Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: eetukka - 18.02.2015, 16:57:23
-
No ni. Tuli tommonen 965 kolmen litran tomaatti hommattua. Pienillä nopeuksilla vaihteet vaihtuu jotenki oudosti. Pieni nytkäys vaihdettaessa ja kiekat käy melko alhaalla aina vaihteen vaihtuessa. Tuntuu et arpoo pienemmän ja isomman välillä.
Isommissa nopeuksissa ei tommosta. Missäs kohti ton lootan turbiinin kuulus lukittua? Jotenki tuntuu et ei lukittus. Satasen vauhdin tuntumassa ei ainakaan kiekkamittarissa tapahdu mitään. Kierrokset satkun vauhdissa siellä 2500 paikkeilla.
Auto siis -96 vuosimallia. Autoon on vaihdettu moottori(alkuperäisestä jakohihna poikki) vanhempikoppasesta 960:stä. Apulaitteet ja laatikko alkuperäiset. Laatikon öljyt vaihdettu ja punaiselta näyttää. Mikähän vois olla ::)
-
Lue laatikon vikakoodit. Ohjeet löytyy faq osiosta.
-
Ehjänä lämpimillä öljyillä aivan pintakaasulla kiihdytettäessä turbiini menee lukkoon noin 55kmh nopeudessa. Kylmillä öljyillä sama homma tapahtuu noin 80kmh vauhdissa.
-
Mulla oli -91 960 jossa turbiiniin lukitussolenoidi jumi aina lootan lämmettyä, aiheutti tökkivää vaihtamista ja lukon päälle jäämisen myös kakkoselta ykköselle vaihtaessa joka irtosi vasta, kun jarrulla piti kiinni ja kierrokset laski 500 kierrokseen.
-
Mites noi kierrosluvut, onko tolle motille suurinpiirtein oikeet lukemat?
-
Tostahan oli lyhyesti puhettakin, mutta ainakin vammasena featurena tuo tykkää että kaasu kokonaan nostettaessa lukko aukeaa, ja muutenkin se haluaa että kaasu on pidetty tovi tasaisena että lyö lukon kiinni, ja alta 90 vauhdeissa tuntuu olevan aika hätki aukasemaan lukon pois. Huomaa kyllä selkeästi, aski luistaa melko paljon normaalisti.
-
Muistin aamulla tsiigaa omasta kierroslukuja. 100kmh mittarivauhtia oli noin 2600 rpm. Kuten tvs sanoikin niin askin softa on sellainen että ajettava muutama s tasakaasulla tai jollain pienellä kuormituksella ennenkuin turbiini lukittuu. Mistä päästään askin epäkohtaan eli mäkisellä pikkutiellä turbiinilukko jumppaa kokoajan päälle/pois vaikka ajelisit sitä 40-70kmh :D
-
Tuo vaan nytkäyttää jonnii verran vaihoissa ja tosiaan kiekat käy jossain tonnissa tai allekin. Kattelin öljyt ku ne oli muutama tuhat sitten vaihettu. Punasta oli mut aivan liikaa mun mielestä. Ajoin auton lämpimäks ja kävin hitaasti vaihdekaavion läpi ja auto käynnissä, keppi p-asennossa katoin öljyt. Öljyn pinta oli varmaan pari senttiä hot puolen ylärajan yli.
Voiko toi liika ölppä tehä tosta vaihtamisesta tollasen? Mikäs se on se oikee öljy tohon laatikkoon?
-
Mikäs se on se oikee öljy tohon laatikkoon?
Taisit tehdä kohtalokkaan kysymyksen ;)
Nyt alkaa varmaan kauhee vääntö aiheesta; sillä välin voit lueskella hakutoiminnolla löytyviä aikaisempia aiheesta käytyjä keskusteluja,,,
-
Se voi olla ;D Mut lähinnä luokitus kiinnostaa, ei niinkään merkki. Jos menee sama ku aw71L lootaan ni varmaan tulee mag1:stä käytettyy. On tullu lueskeltua tota mitä öljyä topiccia.
