Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: caulaote - 20.02.2015, 20:38:15
-
Terve.
Onko kenelläkään muistissa manuaali vaihteisen 240:sen cruisen sähköt?
Ohessa on kuva omasta arviosta,,, onko ihan lepässä vai uskaltaako tällä lähtee kokeilee?
(http://i.imgur.com/D9tnIeg.jpg?1)
Mihinkähän nuo kaks kysymysmerkeillä merkattua piuhaa on kuulunu?
Sitte jos jollakin olis konehuoneen puolelta tarjota kuvaa vakuumipuolen palikoista ja niiden sijoittelusta, niin ei tarttis lähtee arpomaan?
-
Lähetin sähköpostia.
-
Tuolla listan puolivälissä on pdf-tiedostona:
http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/240%20Wiring%20Diagrams (http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/240%20Wiring%20Diagrams)
Minullakin ensi kevään urakkana saada korjatuksi yksi cruise 260:een. Minulla on kaksi sarjaa (vuosimalleihin -84), jotka koetan korjata molemmat ja laittaa sitten testattuna myyntiin.
-
Nyt löytyy! Kiitos LaitinenP ja vOlvO245. :hg:
Tässä uudemmassa mallissa tuo poljinventtiilien viereinen liitin menee jarruvalokatkaisijaan. Ilmeisesti nuo kaksi ? merkillä olevaa johdonpätkää ovat vain purkuautosta jääneitä piuhoja. Ehkäpä sitten jenkkimalleissa, joissa on vaihteen "shift" valo, tarvitsee vielä tuon ylimääräisen piuhan? Vanhemmassa versiossa -80-85 on näköjään vielä jokin RETARD SWITCH joka katkaisee cruisen toiminnan elohopeakuulan liikkuessa jarruttamalla? Erikoinen ajatus? Voiko se jo kytkeytyä pois päältä jyrkässä alamaessä tai pomppuisella tiellä? Tuskin sentään,,,
No, jokatapauksessa asentelen tämän kiinni myös tässä kevään aikana. Täytyy nuo alipaineletkut uusia, kun ovat aika happamia jo. Ihan mielenkiintoinen projekti on kyllä ja saapahan taas ajan kulumaan :)
Onko LaitinenP :llä cruise asennettuna 260:ssä? Ei varmaankaan ole samanlainen kuin tämä yllä kuvattu, mutta olis ihan mielenkiintoista nähdä alipaine systeemit konehuoneen puolelta.
Ja edelleenkin jos jollain on asennettuna autoon sama, kuin tuo kuvassaoleva, niin kuva pannuhuoneesta olis tarpeen :nälkä:
-
Homma ei oo edenny vähään aikaan mihinkään, kun työreissussa ollaan,,,mutta oon tässä tehny joutessaa tutkailuja netin ihmeelliseen viidakkoon. Tässä se kaipaamani kuva konehuoneen puolelta cruisepalikoiden sijoittelusta.
(http://i.imgur.com/CRrOPoz.jpg)
Alipainehärdelli (mikälie oikee nimi?) tulee paloseinään kiinni ja alipaineletku imusarjaan. Lisäksi kaasuvaijeri vaihdetaan ja vaijerirulla kiinnikkeineen myös.
Tän kuvan mukaan sitten laitan nuo roippeet paikalleen. Joissain koneissa on ilmeisesti alipaineelle oma pumppu??
Tuota imusarjan alipaineletkun nippaa ei mulla ollut, (sen paikalla pultti tulppana), mutta 240 :hello: on sen mulle jo lähettäny postilaatikkoon,,kunhan pääsen kotiin asti,,
Tuossa se nippa
(http://i.imgur.com/bXFkWsH.jpg?1)
Katotaa, jos vaikka sitte asennuksesta värkkäilen pikkusen projekti päiväkirjan,,,
-
Nyt on homma saatu tehtyä.
Hommasin siis käytetyn cruisepaketin. Siihen uudet alipaineletkut vanhojen haperoiden tilalle.
Seuraavassa lyhyesti asennusta kuvien kera.
Palikat tuli tällaiseen himmeliin.
(http://i.imgur.com/Lnlv687.jpg?1)
Lähtökohta jo aiemmin nähty kuva. Nuo kysymysmerkillä merkatut piuhat ovat purkuautosta katkotut jarruvalokatkaisijan piuhat. Eli niihin ei kannata kiinnittää huomiota.
