Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: The moose - 29.05.2011, 22:43:18
-
lisätääs tähän ohjeet miten toimia tienpäällä pnp kytkimen mentyä rikki. autohan saattaa starttuuttaa pitkään lähtemättä tai sit ei puhu mitään, niinkun sen pitäis tehdä.
olikos se nyt niin että konsoli irti ja pnp kytkimen piuhat hevlettiin liittimestä ja taas läks. vai onko siinä jokin muu kikka kolmonen?
sitkun on hyvä ohje tässä saamme sen paiskata faq osioon.
omassa tänään taas kiukutteli se kytkin mut heilutin keppiä :hello: ja läks
alhaalla kuvia siitä mitä tehtiin...
-
Pitkään starttauttaminen ei johdu pnp-kytkimestä. En näe faq-ainesta, mutta siinä pitää jömpätä pinkki piuha johonkin toiseen, hitto kun taas muistais. Manuaalissa siinä onkin jömppi jo lähtiessä, ristikkäisten nurkkien välillä ainakin vanhemmissa se jömppi kulkee. Ei siis pelitä jos vaan vetää töpsän irti.
-
mulla tuli heti mieleen et olis siinä vikaa kun tarttuutti ja tarttuutti annoin olla hetken ja seuraavaks ei puhunu mitään keppiä heiluttamalla läks.
mikähä siinä sit on? startin hiilet? virrat kyl laskee 11,5 ku starttaa.
-
Tuo PNP kytkin ei tee muuta kun joko päästää virran solenoidille tai ei, mutta koneen käynnistyminen on kiinni jostakin muusta. Se on hyvä kun siinä sun autossa ei ole niitä sähkökötöstyksiä ollenkaan ni tuommonen satunnainen vika on helppo diagnosoida ::)
-
sentään kylmäkäynistys toimii nytten ;D tulpat vois ostaa uudet ku tää käyntiinlähtövika ilmenny vaan kuumasta vähän jäähtyneenä.
-
Tuttua hommaa tämä piiiitkä startti nimenomaan "puolilämpöisenä", ei koskaan muulloin.
Talvella lähtee kuin palmun alta, kesällä ihan ok, mutta citymarketin parkkihallissa meinaa joskus usko loppua ;D
Pakkasella yleensä lähtee 1-3 pyörähdyksellä, kesällä 3-4 ja sitten kauppareissun ajan jäähdyttyään noin 10 pyörähdyksen jälkeen, hyvällä akulla jaksaa sahata, niin ei ole tullut perehdyttyä asiaan enempää. Tosin tulppien vaihto täälläkin olisi ajankohtainen.
Eri asia tietenkin, jos ei lähde sillä pitkälläkään pyörityksellä.
Ja vähän itse aiheeseenkin; pinkistä "siihen ristikkäiseen" menevän hyppyjohdon muistan nähneeni myös meidän manuaali 940:ssä, aivan varma en kuitenkaan voi olla.
-
tuossa mun kulkimessahan on ollut kylmäkäynti ongelmaa ihan aina. siellä oli vääränvärinen lämpöanturi kannessa ja kuumana on lähtenyt aina ennen hyvin käyntiin. kylmänä sita sai tapella ja entinen omistaja hyppypiuha tapio.. tehny ite manuaali ryypyn ecun sähköjen sekaan. :hello:
nyt siellä on siin oikea anturi tai niin luulen? mustakantainen bosch tyypin anturi. sama mitä motronic.. (ei muista mumeroa)
pitäiskö sijoittaa ihan alkuperäiseen bosch anturiin? tarinoita on turhan tarkasta lukualueesta, vai pitääkö antaa sytytysvirran olla pitempään päällä että anturi kertoo tilanteen tarkemmin eculle?
-
äsken sain ongelman uusittua. pitkään starttasin ei lähde annetaan olla. uusi koitos ja mitään ei tapahdu heilutin kepin ylhäältä alas ja takasin asentoon P heti läks.
kyllä se vika on oltava tuossa pnp kytkimessä, miten se voi tehdä tuollaisen vian pitkän tartin jälkeen, emmää tajua.
