Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Joomo - 17.02.2015, 22:11:56
-
Hei te kaikki kokeneemmat Volvo-tieteenharjoittajat,
Tarvitsisin hyviä neuvoja ja ideoita, joilla saisin autoni kuntoon.
Ajoneuvon tiedot:
Volvo 850 (farmari), 2.0 (Bensiini, vapaastihengittävä), vuosimalli 1996. Ajettu 360000km. Auto käy normaalisti ja tasaisesti, ottaa kierroksia ja tehot ovat tallella.
Ongelma:
Auto sammuu täysin varoittamatta, ilman nykymistä tai pätkimistä kesken ajon. Virrat jäävät päälle ja kierros- sekä nopeusmittari pysyvät toiminnassa.
Esim. 1 Jos nopeutta on 80km/h ja auto sammuu, moottori käynnistyy uudelleen noin 60km/h nopeudessa jos olen pitänyt vaihteen päällä ja moottorijarruttanut sammumisesta lähtien. Ajallisesti sammumisesta käynnistymiseen menee noin 2-3 sekuntia. Käynnistymisen jälkeen kaikki sylinterit ovat heti normaalisti toiminnassa (täydellä teholla) ilman nypytystä.
Esim. 2 Jos nopeus on ollut <20km/h ja joudun pysähtymään sammumisen vuoksi, joudun käynnistämään auton startilla. Tällöin käynnistyminen tapahtuu noin 3:nella tai 4:nellä yrittämällä ja yksi yritys kestään noin 2 sekuntia. Käynnistyminen tapahtuu ilman nypytyksiä ja kaikki sylinterit ovat heti toiminnassa.
Auto on aina käynnistynyt sammumisen jälkeen edellä kuvatuilla tavoilla. Kertaakaan en ole jäänyt tienpäälle
Moottorin sammumista on jatkunut nyt noin 1,5 kuukautta. Ajan normaalisti 50km matkan ja sammuminen voi tapahtua 2kilometrin ajon jälkeen kerran ja loppumatka menee ongelmitta. Tai 40 kilometrin ajon jälkeen kaksi kertaa ja loppumatka menee taas ongelmitta. Joskus menee viikko (yhteensä 500km ajoa) jolloin moottori ei sammu kertaakaan. Pahin on pari päivää sitten sammuminen 5 kertaa noin 3km matkalla. Meinasi jo usko loppua, mutta taas pääsin perille (50 kilometrin päähän) näiden sammumisten jälkeen :)
Mitä on tehty tähän mennessä:
Bensapumpun rele vaihdettu
Polttoainesuodatin vaihdettu
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
Vikakoodi luettu (tyhjä, mitään vikakoodia ei ole jäänyt muistiin)
Nyt toivoisin teiltä kokemuksia ja ideoita mistä kuvaamani ongelma saattaisi johtua ja kuinka korjata se.
-
Onkos bensapumppua vaihdettu?
-
Niin, bensa tai kipinä sieltä loppuu hetkeksi. Bensapumppu jos pätkäisee välillä, tekee se juuri tuollaisia oireita.
-
Bensapumppua ei ole vaihdettu.
Olen pähkäillyt ongelmaa jonkin verran ja tuntuu siltä että vika olisi jossain sähköpuolella. Yhtäkkinen sammuminen ja käynnistyminen tuntuisi sähköpuolen vialta...
Osaisitko kertoa teoriaa mikä bensapumpussa voisi olla vialla, että se käyttäytyisi tällä tavalla?
-
Bensapumppua ei ole vaihdettu.
Olen pähkäillyt ongelmaa jonkin verran ja tuntuu siltä että vika olisi jossain sähköpuolella. Yhtäkkinen sammuminen ja käynnistyminen tuntuisi sähköpuolen vialta...
Osaisitko kertoa teoriaa mikä bensapumpussa voisi olla vialla, että se käyttäytyisi tällä tavalla?
Jos siellä on alkuperäinen pumppu, se saattaa olla niin kulunut että takkuaa välillä.
Eihän se välttämättä pumpussa vika ole, voi tuon jokin muu sähkövikakin aiheuttaa. Bensanpainemittarilla saisi pumppuvian suljettua pois, jos paineet pysyy ok sammumisen aikana, pumppu on kunnossa.
Onko virtalukon pohjaa vaihdettu koskaan?
-
Bensanpainemittarista en ole aikaisemmin kuullutkaan. Enkä tiedä kuinka sellaista käytetään. Taitaa olla autokorjaamon heiniä...