(http://i.imgur.com/7moSGu1.jpg?1)
Konehuoneeseen sijoittelin vacupumpun netistä selaamieni kuvien mukaan. Imusarjaan tulpan tilalle letkunippa isommalle letkulle.
Pumpun teline oli sen verran hapessa, että maalasin sen ensin.
(http://i.imgur.com/YeKBMgq.jpg?1)
Imuletku servolle polkimien puolelle menee paloseinän läpi apparikuskin puolelta.
(http://i.imgur.com/C6en8Lc.jpg?1)
Sähköt vacuumipumpusta servolle kaasuvaijerin yläpuolelta,,,
(http://i.imgur.com/JyjiIFg.jpg?1)
Servo paikalleen rattiputken alapuolelle. Myös jarrun ja kytkimen venttiilit paikoilleen johtoineen ja letkuineen. Säätö ohjekirjan mukaan ja varmistus letkuihin puhaltamalla/imemällä. Kaikki toimii!!! Pitää paineen ja päästää paineen kun poljinta painaa.
Kaasuvaijeri servosta kiinni samaan nastaan, jossa on varsinainen kaasuvaijerikin. Hyvin mahtuu.
(http://i.imgur.com/SvfiXCX.jpg?1)
Jarruvalokytkimen johto oli helpompi laittaa yläkautta, kun mittariston otin ensin pois. Ja sen otin pois siksi, että cruisen oranssi johto täytyis saada sinne nopeusmittarin taakse. Siellä on takana lattaliitinpari kirkkaan kumisuojuksen alla piilossa,,,
(http://i.imgur.com/3RxYxQf.jpg?1)
Vanha vilkkuviiksi pois ja uus tilalle. Cruisenohjauksen johtonippu liittimineen mahtuu loistavasti muiden sekaan.
Tässä vaiheessa hyvä testaa vilkut ym.
(http://i.imgur.com/kkqyqU1.jpg?1)
Kaikki liittimet kiinni ja virta nro 1 sulakkeelta. Maajohto kiinni. Lopputarkastus, että kaikki liittimet ja alipaineletkut on kiinni.
Ei ku KOEAJOLLE!!!!!! ;D
Arvatkaa toimiko????
:'( NO EI!!!!! BYÄÄÄÄHHH!!!! :'(
Missä lienee vika???
Ohjekirjan mukaan testasin vilkkuviiksen cruisenohjauksen ja se toimii täysin.
Vacuumipuoli on testattu myöskin ohjeiden mukaan ja vakupumpusta lähtee sihinät niinku pitääkin. Kone hetken käynnissä ja sammutuksen jälkeen pumpusta vacuum letku irti ja sihaus kuuluu. Kaasua voi säätää kun imee servolle menevää letkua konehuoneen puolelta.
Siellä oli myös maininta autoista, joissa on "CU heater"? Mikähän se sellainen lämmitin on?? Onko tietoa?
Sillä ilmeisesti jokin vaikutus cruisen toimintaan?
Ongelma taitaa olla ohjainboksissa? Sillekin on olemassa oma testeri, mutta ei taida kellään sellaista enää olla??
Nyt on tilattuna toinen ohjainboksi,,,kunhan sellainen vaan jostain löytyy,,,
(http://i.imgur.com/8a5YCij.jpg?1)
kyllä tää vielä tästä. ;D
-
Asennus- ja korjausoppaan mukaan piirikortin pystyy käytännössä testaamaan vain muuten toimivaksi todetun järjestelmän kanssa. Jos sinulla servo toimii niin keskusyksiköstä on varmaan kärähtänyt jokin transistori tai diodi. Jotkut tv-korjaajat osaavat varmaan juottaa uudet komponentit sinne piirikortille. Periaatteessa ne transistorit voisi itsekin testata jos juottaa kannan irti kortista. Meikäläisen vanhempi kortti on tämännäköinen:
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/005_zpsd9ad2a24.jpg)
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/005_zpsfd3aad08.jpg)
Vanhemman järjestelmän servo taas on tällainen:
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/006_zps834fc345.jpg)
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/008_zps40f4c264.jpg)
-
Toi "CU heater" on Combined Unit eli se alipainesäätönen lämmitin mutta sullahan on tässä vaijerimallinen?
Ja Googleen kun heitti Volvo 3517400 niin tuota palikkaahan saa uutenakin vielä.
