Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tomppa86 - 07.02.2015, 14:26:54

Otsikko: 740 B230FD ei käynnistynyt, mutta nytpä käy ja kukkuu
Kirjoitti: Tomppa86 - 07.02.2015, 14:26:54
Hyvin palvellut vanha muuttoauto teki sitten vihdoin tenän... Aikanaan auton hankintaperusteena oli juuri se, ettei hajoavia ja hankalasti korvattavia osia ole kuin se YKSI, ja tässä sitten ollaan.
Tuli siis hankittua "California"-malli B230FD kera LH 2.4:n ja EGR:n, ja kyseistä ecuahan (Bosch 0 280 000 556) sitten luonnollisesti on ollut vain ja ainoastaan niissä.

Pumppureleelle ei enää tule eculta herätettä, joten kyseinen piiri ecusta lienee sökö. Englanninkielisiltä sivuilta (http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFIComputer.html#ECUWorkaround) löysin kikan, jolla ecun viallisen piirin voisi kiertää aiheuttamatta tulipalovaaraa. Homma sisältää K-Jetin releen ja vähän johtotöitä. Mahtaako kellään rapakon (viitaten nyt Pohjanlahteen :))) tällä puolen olla moisesta kokemusta? Taikka vaihtoehtoisesti vinkata sopivaa vaihto-ecua (myös 0 280 000 937, -954 ja 967 sopivat)? Amerikoista noita näkyy olevan saatavissa.
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: Huikkoster - 07.02.2015, 14:33:43
Eikös siihen käy perus äffän ecu? Silloin ei vain toimi saaste vehkeet.
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: Tomppa86 - 07.02.2015, 14:36:52
Ehkä käy, ehkä ei. Itse en aiheesta tietoa löytänyt. Voihan siinä ohjauksessa olla jotain muutakin eroa, kuin pelkkä lisätoiminto. Liekö joku onnistuneesti tehnyt moisen vaihdon?
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: TVS - 07.02.2015, 19:41:52
Emännän 745:seen joku on tuollaisen korjauksen tehnyt, k-jetin relehän on äärihelpppo johdottaa eikä tartte edes vetää puuhajohtoa juuri mitään. Jatkuva virta sulake ykkösen takaa, kierrosmittarin punavalkosesta signaali haarottaen releelle, moottorinohjauksen virroista toinen heräte releelle ja kytkee lähdön siirtopumpun sulakkeen syöttönastaan.

Muok: käykö laite jos avaat releen ja kytket nastat käsin yhteen?
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: Tomppa86 - 08.02.2015, 19:31:42
En ole vielä kokeillut releen pakkosulkua. Katselin vain sitä relettä avonaisena ränkätessäni virtalukkoa ja näin, ettei toinen (siis pumppujen ohjauksen) kärkipari sulkeudu (testasin kyllä itse releen - toimi). Herätteen pitäisi tulla juurikin eculta. Täytyy vielä vähän leikkiä mittarin kanssa ja kokeilla sitä siltaa releeseen ennen lopullista tuomiota. On vain hiukkasen hankalaa, kun kaikki täytyy tehdä pihalla pimeässä niinä muutamina hassuina tunteina, kun ylimääräistä aikaa on... Onneksi päivä pitenee hyvää tahtia  :)
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: late2 - 09.02.2015, 13:36:54
kopioin jäsen MIKAN tekstiä
"Se bensapumpun rele onkin mielenkiintoisempi kaksoisrele hässäkkä, jossa toinen rele syöttää toisen ja siitä sitten pumpulle, jota ohjataan vasta koneen pyöriessä"

kumpaa herätettä nyt tarkoitat.  Varmaan pumpun, jos toinen, eli eka, rele sulkeutuu
edit. näköjään kerroitkin, ettei pumpun rele sulkeudu
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: Tomppa86 - 12.02.2015, 09:07:17
Eilisiltana väsäilin hyypyjä, eikä Volle herännyt... Mittasin 12 volttia sulakkeelta 11, eikä silti kuulunut surinee sen enempää tankista kuin auton altakaan.