Virtalukon pohjaa ei ole vaihdettu. Kuinka vaikeaksi työksi arvioisit virtalukon pohjan tarkastuksen/vaihtamisen? Pystyykö sen tekemään ilman erikoistyökaluja (vaatiiko vientiä korjaamolle)? Minulta löytyy perustyökalut, sorminäppäryyttä sekä maalaisjärkeä/loogista päättelykykyä :)
Bensapumppu ja virtalukon pohja ovat hyviä ideoita etsiä vikaa.
-
Bensanpainemittarista en ole aikaisemmin kuullutkaan. Enkä tiedä kuinka sellaista käytetään. Taitaa olla autokorjaamon heiniä...
Virtalukon pohjaa ei ole vaihdettu. Kuinka vaikeaksi työksi arvioisit virtalukon pohjan tarkastuksen/vaihtamisen? Pystyykö sen tekemään ilman erikoistyökaluja (vaatiiko vientiä korjaamolle)? Minulta löytyy perustyökalut, sorminäppäryyttä sekä maalaisjärkeä/loogista päättelykykyä :)
Bensapumppu ja virtalukon pohja ovat hyviä ideoita etsiä vikaa.
Voi sen paineen mitata melkein millä mittarilla vain, kunhan alue on 0-4bar. Suuttimien jakotukin päässä on samanlainen venttiili kuin renkaassa, sieltä pitää ruuvata se "sielu" pois ja vetää letku siihen nippaan kiinni. Mittari vaikka lasinpyyhkijään kiinni ja ajelulle, bensanpaineen pitäisi olla muistaakseni 3bar yli imusarjan paineen koko ajan.
Virtalukon pohja voi kuluessaan tehdä kaikenlaisia sähkövikoja, välillä todella omituisiakin.
Uusi pohja maksaa volvolla reilu 50e ja vaihtotyöhön menee 15-30min, ihan simppeli homma.
-
Bensanpainemittarista en ole aikaisemmin kuullutkaan. Enkä tiedä kuinka sellaista käytetään. Taitaa olla autokorjaamon heiniä...
Virtalukon pohjaa ei ole vaihdettu. Kuinka vaikeaksi työksi arvioisit virtalukon pohjan tarkastuksen/vaihtamisen? Pystyykö sen tekemään ilman erikoistyökaluja (vaatiiko vientiä korjaamolle)? Minulta löytyy perustyökalut, sorminäppäryyttä sekä maalaisjärkeä/loogista päättelykykyä :)
Bensapumppu ja virtalukon pohja ovat hyviä ideoita etsiä vikaa.
Rattiakselin ympäriltä muovit pois. Taisi olla 2 kpl 15 Torx-ruuveja ja 2kpl 25 Torx-ruuveja. Sen jälkeen se virtalukonpohjan liitin onkin siinä esillä, se vetämällä pois ja sitten itse virtalukonpohja on kiinni kahdella talttapää ruuvilla.
-
Jos ainoat oireet ovat tuo sammuminen eikä muita sähköhäiriöitä ole, epäilen että lukonpohjassa olisi vikaa.
Kallistuisin johonkin huonoon liitokseen tai bensapumpun vikaan. Tai sitten nokan tai kampiakselin asentoanturi temppuilee, puhdista niiden liittimet nyt ensin. Anturin lyhytaikainen vika-arvo ei välttämättä anna vikakoodia.
-
Kahdessa kasipätkässä ollut sama ongelma.
Toisessa vika oli sytytyspuolassa ja toisessa kampiakselin asentotunnistimessa. Kumpikaan noista ei jätä välttämättä vikakoodia ollenkaan, eli täsmää oireisiin.
Kolmas vaihtoehto on nokka-akselin asentoanturi.
Kampiakselin asentotunnistimen pystyt testaamaan, pitäis antaa noin 300 Ohm arvoa näin ulkomuistista arpoen. Nokan anturia ei voi yleismittarilla testata koska se on Hall-anturi. Sytytyspuolan voit mitata, arvoja en muista tähän hätään, mutta sekin voi olla rikki niin että antaa oikeat arvot, mutta ei toimi satunnaisesti. Näin on käynyt itsellä.
Mittaa ekana tuo kampiakselin anturin vastus, koska se ei maksa mitään.
PS. Korjaa vika pois ennen ku jättää tielle, eikä enää lähdekään käyntiin vaikka nyt vielä saattaa startata normaalisti sammumisen jälkeen. Been there, done that.