-
Ajattelin kans, että asiasta perillä olevalle ei olisi kovin kummonnen homma korjata tuota piirikorttia. Täytyy kysellä jostain TV huollosta (jos niitä enää on???) tms. Savonlinnassa on jopa piirilevytehdas. Ne varmaa osais tehdä vaikka koko kortin, mutta yksittäiskappaleelle voi kertyy huima hinta. Mutta mutta,,ennenkuin kyselen niin antaa osien ammattilaisen tutkailla markkinoita, uskon että Ghost saa jostain kaivettua kyseisen lootikon. :hello:
Kiitti LaitinenP kuvista. Sulla tais vaiva korjautua ihan boksin vaihdolla?
-
Toi "CU heater" on Combined Unit eli se alipainesäätönen lämmitin mutta sullahan on tässä vaijerimallinen?
Ja Googleen kun heitti Volvo 3517400 niin tuota palikkaahan saa uutenakin vielä.
Juu vaijereilla väännellään. Selkishän tämäkin. Näin sitä vaan vanhakin onneksi oppii aina jotain uutta!
Eipä edes juolahtanu mieleenkään, että olis googlannu tuolla numerolla,,, ja vielä vähemmän uskoin, että vielä löytyy uutena tuota osaa.
Hintaa kyllä on aika reippaasti, mutta onpahan tämä sitten viiminen oljenkorsi.
-
moi,onko boxi eri b200e koneessa eli mekaanisella ruiskulla?täytyy tutkailla ja penkoa. ;)
-
LaitinenP tuossa kuvassasi, jossa näkyy tuo kaasuvaijerirulla, niin mikä tuo kolmas vaijeri on, joka vetää toiseen suuntaan?
-
moi,onko boxi eri b200e koneessa eli mekaanisella ruiskulla?täytyy tutkailla ja penkoa. ;)
Ei mitään hajua??
-
Ei mitään hajua??
ei edes käryä?no mutta numerosta selviää kun kaivan sen esille ;)
-
LaitinenP tuossa kuvassasi, jossa näkyy tuo kaasuvaijerirulla, niin mikä tuo kolmas vaijeri on, joka vetää toiseen suuntaan?
Tässä on automaattivaihteisto, johon menee rullalta kick-down-vaijeri. Säätää kiihdyttäessä vaihtoa korkeammille kierroksille (ymmärtääkseni).
-
ei edes käryä?no mutta numerosta selviää kun kaivan sen esille ;)
tämmösen törkkäs tänään ;)
(http://i8.aijaa.com/t/00591/13803267.t.jpg) (http://aijaa.com/vDYj5e)
(http://i4.aijaa.com/t/00568/13803268.t.jpg) (http://aijaa.com/njZgpc)
-
Tässä on automaattivaihteisto, johon menee rullalta kick-down-vaijeri. Säätää kiihdyttäessä vaihtoa korkeammille kierroksille (ymmärtääkseni).
No niinpä tietenkin. Onko se kickerin vaijeri tuo, joka vetää eri suuntaan?
-
tämmösen törkkäs tänään ;)
Homma nytkähtää eteenpäin nopeemmin ku ajatus! Thanks Jen!
Tuossa samalla selkis, että servon kaasuvaijeria ei pidä säätää "kaikki löysät pois" meiningillä, vaan sinne täytyy jättää pari milliä löysää. Ihan tarpeellinen vinkki, kun ei ainakaan asennusohjeessa mun silmään näkyny tuota ohjetta.
-
Homma nytkähtää eteenpäin nopeemmin ku ajatus! Thanks Jen!
Tuossa samalla selkis, että servon kaasuvaijeria ei pidä säätää "kaikki löysät pois" meiningillä, vaan sinne täytyy jättää pari milliä löysää. Ihan tarpeellinen vinkki, kun ei ainakaan asennusohjeessa mun silmään näkyny tuota ohjetta.
olkaapa hyvät,aina siitä jää itsellekin paljon jos pystyy muita auttamaan (auta ja tulet autetuksi nähty niin monta kertaa.) ;)
-
No niinpä tietenkin. Onko se kickerin vaijeri tuo, joka vetää eri suuntaan?
Sepä juuri.
-
Nyt män ukolta sormi suuhun,,, ei rokkaa toisella boksillakaan. Virtaa tulee älyboksin liittimeen kolmeenkin johtoon cruise "on" asennossa. Jarrupolkimen venttiilin sähköjohto sytyttää sähkökynän, kun jarrua painaa. Kytkimen venttiilin sähköpiuhoihin ei tuu "valoa" missään asennossa??? Älyboksin ja vacuumiyksikön (konehuoneessa) väliseen liittimeen ei tuu virtaa mihinkään kolmeen johtoon, edes koneen käydessä. Milloin siinä johdossa pitäis virran liikkua?
