Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Anon7895 - 10.02.2015, 14:02:31

Otsikko: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: Anon7895 - 10.02.2015, 14:02:31
Volvo S40 1.8 bensa, ajettaessa päivittäin noin 30km matkaa (pääosin maantieajoa) OBDII-vikakoodin lukijan avulla jäähdytysnesteen lämpötilaa seuranneena huomasin, että lämmöt ei nouse yli 75 asteen. Ulkolämpötilalla ei tunnu olevan merkitystä. Kokeiltu on +7 ja -17 lämpötiloissa, ei eroa huomaa.
Kokeiltu myös peittää syyläri pahvilla, ei vaikuttanut asiaan mitenkään.

Pitäisikö lämpöjen olla lähempänä 90 astetta?

Autossa kyllä tarkenee, ja veden lämpömittari osoittaa suoraan ylöspäin, eli normaali käyntilämpötila.
Mitään vikakoodeja ei ole.

Oletteko muut seurannnet OBD lukijan kanssa, mihin kohtaan käyntilämpö asettuu?
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: kimmogee - 16.02.2015, 02:26:43
En kauheasti olisi huolissani, todennäköisintä on että OBD antaa jotain höpöhöpö arvoja sillä termostaatti on kiinteästi rakennettu toimimaan tietyssä lämpötilassa joka yleensä on noin 90 astetta.

Jos lämmöt on mittarissa ihan oikein, niin silloin ne todennäköisesti myös on oikein. Mikäli termostaatti olisi rikki niin sen kyllä huomaisi auton omasta mittaristakin.
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: dometic - 16.02.2015, 06:35:35
Jos se termari jumittaa niin saattaa päästää vähän läpitte niin ei se sillon tarpeeks lämpeä.
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: völvöxc60 - 16.02.2015, 06:49:05
Eikös termostaatti ole näissä V40/S40 jumitellut jonkin verran ::)
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: Anon7895 - 16.02.2015, 10:55:18
Sen olen myös huomannut, että räväkämmissä kiihdytyksissä lämpömittarin neula laskee hieman, mutta hetken päästä nousee normaalille tasolle. Tätä tapahtuu myös kun autolla on ajettu kymmeniä kilometrejä yhtäjaksoisesti, ja useimmiten pakkasasteilla vieläpä. Ajoviimako aiheuttaa, vai mikälie?
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: volvotdi - 16.02.2015, 12:18:45
Kuulostaa kyllä siltä, että termari kannattaa vaihtaa. Vaikka mittariston neula näyttää normaalia ei lämmöt välttämättä ole siellä missä pitäisi vaikkakin kohtuu lähellä. Muistaakseni 80c niin näyttää jo pystysuoraan. Parin kympin osa, ei edes kannata pohtia!
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: Anon7895 - 16.02.2015, 13:01:43
Mittari näyttää pystysuoraan normaalissa ajossa, ja saavuttaa pystysuoran asennon ihan ok ajassa. En sitten tiedä mistä tuo obd lukija lämpötilan ottaa.

http://www.osamies.fi/Volvo/S40_II_(MS)_1.8_(2004_-_)/tuote/Termostaatti/9T12166UG/18111
Yllä oleva on varmaan oikea osa?
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: Anon7895 - 18.02.2015, 08:58:54
LPR Autokillassa termostaatin vaihto maksaisi 150€ töineen.
Jos itse vaihtaa, tulisi tietysti halvemmaksi, mutta imusarja pitäisi purkaa ym... savottaa, ennenkuin termostaattiiin pääsisi käsiksi.
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: völvöxc60 - 18.02.2015, 09:42:33
LPR Autokillassa termostaatin vaihto maksaisi 150€ töineen.
Jos itse vaihtaa, tulisi tietysti halvemmaksi, mutta imusarja pitäisi purkaa ym... savottaa, ennenkuin termostaattiiin pääsisi käsiksi.
Ei tuo nyt ihan överi hinta oo merkkikorjaamossa, jos tuohon hintaa sen tekevät osineen ::)
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: Anon7895 - 24.02.2015, 18:17:19
Mitenhän asia on... Alfa-Merin kirjassa neuvottiin, että imusarja pitää purkaa, jotta termostaattiin pääsisi käsiksi.

Termostaatti sijaitsee suoraan laturin yläpuolella, ja sen näkee hyvin moottoritilasta.
Onnistuisikohan, jos ottaisi laturin irti ja vaihtaisi termostaatin alakautta puuttumatta imusarjaan?

Onko foorumilaisilla kokemuksia tämän autotyypin termostaatin vaihdosta?
Otsikko: Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
Kirjoitti: Anon7895 - 27.02.2015, 21:45:02
Jees... Termostaatti vaihdettu.
Vanha aukeni vedessä kuumennettaessa jo alle 80°C, ni se oli selvä tapaus.  :buck2:  ;D
Imusarjaa ei tarvinnu purkaa. Laturi vain irti ja vanha termari irti ja uutta tilalle.