa tapauksessa oli imuputki tukkeutunut.
-
Joo. Tota säiettä luinkin.
Mutta kun mun mielestä tää ongelma korreloi öljyn lämmön kanssa. En ole mikään auto/moottoritietäjä, mut vaikuttaa hieman mystiseltä. Voiko toi sihti putsaantua kun kone ei käy?
-
Mulla oli ex ajopelissä ( Opel Omega ) just samanlaista ongelmaa. Nimenomaan kun moottorin sai käytettyä lämpimäksi, syttyi öljyvalo. Vaihdettiin anturia ja johtoja tarkisteltiin siinä toivossa että mennään siitä mistä aita matalin... Loppujenlopuksi vaivana oli kampiakselin laakerointi. Omegaan sai onneksi laakeroitua alakautta moottori paikallaan.
Ilmeisesti öljyn lämmettyä sen viskositeetti muuttuu juuri sen verran, että esim. laakeroinnin välys aiheuttaa "ohivuotoa" jolloin öljynpaine laskee.
-
Huomenta taas.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24519.0
Tässä säikeessä sama ongelma, mutta ei ollut ratkaisu tullut säikeeseen. Sain kuitenkin aiheen aloittajan spostilla kiinni ja vastasi vian olleen öljynsuodattimen kotelossa oleva ylipaineventtiili.
Miltäs moinen kuulostaa paremmin tietävien jehujen mielestä?
-
Joo. Tota säiettä luinkin.
Mutta kun mun mielestä tää ongelma korreloi öljyn lämmön kanssa. En ole mikään auto/moottoritietäjä, mut vaikuttaa hieman mystiseltä. Voiko toi sihti putsaantua kun kone ei käy?
Juu ei, mutta jos se vuotaa jostain esm O-renkaista tai sitten vaikka ylipaineventtiilistä niin vuoto kasvaa kun öljyn viskositeetti lämmetessä alenee --> paine laskee.
-
Mulla oli sellasta vikaa että kylmänä kaikki ok mutta kun lämpeni niin tyhjäkäynnillä vilkutteli öljyvaloo.
Kierroksilla oli kaikki ok. Vika oli siellä öljypohjassa oleva o-rengas joka oli katkennut ja tyhjäkäynnillä
kusi ohi paineet, kierroksilla ainetta menee niin paljon että toimi.
En tiedä onko sama mutta kannattaa miettiä.
(http://i118.photobucket.com/albums/o118/Jiivee217/VOLVO_OLJYPOHJA_zpsu7cxk7mw.png) (http://s118.photobucket.com/user/Jiivee217/media/VOLVO_OLJYPOHJA_zpsu7cxk7mw.png.html)
Muistaakseni tossa alhaalla olevassa neliössä vasemmanpuoleinen 29b o-rengas
Tais maksaa muutaman kympin kaikki tiivisteet yhteensä mitä tosta löytyy eikä ollu paha homma vaihtaa itte
-
Mun tapauksessa kierroksilla ei ole väliä... Kun paineet hävii, niin ne hävii. Mut taas on painetta kun koneen sammuttaa ja pienen ajan päästä starttaa...
Tuossa linkkamassani jutussa oli kyllä täysin samat viat ja aiheen aloittajan sain kiinni ja sanoi niinkuin ylempänä kerroin. Tuo se kai on ainakin ensimmäinen mistä lähteä selvittämään.
Osaako joku antaa kyseiselle venttiilille tarkempaa sijaintia ja jos osaa vielä toimintaperiaatettakin valoittaa...