-
Se voi olla ;D Mut lähinnä luokitus kiinnostaa, ei niinkään merkki. Jos menee sama ku aw71L lootaan ni varmaan tulee mag1:stä käytettyy. On tullu lueskeltua tota mitä öljyä topiccia.
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1995/1995_960/95960_9_1.html#9.2
-
Askiliemen taso on aina helpoin selvittää kylmänä. Koska se milloin se on kuumaa on vaikeaa selvittää ilman mittaria tai askista livedataa. Atf turpoo vielä huikeesti lämmetessään.
http://oilselector.castrol.com/c/fi/fin/recommendation/9918adca7ca1bd072946857e00d28f2a/Volvo/900-%281990-1998%29/960-2-5-24V-%28-B6254S-%29-%281994-1996%29
-
Mut eikös tota jokatapauksessa ole liikaa jos se vartin ajon jälkeen on tolla tasolla? Jos tosta kuumemmaks vielä menee ja turpoo ni sithän se taso on vielä korkeemmalla :o Pitää kattoo kylmänä ja kuumana ::)
-
On liikaa. Jokatapauksessa liian vähäinen ja liika määrä askista riippuen vaikuttaa eri tavalla.
-
Tänään katoin kylmänäkin ja saman verran oli yli rajan kylmällä puolella. Jännä homma ku antaa kenkää esim.motarille mentäessä ni isommilla kierroksilla ~4000rpm vaihtaa ihan nätisti :o
Alaspäin vaihtaessa ku tullaan esim.risteykseen ni vähän ennen pysähtymistä tuntuu pieni jurina ja kiekat käy jossain 500 pinnassa :idiot2:
No pitää nyt ekaks tyhjennellä liikoja öljyjä pois.
-
Ei vaikutusta öljyn vähentämisellä :( Pitää luetuttaa koodit seuraavaks.
-
No niin, nyt on vaihdatettu öljyt kierrättämällä ja vikakoodit katottu ( sinisellä tasan 200e kaikki). Pari koodia löyty: Vaihteen valitsimen asentoanturista ja laatikon lämpöanturista V:> Entiset öljyt oliki aika tummat jo.
Sama vaiva kuitenkin edelleen. Mitähän seuraavaks ::) Pitää varmaan kattoo uudelleen onko samoja vikakoodeja tullu. Voiko noi aiheuttaa tota arpomista ja nytkäyttämällä vaihtamista?
Saa nähä millon sammuu eka kerran johonki risteykseen. Jos oikeen varovasti jarruttelemalla tulee risteykseen ni tota efektiä ei ilmene mut normaalisti ku jarruttaa ni just ennen pysähtymistä jurahtaa (tuntuu pieni tärinä) ja meinaa sammua.
-
Jos koodin antaneet osat on vaihdettu ehjiin lähtisin vikaa hakemaan toisaalta jossei mutään muita uusia koodeja ole tullut.
Hommaa itselles tai teeseitse vikakoodinluku purkki.
-
Ei vaihtaneet noita osia. Koodit nollattu. Pääseekö tosta näkemään noita vaihteiston koodeja millään muulla ku tolla ledivilkku purkilla? Ilmeisesti mitkään obd lukijat ei pysty?
-
Saa nähä millon sammuu eka kerran johonki risteykseen. Jos oikeen varovasti jarruttelemalla tulee risteykseen ni tota efektiä ei ilmene mut normaalisti ku jarruttaa ni just ennen pysähtymistä jurahtaa (tuntuu pieni tärinä) ja meinaa sammua.
Mulla oli -91 960 jossa turbiiniin lukitussolenoidi jumi aina lootan lämmettyä, aiheutti tökkivää vaihtamista ja lukon päälle jäämisen myös kakkoselta ykköselle vaihtaessa joka irtosi vasta, kun jarrulla piti kiinni ja kierrokset laski 500 kierrokseen.
