Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: v-femtio - 19.02.2015, 20:51:21
-
Mikähän voisi olla vikana kun ajoittain tuntuu olevan tehot kateissa? Tasakaasulla menee normaalisti mutta kiihdyttäessä on laiskan puoleinen ja nykii. Oire tuntuisi tulevan päälle kun starttaa puolilämpimänä ja herkemmin tällaisella nollakelillä. Saattaa mennä ohi kun sammuttaa ja starttaa uudestaan, mutta sekään ei auta aina.
En ole vikakoodeja tsekkaillut, mutta ei ainakaan häiriövaloa anna.
-
Egr tulee mulla ekana mieleen jota lähtisin tutkimaan sekä ihan vaan polttoaine suodatin.
-
Suodattimesta vois alkaa. Mahtaakohan tuosta löytyä bensansuodatin moottoritilasta volvo-tyyliin, vai auton alta kuten Focuksessa? Vaikuttaa lähinnä siihen viittiikö alkaa itse vaihtamaan. No katsomalla selvinnee...
-
No ei löytynyt koko suodatinta autosta, joten kai se on EGR:ää seuraavaksi ihmeteltävä.
-
Tuntuis että onkelma korjaantui sytytystulppien vaihdolla. Ihan hyviltä näyttivät mutta kai ne kuitenkin happanevat kilometrien myötä, liekö koskaan ennen vaihdettu. Jännästi oireili vain toisinaan ja silloinkin nimenomaan kiihdyttäessä.
-
Tehdääs tästä päivittyvä säie. Nykiminen palasi. Nyt on vuorostaan uudet tulpanjohdot/puolat tilauksessa.
-
Ja uudet tulpan hatut ainakin alkuunsa lopetti nykimisen. Stay tuned.
-
Edelleen nykii. Vähän riippuu säästä, muutama plusaste tuntuu olevan vaikea tälle.
Sen verran nyt katselin että kaasuläppä tuntui liikkuvan ihan sutjakasti ja puhtaalta näytti. Ilmamassa-anturia en onnistunut löytämään... ei ollut samassa putkessa mitä foordeissa näkyy olevan. EGR puolestaan on sen verran ikävän oloisessa paikassa että täytynee viedä sen osalta ihan huoltoon ihmeteltäväksi.
-
Onko autosi siis V50 2.0 foordin duratecilla (taitaa olla samanlainen kuin 1.8 )? Jos on niin mutuilua:
Jos antaa vikakoodin P2008 niin kyseessä voisi olla imusarjan magneettiventtiilit ja täältä lisää tarinaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41408.0
-
Ei anna minkäänlaista koodia. Oon lueskellut noita fordifoorumeita jonkin aikaa eikä oikein selkeää syytä tunnu löytyvän. Joillain korjaantuu tulppien/johtojen vaihdolla, mutta toisilla ei.
-
Ajelin eilen OBD auto doctor päällä hyvät pätkät, mutta ei tullut vika päälle. Päivitin vielä maksulliseen versioon, josta ei tunnu paljon kostuvan, siitä saa sen verran lisäinfoa että näkee onko fuel system open vai closed loopissa :/
Vähän kallistumassa sille kannalle että olisko bensapumppu. Jollain fordistilla oli lopulta sytyttänyt check engine valon ja antanut laihasta seoksesta virhekoodin. Lambdan lukemaa ei taida OBD:sta nähdä, tai muutakaan bensan puutteeseen viittaavaa livedataa?
edit: Eikun hetkinen, sensors välilehdellä saa kaiketi valittua mitä sensoreita haluaa kytätä? Tarviipa testata taas illemmalla.
-
Aika usein jos laihaa seosta herjaa niin vika on löytynyt maf:sta. Näetkö ilmamääriä sillä ohjelmalla?
-
Ilmamäärää ei näe, vain imusarjan paineen. Mutta tässä on nyt dataa. Ei oikein itselleni sano mitään, pitäisi ainakin saada vertailudatat silloin kun kaikki toimii. Mutta jos joku keksii tästä jotain?
O2 sensori sahaa aika lailla ylös alas kaiken aikaa, poislukien moottorijarrutus:
(http://i.imgur.com/M3tB4tr.png)
Ilmeisesti tämän perusteella myös short term fuel trim sahaa ylös-alas.
(http://i.imgur.com/LN7oJFE.png)
Toinen O2 antaa paljon tasaisempaa dataa ulos. Tasaista vauhtia kun ajaa niin menee ihan suoraa viivaa.
(http://i.imgur.com/wgqSVO4.png)
Kiihdyttäessä sytytysennakko tipahtaa nollille? Vaikuttaa oudolta...
(http://i.imgur.com/Y7JMzGI.png)
-
Tässä vielä se imusarjan paine.
(http://i.imgur.com/E9vy2qD.png)
Taitaa tuo sytytysennakkokin olla ihan normaali, eli näiden perusteella kaikki ok? Muuten vaan nykii >:(
-
Kiusaksenne jatkan yksinpuhelua :) Tuleepa jäsenneltyä näitä ihmettelyjä.
