Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tomppa86 - 07.02.2015, 14:26:54
-
Hyvin palvellut vanha muuttoauto teki sitten vihdoin tenän... Aikanaan auton hankintaperusteena oli juuri se, ettei hajoavia ja hankalasti korvattavia osia ole kuin se YKSI, ja tässä sitten ollaan.
Tuli siis hankittua "California"-malli B230FD kera LH 2.4:n ja EGR:n, ja kyseistä ecuahan (Bosch 0 280 000 556) sitten luonnollisesti on ollut vain ja ainoastaan niissä.
Pumppureleelle ei enää tule eculta herätettä, joten kyseinen piiri ecusta lienee sökö. Englanninkielisiltä sivuilta (http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFIComputer.html#ECUWorkaround) löysin kikan, jolla ecun viallisen piirin voisi kiertää aiheuttamatta tulipalovaaraa. Homma sisältää K-Jetin releen ja vähän johtotöitä. Mahtaako kellään rapakon (viitaten nyt Pohjanlahteen :))) tällä puolen olla moisesta kokemusta? Taikka vaihtoehtoisesti vinkata sopivaa vaihto-ecua (myös 0 280 000 937, -954 ja 967 sopivat)? Amerikoista noita näkyy olevan saatavissa.
-
Eikös siihen käy perus äffän ecu? Silloin ei vain toimi saaste vehkeet.
-
Ehkä käy, ehkä ei. Itse en aiheesta tietoa löytänyt. Voihan siinä ohjauksessa olla jotain muutakin eroa, kuin pelkkä lisätoiminto. Liekö joku onnistuneesti tehnyt moisen vaihdon?
-
Emännän 745:seen joku on tuollaisen korjauksen tehnyt, k-jetin relehän on äärihelpppo johdottaa eikä tartte edes vetää puuhajohtoa juuri mitään. Jatkuva virta sulake ykkösen takaa, kierrosmittarin punavalkosesta signaali haarottaen releelle, moottorinohjauksen virroista toinen heräte releelle ja kytkee lähdön siirtopumpun sulakkeen syöttönastaan.
Muok: käykö laite jos avaat releen ja kytket nastat käsin yhteen?
-
En ole vielä kokeillut releen pakkosulkua. Katselin vain sitä relettä avonaisena ränkätessäni virtalukkoa ja näin, ettei toinen (siis pumppujen ohjauksen) kärkipari sulkeudu (testasin kyllä itse releen - toimi). Herätteen pitäisi tulla juurikin eculta. Täytyy vielä vähän leikkiä mittarin kanssa ja kokeilla sitä siltaa releeseen ennen lopullista tuomiota. On vain hiukkasen hankalaa, kun kaikki täytyy tehdä pihalla pimeässä niinä muutamina hassuina tunteina, kun ylimääräistä aikaa on... Onneksi päivä pitenee hyvää tahtia :)
-
kopioin jäsen MIKAN tekstiä
"Se bensapumpun rele onkin mielenkiintoisempi kaksoisrele hässäkkä, jossa toinen rele syöttää toisen ja siitä sitten pumpulle, jota ohjataan vasta koneen pyöriessä"
kumpaa herätettä nyt tarkoitat. Varmaan pumpun, jos toinen, eli eka, rele sulkeutuu
edit. näköjään kerroitkin, ettei pumpun rele sulkeudu
-
Eilisiltana väsäilin hyypyjä, eikä Volle herännyt... Mittasin 12 volttia sulakkeelta 11, eikä silti kuulunut surinee sen enempää tankista kuin auton altakaan.
Kuvittelin mielessäni skenaarion: Siirtopumppu on kuollut jo aiemmin, ja jättänyt pääpumpun toimimaan ylikuormitettuna. Sitten pääpumppu on kilahtanut ja samalla luonut piiriin virtapiikin särkien ecun pumppupiirin.
Olisiko järkeä tuossa?
Joku päivä täytynee mennä auton alle makoilemaan ja irrottaa tuo pumppu...
-
Kuvittelin mielessäni skenaarion: Siirtopumppu on kuollut jo aiemmin, ja jättänyt pääpumpun toimimaan ylikuormitettuna. Sitten pääpumppu on kilahtanut ja samalla luonut piiriin virtapiikin särkien ecun pumppupiirin.
Olisiko järkeä tuossa?
Skenaariosi on siinä mielessä väärä, sillä polttoainepumppuja ohjaa rele, jota LH sitten ohjaa.
Tarkista että sinne pumpulle tulee sähköä, jos ei tule, niin sähkökaavion avulla takaisin akkua kohden mittaillen, mistä katkeaa.
Jos pumpuille tulee sähköt, pumppu/pumput ovat kypsiä.
-
Niinpä tosiaan onkin. Kumminkin sekä pumput että ecun piiri ovat pimenneet kertarysäyksellä. Mystistä... Kunhan nyt ennätän tuonne auton alle sen pumpun kimppuun, niin ehkä jotain selviää.
-
Jep jep, Biltema-pumppu on kuollut kuin kivi... Nyt pitäisi sitten metsästää jostakin se irrottamani alkuperäinen, se kun muka piti meteliä...
-
Kuollut oli myös tankkipumppu. Ja 12 volttia tuli perille asti. Ehkäpä tuo tuho onkin mennyt niin päin, että Ecu on alkanut rätkiä tuota relettä ja pumput saivat siitä tarpeekseen. Muistin nimittäin, että releosastolta kuului särinää tuulilasinpyyhkijöiden tahtiin päivällä ennen pumppujen pimenemistä. En vain aiemmin osannut yhdistää, kun silloin tulkitsin sen tihkureleen joutsenlauluksi...
