Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: LaakkoT - 12.02.2015, 15:27:09
-
Tervehdys,
ensimmäinen viesti foorumille.
Elikkäs autona V70 mk2 (2003) automaatti 2.4 bensa. Ongelmana on kun vauhtia on yli 80 Km/h niin ravistaa niin maan perk***esti että munat heiluu :(. Pientä ravistusta tuntuu kun ajaa hitaammillakin nopeuksilla. Ravistus tuntuu tulevan vasemmalta edestä. Kun autolla kiihdyttää tärinä ei tunnu vaan matka-ajossa maanteillä se on selkeimillään.
Kokeilin vaihtaa vasemman eturenkaan vasemmalla taakse ja takavasen eteen vasemmalle (josko eturengas olisi "munan muotoinen"). Tällä kuitenkin vaikutus tuntuu olevan jopa päinvastainen, eli auto tuntuu ravistavan vielä enemmän 80 Km/h vauhdissa. ???
Ravistus tuntuu selkeimmin talvirenkailla. Kesärenkailla kun oikeen vainoharhaiseksi alkaa niin voi tärinän "ehkä" tuntea...
Mistähän kannattaisi vikaa lähteä tutkimaan? Itse olen aikamoinen käsi autojen kanssa ja laitoin jo s-postia huoltoliikkeeseen samaisesta aiheesta... Mutta täälläkin on osaavaa porukkaa, joten kysellään vielä neuvoa täältäkin... ;)
-
Eihän ole suolamoskaa, jäätä tai lunta vanteissa? Varsinkin takavanteisiin kertyy suolamoskaa ja lunta paljon. Ja esim pestessä jää helposti epätasapainoon. Ja tuntuu usein vasta tosissaan yli 80 nopeuksissa.
-
Terve,
putsasin kyllä renkaita kun kierrätin niitä. Niissä kyllä oli moskaa... Olisiko pitänyt tarkemmin putsata, tiedä sitä... Mutta en kuitenkaan usko, että noin paljoa vaikuttaa? :o
Mutta pitää vielä putsata varmuudeksi... Mitä kannattaa tarkistaa samalla kun putsailen renkaita?
-
Omasta pirssistä hajosi hiljattain vasen sisempi vetonivel rikkoutuneen suojakumin ansiosta. Aiheutti järkyttävän tärinän joka hävisi vedätyksessä.
-
Oireet kuulostaa aivan samoilta mistä oma auto kärsi kuukausi aikaa, olin jo varma että oikean etutukivarren puslat oli pettäneet lopullisesti. Aivan selkeästi tärinä tuntui tulevan edestä, mutta korjaantui vasta takarenkaiden puhdistamisella. ;D
Joten kannattaa varmaan vielä koittaa puhdistaa ne renkaat kunnolla. Tai voisko ne olla muuten epätasapainossa?
-
Itellä tuntui tärinää aikoinaan omassa kotterossa, kun raidetangonpäät olivat väljät. Tuntui kanssa tärinänä/ravistuksena 80km/h-> nopeuksissa. Ootko kokeillu noiden väljyyttä?
-
Alapallo nivel (arvaus) mut oman kokemuksen pohjalta, oli samat oireet. :)
-
Ne renkaat pitää ottaa ihan pois paikoiltaa ja pestä harjalla tai painepesurilla. Itsellä riitti että ajoin yhden loskavallin ylitte 80 nopeudessa niin se oli irroittanut paakkuuntuneen hiekan yhdestä kohtaa ja sen jälkeen ei tehnyt mieli ajaa yli 60.
OT: Omasta hajosi oikea renkaan laakeri aika erikoisesti , kuuluui 40 nopeudessa rusahdus ja muutaman kerran erikoinen kitinä ja sen jälkeen meni n.1000km kunnes alkoi tasainen jurina joka häivää rengasääniin 80 nopeudesa mutta 50 nop. kuului hyvinkin.
Laakeri vaihtoon tänään.
-
Mulla allekirjoituksen auto tärisee jonkun verran alle 100km/h vauhdissa. Olen tutkinut kaikki mahdolliset nivelet eikä missään tunnu olevan välystä, oikeen puolen sisemmässä vetonivelessä tuntuu pienen pieni välys, mutta onko tämä ns toimintavälys vai oikeesti kulumaa? Autolla ajettu vasta 152tkm. Renkaita/vanteita koitettu niin monta sarjaa että niistä ei vika ainakaan johdu.
-
No niin, vastauksia tullut kiitettävästi!
Nyt kokeilin ensin putsata takarenkaat, eli renkaat irti ja puhdistus harjalla. Olihan sitä hienoa hiekkaa aika paljon vanteissa ja jonkin aikaa sai hinkata mutta kyllä ne puhtaaksi lähti...
No nyt sitten ajelemaan... Nyt ravistuksen/nypytyksen tuntee myös pienillä nopeuksilla, mutta ei niin pahana (tämän huomasin jo kun vaihdon vasemman eturenkaan taakse ja vice versa.). Mutta sitten yli 80 Km/h vauhdissa ja satasta ajelessa ravistus väheni huomattavasti josksaan ei häipynyt kokonaan.
Voiko eturenkaiden moska vielä aiheuttaa ravistusta/nypytystä? Eli kannattaako vielä käydä putsaamassa nekin? :idiot2:
summa summarum: Kyllähän tuo putsaaminen selvästi auttoi vaikkei vika kokonaan vielä hävinnytkään... :-\
-
Kyllähän ne kannattaa kaikki putsata jos se asiaan auttoi.
-
Jos on avonaiset alumiinivanteet niin voi pestä kunnon painepesurillakin (itsepesuhalleilla) vanteet. Pestessä pitää sitten olla tarkkana ettei jää varsinkin jarrusatulan kohdalle ja vanteen yläpuolelle likaa. Silloin jää varmasti ravistamaan. Autopesun yhteydessä olen puhdistanut vanteet sisäkehältä esim motonetissä myytävällä pulloharjan näköisellä vanneharjalla. Umpinaisille vanteille tietty ei auta kuin päästää vanteet pois.
Sopivalla kelillähän nyt voi lumi ja jää sulaa ja jäätyä hyvinkin epätasapainoon vanteet...
-
Jos vanteilla on jäätä sisäpuolella. niin sehän on kuin olisi painoja laitettu sinne. Selvähän se on, että ne pitää poistaa sieltä ensin. :pomo:
Renkaat/vanteet voivat olla epätasapainossa - eli ne vaativat rengasliikkeessä tasapainoituksen. Jos senkin jälkeen täristää, niin vikaa on alettava etsimään nivelistä ja pyörän laakereista.