-
Kiitokset arska11:lle, Hurm0kselle, laatikkovialle ja aprillille hyvistä vinkeistä vian etsintään.
Vika ei ole vielä poistunut. Viimeisen viikon aikana auto on sammunut kerran (kilometrejä kertynyt ~700km).
Viimeisen viikon aikana testasin ajamista tankin korkki hieman auki, jolloin tankkiin ei pääsisi syntymään alipainetta, joka mahdollisesti katkaisisi polttoaineen syötön hetkeksi. Olin jo todella innoissani, koska auto ei sammunut lainkaan, kunnes eilen aamulla moottori sammui kesken ajon. Eli vika ei ole tankkiin syntyvä alipaine ja rikkoutunut tankin huohotinventtiili.
Kampiakselin asentotunnistin on kunnossa.
Bensapumppu on kunnossa bensanpainemittarilla tarkastettuna. Ajattelin silti kaikesta huolimatta vaihtaa bensapumpun, koska bensapumppu on lähes 20 vuotta vanha.
Jos bensapumpun vaihto ei lopeta auton sammumista kesken ajon, niin seuraavaksi olen ajatellut testata puolan vaihtamista.
-
Minulla oli omassa t-5:ssa nykimistä ja rykimistä enkä meinannut millään löytää vikaa.
Mittarilla tarkistin bensanpaineet ja kaikki näytti olevan kunnossa. Muutama päivä mentiin ajoittain nykimällä, kunnes yksi aamu ei enään lähtenytkään käyntiin. Pumppu oli siirtynyt lepoon. Uuden pumpun vaihtamalla auto rokkas taas.
-
Moro,
Minulla oli myös ihan ihmeellisiä ongelmia sammumisen kanssa. Vaihdettiin Lambda (vikakoodin takia), itse vaihdoin bensapumpun releen ja melkein vaihdettiin ilmamassamittari (vikakoodin takia), sekä bensapumppu. Sinisellä huollossa totesivat, että moottorin ECU laatikon pohjassa oli 4 hyvin löystynyttä ja 1 täysin irtonainen liitin. Ne korjattiin, eikä mitään probleemaa sen jälkeen. Se irtonainen liitin syötti käyttöjännitteen noille kaikille apulaitteille. Eli vaikka vikakoodi kertoi jotain, niin vika olikin ECU-boksin riviliittimessä.
Tommi
-
Hei,
Bensapumpun vaihtamisen jälkeen auto on toiminut moitteettomasti eikä ole sammunut kertaakaan reilun viikon aikana. Nyt voinkin sanoa 99% todennäköisyydellä että vika oli bensapumpussa. Tätähän arska11 jo ensimmäisessä saamassani vastauksessa ounastelikin.
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille. Annoitte erinomaisia vinkkejä ja vertaistukea Volvon ongelmien kanssa painimiseen :)
-
Hei,
Bensapumpun vaihtamisen jälkeen auto on toiminut moitteettomasti eikä ole sammunut kertaakaan reilun viikon aikana. Nyt voinkin sanoa 99% todennäköisyydellä että vika oli bensapumpussa. Tätähän arska11 jo ensimmäisessä saamassani vastauksessa ounastelikin.
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille. Annoitte erinomaisia vinkkejä ja vertaistukea Volvon ongelmien kanssa painimiseen :)
Se on hyvä että tuli kuntoon ;)
-
Hei taas,
Ensimmäisessä viestissä kuvaamani vika on palannut.
Tänään auto sammui 6 kertaa noin 15km matkalla, jonka jälkeen loppumatka 40km sujui ongelmitta.
Erona aikaisempaan pysähtelyyn oli, että uudelleenkäynnistyminen kesti pidempään. Jouduin seisomaan arviolta minuutin tienposkessa (aika arvio voi heittää koska jokainen tienposkessa seisonut tietää minuuttien tuntuvan tunneilta :) ja auto käynnistyi taas moitteettomasti.
Mitä on tehty tähän mennessä:
Bensapumpun rele vaihdettu
Polttoainesuodatin vaihdettu
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
Vikakoodi luettu (tyhjä, mitään vikakoodia ei ole jäänyt muistiin)
Bensapumppu vaihdettu (jonka jälkeen vika hävisi 1,5 kuukaudeksi)
Kampiakselin asentotunnistin on kunnossa
Mahdollisia syitä ongelmalle:
Puola
Virtalukonpohja
ECU laatikon liittimet
...
