Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: gjarde - 10.02.2015, 23:54:27
-
Eli kasipätkä volvo ja takapää seilailee mahdottomasti?
Aurauskulmat kävin säätämässä ja renkaat uusittu mutta vaeltelee levottomasti, tuntuu kun menisi koko ajan sladissa ja rattia saa veivata.. tuntuu ihan mahottomalta ajaa ja saa hävetä silmät päästään kun joku ajaa perässä ;D
Voisko toi johtua jostain takapään puslista ? Ja kaikenlisäksi takarenkaita syö sisäreunasta aika kovaan tahtiin, hyvä jos 2000km ajaa renkailla...
Kaverikin sano, että kun takana ajaa niin näyttää että auto menis vinossa vaikka ajaa suoraan ?! ???
Ja jos joku rengaskokoa ihmettelee, niin takana 225/50/17 ja kitkarenkaat.
-
puslat tahi laakeri..
-
leveät renkaat ja väärät rengaspaineet saattavat myös aiheuttaa vetelyä, tosin tuo rengaiden kuluminen. Kuinkas pyöräkulmat, koska on tarkistettu ?
-
Minulla v70 myös seilaili ja syy oli takatukivarren hajonneessa puslassa.
-
Joo luulen kanssa et lähen noita puslia tässä tulevana viikonloppuna kattelemaan :)
Aurauskulmat tuossa varmaan pari kuukautta sitten tarkastettu.
Renkaiden kuluminen kuitenkin mietityttää :o voihan noitten puslien vaihto sitä vähän hillitä , kun nyt tuntuu että auto menee jatkuvasti vinossa :D
-
Renkaiden kuluminen kuitenkin mietityttää :o voihan noitten puslien vaihto sitä vähän hillitä , kun nyt tuntuu että auto menee jatkuvasti vinossa :D
Tietenkin hillitsee. Jos taka-akselin puslat ovat kuluneet kelvottomiksi niin takarenkaiden asento elää ajossa. Jos laakeri on mennyt väljäksi renkaan asento saattaa muuttua merkittävästi, useita millejä. Tosin itseltäni meni etupyörän laakeri, siihen tuli vain rohinaa eikä klappia ollut yhtään. Rikkinäinen iskunvaimentajakin voi aiheuttaa renkaiden epätasaisen kulumisen.
-
Tietenkin hillitsee. Jos taka-akselin puslat ovat kuluneet kelvottomiksi niin takarenkaiden asento elää ajossa. Jos laakeri on mennyt väljäksi renkaan asento saattaa muuttua merkittävästi, useita millejä. Tosin itseltäni meni etupyörän laakeri, siihen tuli vain rohinaa eikä klappia ollut yhtään. Rikkinäinen iskunvaimentajakin voi aiheuttaa renkaiden epätasaisen kulumisen.
Takaiskarit uudet mutta sekin kävi mielessä !
Noh viikonloppuna auto ylös ja kattelemaan puslat läpi. :)
Kiitos näistä :)
-
Minulla oli toisen puolen pusla kadonnut kokonaan ja ajaminen oli "mielenkiintoista". Vein Volvo-liikkeelle ja vaihdatin molemmat, taisi olla syylärinesteiden vaihtoineen noin 400 euroa. Myöhemmin vaihdettiin eri liikkeesä jotain etupään niveliä ja asentaja sanoi, että on tainnut mennä puslat väärinpäin (v>>o, o>>v) kun ei meinaa saada pyörien suuntausta ihan kohdalleen. Menin Volvolle takaisin ja kerroin asiasta. Työnjohtaja tuli asennuskuvien kanssa katsomaan ja asentajan kanssa totesivat, että näin on käynyt, vaihdetaan puolelta toiselle. Vaihdon jälkeen kulmia ei saanut lähellekään. Uusi kuvien katselu, ne olikin ollut oikein päin! Takakelkka kai oli joskus saanut tällin ja siksi suuntausta ei saanut ihan paikalleen. Tekivät 3-4 tuntia töitä turhaan, onneksi ei maksanut minulle mitään. Suuntaus on siksi lähellä oikeaa, ettei vaikuta renkaiden kulumiseen.
-
Minulla oli toisen puolen pusla kadonnut kokonaan ja ajaminen oli "mielenkiintoista". Vein Volvo-liikkeelle ja vaihdatin molemmat, taisi olla syylärinesteiden vaihtoineen noin 400 euroa. Myöhemmin vaihdettiin eri liikkeesä jotain etupään niveliä ja asentaja sanoi, että on tainnut mennä puslat väärinpäin (v>>o, o>>v) kun ei meinaa saada pyörien suuntausta ihan kohdalleen. Menin Volvolle takaisin ja kerroin asiasta. Työnjohtaja tuli asennuskuvien kanssa katsomaan ja asentajan kanssa totesivat, että näin on käynyt, vaihdetaan puolelta toiselle. Vaihdon jälkeen kulmia ei saanut lähellekään. Uusi kuvien katselu, ne olikin ollut oikein päin! Takakelkka kai oli joskus saanut tällin ja siksi suuntausta ei saanut ihan paikalleen. Tekivät 3-4 tuntia töitä turhaan, onneksi ei maksanut minulle mitään. Suuntaus on siksi lähellä oikeaa, ettei vaikuta renkaiden kulumiseen.
