Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: KKK - 14.02.2015, 10:24:52
-
-04, aj.389tkm ja kerännyt aikalailla öljytöhnää ja jnkin verran kondensio vettä mikä normaali ilmiö näissä kuten muissakin turbo vehkeissä? jos kuskin puolen alimpaan kohtaa poraisi reiän jotta pääsis ylim. sinne kuulumaton ulos, niin minkäkokoinen reikä maksimissaan jottei tulisi teho häviötä? mitä muut foorumilaiset D5:n käyttäjät asiasta/kokemusta?
-
Näitä coolereita jotkut vaihtelevat ihan sen takia että sieltä tihkuu hiukan öljyä. Joillekin cooleri vaihdetaan kun "ahtopaine on pullistanut pillejä halki". Todellisuudessa siellä oleva vesi on jäätynyt.
Sillä että cooleri vuotaa hiukan ei ole auton suorituskyvyn kanssa mitään tekemistä. Vikatila tulee vasta silloin kun turbo ei riitä tuottamaan haluttua painetta. Ahtopaine mitataan vuosimallista riippuen imusarjasta tai välijäähdyttimen jälkeen.
Kun siellä pitäisi olla täysin puhdasta ilmaa, niin pienikin reikä riittää. Esim 1mm tai 1.5mm.
-
ok. omassani ei ole "pullistunut" tai vuotanut siis öljystä märkä, vaan siistin ja hyvän näköinen, originaali tarran mukaan(valm. 15.09.2003). Tämä asia tuli esille ku purin coolerin pois ja laitoin valumaan jolloin sieltä rupes tulemaan tätä coctailia. Tarkoitus on vaihtaa isompi cooleri keulaan(kl-racinigin 45mm), siis "pienet" viritykset mielessä. Ja tässä ku ehin katon vielä turbon kunnon, kissan tappo(katin tyhjäys). Jos turbo vaatii huollon, ajatuksena olisi joko alkuperäinen perushuoltaa tai rakennuttaa jotain tilalle, missä olis hyvä ja asiallinen turbo huolto?
En tiijä onko tämä asia oikealla palstalla, jos ei niin saa siirtää... periaatteessa en kysele viritysten perään vaan huoltoa/remontti neuvoja, muitten kokemusta/tietoa jne.
-
Professional Motor Suonenjoki Risto Virtala on yksi hyvä vaihtoehto.
-
Ilmaa menee vakiocooleristakin läpi enemmän kuin tarvitaan ja sitä ilmaa on yleensä dieseleissä reilusti liikaa. Jos se ilma jäähtyy paremmin, niin silloin sitä on vähän enemmän enemmän liikaa :). Polttoainetta ei tuossa suihkuteta yhtään enempää vaan tarkalleen sen verran kuin kaasupolkimen asennosta, kuormituksesta, ahtopaineesta ym. tiedoista laskettuna sitä kuuluu annostella. Ilman muuta viriä ei tuosta coolerin vaihdosta ole iloa.
-
tulipa tuosa joku aika sitten hommattua kl-cooleri, about 10-13mm liian kapea tuohon mun automaattiin. Vein pajalle ja tarkoitus levittää sopivaksi, alkuperäisen mittoihin.
-
Ilmaa menee vakiocooleristakin läpi enemmän kuin tarvitaan ja sitä ilmaa on yleensä dieseleissä reilusti liikaa. Jos se ilma jäähtyy paremmin, niin silloin sitä on vähän enemmän enemmän liikaa :). Polttoainetta ei tuossa suihkuteta yhtään enempää vaan tarkalleen sen verran kuin kaasupolkimen asennosta, kuormituksesta, ahtopaineesta ym. tiedoista laskettuna sitä kuuluu annostella. Ilman muuta viriä ei tuosta coolerin vaihdosta ole iloa.
Kyllä se tuo herkkyyttä lisää.
Ja ne pahat co päästöt pienenee ku ahdetaan enemmän. ;)