Tuskin vika sittenkään on tuossa aivolaatikossa, kun jo kahdella kokeiltu ja ne on luotettavilta äijiltä hommattu.
Voiskohan nyt sitte vikaa olla kytkimen venttiilissä sähköpuolella. Milloin siellä pitäis kulkea virtaa?
Entäpä vacuumiyksikössä?(sinne menee 3 piuhaa ja virtaa ei näy) ,,,,tai sitte nopeusmittarissa, kun toiminta-alue pitäis alkaa vasta 40km/h ja se ei jostai syystä ymmärrä sitä? Tai sitte toi auto ei kulje niin kovaa!!! :2funny:
Tai siitten,,, olisko imuja liian vähän??
Nyt taidetaa olla aika heikoilla,,,? :(
-
no voiny per........!onhan siinä katkasian viiksessä varmasti kaikki ne pikkujohdot ehjät?ne on ohutta johtoa ja joskus on ollut joku karva poikki?
-
No onpas hankala homma. Tälle uudemmalle cruiselle onkin näköjään olemassa testerilaite 0943-4.
Vanhemman cruisen servossa testi menee siten, että servo pelittää sitten kun +-virta laitetaan yhtä aikaa liittimen maroonin (oranssintapainen) ja valkoiseen. Maa on oransissa. Muussa tapauksessa servo ei tule toimia. Tämän testin aikana siis servon liitin on irrotettu, kone on käynnissä (letku imusarjassa). Ja sehän rapsaa ilman niitä imujakin päälle tai pois.
Tiedätkö, että nopeusmittarin anturi toimii? Ohjain ei päästä cruisea toimimaan ellei se saa tiettyä nopeussignaalia (sun mallissa se taitaa olla noin 40km/h).
-
no voiny per........!onhan siinä katkasian viiksessä varmasti kaikki ne pikkujohdot ehjät?ne on ohutta johtoa ja joskus on ollut joku karva poikki?
Juuh, kyllä ne pitäis kunnossa olla. Testasin laittamalla viiksen liittimestä punaiseen piuhaan(1) hyppyjohdon sulakkeelta suoraan.
Off asennossa muihin piuhoihin valokynällä ei lamppu syty.
On asennossa valo syttyy ruskeaan(2) ja vihreään (3)piuhaan.
On asennossa ja SET nappia painamalla ruskee(2) ja keltanen (4)sytyttää lampun
Resume asennossa kaikkiin tulee virta.
-
No onpas hankala homma. Tälle uudemmalle cruiselle onkin näköjään olemassa testerilaite 0943-4.
Tiedätkö, että nopeusmittarin anturi toimii? Ohjain ei päästä cruisea toimimaan ellei se saa tiettyä nopeussignaalia (sun mallissa se taitaa olla noin 40km/h).
Sanoppa muuta,,,Olisikohan jossain vielä noita testereitä??
Nopeusmittarin anturi pikkase askarruttaa muakin? Ainakin itte nop,mittari toimii ja autolla on oikeesti ajettu 150tkm. Jos olis testeri, niin oikeeta takapyörää irti maasta pyörittämällä pitäis testerin valot välkkyä? Mitenkä tuon vois itte testata?
Tässä -86-90 versiossa ei mene polkimien välissä olevaan servoon muuta kuin alipaine. Ilmeisesti sitä alipainetta ohjaa konehuoneenpuolella oleva vacuumipötikkä, johon menee sähköjohdot älyboksilta.
-
Nyt on kertaalleen tarkastettu cruise/vilkkuviiksen toiminta. Virta kulkee niinkuin pitää aina CU-boksille asti. Samoin kytkin ja jarrupolkimien venttiileistä virta kulkee CU-boksin liittimelle asti. Pittääkö noissa polkimien venttiileissä olla aina virta? Että kun poljinta painaa, niin virtapiiri katkeaa? Meinaan,että nyt on niin, että jarrua painaessa H ja G väliseen piuhaan tulee virta, kun jarruvalot syttyy.
Tuota J osioo (vaihtovalo) ei ole ollenkaan.
