Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: järviin - 11.02.2015, 20:33:07
-
Löytyykö enää taitajia?
Kolmitolppanen ulosmaatettu(Bosch) kyseessä.
Eräs autosähkäri muisteli, että ensin säädetään virta ja sitten jännite.
Muistaako kukaan tarkemmin?
Nykyisestä releestä on takavirtareleen toinen kärki loppu ja säädötkin ovat varmasti siirtyneet.
Löysin navetasta sisäänmaatetun releen, josta tarkoituksenani on irrottaa kärki, ja laittaa tuohon ulosmaatettuun.
Uutta säädintä on etsitty kissojen ja koirien kanssa, mutta ei tahdo löytyä mekaanista.
Mekaaninen pitää olla, koska tässä Volvossa on plus-maadoitus, joten miinus-maadoitetut elektroniset eivät käy.
Bosch 0 190 309 012. 14V 16A.
yoyopart.com:in sivulla tollanen on tyrkyllä, mutta niillä on paljon muutakin sivuillaan, jota ei sitten loppujenlopuksi olekkaan.
-
Takavirtakärjen sain vaihdettua.
Niitin tilalle laitoin tuon ylipitkän 2mm ruuvin ja mutterin.
(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/latausrele_zps0c0556a5.jpg)
Säätöjä pitäisi vielä ihmetellä.
-
Oletko kysynyt uutta säädintä brittiosia myyvistä liikkeistä? Vanhoissa engelsmanneissa oli +maadoitus.
Brittiosa, Minitron, Paradise cars, Grips garage, Triangle motors...
-
Noissahan on kaksi kärkeä. Kuulemma toinen yhdistää virran ja toinen säätää jännitteen. Eli katso kumpi menee kiinni kun lyöt virrat päälle ja säädät sit sitä toista.
-
Jos on virallisille säätöohjeille tarvetta, niin Amazonin korjaamokäsikirja löytynee pienellä googletuksella netistä ja sen sähköosiossa näyttäisi olevan ohjeet tuohon.
-
http://volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/3_electrical_system_120_12V.pdf (http://volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/3_electrical_system_120_12V.pdf)
P.S. Vihreäkantiset löytyy korjaamo-osiosta :)
-
http://volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/3_electrical_system_120_12V.pdf (http://volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/3_electrical_system_120_12V.pdf)
P.S. Vihreäkantiset löytyy korjaamo-osiosta :)
Kiitos linkistä ja vinkistä, mutta P120 ja P1800 ovat kumpikin noiden mukaan "kaksitolppaisella" releellä.
Tämä mutterikasa jota fiksailen on volvon ja bolinder-munktellin yhteistyön tulos.
-
Kiitos linkistä ja vinkistä, mutta P120 ja P1800 ovat kumpikin noiden mukaan "kaksitolppaisella" releellä.
Tämä mutterikasa jota fiksailen on volvon ja bolinder-munktellin yhteistyön tulos.
Luinpas huolimattomasti. P122S 6V sähköjen manuaalissa[1] on kuvattu kolmitolppaisen mallin säätö. Ehkä siitä on apua vaikka se onkin 6V ja negatiivinen-maa? Lisäksi löytyy tällainen dokkari Boschin kaksi- ja kolmitolppaisista regulaattoreista: http://vintage.mitchell1.com/PClubData/chassis/elis73/V2I733069.pdf (http://vintage.mitchell1.com/PClubData/chassis/elis73/V2I733069.pdf)
Jos uutta vielä harkitset, niin kävisiköhän näistä http://www.dynamoregulators.com/voltage-regulators.php (http://www.dynamoregulators.com/voltage-regulators.php) tuo DVR3 vai onko se väärän tyyppiselle laturille? DVR4:stä ei näköjään ole positiivinen-maa mallia.
[1] tuolla volvoamazonpicturesissa olevasta P120 6V sähköt -manuaalista näyttää puuttuvan oleellinen osuus, voin laittaa tuon P122S manuaalin sähköosuuden jonnekin ladattavaksi huomenna
-
Tälläinen kysymys onko -64 pv ,ssä tasavirta laturi vai vaihtovirta, omaani on laitettu vaihtovirta ja latauksen valo palaa.
