Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Uhitteleva Volvo - 19.02.2015, 11:32:21

Otsikko: Laturin hiilisilta/jännitteensäädin
Kirjoitti: Uhitteleva Volvo - 19.02.2015, 11:32:21
Moi!

Olisiko kellään tietoa mistä saisin hankittua tällaisen Boschin säätimen laturiin. (Säätimessä lukee Bosch ja laturissa Volvo)

Säätimeen merkitty numero on 1197311800.

Kyselin tällaista muutamasta eri paikasta ja kuulemma sellainen löytyykin. Tai ainakin siis piti löytyä.
Nimittäin tässä mallissa on liitin säätimen persiissä. 2. nastaa.
Tässä AD:n tarjoamassa säätimessäkään ei kuitenkaan tätä liitintä ollut.

Mihin liittimeltä lähtevät johdot menevät? Onko autossa erillinen säädin jossain, eli tämä on vain hiilisilta?

Voiko tämän korvata sellaisella säätimellä, jossa ei ole liitintä?

Auto on 740 B200ET vm. -84. Ei ole mitään tietoa, onko kyseessä auton alkuperäinen laturi. Johdot näyttävät kuitenkin alkuperäisiltä.



Otsikko: Vs: Laturin hiilisilta/jännitteensäädin
Kirjoitti: jen - 19.02.2015, 13:57:42
auto adita helsinki (malmi)
Otsikko: Vs: Laturin hiilisilta/jännitteensäädin
Kirjoitti: TVS - 19.02.2015, 17:55:15
Heitän arvauksen: se on D:n muotoinen liitin, jossa on säätimessä muistini mukaan urospuoliset pinnit jotka ovat pyöreät? Sen säätimen voi korvata tavallisella, siinä on lisähienoutena vain akun lämpötilakompensaatio. Jos säädin on hiiliä lukuunottamatta toimiva, voit myös vaihtaa siihen pelkät hiilet, ei vaadi erikoisia kolvaustaitoja että onnistuu. Itse olen korjaillut alkuperäisiä bosch säätimiä uusilla hiilillä ja ne korjatutkin on kestänyt pitempään kun moni halpa pilipali, eli järkeviä vaihtoehtoja on uusi bosch tai pelkät uudet hillet.
Otsikko: Vs: Laturin hiilisilta/jännitteensäädin
Kirjoitti: Uhitteleva Volvo - 19.02.2015, 20:12:36
Kiitos TVS:lle asiantuntevasta vastauksesta!

Liitin on tosiaan D:n muotoinen ja siinä on kaksi urospinniä. Johdot menevät akun alle, mutta en olisi arvannut siellä olevan jonkinlaisen lämpötila-anturin!
Kaikkea se Ruotsalainen keksii!

Ei ole tosiaan vaikea homma vaihtaa pelkkiä hiiliä. Taidan kuitenkin vaihtaa ensin koko säätimen tavalliseen ja ihmetellä hiilet paikalleen sitten kesällä.