Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: mikalu - 30.05.2011, 10:36:03
-
Moottorista kuuluu häiritsevä nakuttava ääni. Äänen voimakkuus tuntuu vaihtelevan kun käyttää kytkintä (painaa alas ja nostaa ylös).
Voisiko vika olla kytkimessä (painelaakeri vai onko noissa sellaista) vai moottorissa? :-\
Vetoa moottorissa kyllä on.
Ajettu 142tkm, huollettu säännöllisesti.
-
Kaksoismassa hajalla?
-
Kaksoismassa hajalla?
Pitäis kyllä kaamean kalkatuksen ja tärinänkin vielä.
-
Ei välttämättä aina hajoa kerralla tuusan nuuskaksi. Toinen mikä tulee mieleen on laturin remmin kiristin. Moottorin kuormitus muuttaa remmin jännitystä (laakerin kuormaa ja se naputtaa sitten). Tämmönenkin on eteen tullut. kokeile ilmastoinnilla vaikuttaako selvästi ääneen.
-
Kiitos vinkeistä, kokeilen helpointa eli tuota ilmastoinnin on/off toimintoa ensin.
-
Kerkeshän tänne :D Niin joo, ei ollut ilmastoinnin sammuttamisella mitään vaikutusta. Ääni ei kuulu ajaessa mutta paikalla ollessa kun painelee kytkintä ääni muuttuu (pohjassa kovenee)... Oisko kytkin, painelaakeri etc.. Onko hinta arvioita kytkimen uusimiselle :-\
-
Kerkeshän tänne :D Niin joo, ei ollut ilmastoinnin sammuttamisella mitään vaikutusta. Ääni ei kuulu ajaessa mutta paikalla ollessa kun painelee kytkintä ääni muuttuu (pohjassa kovenee)... Oisko kytkin, painelaakeri etc.. Onko hinta arvioita kytkimen uusimiselle :-\
Noinkin tuore auto, niin hinta-arvio selviää parhaiten kyselemällä siniseltä.
Tuskin täällä kovin moni on joutunut kytkinrempan eteen....
-
Noinkin tuore auto, niin hinta-arvio selviää parhaiten kyselemällä siniseltä.
Tuskin täällä kovin moni on joutunut kytkinrempan eteen....
Tuo on kyllä totta, mutta onhan tokikin noita 2-litraisia dieseleitä ollut jo vuodesta 2004.
Voisin heittää sen perinteisen: Merkkiliikkeessä ilman kaksoismassavauhtipyörää 1200-1500 ja massapyörä tuo tonnin lisää... itseasiassa tuo ääni voisi ihan hyvin tulla kaksoismassavauhtipyörästä
-
Ei välttämättä aina hajoa kerralla tuusan nuuskaksi. Toinen mikä tulee mieleen on laturin remmin kiristin. Moottorin kuormitus muuttaa remmin jännitystä (laakerin kuormaa ja se naputtaa sitten). Tämmönenkin on eteen tullut. kokeile ilmastoinnilla vaikuttaako selvästi ääneen.
Itellä 60 menaa nakutella kuin diesel silloin kun ilmastointi lähtee käntiin, mutta kompura taas sammuessa käynti käy taas normaaliks.
Tämä siis tyhjäkäynnillä.
-
Kysymys, meneekö kyseisessä automallissa (moottorissa) kytkin kerralla sököksi? Siis niin että käytännössä sillä ei voi ajaa (tai liikkeelle lähtö voi olla tuskaista ilman kytkintä). Vai, alkaako kytkin "oireilemaan" jotenkin? Se ei luista yms vaikka olisi kärry perässä missä painoa.
Voiko "nakutus" olla vain kiisselin ominaisuus =D Pitää pyytää seuraavassa huollossa että antavat hiukan "huomiota" kyseiselle asialle.
-
Kysymys, meneekö kyseisessä automallissa (moottorissa) kytkin kerralla sököksi?
Hieman hankala vastata.
Voihan se posahtaakkin, voihan se ruveta oireilemaankin. :idiot2:
Mutta kyllä kytkin ylipäätään jonkinlaista oiretta antaa ennen mahdollista antautumistaan.
Kytkimen luistaminen/äänteleminen on varma merkki remontista. Mutta luistavakin kytkin rauhallisesti käytettynä saatta kestää pitkään.
Omasta ex-autosta porsi kytkin. Se alkoi pitämään vikinää poljin ylhäällä, mutta ei kuitenkaan luistanut. Levy loppu.
-
Eihän se tarvi kuin välystä syntyy jonkin pikkukilkuttimen annettu periksi. Sopivilla taajuuksilla (kierrosluvuilla) alkaa koliseen. veto päällä on löysät pois. On minusta aika klassinen juttu se kolina kun kaksoismassa hajoaa... Hakekaa googlella muilta merkeiltä samalla lailla ne hajoaa muissakin. Mutta ääni voi kyllä tulla muualtakin, mutta se kytkimen painallus viittaa kytkinasetelma/laakeri/vauhtipyörä/vaihteisto päähän. Vaihteisto muutenkin käy irti tässä tapauksessa kun kytkintä kurkataan, niin siinähän se vika selviää ku liike aukaisee sen. sitten vain vaihdellaan mitä tarvitsee. Ei tuota voi muutenkaan hoitaa. Jokatapauksessa sen rikkinäisen joutuu vaihtamaan.
-
Ei välttämättä aina hajoa kerralla tuusan nuuskaksi. Toinen mikä tulee mieleen on laturin remmin kiristin. Moottorin kuormitus muuttaa remmin jännitystä (laakerin kuormaa ja se naputtaa sitten). Tämmönenkin on eteen tullut. kokeile ilmastoinnilla vaikuttaako selvästi ääneen.
Moi, itselläni v50 -06, 1.6 d.ssä tuo kiristin hieman heiluu eli onko se normaalia vai ei. Moottorista kuuluu myös joskus sellainen ihme sivuääni joka sitten katoaa. Ei ole naputus vaan enemmän kun jokin vastaisi johonkin. (Kylmänä ei kuulu mutta lämpimänä tahtoo sen tehdä. Eikä ääneen voi vaikuttaa kytkimellä tai kierroksia nostamalla, ei myöskään ilmastointi ole syynä) Ollaan huomattu että yksi dieselsuihku jostain vuotais ja liitetty tämä ääni siihen. Eli kun epätasainen dieselsyöttö niin moottori käy epätasaisesti. Vuotoa ei ole vielä paikallistettu koska huohotinputki oli irronnut (kiinnike poikki) ja roiskinut öljyä kannen päälle. Se siitä nyt sit ensin pitäs saada pois jollain järkevällä keinolla ilman että pitää pestä moottori. Joka nyt ei ainakaan tällä kelillä ole järkevää. Kolmossuuttimesta ilmeisesti kuiten tulee.