Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tar-3 - 14.02.2015, 19:37:04
-
Hei.
Pomo hommas tommosen 8 pätkän
Auto siis 2,4l manuaali ja vm 1994. Ihan pirun siisti ja ok ajeltava.
Vikoja oli siis käynti häiriö.
Vaihettiin tulpat, virranjakajan kansi + pyöriä, ilmanputsari. Samalla puhistettiin lisäilmaluistin, imm, ja joku huohotin hässäkkä haitariputkesta.
Auto alkoi käymään nätisti ja oli ok ajettava, joskin soppa maistui kun lambda valo palo/ palaa.
Luettiin vika koodit. Antoi 521 ja 441!! Toi eka viittaa lambdaan ja johtaja haki sen motonetistä. Vaihdon jälkeen katos 521 koodi mutta valo jatkoi palaamista ja antoi enään 441! Eikä pystynyt edes kuittaamaan pois. Auto alkoi kuitenkin käymään paremmin. Illalla kävi kaupassa niin huomasi että kone rynkytti ja kävi epätasaisesti. Myöskin pakosarja + katti hehku punaisena. Nyttemmin ollut tyhjäkäynti semmonen kun käynnistää auton niin käy 3 tai 4 pytyllä ja 5 min kulutta alkaa käymään 5 pytylla. Kuitenkin vika on selvitettävä kun oma autokin on telakalla ja joku toimiva auto on saatava.
-
Onko imuvuotojen mahdollisuus eliminoitu jarrukliinerillä?
-
441 on viallinen abs boksi, ei vaikuta käyntiin. Ettei olisi ollut 411? Silloin voisi viitata kaasuläpän asentotunnistimeen.
-
Suhauttelepa sitä jarrukliineriä imusarjan liitokseen ja letkuihin - myös siihen haitariletkuun koneen käydessä tyhjäkäyntiä Jos kierrokset nousee, niin vuotokohta on löytynyt.
Polttoaineen kulutuksen nousu, rynkytys ihan kuin vajailla pytyillä viittaa imuvuotoon.
-
Haitari halki??
-
mitatkaa puristukset kun se käy vajaana, jos on ohivuotoa niin ventiilit takertelee.
-
Koodi oli 442 (muistin väärin). Puristukset ok. Jako ok. Haitari ehjä ja tuntuvaa vuotoa ei löydy mistään (vaikka piloottoia tai breikkaria suhhuuttais). Mutta miten kun tossa on noin mahoton noita alipaine hommia. Käy epätasaisesti ja sitten kuuluu jostakin konehuoneesta nak ja käynti tasottuu!??
-
Myöskin tuli yhen kerran 121? mikähän solenoidi toi sitten on?
-
Otitko sen kaasuläppäkotelon pöydälle asti puhdistaessasi sitä? Jos et, niin otapa se irti siitä imusarjasta - 4 pultilla (olikohan 10 mm) ja putsaa se kliinerillä ja kankaalla sisältä. Suhuta sitä kliineriä siinä samalla sitten sinne tyhjäkäynimottoriin sisälle ja kallistele, huljuttele paskat ulos - uskoisin, että se tyhjäkäyntimoottori, eli se läpän akselin toisessa päässä oleva mutikka jumii. Ja sitten kun se vapautuu, se päästää sen metallisen klik -äänen. Tyhjäkäyntimoottori on se kumirenkaalla tuettu sylinteri siinä kaasuläppäkotelon vieressä. Veikkaisinpa, että syy on 99% siinä ja se selviää 100%, kun irrotat sen pois autosta (5 min homma). Ja puhdistat kunnolla (15 min).
-
On läppä puhistettu ja tyhjäkäynnin moottori( lisäilmaluistin) on puhistettu! Toimii norm. Vaihdoin vanhan lambdan takaisin ja loppu se rynytys ja putkessa paukuttaminen. Täytyy ostaa alkuperäinen lambda.
-
IMM vika. (121)
Automaattilaatikon kyseessä ollessa olisi 1-navasta laatikon solenoidin vika mutta tämähän on manuaali joten...
Mistä navasta se tuon 121 antoi, se ratkaisee.
-
442 on yleensä litännäinen lisäilmapumppuun, ei toimi oikein. Ei vaikuta seoksiin normaalilämpöisenä.