Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TOK - 29.05.2011, 15:45:33

Otsikko: B230F & M47 kytkin luistaa, remppako edessä?
Kirjoitti: TOK - 29.05.2011, 15:45:33
Tulikohan kertalaakista kytkinremontti vai voiko vielä elvyttää?

Peruuttelin eilen lievään ylämäkeen traileria ja 1500 kg kuormaa kadulta pihaan ja talon taakse. Kytkin kärysi aika hyvin siinä hommassa. Tänään totesin että nelosvaihteella 2000 rpm kierroksilta kun painaa vähänkään reippaammin kaasua niin kierrokset karkaa. Eli luistaa pahasti.

Auto on ollut meillä pian 6 vuotta eikä kytkimeen ole koskettu, on siis jo maailmaa nähnyt ties kuinka pitkästi.

Auttaako tämmöiseen mikään elvytyskikka vai onko suosiolla uusittava kytkin? Auto on tarkoitus säilyttää itsellä eli lyhytikäinen myyntifixi ei auta.
Otsikko: Vs: B230F & M47 kytkin luistaa, remppako edessä?
Kirjoitti: Taavi.H - 29.05.2011, 15:47:50
Auttaako tämmöiseen mikään elvytyskikka vai onko suosiolla uusittava kytkin? Auto on tarkoitus säilyttää itsellä eli lyhytikäinen myyntifixi ei auta.

Minusta sinä vastaat tässä itse kysymykseesi. ;)

En tiedä kikoista, mutta jos tarkoitus siis autoa pitää, uusisin kytkimen ehdottomasti.
Otsikko: Vs: B230F & M47 kytkin luistaa, remppako edessä?
Kirjoitti: TVS - 29.05.2011, 15:51:36
Tuossahan lie vielä vaijerikytkin, jos sen säätö ei ole poskellaan, niin aika vähissähän nuo vaihtoehdot on.
Otsikko: Vs: B230F & M47 kytkin luistaa, remppako edessä?
Kirjoitti: TOK - 29.05.2011, 15:54:50
Minusta sinä vastaat tässä itse kysymykseesi. ;)

En tiedä kikoista, mutta jos tarkoitus siis autoa pitää, uusisin kytkimen ehdottomasti.

Niin siis lyhytikäinen viikon pitävä cokispatentti ei hyödytä... Mutta jos tuolla vaikka 20 tkm vielä ajaisi jonkinlaisen elvytyshoidon avulla niin tekisin rempan vasta sitten. Nyt olisi muissakin Volvoissa rassaamista.

Tuossahan lie vielä vaijerikytkin, jos sen säätö ei ole poskellaan, niin aika vähissähän nuo vaihtoehdot on.

Vaijerilla on (-89 745). Vois tutkia tuon säädön.
Otsikko: Vs: B230F & M47 kytkin luistaa, remppako edessä?
Kirjoitti: pikatraktori - 29.05.2011, 15:58:49
Vastaava vaiva Mondeossa. Soliferin peruutusautomatiikka ei toiminut ja jarrut meni päälle kun oli työntöjarrut. Jäähtymisen jälkeen kytkin pelasi, mutta haisi pitkään. Vuoden päästä kytkin meni vaihtoon - pito loppui ja vaunu vaihtui Knausiin - oli hieman enemmän pintaa tässä tapauksessa.
Otsikko: Vs: B230F & M47 kytkin luistaa, remppako edessä?
Kirjoitti: TOK - 09.06.2011, 19:53:01
Nyt se kytkin tuntuu taas vähän pitävän, kun autolla ajeltu varovaisesti taajama-ajoa.
Otsikko: Vs: B230F & M47 kytkin luistaa, remppako edessä?
Kirjoitti: Hesma - 13.06.2011, 17:21:13
Nyt se kytkin tuntuu taas vähän pitävän, kun autolla ajeltu varovaisesti taajama-ajoa.

Varovaisesti ajellen se siitä "elpyy" jos pintaa vielä on. Itellä ollu sama tilanne jo monta vuotta ton 940:n kytkimen kanssa. Viimeinen niitti oli 2100kg trailerin peruuttaminen ylämäkeen  :idiot2: . Nyt on ostettu toinen auto kärrin vetoa varten, joten tuota Volvon kytkinremppaa voi varmaan siirtää vielä jokusen vuoden  ;D .
Otsikko: Vs: B230F & M47 kytkin luistaa, remppako edessä?
Kirjoitti: TOK - 13.06.2011, 23:43:34
Varovaisesti ajellen se siitä "elpyy" jos pintaa vielä on.

Näin se näyttää tehneen. Lisää ajeltu kevyesti taajamaa ristiin rastiin ja nyt pitää taas ihan hyvin.