Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VolvoovloV - 18.02.2015, 20:24:21
-
Kyseessä olis -01 S60, manuaali D5. vasemmalta edestä alkanut kuulumaan voimakasta kolinaa ajaessa jos sattuu olemaa vähänki epätasanen tie. Renkaan oon käyttäny irti ja yrittäny katella ja väännellä niveliä jos näkys välyksiä mut mitää huomattavaa ei ainaskaa ole löytyny.
Sit vielä yks päivä ilmeni että vauhti ku nousee yli 50 ni alkaa tuntua vapinaa, ei niinkää ratissa vaan koko autossa. Tutina pysyy samanlaisena olipa veto päällä tai ei. Vetari ja iskarit vissii uusittu edellisen omistajan toimesta koska melko uuden näköset vielä.
Kellään kokemusta samanlaisista oireista ja mahdollisia vinkkejä et mistä kannattas lähtee ongelmaa ettimää ?
-
Tutinaan kannattaa alkuun pestä kaikki vanteet sisäpuolelta. Varsinkin takaventeissa voi olla melkoinen kerros lunta, jäätä ja suolamoskaa. Ja saa melkoiseen epätasapainoon renkaan.
Koiranluut eli kallistuksenvakaajan yhdystangot on perinteinen väljä paikka. Samaten konehuoneenpuolelta iskunvaimentimien yläpääntukikumit voi olla aivan revenneet jo tuonikäisessä. Paljon auto on matkannut?
Tossapa helpoimmat keinot alkuun ja myös melkeinpä yleisimmätkin.
-
Jo edellämainittujen (ylätukikumien ja koiranluiden) lisäksi kannattaa jousien alapäihin asentaa kumit vaimentamaan jousilautasta vasten tapahtuvaa liikehdintää.
Sopivat kumit saa merkkiliikkeestä tai asian saa ajettua myös kumiletkun pätkillä.
-
Vuosi sitten ennen katsastusta S80 kolahteli etupäästä, yleensä toispuoleisissa joustoliikkeissä.
Vaikutti selvältä koiranluuvialta.
Mutta katsastuksessa tongittiin miehissä koko etupää läpi, mutta mistään ei löytynyt mitään mikä olisi selittänyt kolahtelun.
Nyt on menty vuosi lisää eikä enää kolahtele mistään.
Erikoinen vika että korjaantuu itsestään.
Eikä mitään osia ole vaihdettu.
-
300tkm rullailtu, huoltokirjaan merkattu et olis noi yläpääntukikumit näköjää laitettu iskareide yhteydessä. ja tässä tutkaillessa huomasin et näkyy olevan moottorin ylätukipusla basana, varmaa oman osansa vipatuksista sekin aiheuttaa.
-
Itellä kolisee vasemmalta edestä ja ääni kuuluu hammastangosta.
Kuulostaa ihan väljältä koiranluulta mutta ehkä vähän terävämpi, sellanen kalkatus.
Joku volvomies sano että pystyy saamaan vähän elinaikaa lisää kun heittää shimmilevyn johonki väliin siihen vasempaan
päähän mutten tiedä vielä tarkemmin. Kannattaa ainakin tsekata.
Välystä ei välttämättä pyörillä tunnu, pitää keventää keulaa et raidetangot alkaa roikkuu
Ja vapina/tärinä niin itse putsasin juuri vanteitten sisäpinnat, oli sellasia hiekka/suola "kasoja" kasaantunu oudosti pariinkin kohtaan.
Kaikki vipatukset katos niitten myötä
-
itelläki aika kalkattava se ääni, melkee kuulostaa ku joku iha irti räikäs. välillä sit taas kuuluu vaimeemmin. pitää yrittää saada auto nosturille ni pääsee perusteellisemmi tutkimaa. ja noi vanteet ainaki kunnol putsata
-
itelläki aika kalkattava se ääni, melkee kuulostaa ku joku iha irti räikäs. välillä sit taas kuuluu vaimeemmin. pitää yrittää saada auto nosturille ni pääsee perusteellisemmi tutkimaa. ja noi vanteet ainaki kunnol putsata
Joo sama homma kun ton ekan kerran itelläni huomasin niin olin jo että joku osa putoo kohta tielle, ja ääni tosiaan vaihtelee oudosti
-
Edelleen, suosittelen laittamaan jousien alapäihin kumia. Itsellä loppui kaikki etupään "ihme äänet".
-
Edelleen, suosittelen laittamaan jousien alapäihin kumia. Itsellä loppui kaikki etupään "ihme äänet".
Puutarhaletkun pätkät n.15cm, itelle 16mm: reijällä.