-
Jos puuhapiuhapate on kytkenyt pnp-kytkimen bensapumppuun. :D
Ei vaan, jos siellä on kaksi vikaa päällä yhtaikaa ja pitkä starttaus teki jo tehtävänsä ja kepin heiluttelu auttoi toiseen.
-
tulin juuri autolta, purin muovit siitä ympäriltä ja putsasin pnp kytkintä, siinä samalla tein niitä startteja 10-15 min välein niin että kone pysy ns puolikuumana.
vikaa ei nyt tullut esiin, eli joka starttaus onnistu.
pnp kytkimestä nousi savut ekalla kertaa kun starttas, kuinkahan kovat virrat siellä kulkee? aattelen sitä jos vaikka itse starttimoottorissa tai siis solenoidissa joku vika ja amppeerit nousee ja nousee ja siitä se savutus.
mitähän vielä :idiot2:
-
Itselleni ei nämä automaatit tuttuja ole, mutta olen huomannut, että sähkölaitteet ja savu harvoin tietää hyvää.
Oliko käytössä jotain puhdistusainetta, joka ehkä aiheutti hiukan vastusta kontaktipintojen välillä, ennenkuin lämpeni ja paloi pois.
Tuli vain mieleen, kun erään kerran puhdistin litiumi paristoa crc:llä kostutetulla paperilla, meinasi näpit lämmetä ja haisi hassulta :D
-
saatto siinä rätissä olla juurikin crc n jämiä.
nyt on muovit taas paikallaan odotellaan taas kolmatta pitkää starttia ja senjälkeistä "kuolemaa"
aamulla ja päivällä ajeltu ilman ongelmia, äsken meinasin olutta lähtee hakemaan, käänsin virrat päälle ja starttasin sankan savun keskeltä.. Koko kabiini täyttyi hetkessä sankasta savusta ja valkeeta nousi kepin juuresta. Äkkiä virrat pois ja samuttamaan alkavaa paloa. Samaan aikaan huomasin että startti jäi huutamaan tyhjää vaikka auto oli sammuksissa. Siihen auttoi virtojen uudelleen käyttö päällä ja savua oli taas kabiini täys. Eikun sammuttamaan..
purin muovit taas ympäriltä ja käytin vielä kerran virrat päällä. siinä vois jotain makkaraa grillata siinä pnp kytkimen päällä semmonen vastus siellä on.
uskallanko nyt edes kokeilla pinkin ja sinisen johdon yhdistämistä että tuo ohitettaisiin tuo pnp? vai onko se vika jo muualta lähtöisin esim siitä startin solenoidista kun jäi päällekkin?
-
Hyppyjohto tehty, pätkäsin kauniisti omasta johdosta pätkän jossa valmis liitin päässä ja toisesta ylim johdosta toinen pää. Omien liittimien sisään siis nämä.
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/250608_2104045361928_1269314227_2573959_782016_n.jpg)
Johtojen värit koskee - 89 ja sen jälkeen tehtyjä 740 volvoja.
Virrat päälle ja savua ei näy, haisee kyllä vieläkin. Hyppyjohto kuumiaa aika mukavasti, samanverran mitä vieressä oleva vaihteenosoittimen lamppu. korjaus.. johto ei kuumia vaan se oli käsissä pyöritellessä lämminnyt ?
Vaihdanko starttimoottorin vai voiko jotenkin mitata vastuksen tästä hyppyjohdosta, ilman että mun yleismittari menee särki?
Tältä näyttää kärvähtänyt pnp.
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/249490_2104045601934_1269314227_2573960_7516085_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/251209_2104045721937_1269314227_2573961_5887470_n.jpg)
Puukonkärki osoittaa grillivastusta leikkinyttä kosketuspintaa.
-
Jos se johtokin kuumiaa, on sulla kyllä jotakin särki sieltä. Kokeiles ottaa solenoidista piuha irti, kuumiaako yhä? Tuommonen virtamäärä nimittäin käy jo virtalukonpohjankin päälle, ja se voi taas aiheuttaa kaikenlaista sekoilua, kuten tuota startin päällejäämistä...