Aikamoista hintaa ottaa merkkihuollossa ..
Katoin itse motonetistä sisemmät puslat niin 19,90 kappale.
Laadusta en sitten osaa sanoa :D
-
Minulta oli tuon poikki auton kulkevan alatuen päässä oleva kiinnistyspisteen ulkokuori haljennut ja puolet pudonnut pois - molemmilta puolilta. Olivat valua. Kohta nr. 1.
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/top/Volvo-850-Rear-Control-Arm.jpg)
-
Ohhoh !? ???
Ajattelin justiinsa ton nr.1 vaihtaa molemmin puolin, kun sitä itekkin veikkailen... Saas nähdä missä kunnossa ne on kun sen verran rajusti peräkin vaeltelee :D
-
Ohhoh !? ???
Ajattelin justiinsa ton nr.1 vaihtaa molemmin puolin, kun sitä itekkin veikkailen... Saas nähdä missä kunnossa ne on kun sen verran rajusti peräkin vaeltelee :D
Jos ne kuoret on poikki haljenneet, niin sen näkee kun kyykkii sinne auton alle. Puolikas puuttui ulkovaipasta, joka kiertää sen kumipuslan; molemmin puolin oli lohjennut.
Vaihtotyö on hiukan osaamista vaativa, että sen pystyy tekemään pienin kustannuksin. Bilialla tarjosivat reilun 1.000 eur kustannusarviota ja sanoivat, että taka-akselisto on irrotettava. Naapuripajani ilmoitti, ettei ala hommiin - tarttee erikoistyökaluja.
Vein Heinolle Olarinluomaan ja pojat vaihtoivat puslat ja jarrupalat ja käsijarruvaijerinkin ja jotain pientä - alle 500 eur. Homma ei ole ihan helppo itse tehdä: tarttee nosturin mielellään.
-
Kyllä ne Volvollakin pari tuntia siihen käyttivät, kotioloissa varmaan menee enemmän aikaa. Oikeastaan oli minulle yllätys, ettei enempää maksanut. Yleispaja, josta kysyin ei halunnut alkaa tekemään.
-
En ihan ajatellut, että se noin iso homma olis :D mut korjaamoiden hinta-arvioiden perusteella ei vissiin sitten ihan tunnin homma niinkuin sanoitte :D
Tästähän tulee mielenkiintosta ! Noh ihminen noi on rakentanu, että ei kai se mahdoton homma ole ;D
-
Ei kellään sattuis olemaan osotetta mistä löytyis räjäytyskuvia takapäästä..!? :)
-
Tuolla on jotain kuvia http://www.volvooemparts.com/Volvo__850/Suspension-and-Steering.html
-
Ei tarvi mitään erikoistyökaluja, vain pyörien suuntaus sitten remontin jälkeen kun nuo sisäpään puslat ovat säädettävät ja uudet ei kuitenkaan ole ihan samanlaiset vaikka laittaisi kuinka samoihin merkkeihin.
Sisäpään puslista toinen on hieman ahtaasti, pystyy tekemään ilman koko akselin irroittamista. (tarkoittaa ettei tarvi jousista puďottaa pois) Uloimmat, eli ne isot mulkurat eivät lähde hajottamatta. Asennuksessa kannattaa heittää ne pakkaseen kylmenemään niin menee helpommin, ovat aika tiukat työntää tukivarteen. Kerralla perille asti.
Auto vaan kunnon pukeille ja uusien osien kanssa hommiin jos perustyökalut pysyy käsissä.
-
Joo ei kai siinä auta kun tulla nyt viikonloppuna vaihtelemaan :D
Saas nähdä sitten minkälainen rojekti siitä tulee.. Joko se käy helposti tai sit siinä saatta hetki vierähtää (miten käy melkein aina) :D
-
Suttaapi olla onnistumattaki.
-
http://www.volvopartswebstore.com/
Tuolta varaosien verkkokaupasta löytyy aika hyvin myös noita kuvia...
-
Omakohtaisena kokemuksena kerran tuohon vaihtotyöhön ryhtyneenä voin todella suositella ulkopuolisen pajan käyttöä ::)
Vaihtotyö oli paljon hankalampi kuin aluksi luulisi, varsinkin jos/kun jokainen osa, pultti ja mutteri on jumissa, ruosteessa tai muuten vaan ongelma niinkuin tekemässäni autossa. Lisäksi on syytä olla oikeat ja laadukkaat työkalut!