Kuvittelin mielessäni skenaarion: Siirtopumppu on kuollut jo aiemmin, ja jättänyt pääpumpun toimimaan ylikuormitettuna. Sitten pääpumppu on kilahtanut ja samalla luonut piiriin virtapiikin särkien ecun pumppupiirin.

Olisiko järkeä tuossa?

Joku päivä täytynee mennä auton alle makoilemaan ja irrottaa tuo pumppu...
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: mikan - 15.02.2015, 21:25:04
Kuvittelin mielessäni skenaarion: Siirtopumppu on kuollut jo aiemmin, ja jättänyt pääpumpun toimimaan ylikuormitettuna. Sitten pääpumppu on kilahtanut ja samalla luonut piiriin virtapiikin särkien ecun pumppupiirin.

Olisiko järkeä tuossa?

Skenaariosi on siinä mielessä väärä, sillä polttoainepumppuja ohjaa rele, jota LH sitten ohjaa.
Tarkista että sinne pumpulle tulee sähköä, jos ei tule, niin sähkökaavion avulla takaisin akkua kohden mittaillen, mistä katkeaa.
Jos pumpuille tulee sähköt, pumppu/pumput ovat kypsiä.
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: Tomppa86 - 16.02.2015, 14:01:03
Niinpä tosiaan onkin. Kumminkin sekä pumput että ecun piiri ovat pimenneet kertarysäyksellä. Mystistä... Kunhan nyt ennätän tuonne auton alle sen pumpun kimppuun, niin ehkä jotain selviää.
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: Tomppa86 - 18.02.2015, 21:36:14
Jep jep, Biltema-pumppu on kuollut kuin kivi... Nyt pitäisi sitten metsästää jostakin se irrottamani alkuperäinen, se kun muka piti meteliä...
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: Tomppa86 - 26.02.2015, 22:32:00
Kuollut oli myös tankkipumppu. Ja 12 volttia tuli perille asti. Ehkäpä tuo tuho onkin mennyt niin päin, että Ecu on alkanut rätkiä tuota relettä ja pumput saivat siitä tarpeekseen. Muistin nimittäin, että releosastolta kuului särinää tuulilasinpyyhkijöiden tahtiin päivällä ennen pumppujen pimenemistä. En vain aiemmin osannut yhdistää, kun silloin tulkitsin sen tihkureleen joutsenlauluksi...

Boschin ruiskupumppu on nyt telineessä kiinni, vielä odottelen ehjää siirtopumppua. Sitten uutta herättely-yritystä...
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: mauser240 - 27.02.2015, 14:34:41
Mulla pitäisi olla FDn boksi ylimääräisenä. Ilmoita jos tarve iskee.
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: Tomppa86 - 28.02.2015, 23:21:45
Mulla pitäisi olla FDn boksi ylimääräisenä. Ilmoita jos tarve iskee.

Kiitosta vaan, laitetaan korvan taakse.

Ihmeellisemmäksi tämä vain käy: Aiemmin ei tullut eculta herätettä, mutta nytpä rupesi omia aikojaan toimimaan. Pistin pimenneiden tilalle uudet pumput ja jumitin pumppureleen testausta varten (tikkarin tikulla  :) ) - ja käyntiin hörähti avaimesta. Tässä kohtaa iso jee ja vähän kaasuttelemaan, että pelaako noin muuten. Sitten huomasin tikun pudonneen releen kontaktorista, ja kas - auto käy yhä! Piti oikein kokeilla useampaan kertaan. Edelleenkin kääntäessä virrat päälle vain taaempi (siis eculle menevä) kontaktori sulkeutuu, mutta toinen menee kiinni heti kun mennään startin puolelle, ja pumput alkavat surista. Näinkö sen pitikin olla? Luulin, että pumppujen pitäisi pyörähtää jo ennen starttia. Onko kysessä jokin "California Speciality"?