Long term fuel trim on vissiin hyödyllinen suure ongelmien etsinnässä, joten tässä siitä kuvia.
Tässä on auto paikallaan, ensin kierrokset jossain 2000-3000 välillä ja lopuksi tyhjäkäynnillä. Jostain luin että tyhjäkäynnillä pyydettävä rikkaampi seos kielisi ilmavuodosta, mutta siinä puhuttiin jostain 25% lukemasta. Mahtaako tämä muutaman prosentin ero vielä tukea ilmavuoto-oletusta?
(http://i.imgur.com/ZBI5mGb.png)
Tässä lisäksi kuva ajosta. En nyt enää muista mitä tuossa tarkalleen on tapahtunut, mutta luulisin että ympyröity kohtaa kuvaa kiihdytystä. Missään vaiheessa ei pyydetä yli 5% rikastusta, mahtaakohan tuo olla normaalia?
(http://i.imgur.com/Meu84na.png)
Näkeekö huolto jollain omalla checkerillään bensanpaineita tai MAFfin lukemia? Kai tuo täytyy vain huoltoon viedä jos siellä osaisivat jotain tehdä, kun ei noita satasen-parin osia ihan summissa kehtaisi vaihdella.
-
Osaisko joku sanoa missä tässä laitteessa on MAFfi? ;D
(http://i.imgur.com/QUQ9Sfg.jpg)
-
Mokoma! Taisi tulla tartunta etänä! :'(
Oma volle (myöskin 2.0 fomoco) alkoi nykimään kiihdityksissä ihan kunnolla.. pintakaasulla ei mitään.
Nopea googletus ja tuntuisi tosiaan olevan fordeissa enemmänkin samanlaista ongelmaa.
Kaipa se pitää vähän tutkailla rahapulassa ja kattoa tulpat, johdot & puolan kunto.. kuten ford forumeilla kehoitetaan. ja kaikki kerralla nimenomaan.
-
Siitä on hyvä aloittaa...
Mulla olisi huomenna huollossa käynti asian tiimoilta, mutta eiköhän tuo ole nyt pari päivää toiminut ihan normaalisti. Viimeksi viikonloppuna nyki vielä huolella. Oon nyt pari viime tankillista tankannut eri paikasta kuin normaalisti, josko sillä olis vaikutusta. Ja pari viikkoa sitten lisäsin öljyä kun oli alarajoilla. Liekö sitten merkitystä kummallakaan.
-
Osaisko joku sanoa missä tässä laitteessa on MAFfi? ;D
Ei oo maf:ia sun koneessa.
-
Joo tuo selvisikin että MAPilla hoituu säätö tässä.
Suosittelen muuten laittamaan merkkiversiot tulpanjohdoista, nyt on vähän itsellä auki että josko nuo motonetin piuhat oli osasyyllisenä. Puolahan on sitten niissä johdoissa, eli sitä ei tarvitse erikseen vaihdella.
-
Päivitystä.
- Ei minullakaan vikakoodeja.
- Pätkiminen alkaa vasta lämpimällä koneella.. kylmällä koneella ei mitään oireita.
Päätin sitte kuitenkin varata ajan huoltoon.. toivotaan että perjantaina selviää missä vika :)
Selvisikö sinun huioltoreissulla vielä mitään?
-
Ootteko mitanneet imusarjan magneettiventtileiden vastusta lämpimällä koneella..? Linkki ekalla sivulla.
-
Jätin viemättä huoltoon. Kun auto pelaa niin mitä ne sille olisivat tehneet?
Ayrton: En ole mittaillut, kun ei ole mitään koodeja antanut. Ei oikein hahmotu mitkä venttiilit on kyseessä, liittyykö jotenkin imusarjan läppiin?
-
Eiköhän se just niiden läppien ohjaukseen liity... Siinä linkissä neuvotaan poistamaan moottorin muovisuoja niin rupeaa venttiilit löytymään.
Edit: tämän näköinen tuote http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/air-supply/control-tumble-valve/1040194/
-
Ja annetaan täältäkin vahvistus vielä.
Eli juurikin kyseinen osa omassakin oli viallinen. Nyt eikun auto vielä pajalta alle ja kovaa ajoa! :pomo:
-
Mahtavaa, tietää mitä syynätä jos vika palaa. Voisi varmuudeksi tilata jo uuden osan.
Sillävälin tuli uusi probleemos. Auto ei startannut eilen, pyöritti vain tyhjää. Käynnistysyrityksen jälkeen kaasuläppäkotelo piti surinaa, josta päättelin että se on jumissa kiinni. Käynnistäessä kun polkaisi kaasupolkimen pohjaan niin lähti käyntiin.
-
Nykiminen palasi joten kävin hakemassa uuden magneettiventtilin ja vaihdoin. 90€ kustansi ja vaihtoon meni vajaa tunti ja sekin enimmäkseen ihmetellessä miten kiinnitysruuvit saa ruuvattua kaikkien johtojen takaa. Tuon kun olis heti tajunnut tsekata.
Mitähän imusarjan läpät on tykänneet kun autolla on könyytetty läpät kiinni? Hentoa helinää sieltä kuuluu tyhjäkäynnillä.