Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: harri71 - 29.05.2011, 12:37:30

Otsikko: 440 1.6 ruisku käyntihäiröt sateella
Kirjoitti: harri71 - 29.05.2011, 12:37:30
Eli 440 vm 1990, moottorina 1.6 ruisku. Talvella ja kesällä(kuivalla) ei ongelmia, mutta kun on sadetta/ muuten kosteat kelit, niin käynti on aaltoilevaa ja kaasua painettaessa ei aluksi tapahdu mitään, kunnes ryntää eteenpäin. Isolla vaihteella ei voi ajaa vähillä kierroksilla, vaan on ajettava vähän kuin yhtä pienemmällä pykälällä. Moottorin kun saa lämpimäksi niin rauhoittuu ja meno on tasaista. Toisaalta taas lämmintäkin moottoria käynnistettäessä, matkan alku menee nykiessä. Tämä ei ole tämän kevään ongelma, vaan esiintyi jo viime vuonna. Mikähän anturi/ym saa kosteutta?
Otsikko: Vs: 440 1.6 ruisku käyntihäiröt sateella
Kirjoitti: janne1984 - 29.05.2011, 13:20:13
oletko koska viimeksi tulppia katsonut/vaihtanut? virranjakajan koppa ja pyöriä kannattaa katsoa näin aluksi ettei ole hapettumia. liittimien tarkistus ja putsaus ja kannattaa tehdä.
Otsikko: Vs: 440 1.6 ruisku käyntihäiröt sateella
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.05.2011, 16:53:31
muistaakseni aikoinaan itsellänikin teki jotain tuollaista samanlaisella koneella ollut 440 ja syyksi paljastui hapettunut virranjakajan kansi...

eli nuo kannattaa tosiaan katsoa..
Otsikko: Vs: 440 1.6 ruisku käyntihäiröt sateella
Kirjoitti: 0yxxy0 - 29.05.2011, 21:42:37
Lisäksi mahdollinen vika tulpanjohdoissa tai puolassa. (todennäköisesti lyö läpi jostain, auto pimeään ja katsomaan näkyykö kipinää)
Otsikko: Vs: 440 1.6 ruisku käyntihäiröt sateella
Kirjoitti: harri71 - 26.06.2011, 22:18:10
Tulpat+johdot+jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu. Pääosin käy nyt normaalisti, muutamia kertoja heijaa tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla isolla vaihteella vedettäessä vähän ravistaa. Antoi vikakoodiksi 1-1-3 suuttimen ja 2-1-2 lamda anturin. Anturihan on sen verran mukavassa paikassa, ettei ensimmäisenä siihen koskisi.