-
Kiitos Taavi.H
Chili voi olla hyvin joo :D
Siis verstas työkaluineen ja koneineen löytyy työpaikan puolesta, täällähän sitä on tota volvoa remontoitu ennenkin.. mutta totta puhut kyllä että vois päästä itekkin helpommalla vaan kun veisi pajalle vaihdettavaksi :)
Säästyis oma mielenterveyskin ja viikonloppu :D
Kun tosiaan todella moni sanonut, että ei mikään helppo homma.
Kuoma, kauanko kesti vaihtohomma ? ???
-
No mutta mikäs harrastus se sellainen on, jos siihen ei mene kaikki rahat, aika ja vielä hermotkin? :D
-
No mutta mikäs harrastus se sellainen on, jos siihen ei mene kaikki rahat, aika ja vielä hermotkin? :D
Totta puhut! Se on kato vähän sama juttu, kun naistenkin kanssa: Ei siinä järkeä ole, mutta ilmankaan ei voi olla ;D
-
Jos verstas on ja erilaisia työkaluja ja sammutinkin valmiina, niin kyllä sen sitten saa itsekin vaihdettua.
Voisit ehkä samalla vaihtaa ne eteenpäin suuntautuvat puslatkin - osta siihen 50 eur työkalu Volvolta, niin onnistuu ehkä helpoiten. Ja silloin voi pudottaa jo molemmat akselitkin pois.
-
Jos verstas on ja erilaisia työkaluja ja sammutinkin valmiina, niin kyllä sen sitten saa itsekin vaihdettua.
Voisit ehkä samalla vaihtaa ne eteenpäin suuntautuvat puslatkin - osta siihen 50 eur työkalu Volvolta, niin onnistuu ehkä helpoiten. Ja silloin voi pudottaa jo molemmat akselitkin pois.
Mä kokeilin vaihtaa ne isot puslat sillä työkalulla mutta siitä korkkas kierteet >:( Aika nopeasti ne saa vaihdettua kun poraa sen puslan rikki.
-
Öljyä kierteisiin ensin! Ulosvetäjissäkin on tärkeä suhauttaa öljyä kierteisiin, niin kestävät kauemmin kunnossa.
-
Tässä nyt auto ylhäällä ja ihmetelty noita.. puslat ne sisemmät ainakin kunnossa ???
Täytyy täs nyt tutkia tarkemmin vielä noi paikat. Tästä tulee mielenkiintoista :D
-
Jousi työntää melko kovalla voimalla - voi olla hankala löytää väljää ellet väännä pitkällä raudalla. Toisaalta voithan purkaa iskarit ja jouset pois - se on helppo homma - kun ne jokatapauksessa kannattaa irrottaa pois, jos siellä on väljää. Silloin väljyydet on helppo löytää.
Oliko ne auton alitoiselle puolelle menevien tukivarsien päässä olevien puslien kehykset ehjät?
Mutta helpompi on tieten ensin tutkia kunnolla se etupää, jos auto on ilmassa.
-
Eli takapään ne ulommat puslat oli aivan lopussa.. Raudan kanssa heilutti, niin ei niillä paljon virkaa tuntunu enää olevan :D
Toivotaan että ne ei kauheen kovin istuisi siellä :D ( ne kun menee sisään takaripustukseen)
-
Meinaako jäädä kasatessa osia yli?
http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-brake-system-service-repair-manual/
http://www.swedishautoparts.com/850/Volvo-850-suspension-rear.html#linkbar
-
Laita googleen volvo delta link niin löytyy vaikka kuinka materiaalia
-
Noi on ihan simppelit vaihtaa, kun malttaa vaan porailla sen kumin seulaksi, sit nykäsee sisuskalut pihalle. Sit puukkosahalla tms se holkki poikki tukivarren sisältä, sen jälkeen helppo murjoa pihdeillä ulos...
Vikaks uus osa pakastimesta pois, reilusti liukastetta, ja paikoilleen...
2h meni itellä ekaa kertaa vaihtaessa(lumihangessa maaten).. :hello:
-
Noi on ihan simppelit vaihtaa, kun malttaa vaan porailla sen kumin seulaksi, sit nykäsee sisuskalut pihalle. Sit puukkosahalla tms se holkki poikki tukivarren sisältä, sen jälkeen helppo murjoa pihdeillä ulos...
Vikaks uus osa pakastimesta pois, reilusti liukastetta, ja paikoilleen...
2h meni itellä ekaa kertaa vaihtaessa(lumihangessa maaten).. :hello:
Noni tän viikon aikana vaihellaan :)
Veikkasin kanssa että ehkä helpoin on, niinkun sanoit pistää se poikki vaan puukkosahalla ja tonkii sieltä sisuskalut pois :)