(http://i.imgur.com/C3siv2f.jpg?1)
-
Mun mielestä kyllä,tuleehan jarruvalokatkasiallekin jatkuva virtsa ;)
-
Onkohan tuossa vakuumihärvelissä (E) sitten joku katkaisija sisällä jonka pitäis kytkee virtaa päälle/pois alipaineen tai vaikka nopeuden mukaan? Miten tuon vois testaa että onko ehjä? Täytyy varmaa ajon aikana testata tuleeko virtaa polkimien venttiileille. Nyt virtaa ei tuu tyhjäkäynnillä ainakaan.
-
Aletaas taas,,,,,
Kun jarrua painaa, tulee jarruvalokatkaisijalta (G) virtaa vihreä/valkoista johtoa pitkin venttiilille (H). Se virta ei jatku sieltä sitten minnekkään, edes kytkinpolkimen venttiilille (I) ???
Kuitenkin, kun yleismittarilla tsekkaa venttiilin (H) navat, on niissä jatkuva yhteys, kunnes poljinta painaessa yhteys katkee!!?? Eli jarruvalokytkin lähettää siihen virtaa ja tämä venttiili katkaisee sen virran,,,ei oikee mee mun järkeen,,,
Kytkinpolkimen ja jarrupolkimen venttiilien (I) ja (H) välisessä johdossa on jatkuva yhteys yleismittarilla kokeiltuna.
Kytkinpolkimen venttiilin (I) navat on "kiinni" kunnes kytkintä painaa.
Pitääkö näissä venttiileissä olla cruisen päällä ollessa aina virtaa? Ja miks jarruvalokytkin tavallaan syöttää virtaa sisään toisesta suunnasta ja se ei pääse etenemään mihinkään?
Vai pitäiskö näiden venttiilien ollakin miinus juuttuja, eli maadoittavia??? Tarjoon jätskit sille kuka keksii !!!!! :hello:
Menee kyllä pikkase vaikeeks selitellä näitä sähöjuttuja,,,
Sitten vielä :hello: toi (J) Control Unit- gear sift indicator?? Onko se joku vaihteenvaihdonmerkkivalo ja onko mulla sellanen jossai piilossa? Eikös se oo jenkkiläisille, että ne ossoo vaihtaa vaihdetta ajallaan??
-
Kävin katsomassa omasta. Cruisen boxilta kun lähtee johto (väri?), se menee kytkinpolkimen katkaisijan läpi, jarrupolkimen katkaisijan läpi ja jarruvalokytkimen siihen napaan (itsellä sin/pun johto) joka menee takavaloille. Tällöin johtoon tulee normaalisti maa-signaali(jarruvalopolttimoiden läpi) ja jarrua/kytkintä painettaessa signaali katkeaa. Se katkeaa myös siihen, kun jarruvalokytkin kytkee valoille sähkön, jolloin maa-signaali muuttuu plussaksi. Tämä ilmeisesti varana jos kytkintä ei paineta ja cruisen oma kytkin ei toimi jarrutettaessa.
Itse laitoin tuon alipaineakun jalkotilaan, että olisi siistimpi konehuone, mutta sen pitämä tikitys häiritsee niin pitää joskus siirtää takaisin konehuoneeseen.
-
Kävin katsomassa omasta. Cruisen boxilta kun lähtee johto (väri?), se menee kytkinpolkimen katkaisijan läpi, jarrupolkimen katkaisijan läpi ja jarruvalokytkimen siihen napaan (itsellä sin/pun johto) joka menee takavaloille. Tällöin johtoon tulee normaalisti maa-signaali(jarruvalopolttimoiden läpi) ja jarrua/kytkintä painettaessa signaali katkeaa. Se katkeaa myös siihen, kun jarruvalokytkin kytkee valoille sähkön, jolloin maa-signaali muuttuu plussaksi. Tämä ilmeisesti varana jos kytkintä ei paineta ja cruisen oma kytkin ei toimi jarrutettaessa.
Itse laitoin tuon alipaineakun jalkotilaan, että olisi siistimpi konehuone, mutta sen pitämä tikitys häiritsee niin pitää joskus siirtää takaisin konehuoneeseen.
Kiitos Ata tästä viestistä! Nyt ainakin voin unohtaa tuon pähkäilyn. Eli polkimien venttiilit toimii niinkuin pitääkin!
Jarruvalokytkimessäkin on tuo piuha justiinsa kuten pitääkin. ;)
Seuraavaks pitäis vissii jotenki varmistaa tuon alipainebatteryn sähköt? Onko vinkkejä milloin ja mihink sen kolmeen piuhaan pitäis tulla voltteja?