Hienosti tuo kantti taas pelaa, mutta hivenen huolettaa, kun vikalähdettä ei löytynyt. Käräytti kumminkin molemmat pumput... Tokko se lopulta kuitenkaan ecu oli, niillä ei kai varsin tapana ole herätä uudelleen henkiin... Mistäs tuo ecu sitten sitä seuraa, pyöriikö moottori vai ei? Olisiko häikkä ollut siellä?
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnistynyt, mutta nytpä käy ja kukkuu
Kirjoitti: mauser240 - 01.03.2015, 12:04:22
Hyvin mahdollista että sulla on ollut siirtopumppu pimeenä jo kauan.

Pakko kysyä vielä että oothan nyt ihan satavarma ettei sitä ohjausjännitettä tullut aikasemminkin? Mun mielestä täysin mahdotonta että ECU ja pumppu / pumput olisivat kärähtäneet samassa hetkessä kun kerran kaksi eri piiri.

EDIT: Jos olisi California Speciality siis ja et mitannut startatessa.
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnisty
Kirjoitti: mikan - 01.03.2015, 13:36:27
Hienosti tuo kantti taas pelaa, mutta hivenen huolettaa, kun vikalähdettä ei löytynyt. Käräytti kumminkin molemmat pumput... Tokko se lopulta kuitenkaan ecu oli, niillä ei kai varsin tapana ole herätä uudelleen henkiin... Mistäs tuo ecu sitten sitä seuraa, pyöriikö moottori vai ei? Olisiko häikkä ollut siellä?

Pumput tekevät esipyörähdyksen vanhemmissa ja lähtevät pyörimään varsinaisesti vasta sitten kun kone pyörii.

Pumput pimenevät vanhuuttaan, kuten bensareleen tinauksetkin murtuvat vanhuuttaan. Molemmat ovat yleisiä vikoja.
Joten oletkos tarkistanut bensareleen tinaukset?
Otsikko: Vs: 740 B230FD ei käynnistynyt, mutta nytpä käy ja kukkuu
Kirjoitti: Tomppa86 - 01.03.2015, 20:23:22
Hyvin mahdollista että sulla on ollut siirtopumppu pimeenä jo kauan.

Pakko kysyä vielä että oothan nyt ihan satavarma ettei sitä ohjausjännitettä tullut aikasemminkin? Mun mielestä täysin mahdotonta että ECU ja pumppu / pumput olisivat kärähtäneet samassa hetkessä kun kerran kaksi eri piiri.

EDIT: Jos olisi California Speciality siis ja et mitannut startatessa.

No, ei kai voi sanoa, että "satavarma", kun en sitä varsinaisesti mitannut, vaan seurasin vain releen toimintaa. Ei se kyllä silloin startatessakaan kiinni mennyt, mutta irrallaan testatessa rele toimi moitteettomasti.

Pumput tekevät esipyörähdyksen vanhemmissa ja lähtevät pyörimään varsinaisesti vasta sitten kun kone pyörii.

Pumput pimenevät vanhuuttaan, kuten bensareleen tinauksetkin murtuvat vanhuuttaan. Molemmat ovat yleisiä vikoja.
Joten oletkos tarkistanut bensareleen tinaukset?

Päällisin puolin releen juotokset näyttävät hyviltä ja se toimi kokeillessa moitteetta. Toki siinä voi piilevä vika olla. Voisin hommata ehjän hansikaslokeroon odottelemaan varuulta... Rele oli ja on yhä alkuperäinen (2/90). Varmuudeksi holvasin sen kontaktisprayllä. Särkyneet pumput sen sijaan olivat paljon tuoreempia. Siirtopumpussa oli Volvon leima 12/04 ja ruiskupumpun vaihdoin itse pari vuotta sitten (se tosin oli mallia Biltema  ::) )

Yksi harmillinen vika tässä rytäkässä taas teki paluun, nimittäin SRS-valo... Pari kolme kuukautta takaperin vaihdoin särkyneen kierrejohtimen (sen hökötyksen ratin alta) purkuosaan, ja samaa "panoksen liian suurta resistanssia" valittaa taas. Taidanpa vain vaihtaa tyynyttömän ratin, kun sellainenkin kerran tuli varuiksi hankittua...