Boschin ruiskupumppu on nyt telineessä kiinni, vielä odottelen ehjää siirtopumppua. Sitten uutta herättely-yritystä...
-
Mulla pitäisi olla FDn boksi ylimääräisenä. Ilmoita jos tarve iskee.
-
Mulla pitäisi olla FDn boksi ylimääräisenä. Ilmoita jos tarve iskee.
Kiitosta vaan, laitetaan korvan taakse.
Ihmeellisemmäksi tämä vain käy: Aiemmin ei tullut eculta herätettä, mutta nytpä rupesi omia aikojaan toimimaan. Pistin pimenneiden tilalle uudet pumput ja jumitin pumppureleen testausta varten (tikkarin tikulla :) ) - ja käyntiin hörähti avaimesta. Tässä kohtaa iso jee ja vähän kaasuttelemaan, että pelaako noin muuten. Sitten huomasin tikun pudonneen releen kontaktorista, ja kas - auto käy yhä! Piti oikein kokeilla useampaan kertaan. Edelleenkin kääntäessä virrat päälle vain taaempi (siis eculle menevä) kontaktori sulkeutuu, mutta toinen menee kiinni heti kun mennään startin puolelle, ja pumput alkavat surista. Näinkö sen pitikin olla? Luulin, että pumppujen pitäisi pyörähtää jo ennen starttia. Onko kysessä jokin "California Speciality"?
Hienosti tuo kantti taas pelaa, mutta hivenen huolettaa, kun vikalähdettä ei löytynyt. Käräytti kumminkin molemmat pumput... Tokko se lopulta kuitenkaan ecu oli, niillä ei kai varsin tapana ole herätä uudelleen henkiin... Mistäs tuo ecu sitten sitä seuraa, pyöriikö moottori vai ei? Olisiko häikkä ollut siellä?
-
Hyvin mahdollista että sulla on ollut siirtopumppu pimeenä jo kauan.
Pakko kysyä vielä että oothan nyt ihan satavarma ettei sitä ohjausjännitettä tullut aikasemminkin? Mun mielestä täysin mahdotonta että ECU ja pumppu / pumput olisivat kärähtäneet samassa hetkessä kun kerran kaksi eri piiri.
EDIT: Jos olisi California Speciality siis ja et mitannut startatessa.
-
Hienosti tuo kantti taas pelaa, mutta hivenen huolettaa, kun vikalähdettä ei löytynyt. Käräytti kumminkin molemmat pumput... Tokko se lopulta kuitenkaan ecu oli, niillä ei kai varsin tapana ole herätä uudelleen henkiin... Mistäs tuo ecu sitten sitä seuraa, pyöriikö moottori vai ei? Olisiko häikkä ollut siellä?
Pumput tekevät esipyörähdyksen vanhemmissa ja lähtevät pyörimään varsinaisesti vasta sitten kun kone pyörii.
Pumput pimenevät vanhuuttaan, kuten bensareleen tinauksetkin murtuvat vanhuuttaan. Molemmat ovat yleisiä vikoja.
Joten oletkos tarkistanut bensareleen tinaukset?
-
Hyvin mahdollista että sulla on ollut siirtopumppu pimeenä jo kauan.
Pakko kysyä vielä että oothan nyt ihan satavarma ettei sitä ohjausjännitettä tullut aikasemminkin? Mun mielestä täysin mahdotonta että ECU ja pumppu / pumput olisivat kärähtäneet samassa hetkessä kun kerran kaksi eri piiri.
EDIT: Jos olisi California Speciality siis ja et mitannut startatessa.
No, ei kai voi sanoa, että "satavarma", kun en sitä varsinaisesti mitannut, vaan seurasin vain releen toimintaa. Ei se kyllä silloin startatessakaan kiinni mennyt, mutta irrallaan testatessa rele toimi moitteettomasti.
Pumput tekevät esipyörähdyksen vanhemmissa ja lähtevät pyörimään varsinaisesti vasta sitten kun kone pyörii.
Pumput pimenevät vanhuuttaan, kuten bensareleen tinauksetkin murtuvat vanhuuttaan. Molemmat ovat yleisiä vikoja.
Joten oletkos tarkistanut bensareleen tinaukset?
Päällisin puolin releen juotokset näyttävät hyviltä ja se toimi kokeillessa moitteetta. Toki siinä voi piilevä vika olla. Voisin hommata ehjän hansikaslokeroon odottelemaan varuulta... Rele oli ja on yhä alkuperäinen (2/90). Varmuudeksi holvasin sen kontaktisprayllä. Särkyneet pumput sen sijaan olivat paljon tuoreempia. Siirtopumpussa oli Volvon leima 12/04 ja ruiskupumpun vaihdoin itse pari vuotta sitten (se tosin oli mallia Biltema ::) )
Yksi harmillinen vika tässä rytäkässä taas teki paluun, nimittäin SRS-valo... Pari kolme kuukautta takaperin vaihdoin särkyneen kierrejohtimen (sen hökötyksen ratin alta) purkuosaan, ja samaa "panoksen liian suurta resistanssia" valittaa taas. Taidanpa vain vaihtaa tyynyttömän ratin, kun sellainenkin kerran tuli varuiksi hankittua...