-
Tälläinen kysymys onko -64 pv ,ssä tasavirta laturi vai vaihtovirta, omaani on laitettu vaihtovirta ja latauksen valo palaa.
Tehtaalta 12V:n tasavirta vehkeet.
-
Luinpas huolimattomasti. P122S 6V sähköjen manuaalissa[1] on kuvattu kolmitolppaisen mallin säätö. Ehkä siitä on apua vaikka se onkin 6V ja negatiivinen-maa? Lisäksi löytyy tällainen dokkari Boschin kaksi- ja kolmitolppaisista regulaattoreista: http://vintage.mitchell1.com/PClubData/chassis/elis73/V2I733069.pdf (http://vintage.mitchell1.com/PClubData/chassis/elis73/V2I733069.pdf)
Jos uutta vielä harkitset, niin kävisiköhän näistä http://www.dynamoregulators.com/voltage-regulators.php (http://www.dynamoregulators.com/voltage-regulators.php) tuo DVR3 vai onko se väärän tyyppiselle laturille? DVR4:stä ei näköjään ole positiivinen-maa mallia.
[1] tuolla volvoamazonpicturesissa olevasta P120 6V sähköt -manuaalista näyttää puuttuvan oleellinen osuus, voin laittaa tuon P122S manuaalin sähköosuuden jonnekin ladattavaksi huomenna
DRV3 on sisäänmaatettu ja DRV4 on saatavilla vain negatiivisella maalla.
Eli eipä käy kumpikaan.
Pitäisi löytää jostain mekaaninen ulosmaatettu, niin sen voi kytkeä sekä plus-, että miinusmaadotteisiin.
-
Tein yhteen lättäpää fordiin sähköt ja siinä oli tasalaturi. Jenkkiosaliikkeestä löytyi sitten toimiva rele kun oli painia tuon maadoituspuolen kanssa. Mutta ei millään jaksa muistaa mitä tapahtui.
-
DRV3 on sisäänmaatettu ja DRV4 on saatavilla vain negatiivisella maalla.
Eli eipä käy kumpikaan.
Pitäisi löytää jostain mekaaninen ulosmaatettu, niin sen voi kytkeä sekä plus-, että miinusmaadotteisiin.
Kun joissain regulaattoreissa sanotaan, että ne on joko "A-tyypin" tai "B-tyypin" piireihin tarkoitettuja, niin onko niiden ero just tuo sisään- vs. ulosmaatettu vai joku muu?
Täällä http://www.steinertractor.com/Default.aspx?CN=8DEE64CB741C&PT=A1DD6B2F2013 (http://www.steinertractor.com/Default.aspx?CN=8DEE64CB741C&PT=A1DD6B2F2013) on muutama vaihtoehto ja nähdäkseni kaikki paitsi yksi käyvät sekä plus- että miinusmaadoitettuihin. En osaa sanoa osuuko muuten ominaisuudet kohdalleen.
Kai tuolta Dynamo Regulators Ltd:ltäkin voisi halutunlaista mallia kysyä vaikka eivät sellaista sivuillaan tarjoa, jotenkin kuvittelisin että ei noiden tekeminen mitään massatuotantoa ole.
-
Kun joissain regulaattoreissa sanotaan, että ne on joko "A-tyypin" tai "B-tyypin" piireihin tarkoitettuja, niin onko niiden ero just tuo sisään- vs. ulosmaatettu vai joku muu?
Täällä http://www.steinertractor.com/Default.aspx?CN=8DEE64CB741C&PT=A1DD6B2F2013 (http://www.steinertractor.com/Default.aspx?CN=8DEE64CB741C&PT=A1DD6B2F2013) on muutama vaihtoehto ja nähdäkseni kaikki paitsi yksi käyvät sekä plus- että miinusmaadoitettuihin. En osaa sanoa osuuko muuten ominaisuudet kohdalleen.
Kai tuolta Dynamo Regulators Ltd:ltäkin voisi halutunlaista mallia kysyä vaikka eivät sellaista sivuillaan tarjoa, jotenkin kuvittelisin että ei noiden tekeminen mitään massatuotantoa ole.
A-tyyppi on ulosmaatettu ja B-tyyppi on sisään maatettu.
Jumaleissön! Tuon linkin ABC155 olisi sopiva. -H-