Kuuntelen mielelläni, kokemuksianne ja mielipiteitänne asiasta.
Alla tämän viestiketjun ensimmäinen viesti:
====================================
Hei te kaikki kokeneemmat Volvo-tieteenharjoittajat,
Tarvitsisin hyviä neuvoja ja ideoita, joilla saisin autoni kuntoon.
Ajoneuvon tiedot:
Volvo 850 (farmari), 2.0 (Bensiini, vapaastihengittävä), vuosimalli 1996. Ajettu 360000km. Auto käy normaalisti ja tasaisesti, ottaa kierroksia ja tehot ovat tallella.
Ongelma:
Auto sammuu täysin varoittamatta, ilman nykymistä tai pätkimistä kesken ajon. Virrat jäävät päälle ja kierros- sekä nopeusmittari pysyvät toiminnassa.
Esim. 1 Jos nopeutta on 80km/h ja auto sammuu, moottori käynnistyy uudelleen noin 60km/h nopeudessa jos olen pitänyt vaihteen päällä ja moottorijarruttanut sammumisesta lähtien. Ajallisesti sammumisesta käynnistymiseen menee noin 2-3 sekuntia. Käynnistymisen jälkeen kaikki sylinterit ovat heti normaalisti toiminnassa (täydellä teholla) ilman nypytystä.
Esim. 2 Jos nopeus on ollut <20km/h ja joudun pysähtymään sammumisen vuoksi, joudun käynnistämään auton startilla. Tällöin käynnistyminen tapahtuu noin 3:nella tai 4:nellä yrittämällä ja yksi yritys kestään noin 2 sekuntia. Käynnistyminen tapahtuu ilman nypytyksiä ja kaikki sylinterit ovat heti toiminnassa.
Auto on aina käynnistynyt sammumisen jälkeen edellä kuvatuilla tavoilla. Kertaakaan en ole jäänyt tienpäälle
Moottorin sammumista on jatkunut nyt noin 1,5 kuukautta. Ajan normaalisti 50km matkan ja sammuminen voi tapahtua 2kilometrin ajon jälkeen kerran ja loppumatka menee ongelmitta. Tai 40 kilometrin ajon jälkeen kaksi kertaa ja loppumatka menee taas ongelmitta. Joskus menee viikko (yhteensä 500km ajoa) jolloin moottori ei sammu kertaakaan. Pahin on pari päivää sitten sammuminen 5 kertaa noin 3km matkalla. Meinasi jo usko loppua, mutta taas pääsin perille (50 kilometrin päähän) näiden sammumisten jälkeen
Mitä on tehty tähän mennessä:
Bensapumpun rele vaihdettu
Polttoainesuodatin vaihdettu
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
Vikakoodi luettu (tyhjä, mitään vikakoodia ei ole jäänyt muistiin)
Nyt toivoisin teiltä kokemuksia ja ideoita mistä kuvaamani ongelma saattaisi johtua ja kuinka korjata se.
==============================
-
Moro,
Edelleen ehdotan moottorin ECUn vastaanottavan liittimien tarkistusta.
Tommi
-
Mä ehdotan edelleen samaa mitä ehdotin helmikuussakin, sytytyspuola.
Ongelmakuvaus vastaa 100% sitä mitä mä koin viallisen sytkäpuolan kanssa. Useemman kerran olin sen kans tien poskessa laskemassa sekunteja (minuutteja..) ja sitte taas mentiin, joskus lähti ekalla joskus muutaman yrityksen jälkeen käyntiin. Sitteppä se ei kerran lähteny enää ollenkaan.
Lisää muuten nokka-akselin asentotunnistin tuohon "mahdollisten" listalle kans. Näin mikäli sytkäpuola on tyhjä arpa. Veikkaan kuitenkin edelleen sitä puolaa, koska se ei jättänyt mullakaan vikakoodeja ja oireili täysin samalla tavalla kun sulla nyt.
-
Hei,
Osaisiko joku teistä kertoa, kuinka otan ajoneston pois toiminnasta?
Korjailun/tutkailun/pähkäilyn (viimeisimpänä) tuloksena ongelma näyttää syyttävää sormea ajoneston suuntaan.
-
Oletko vaihtanut patterin virta-avaimeen jo?
-
Korjailun/tutkailun/pähkäilyn (viimeisimpänä) tuloksena...
Elikkäs mitä sille on nyt viime aikoina tehty?
-
Suutinrele temppuilee.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=169.0