-
meinaatko sitä vihreää pikkujohtoa?
äsken ei startti jäänyt päälle ?? tai ehkä se ääni oli paremminkin siitä ettei solenoidi vetänyt startin hammaspyörää takasin. vois kohta käydä uudelleen kokeilees kuumiaako se vai oliko se harhaa. johtohan oli mun hyppysissä aika tovin ja ilmakaan mikään viileä ole?
käyn kohta uudelleen.
-
katoppa että moottorin maadoitus on kunnossa. itellä hiace meinas palaa kun startatessa
moottori haki maadoituksen ohuista johdoista.
-
Maadotus on tupla varmistettu ja kannesta ja lootasta on omat maapiuhat ehjät. knock knock..
Käväsin sitä hyppyjohtoa hypistelees.. Ei se kuumia, ei käydessä eikä virtoja päälläpitäen. Kun pnp kytkimestä tuli savua ja tulta kun pelkästään sytytysvirrat oli päällä.
lisää selviää kun taas ajelee autolla, jääkö startin hammas päälle tai lyökö hutia ja jää siihen huutamaan??
-
Se on hyvä kun siinä sun autossa ei ole niitä sähkökötöstyksiä ollenkaan
Ja taas tehtiin yks lisää. Ensimmäinen mun tekemä. :'(
edit.. Tänään ei tarvinnut ajella autolla mutta kävin koittamassa johtoa sytytysvirrat päällä ja auto käynnissä, vielä uudelleen :buck2: Ei siinä että omiin kykyihini uskoisin mut :2funny: kuitenkin. No ei se kuumia.
Koitin mittarilla virtoja siellä menee täydet 12 volt solenoidille. Auto käynnissä hyppylanka maa välillä 0.1 volt ??
-
Ny se myrkyn lykkäs..
viikolla ajeltu ilman ongelmia, äsken käytiin kaupassa ja tultiin äskettäin takasin.
savua nousi taas relerasian luota ja hyppylanka kuuma. mikä siellä oikeen on. pelaa ei pelaa ??
-
Solenoidin piuha vetää maihin jostakin, tai solenoidi itsessään vetää kuumana oikoseen.
-
tutkitaan.
-
tuossa mun korjauskirjassa on noita sähkökaavioita, sieltä jo aiemmin katsoin mitkä johdot yhdistän jne...
edit.. komento takasin, otetaan se silmä käteen ja katsotaan kunnolla :buck2:
mistäpäin löytyy käynnistimen huoltoliitin? sähkökuvassa nro 212 mikä virka sillä on?
-
Merkitääs muistiin tänpäiväset tekoset: Tehtyä liitosta tutkittu taas virrat päällä ja ilman, yleismittarin kanssa. sähkökeskuksen nostin ylemmäs ja tutkin pidemmälle näkyiskö niissä johdoissa kulumaa tai merkkiä lämmöstä. Ei näy.
Radion kotelon otin ulos ja pyyhin hikeä otsalta kun näin mankan "johdotukset". Paljaita liittimenpäitä mitax tai vastaavan johdot nipussa mankan takana ja joku puhelin piuha, ISO liitin silvottu, sokerinpalaa ja maalarinteippiä. :facepalm: puuhapiuhojen ÄITI :facepalm: kuvaa huomenna.
Vieläkään en löytänyt liitintä 212 onko sitä olemassa vai mikä lie ?? Käynnistimen huoltoliitin.
Huomenna saan kaverin avuks jonka kanssa mitataan startti ja solenoidi.
-
212 liitin on iskaritornin lähellä oleva 2-pin liitin, jossa ainakin mulla on vain yksi johto, muistaakseni pinkki.
-
saatoin löytää sen mikä teki savua. radio päästi savut tänään niin että näin suoraan että sieltä se tulee. ja savutti vaikka se oli kädessä. :)
radio vaihtoon siis.