-
Tuolla on sen vanhemman cruisen asennus:
http://www.240.se/litteratur/2-27-13a.pdf
Kytkentäkaava ja toiminta sivulta 141 eteenpäin:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/TP30808-1%201985%20Wiring%20Diagram%20240.pdf
Tässä keskimmäinen, joka siis keskustelun aiheena:
http://www.240.se/litteratur/2-27-19.pdf
Ja se uusin versio jossa erillinen alipainepumppu:
http://www.ohio.edu/people/ridgely/volvo_docs/Cruise%20Control%20Install.pdf
Siellä alipaineakun yhteydessä minne menee ne kolme johtoa on kaksi venttiiliä. Toinen lisää ja toinen päästää alipainetta pois. Yhteen johtoon tulee jatkuva plus tai miinus ja kahta muuta boxi ohjaa tarpeen mukaan. Tuon asennusohjeen mukaan navassa 3 oleva valk/pun johto on venttiilien yhteinen(maa tai plus, mitattava). Nehän voisi testata etteivät ole jumissa, mutta ehkä epätodennäköistä.
Liitin irti alipaineakulta
Johtoon 3 plussa sinne venttiilille (ei cruisen suuntaan)
Auto käyntiin
1:een maa,-> ei tapahdu mitään/kierrokset nousee
2:een maa,-> kierrokset nousee/ kierrokset laskee jos 1n maadoittamalla nousi
Tai testaa samallalailla auto seis ja kuuntelee napsahtaako venttiilit.
-
-H- P> KIIIIITOOOOS!!!! Ata!!!!
Tuo asennusohjekin tähän välivuosimalliin on hyvä. Sulki pois avoimia kysymyksiä. Testaan tuon vakuumitankin toiminnan seuraavaks,,,,
jos se toimii, niin vielä on se nopeusmittarin indikaattorin testaus jotenkin?
Onkohan tuolla väliä, kun tän ohjeen mukaan jarruvalokytkimen piuha tulee jarrupolkimen venttiilin vasempaan napaan? Nuo liittimet menee kumminpäin vaan. Mulla se on just toisinpäin ollu tähän asti.
Nakuttaako atalla se vacutankki vain silloin, kun cruisen on toiminnassa?
-
Se jarruvalokytkinhän voi olla kumminkinpäin paikoillaan, johdon väri ratkaisee ja siinä ohjeessahan on kytkentäkaavio.
Niistä venttiileistä kuuluu selvä naputus aina silloin kun cruise muuttaa kaasun asentoa. Eli lähes koko ajan, jos ei ole ihan tasainen suora. Cruise pois päältä ei pidä mitään ääntä.
-
Meneepäs jännittäväksi tämänkin Cruisen käyttöönotto. Asensin oman cruisen viime kesänä ja yritin saada sitä toimimaan loppukesän. Talven aikana puhdistelin ja öljysin osat ja vaihdettuani keskusyksikön järjestelmä alkoi kuin alkoikin keväällä toimimaan! Tämä vanhemman mallinen järjestelmä vaikuttaa hivenen yksinkertaisemmalta vaikka onhan siinäkin monenlaista osaa jotka voivat olla pielessä.
-
Juu! Kyllähän tämä vikahaku tuo pikkase jännitystä tähän muuten niin "rauhalliseen" maailmaan ::)
Nyt kokeilin tuota atan vinkkiä alipaineakun venttiilien testaamiseksi. Täytyy kyllä taas kerran laittaa KIITOKSET sinne päin!! Melkee hävettää, kun toiset ilman mitään ja omaa aikaa käyttäen jelppaa! Melkeinpä nuo aiemmin luvatut jätskit muuttuu pikkuhiljaa ravintolaillaksi!!
Alipainepankin venttiilit toimii!!!! JEEEEE!!!! Puna/valkeaan piuhaan jatkuva vitra ja kahta muuta maadoittamalla alkaa jengat nousee,, ja rivakasti!! Melkee tuli kurat sinisiin kalsareihin ku säikähdin!! O0'
Samalla tuli testattua polkimien venttiilit ja nekin toimii!!!! Taas JEEEE!!! *taavih->
Nyt ei oo enää ku 2 vaihtoehtoo,,,,
Mittarin nopeus signaali,,, täytyy se tutkia seuraavaks.....jotenkin?
tai sitte toi toinenki CU-boksi on sökö?
Joku sano mulle , että yli 25v elektroniikka voi "kuivua" piloille vaikka olisi kuinka hyvin säilötty?? Tiedähäntä sitten,,,
Mut jos näin on, niin täytyy alkaa ettiä niille korjaajaa tai sitte maksaa uudesta.