-
No niin, nyt on vaihdatettu öljyt kierrättämällä ja vikakoodit katottu ( sinisellä tasan 200e kaikki)
Näkyykö laskusta paljonko kierrättivät ölppiä ? Tuota kun kysyin Lohjanportin Autosta silloin kun tuo V90 taloon just hommattiin, sanoivat, että tekevät 8 litralla. Ja kun sitten kuitenkin päädyin tekemään operaation tuolloin 128 tkm ajettuun autoon itse kun on hommana yks helpoimmista näissä, kierrätin 12 ja ei ollut senkään jälkeen täysin kirkkaan punaista. Joten kaupasta 3 litraa lisää ja johan kirkastui. Näki värin hyvin kun se paksu letku, jolla öljyä isoon pönttöön syylärin yläliiroksesta lurittelin oli täyskirkasta josta näki selvästi minkä väristä ulostuleva tavara oikeesti oli.
Tapatalkista iKälättimellä
-
Ei oo laskussa kun vaihteistoöljy 2kpl ja 102 euroo hinta ::)
Tulipa käytettyä autoo vaihteistoammattilaisella ( Siekkinen). Turbiinilukko näyttäs syylliseltä. Koeajo riitti. Lukko tarraa kiinni jo heti lähdössä ja ei irrota aina ku jarruttaa risteykseen, muutenki herkästi ottaa kiinni joka vaihdossa. Muuten kuulemma toimii hyvin ja vaihtaa normaalisti.
Jarruvalokytkimen vaihtoa suositteli ennenku rupee enempiä tutkailemaan. Ja liittimien puhdistus. Jospa noita nyt kokeilis sit ekana.
-
Ei oo laskussa kun vaihteistoöljy 2kpl ja 102 euroo hinta ::)
2 kpl,,, Toivottavasti eivät tarkoita että 2 kertaa litran pullo :D
Jarruvalokytkin ? Ettei Siekkinen vaan tarkoita pnp-switchiä ?
-
Kyllä se ihan polkimen päällä olevaa kytkintä meinas ;) Ekana pihassa pyys painamaan jarrua. Sano et sieltä menee tieto myös turbiinilukolle. Tuo koslahan on kyllä tota polttimon vikavaloa välillä polttanu ku auton käynnistää mut kaikki valot palaa. Jarrua polkasemalla sammuu toi varoitusvalo.
Toivottavasti nyt ees 5l kannuja V:>
-
Mitenhän pahassa paikassa toi kytkin mahtaa olla? Vissiin jossain jarrupolkimen yläpuolella muovien takana ::)
-
Ei vaihtaneet noita osia. Koodit nollattu. Pääseekö tosta näkemään noita vaihteiston koodeja millään muulla ku tolla ledivilkku purkilla? Ilmeisesti mitkään obd lukijat ei pysty?
Vuosimallissa -96 toimii ainakin VOL-FCR ja VAGin kaapeli.
Voisiko vikaa olla solenoidissa 3 (Lock-Up Solenoid)? Ainakin LED-hässäkällä saa testimoodin päälle, jolloin testi naksuttelee myös solenoidit läpi. Nelostestillä voi myös aktivoida pelkästään tuon solenoidin. Solenoidia voisi myös mittailla, pitäisi olla keltainen johto ja vastus 2-6 ohmia.
Nämä ja muut tiedot löytyvät esim. täältä (https://docs.google.com/file/d/0B6pyJeQUq390MTE0Mjk2MTgtZjU2YS00MDJhLThlNTgtZDk0NTA4YzVjYTk2).
-
http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAutoAW30.html#AW3040ConverterLocksUpandDoesNotDisengage
-
Tuli tutkailtua noita kytkimiä ni aika v-mäisessä paikassa on >:( Tuo ylempi keltasella liittimellä vissiin jarruvalokytkin ja alempi cruisen kytkin? Ja toi TCM olikin vissiin noitten vasemmalla puolella oleva olikohan valkonen loota.
Pitää jostain toi vol-fcr hommata.
(http://i1374.photobucket.com/albums/ag435/Petri_Sallinen/DSC_0295_zps3lypday6.jpg) (http://s1374.photobucket.com/user/Petri_Sallinen/media/DSC_0295_zps3lypday6.jpg.html)
(http://i1374.photobucket.com/albums/ag435/Petri_Sallinen/DSC_0297_zps0n377sab.jpg) (http://s1374.photobucket.com/user/Petri_Sallinen/media/DSC_0297_zps0n377sab.jpg.html)