Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vannesuhari - 09.02.2015, 13:56:27
-
Elikkä tälläinen ongelma tuli että päästöt persiillään :) Katsastuksessa päästölappuun tuli tälläiset arvot. Ja kone oli varmasti kuuma mittauksen aikana.
Joutokäynti. CO 2.39. HC 96. CO2 11,90. O2 2.29.
Kierroksilla CO 3.53. HC 128. Lambda 0.92. CO2 12.50. O2 0.51.
No kävin sitte illalla kaverin töissä katsomassa uudestaan arvoja ja kaikki muut arvot olis ollu ok, mutta CO oli 2 pintaan koko ajan.
Ja lambda arvo oli 1 ja 1.03 välissä.
No autosta olen joutunut tyhjentämään katin koska lähti sisuskalut pyörimään ja meni tukkoon. No tähän yritin kikkaa nimeltä sinoli :) koska olen lueskellut, että se palaa puhtaammin ja pienentää päästöjä. No sehän ei sitten auttanut.
Vaikuttaako tuo katin puuttuminen noin paljon CO arvoon. Ja auttaako tuo sinoli oikeasti vai onko vain huhu puhetta? Auto antaa vikakoodia 212 ja jos nollaa niin syttyy hetkenpäästä uudestaan tuo valo mittaristoon ja sama vikakoodi tulee. Lambda vaihdettu uuteen ja kokeiltu parilla eri ilmamassa mittarilla ja ei vaikutusta. Kaikki tiivisteet vaihdettu yläpäähän 1000km sitten. Niin ja tyhjäkäynti 1100 - 1200 rpm lämpimänä ja kylmällä koneelle 800-900rpm.
Niin ja onko merkitystä onko 95 vai 98 tankissa päästömittauksessa tuossa laitteessa?
Toivottavasti joku nyt ymmärtää tästä sepityksestä jotain 8)
-
E85 on halvempaa kuin sinoli ::)
-
Korkea co viittais immu- tai lambdavikaan. Ilman kattia pitäis olla 0,4-0,7 paikkeilla. Jos lambda oli mallia halpis, ei tarvitse ihmetellä.
Ei väliä onko 95 vai 98.
Korkea joutokäynti taas ois ilmavuoto tai kaasuläppä säädetty isolleen.
-
Tuo lambda on kyllä halppis :( Täytyypi tuo kaasuläppä säätää seuraavaksi. Mites tuo vedenlämpöanturi jos se ei toimi niin antaako väärää tietoa myös mittarille?
-
Ei, sille on oma anturi. FAQ osiosta löytyy vastusarvot ECU:n anturille jos haluat tarkistaa sen.
-
Täytyypi huomenna mittailla tuo anturi. Niin ja onko tuolla hiilipöntöllä jotai vaikutusta autoon kun heitin sen olan yli tuossa syksyllä.
-
Ei ole vaikutusta päästöihin kunhan muistit tulpata kaikki imusarjalle siitä menevät letkut
-
Eilen mittailtu vedenlämpö anturi joka näytti olevan kunnossa. Tyhjäkäynti säädetty. Kampiakselin asentotunnistin kun oli vanhassa johto vähän huonon näköinen. Johtosarjoihin ruiskutettu elektroniikka spraytä.
Mites tuo imm mittaus kun lueskelin ja kokeilin mitata niin antaa vaan hetkellisesti arvon niistä navoista. Jos joku viittis vielä laittaa sen miten se mitataan mulle.
Sit sen lambdan mittaus, otin vihreen johdon kumitutin pois liittimen päältä ja mittasin käydessä niin 0.53 volttia koko ajan ei vaikutusta kaasuttelulla. Teinkö mittauksen oikein?
-
Nyt en muista johtojen värejä, mutta lambdan signaali pitäisi seilata 0,1-0,9v välillä tyhjäkäynnillä. Jos toi on oikea johto niin jotain on pielessä.
Imm mittaus auto tyhjäkäynnillä n. 2,3v 3 pinnistä, maadoitus pitää olla hyvä, muuten hyppii. Sammutettuna virrat päällä n. 1,4v kahden pinnin välillä, ohjeet löytynee ainakin brickboard foorumilta. Puhelimella en jaksa linkata.
-
Lambdan jännitteen pitää vaihdella em. välillä jatkuvasti eli se on risa. Käynnistyksen jälkeen menee hetki ennen kuin alkaa vaihtelemaan.
-
Tuo imm pitäisi ilmeisesti mitata johto paikallaan sieltä kumin alta? Tänään laitettu uusi katalysaattori ja lambdan kuumensin toholla kuumaksi. En tiedä auttoiko tuo lambdan kuumennus kun siitä paloi paskat pois ja tuli kiiltävä kun enää ei syttynyt tuo häiriövalo mittaristoon kun ajelin kaverilta kotiin ja matkaakin tuli 30km.
-
Mitataan sieltä kumin alta liitin paikallaan ja miinus laitetaan IMMun runkoon. Piuhan väriä en muista mutta numero 3 se on.
Lambdassa (kolme johtoa) ja se mitataan siitä piuhasta jota on vain yksi kappale loput kaksi saman väristä ovat lambdan lämmitys vastuksen virtapiuhat.
-
Nonni vaihdettiin uusi lambda ja ei auttanut jännite pyöri 0.6 ja 0.8 voltin välillä kun mittasin >:( . No ilmamassamittari näytti onneksi oikeaa lukemaa. Sitten alkoi pähkäily että mitä vielä vaihtaisi kun kaikki anturit olin vaihtanut ja auto väittää lambda vikaa. Hetken pohdittua kävelin hakemaan toisesta autosta moottorinohjaus boksin ja vaihdoin sen paikalleen ja auto käymään. No jännityksellä mittaamaan lambdan jännitettä ja johan rupesi toimimaan ja enää ei syty häiriövalo mittaristoon :) Eli näköjään nekin hajoaa joskus harvoin ;)