-
Kävin taas ihmettelemässä,,,, tunkkasin oikeen takafillarin ylös ja nelonen pesään ja hanaa. Volttimittarilla mittariston taakse liitettyyn oranssiin johtoon tulee tyhjäkäynnillä melkee 13 volttia. Vauhdin kasvaessa voltit pienenee ja siinä maagisessa 40 km/h vauhdissa on 11 volttia. Heti yli 40 km/h voltit putoo alle yhteentoista. Onko tuo se toiminta-alueen rajasignaali. Ja ainakin mittaristo antaa jotakin signaalia CU-boksille. Onko signaali sitte sellaista kuin pitää, en tiedä?
Kuitenkin nyt näyttää vahvasti siltä, että tämä toinenkin matolaatikko on morjens,, -H-
-
Se nopeusignaali on kai kanttiaaltoa 0-12 v. 50/50 suhteessa joten volttimittarissa pitäisi näkyä jotain 6 volttia. Onko sulla sellainen autoyleismittari? Mittaa siitä siitä signaalista rpm ja dwell. Ja miten rpm muuttuu kierrosten suhteen.
-
Toi yleismittari, mikä mulla on, on ollut varmaan yleisin mittari -80 luvulla,,,ja halvin ;D
Ei sillä nää kuin voltit ja ohmit. Pitäis varmaa päivittää pikkasen,,, :facepalm:
-
Toi yleismittari, mikä mulla on, on ollut varmaan yleisin mittari -80 luvulla,,,ja halvin ;D
Ei sillä nää kuin voltit ja ohmit. Pitäis varmaa päivittää pikkasen,,, :facepalm:
Jep digitaaliset amatöörimallit on luokkaa parikymppiä. Kyllä niilläkin pärjää.
-
No,,, tänään sitten tapahtui seuraavaa!
OttoB:n vinkistä aattelin lähtee seuravaks kokeilee, että mitähän signaalia sieltä mittarista lähtee? Kun en oo pitkään aikaan ajellu tolla Volvolla, niin tuumasin että menen sillä käymään Savonlinnassa ostamassa sellasen fiksumman yleismittarin. Laitoin paikat nippuun ja sen CU-boksin, jonka Jen mulle möi. Läksin ajelee ja ei se toimi niin ei toimi!!
No, siinä ajellessa näpyttelin sitä SET nappulaa ja PERSKELES!!!!! Cruise nappas vauhdista kiinni!!! :)) Mitä hel....!!!!
Vauhtii oli joku 70 ja pari sataa metriä toimi ja sammu seuraavassa ylämäessä. Tuumasin, että sainpahan nauttii tuostakin ylellisyydestä ees pikkasen!!! Koko rahan eestä!!!
Taas painelin sitä SET nappulaa ja ei mitään,,, se kuoli pois,,,eli hetken vain, niinkuin laulussa sanotaan :'(
Sammutin koko paskasta virran pois ja jatkoin matkaa :3/4 jättää sen:
Kuitenkin kohta aloin taas sitä vempainta räpläämään ja taas toimii!!!??? Kokeilin polkimia painaa kevyesti ja venttiilit tuhahti ja cruise kytkeyty pois päältä. Uudelleen käynnistyy "tupla klikkauksella"? Onko tää sittenkin joku ihme malli, että tarttee tuplasti painaa, että kytkeytyy, tuumailin???
Vauhtia jos yrittää lisätä Set nappia pohjassa pitämällä, niin cruise sammuu? Ja sitten kun tuplasti klikkaa niin kytkeytyy päälle ja kiihdyttää pikkasen,, ehkä sen verran, mitä olis kiihtynyt sen sekunnin painalluksen aikana.
Päätinkin ajaa pitemmän kaavan mukaan ja kurvata samantuien Joensuuhun Motonettiin hakee sen yleismittarin ja samalla motukkaan öljyjä. Mukavahan se on nyt loikotella menemään, kun cruisekin melkeen toimii. No tän pitemmän lenkin aikana laite alko toimimaan kokoajan paremmin, eikä enää tartte edes niitä tuplaklikkauksia. SET nappi ottaa käskyn kerralla ja RESUME toimii ihan täysii!!!
Pysäytin bussipysäkille ja auton virrat pois. Mulla oli mukana se CU-boksi, joka tuli alunperin tuon cruispaketin mukana ja kokeilin sitä.
