Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: v6omega - 12.02.2015, 13:05:57
-
No niin, auttakaapa eli
ongelmana on halvat LED valot trailerissa ja "haamu"virta vilkuille joka aiheuttaa sen että vilkkujen viidestä LED valosta palaa yhtenään kaksi kappaletta ja yleismittarilla todettu että auto tunkee pari ylimääräistä volttia vilkun liittimiin perävaunun ollessa kytketty.
Perävaunun johdot on käyty läpi jokainen ja maadoitusvikaa ei ole.
-
Pistä ledin kanssa pari 1N4148 diodia sarjaan niin pari volttia ei riitä ylittämään diodien yhteenlaskettua kynnysjännitettä 2,4 volttia.
-
Sehän näissä nykyvehkeissä on vikana, auton sähköt toimii ja kärryn sähköt toimii, mutta eivät toimi yhdessä.
Valoissa liian pieni virrankulutus, auto ei "ymmärrä" että on kärry kytketty.
Vika korjaantuu kun laitat tehovastuksen (10 ohmia/ 25w) häiriköivän valon rinnalle.
Asennuksessa kannattaa huomioida että vastus lämpenee reilusti.
Kärryihin ja trailereihin noita tulee työn puolesta laiteltua.
-
Muistaakseni jossain oli myynnissä auton pistorasian ja kärryn töpselin väliin tulevaa adapteria jossa oli vastukset että ledivaloilla virheelliseksi/can-väylässä toimimattomaksi muutetut kärrytkin sai toimimaan normi autoissa.
Siis nuo led-muutokset kärryissä on perseestä ellei osaa tehdä tarvittavia muutoksia systeemiin... Meinaan että työn puolesta noihin usein törmää. Yllättävän usein asiaakkailta kuulee vastauksen että säästösyistä kun ledit vievät vähemmän virtaa... Kun sitten kerron että pitää laitaa vastukset että kärryn valot vievät saman verran kuin hehkuilla niin asiakkaalla on naama norsun vi**lla.
Mieluummin hyväksyn asiakkaan kertomuksen siitä että ledit kestävät paremmin tärinää. Hekin hyväksyvät että kulutus on samanlainen kun vain valot kestävät paremmin.
-
Muistaakseni jossain oli myynnissä auton pistorasian ja kärryn töpselin väliin tulevaa adapteria jossa oli vastukset että ledivaloilla virheelliseksi/can-väylässä toimimattomaksi muutetut kärrytkin sai toimimaan normi autoissa.
Siis nuo led-muutokset kärryissä on perseestä ellei osaa tehdä tarvittavia muutoksia systeemiin... Meinaan että työn puolesta noihin usein törmää. Yllättävän usein asiaakkailta kuulee vastauksen että säästösyistä kun ledit vievät vähemmän virtaa... Kun sitten kerron että pitää laitaa vastukset että kärryn valot vievät saman verran kuin hehkuilla niin asiakkaalla on naama norsun vi**lla.
Mieluummin hyväksyn asiakkaan kertomuksen siitä että ledit kestävät paremmin tärinää. Hekin hyväksyvät että kulutus on samanlainen kun vain valot kestävät paremmin.
Itse laitoin ledit sen takia että valot kestäisivät trailerissa hieman paremmin kastelua merivedessä : -)
-
Itse laitoin ledit sen takia että valot kestäisivät trailerissa hieman paremmin kastelua merivedessä : -)
itselläni on viellä varastossa irrallaan kun ei ole saanut aikaiseksi. mutta samasta syystä pistän :hello:
-
itselläni on viellä varastossa irrallaan kun ei ole saanut aikaiseksi. mutta samasta syystä pistän :hello:
Itse tein sen tyhmyyden että ostin LED valot ilman heijastinkolmiota eli toivottavasti varaston hyllyllä on esim.
(http://www.teohydrauli.fi/tuotekuvat/300x300/16722.jpg)
eikä esim
(http://www.teohydrauli.fi/tuotekuvat/300x300/16360.jpg)
Ja jos traileri on otettu käyttöön v1993 jälkeen - tulee olla myös takasumuvalo
-
Itse tein sen tyhmyyden että ostin LED valot ilman heijastinkolmiota eli toivottavasti varaston hyllyllä on esim.
(http://www.teohydrauli.fi/tuotekuvat/300x300/16722.jpg)
eikä esim
(http://www.teohydrauli.fi/tuotekuvat/300x300/16360.jpg)
Ja jos traileri on otettu käyttöön v1993 jälkeen - tulee olla myös takasumuvalo
ei kyllä ole tuota kolmiota kun on irralliset kolmivot lokareissa.en tiedä ajaako saman asian mutta ei aikaisemmissakaan ole.
noh eipä tuota onneksi leimalle tarvii viedä.kun jarruton on
ja on jo ennen 93 otettu käyttöön ja on joskus itse valmistettu eipä niitä enää saa tehdä ainakaan ilman kaupasta ostettua akselia.ja jotakin muutakin nykyään tarvii jos leimalle häluaa...
-
Muistaakseni jossain oli myynnissä auton pistorasian ja kärryn töpselin väliin tulevaa adapteria jossa oli vastukset että ledivaloilla virheelliseksi/can-väylässä toimimattomaksi muutetut kärrytkin sai toimimaan normi autoissa.
Ja tuollainen CAN väyläadapteri löytyi vaan hinta on suolainen ~200 €...
http://www.espare.fi/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/24112009-159160/Products/3100050
(http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/imagecache/120x90_69-1553-5605.jpg)
-
Tuossa adapterissa on vain se huono puoli, että se on niin pitkä. Monissa autoissa pistorasia on sijoitettu puskurin alle viistoon alaspäin. Siihen kun laittaa tuon adapterin ja vielä kärryn pistokkeen niin ollaan jo melkoisen lähellä asfaltin pintaa, sopiva töyssy eteen ja se oli morjens...
-
Sehän näissä nykyvehkeissä on vikana, auton sähköt toimii ja kärryn sähköt toimii, mutta eivät toimi yhdessä.
Valoissa liian pieni virrankulutus, auto ei "ymmärrä" että on kärry kytketty.
Vika korjaantuu kun laitat tehovastuksen (10 ohmia/ 25w) häiriköivän valon rinnalle.
Asennuksessa kannattaa huomioida että vastus lämpenee reilusti.
Kärryihin ja trailereihin noita tulee työn puolesta laiteltua.
Olin väärin kytkenyt tuollaisen vastuksen eli pitääkin vastus siis laittaa + johdon ja maan väliin : -)
(http://www.eurobiker.fi/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/K/_/K.2016-04-07-041841.IN809.jpg.jpg)
Kiitos vinkistä, nyt toimii LED vilkut oikein