Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Ozku88 - 12.02.2015, 01:04:53

Otsikko: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: Ozku88 - 12.02.2015, 01:04:53
Hei.
Nyt ois tällainen projekti pyörinyt mielessä jonkun aikaa.
Tarkoitus olis ottaa b200e-koneesta vaparina irti semmoset 200+ heposet ja iskeä se sitten tuohon nykyisen käyttiksen pellin alle. :sundaydriver:
Onko joku tehnyt tällaisen ja jos on, niin mitä palikkaa käytetty?
Tarkoitus hankkia osia, kun kukkaro sen sallii ja kun kaikki osat nurkissa niin sitten aloittaa projekti.
Kaikki neuvot tervetulleita ja ei ehdotella eri koneita rakennuspohjaks. :nohnoh
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: TVS - 12.02.2015, 01:12:35
Tiivistetään:
200+hp + B200E + joku tolkku budjettiin = turbo
200+hp + B200E + vapari = parikytä kertaa auton arvo = monta valmista 200+hp turbokonetta
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: 240masentaa - 12.02.2015, 06:58:32
Eipä taida olla oikein järkeä, b200 virittämisessä jos tavotteet on noin korkealla. Isolohkot on aika halpoja. Tee pitkäisku mosa, sitte jos ei tule toivottua lopputulosta niin myy turbopojille.  ;)
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: Jakkefp - 12.02.2015, 07:16:00
Kuten 240masentaa mainitsi, en rupeaisi pikkulohkosta tekemään yhtikäs mitään. B230 tilalle ja siitä sitten vääntämään
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: kätilö - 12.02.2015, 07:26:36
Taitaa tosiaan olla tuo b200 kone huonoimpia vapari aihioita. Kuutiotalavuuden kasvattaminen pienellä budjetilla rajoittuu poraamiseen, joka taitaa tässä olla 92mm aika maksimi.

Toki sen 200 heppaa voi saada mutta vaatii:
-Erittäin hyvä kansi ja nokka
-K-jet pois ja isot kaasarit tai säädettävä ruisku läppärungoilla
-Kunnon pakosarja ja putkisto
-todennäköisesti tuo poraus ja alakerran tasapainoitus
   
Kustannuksia jo yläkertaan ja polttoainelaitteisiin ym helposti yli 2K€
Kokonais kustannukset varmaan ainakin 3-4k€
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: lakeshead - 17.03.2015, 17:42:10
jos et lohkoa halua vaihtaa niin varmaa tosi raju nokka enem.se:ltä ja sit kanteen sille tarvittavat muutokset, porttaus, kunnon pakosarja ja putkisto, ja sit läppärungot ja sähköruisku. varmaan vakioventtiileilläkin irtois tuolla 200hv/200nm? tosin ennemmin hommaisin 230 lohkon ja spm pitkäisku sisukset. sieltä löytyy ihan 3100cc asti stroker kittiä.
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: exclusive - 18.03.2015, 11:29:58
juu jos tehotavoite on tuo +200hp niin kannattaa jo tossa kohtaa miettiä 2.3 alakertaa.
hyviä kansia saa suht edullisesti kun tuntee alan porukkaa...ei se automaattisesti ole 1K€.
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: Weebi - 28.11.2019, 19:26:18
saako k jetistä hyvän vaparii mitenkää esim parempi imusarja
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: Vauhtivaunu - 01.12.2019, 22:25:15
saako k jetistä hyvän vaparii mitenkää esim parempi imusarja

vapari-koojetin imusarja virtaa niin hyvin ettei siitä 2-litraisesta saa edes niitä tehoja ulos mitä imusarja antaa myötä.
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 22.03.2020, 00:58:48
Näin saat hyvän b200 koneen.
Ruttua rutosti, 12.5 ehkä
Vaihdatat venat kokoon 46/38.
Porttaat muuten itte kannen, tee se hyvin, pikkukansikin virtaa helposti 220hp.
Jyrkkä nokkakeppi, huom saattaa vaatia 37mm kiinteät kupit, koneistamohommia.
Tupla 48fajsit.
sopiva pakosarja.
Vetoalue lienee siellä 4000-7500

1500€ vois saada. tiedän pätevän miehen joka tekee sulle kunnon kannen 600€ hintaan, pikkukansi riittää, saattaa olla b200sessa jopa parempi.

Hyviä puolia:
littupyörä ja vakiokytkin riittänee.

huonoja puolia:
kolmosella loppuu veto... :2funny:
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: Weebi - 13.04.2020, 22:03:02
pitäskö se porttaus tehä itte... *taavih->
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: volvoracing - 19.04.2020, 11:01:38
Mulla on tommonen b200e, josta olen viemässä kantta koneistamolle. Nokkana vx3 eli nostoa 11.37 netistä löytyvän nokkataulukon mukaan.
Haluan nostaa puristuksia eli saada lisää voimaa. Paljonko kantta uskaltaa laskea ilman nakutusriskiä? Olen kuullut, että 3,5mm on laskettu, sitä en halua. Kannattaako esim. 2mm tai jopa enemmän? 122-hampainen hihna on jo tilattu.
Otsikko: Vs: b200e:n vapari viritys?
Kirjoitti: The_OttoB - 19.04.2020, 11:33:33
Kireä vapari ja volvon vakiolaatikon välityssuhteet on aivan tajuttoman tyhmä yhdistelmä.

Kierrokset tapissa, seuraava pykälä. Odotellaan vetoaluetta. Kierrokset tapissa. Jne.