Se on ihan soronoo. Ei tapahdu mittää. No se on ainakin sitte rikki. No se Jen:in boksi takas kiinni, ja TOIMII!!!! :2funny:
Ainoo vika on nyt se , että nopeuden lisäys onnistuu SET nappulasta vain näpyttelemällä. Pitempi painallus sammuttaa cruisen.
MUT SE ON IHAN OOKOO, JOS TOIMII NÄIN!!!!!
Vastaantulijat näki varmaan vaan mun purukalustot, kun hymyilytti!!! ;D
No Motonetissä kävin ja ajelin Marjalaan burgerille ja sieltä kotiin. Jalat suuripiirtein ikkunasta ulkona!!
En tiedä mikä oli/on vikana. Olisiko alipainetankin venttiilit jotenki ollu jumissa, vaikka ne napsahteli molemmat kun niihin johti virtaa atan neuvon mukaan. Jos ne siinä pikkuhiljaa herkistyi ja nyt kun lähti ajamaan ja herätteli niitä SETTI nappulalla, alkoi pikkuhiljaa vetristymään? Pirssi mötköttää nyt tallissa ja täytyy kokeilla päivän , parin päästä, miten toimii?
Kuitenkin,, hemmetin ISO KIITOS!!! -H- -H- Ghost, Jen, 240, vOlvO245, Elk, LaitinenP, ata, The ottoB!!! Ootte ollu isona apuna ja pullakahvit ansainnu, jos joskus nähdään? Thanks!
-
Oli ilo olla avuksi, hyvä että sait toimimaan. Tuollaisesta ominaisuudesta että vauhtia voi nostaa en ole koskaan kuullutkaan. Jos on tarvinnut vauhtia nostaa, niin olen vain painanut itse kaasua ja SETtiä uudestaan kun tavoitenopeus on saavutettu. Täytyypä kokeilla.
-
Oli ilo olla avuksi, hyvä että sait toimimaan. Tuollaisesta ominaisuudesta että vauhtia voi nostaa en ole koskaan kuullutkaan. Jos on tarvinnut vauhtia nostaa, niin olen vain painanut itse kaasua ja SETtiä uudestaan kun tavoitenopeus on saavutettu. Täytyypä kokeilla.
No hittolainen!!! Lueskelin käyttöohjetta, niin siellä sanotaakin, että cruisen voi sammuttaa OFF-asentoon, Painamalla jompaakumpaa poljinta JA pitämällä SET nappia painettuna vähänaikaa!!! Eli ei ole kaasunlisäys toimintoa!! Sori!! :facepalm: Tottumuksesta oletin että toki tässäkin on, kun kaikissa muissa meidän autoissa niin on. Mut kuitenkin kaasunlisäys onnistuu näköjään lyhyillä painalluksilla.
Mut täähän vaan kertoo sen, että tää mun systeemi toimii nyt sitte niinku pitääkin!!!!! JEEEE!!! :2funny:
TAAS ata pelasti mun päivän!!!
-
hienoa!!!!!!,vaikeuksienkautta voittoon,loppu hyvin kaikki hyvin,ja eikun :3/4 jättää sen:
-
Tänäänkin toimi tosi hyvin, kun kävin testaa. Heh,, näköjään kun pitää SET nappia pohjassa niin alentaa vauhtia ja lisää vauhtia näpyttelemällä. En tiedä pitäiskö noin olla, mutta NYT ON HYVÄ!! PIÄSIN MIELENPIÄHÄN!!!!!
-
Olihan tuo rikkinäinen boksi avattava ja katottava, mitä pitää sisällään. Näyttää siltä, että on joskus korjailtu ja pikkase sylkäisty jotakin epoksia.
(http://i.imgur.com/CmdFEDM.jpg?1)
Eilen kävin ajelemassa Slinnassa ja heti alkuun kävi niin, että cruise sammui kesken ajon, eikä tahtonut enää päälle kytkeytyä. Laitoin off asentoon joksikin aikaa ja alkoi sitten taas pelittämään. Tänään käytii kattoo Joensuun Vappuajoa ja kaikki toimi normaalisti. Herkistyy,,herkistyy,,,
-
Tuosta boksin liimasta. Minä avasin juuri kaksi Volvo 3517400 boksia ja molemmissa oli tuota liimaa samassa kohtaa. Ja yllätys yllätys vakkari ei herää kummallakaan boksilla. Taitaa aika tyypillinen vika paikka olla. ja just toivoisin toivottavasti tuo purkki ei ole pimeänä..