Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: O-P - 11.02.2015, 16:05:17

Otsikko: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: O-P - 11.02.2015, 16:05:17
eli mikä vauhti pyörä heittämällä  volvo B230f pottapyörän tilalle onko,
 turbosssa kevyempi tai miten vaikee ois normi vautipöyrä laittaa?
tiedän että päälle 300€ saa vakka kuinka kevyen mutta ei viitti siviili vehkeeseen ostella sellasia :)
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: vellu_volvo - 11.02.2015, 18:11:55
Ei taida olla mitään vaihtoehtoa tuohon, kun litussakaan ei ole triggeröintiä ja turbossa on sama pottapyörä tai jos m90 laatikko niin taitaapi olla kaksoismassa vauhtis.
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: Kojontti - 11.02.2015, 20:50:21
Tekee littuun triggerikehän...
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: jaippi - 11.02.2015, 20:56:26
Eikös 240:ssa ole littupyörä myös LH2.4 kaverina.
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: JuHaU - 11.02.2015, 21:09:33
Eikös 240:ssa ole littupyörä myös LH2.4 kaverina.

Ei ole.
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: O-P - 12.02.2015, 12:28:32
paljos toi normi littu pyörä painaa :) ? kun eikös potta pyörä oo melkein 14 kiloa vai onko joskus väärin kullu :) on se irti ollu mut ei punnittu :)
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: jvVolvo - 12.02.2015, 12:32:01
Mites tuollainen muuten onnistuisi että sovittelisi triggerikehän littupyörään? Saisiko automaatin vetolevystä sitä peltistä ehkäpä sovellettua?
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: Kaziganth - 12.02.2015, 12:34:52
Mites tuollainen muuten onnistuisi että sovittelisi triggerikehän littupyörään? Saisiko automaatin vetolevystä sitä peltistä ehkäpä sovellettua?
Tätä pitäisi joskus kokeilla. Pitäisi vaan saada aikaiseksi sorvata se peltikehä irti ensin
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: j_tapio - 12.02.2015, 13:10:51
Tätä pitäisi joskus kokeilla. Pitäisi vaan saada aikaiseksi sorvata se peltikehä irti ensin

Eikös se oo ihan muutamalla pistehitsillä kiinni?
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: järviin - 12.02.2015, 13:18:23
paljos toi normi littu pyörä painaa :) ? kun eikös potta pyörä oo melkein 14 kiloa vai onko joskus väärin kullu :) on se irti ollu mut ei punnittu :)

Tällä puntarilla näytti:
Littu: 9,4kg ja Potta 60-2: 12,9kg
Vauhtipyörät oli pesty ennen punnitusta.
(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/vp-paino_zps347cb515.jpg)
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: Kaziganth - 12.02.2015, 13:21:16
Eikös se oo ihan muutamalla pistehitsillä kiinni?
Mitä muistan sitä ihmetelleeni niin kyllä se oi ihan hitsattu
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: O-P - 12.02.2015, 20:25:08
kiitos että joku halus vaivaa nähdä  :) loppujen lopuks toi paino ero ei vielä hirvee mut kylsen varmaan jo koneen luonteessa huomaa ja voihan tota littu pyörää vielä vähän kevittää varmaan :)

 Mites toi kytkin saadaan pelaan normaalisiti kun littu pyörän vaihtaa vai olikos noita laakereita eri mittasian että sillä saadaan se liike samaksi kytkin haarukkaan?? 
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: pete881 - 12.02.2015, 21:09:29
Mitä muistan sitä ihmetelleeni niin kyllä se oi ihan hitsattu

Mulla on ollu kaikki vetolevyt niittaamalla kasassa. Yhestä ton triggerikehän irrotin ja olisin sen littuun laittanut. Sorvia joutus pyörälle näyttämään että kehä mahtus ympärille, joten tilasin sitte Blingfactoryltä pyörän.
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: Kaziganth - 12.02.2015, 21:20:17
Mulla on ollu kaikki vetolevyt niittaamalla kasassa. Yhestä ton triggerikehän irrotin ja olisin sen littuun laittanut. Sorvia joutus pyörälle näyttämään että kehä mahtus ympärille, joten tilasin sitte Blingfactoryltä pyörän.
Tossa on starttikehäkin kunnon saumalla kiinni :o
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: sjs - 14.02.2015, 23:10:54
kiitos että joku halus vaivaa nähdä  :) loppujen lopuks toi paino ero ei vielä hirvee mut kylsen varmaan jo koneen luonteessa huomaa ja voihan tota littu pyörää vielä vähän kevittää varmaan :)
Kumpikin ollut kiinni 2,5L 16v turbopannussa, eikä luonteessa minkäänlaista eroa.

Vielä eroa pitäisi suurentaa se, että pottapyörä oli vakio sorvaamaton ja littupyörästä sorvattu veks muutama lastu.

Traktori mikä traktori, tosin se 1000kg koppa liikkuu aika kiukkuseen tolla profiililla löytyvällä voimamäärällä, vaikka vertaa uusimpiin "Motorsport" sakemanneihin. :)
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: Huikkoster - 14.02.2015, 23:22:11
Lh jet tekee myös osansa siihen että vauhtipyörä tuntuu painavan tonnin. Liikkeessä tyhjäkäyntimoottori on auki joka pehmentää moottorijarrulle siirtymistä. Huomaa siitä kun vauhdissa laittaa kytkimen pohjaan, niin kierrokset laskee hitaasti jonnekkin vajaaseen 1500 ja siitä tipahtaa tyhjäkäynnille.
Otsikko: Vs: volvon vauhti pyörä kevyempi
Kirjoitti: O-P - 24.02.2015, 01:22:07
vielä sellanen tuli mieleen että jos meinaa littu pyörän laittaa ja haluu siihen 228 asetelman ja levyn niin onko sama jako kiinnityksessä kun 215 asetemassa ja ton potta pyörän reunan meinasin korvaa alumiinisellä adapteri kehällä minkä laaserilla tettäis niin sais kytkimen irrootamaan miltä kuulostaa, konena kuitenkin vaan b230 f :) ja onhan noita jopa täys alumiini vauhti pyöriä mihin rautanen kitka pinta pultattu :)