Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Rounela - 21.02.2015, 16:36:36
-
Mikähän meni pieleen, kun etulaakerin vaihdon jälkeen kuuluu jympsytystä heti, kun lähtee ajamaan? Jouduin taistelemaan alapallon asennuksen kanssa ja vetari varmaan heilui sinne tänne asennuksen aikana. Voiko vetari tai murros jäädä huonosti, joka tekisi tuon äänen? Päättelin, että yksi kolahdus / renkaan kierros olisi kuulunut.
Yli 30 km/h en uskaltanut edes kokeilla, sen verran häijy ääni oli :( Ketuttaa purkaa uudelleen, kun ei tiedä mistä tarkalleen etsiä vikaa. Mainittakoon, että jarrupalat ja-levy vaihdettiin samalla.
-
Voisiko olla vähän mutkalla se jarrulevyn suojapelti?
-
Voisiko olla vähän mutkalla se jarrulevyn suojapelti?
Kuulostaa paljon jykevämmältä ääneltä. Mikä siihen peltiin voisi osua niin kovaa yhden puörähdyksen aikana? Kiitos ideoista kumminkin!
Muistelisin myös, että vetarin sisempi suojakumi näytti olleen osittain lytyssä. Liekö ominaisuus vai olisiko vetari pois paikaltaan?
-
Tarkoitat pyöränlaakerin vaihtoa? Miten asensit sen? Väärällä menetelmällä laakeri hajoaa samantien.
-
Rahallahan siitä selvisi =/
Otin vetarin pään uudestaan irti ja ihmettelin käsin tuntuvaa muljuamista. Sisemmän suojakumin irroituksen jälkeen tuli kourallinen neulalaakereita ja helmeilevää vaseliinia esiin. Vetarista oli 1/3 laakerista antautunut. Hileestä päätelleen ei ollut ihan eilisen aikana rikkoutunut, koska en ajanut kuin 100m. Oletettavasti oli kestänyt paikoillaan viallisenakin, mutta nyt pyöränlaakeriremontissa sai lopullisen kuoliniskun.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/volvo_Vetari1.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/volvo_Vetari2.jpg)
Vaikka laakeriasetelma on lukkorenkaalla kiinni, en löytänyt edes räjäytyskuvista tuota osaa - eli tilaamaan uutta vetaria.
Volvo alkuperäinen 500-600 €, Saksasta 299 €, käytetty 220€. Tilasin lopulta RockAutosta SurTrackin VO-8040, hinta 52€! Googlen kertoman mukaan mitat täsmää ja palaute ollut OK.
http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=4767315&cc=1433149&jnid=407&jpid=1
Siinä on maininta ettei sisällä ABS kehää, mutta eikös se ole siinä osassa, jossa laakerikin on? Mikä sen oikea nimi nyt onkaan..
Tuohon päälle kuljetus, verot ja tullit. Otin FedEx pikana (3-4 arkipäivää), kuljetushinta 122€. Maksoin tullit ja verot suoraan tilausvaiheessa 53€, en tiedä miten käytännössä toimii?
Yhteensä 228€. Tuossa tulee mukana Jeepin tulpat, jotka nostivat toimituskuluja ehkä 20 eur.
Ilmoittelen, miten käy..
-
Tarkoitat pyöränlaakerin vaihtoa? Miten asensit sen? Väärällä menetelmällä laakeri hajoaa samantien.
Fiksus-korjaamolla painoivat prässillä, heillä oli "kuulemma" sopivat holkit. Aika näyttää, kestääkö..
-
Ilmoittelehan miten tuon vetarin asennuksen kanssa käy. Mielenkiintoinen löytö.
-
Vetoakseli vaihdettu!
Toimitus kesti 3.5 arkipäivää, eli sunnuntaina tilasin ja tänään torstaina klo 12 tuli ovesta sisään. Paketti oli hieman huonosti pakattu, mutta perille tuli.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/volvo_vetari.jpg)
Mitat täsmäsivät vanhan kanssa. Sisempi murros oli eri muotoinen, mutta saman mittainen. Myös itse akseliputki oli ohuempi uuduessa.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/volvo_Vetarit.jpg)
Koska pyörän ripustukset olivat jo irti, piti irroittaa vain 2 pulttia 10mm avaimella akselin laakeripukista ja vetari lähti pikku nykyllä irti. Öljyäkään ei tullut..? Vanha meni vastaavasti paikalleen ja pari pientä moksua kumivasaralla auttoi sen perille asti.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/volvo_vetari_kiinni.jpg)
Laakeripukki meni käsin paikalleen ja pultit kiinni.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/volvo_vetari_laakeripukki.jpg)
Alatukivarsi, raidetangonpää, jarrulevy ja -satula kiinni ja homma valmis. Yhteensä 30 min.
Mainittakoon, että edellisellä kerralla laakeria asentaessa sain ABS anturin vasaralla poikki ja tod.näk. siitä syystä auto herjaa nyt "ABS/Ajonvakautus vaatii huoltoa". Liitin kyllä piuhat kiinni, mutta ilmeisesti huono kosketus. Tähänkin tilasin jo uuden www.autonvaraosat24.fi, hinta 25,90€, mutta ei ole vielä saapunut. Samassa paketissa on uusi alatukivarsi (Mapco, 62.98€).
(https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=2037701&lng=fi&m=2) (https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=1810626&lng=fi&m=2)
Jottei elämä olisi liian helppoa, niin se ääni ei sitten kuulunutkaan oikeasta etupyörästä - jonka takia remontin alun perin aloitinkin. Sama jurina kuuluu edelleen.. Yli 40km/h vauhdista alkaa kuulumaan jurinaa, kovimmillaan ehkä tasan 80 vauhdissa. Vasemmalle kääntäessä voimistuu, oikealla hiljenee. Kokeilin äsken takapyörätkin, oikea ei äännä käsin pyörittämällä, vasen pitää hassua napsutusta? Halvattu näitä autoja!! :-\
-
Yli 40km/h vauhdista alkaa kuulumaan jurinaa, kovimmillaan ehkä tasan 80 vauhdissa. Vasemmalle kääntäessä voimistuu, oikealla hiljenee.
Eli siis kummalta puolelta laakeri nyt on vaihdettu?
Tuo kuulostaa meinaan juuri siltä yleisimmältä kuvaukselta, kun oikean puolen etulaakeri on risa.
-
Eli siis kummalta puolelta laakeri nyt on vaihdettu?
Tuo kuulostaa meinaan juuri siltä yleisimmältä kuvaukselta, kun oikean puolen etulaakeri on risa.
Nyt vaihdoin oikean etupyörän laakerin, mutta ääni ei hävinnyt mihinkään.
Alusta lähtien ääni on kuulunut vasemmalta edestä (minun mielestä..), mutta tuo "vasemalle kääntäessä voimistuu" taas viittaa oikeaan etulaakeriin. Pitänee vaihtaa vasen etulaakeri seuraavaksi.
Minun tuurilla se on kuitenkin taka-akseli, vaikkei siellä käsin pyöritellen murinaa kuulukaan.
-
Otin eilen irti vasemman pyörän navan ja painatin prässissä uuden laakerin, ai että tuli hiljainen.
Samalla vaihdoin oikealle puolelle alapallonivelen = koko alatukivarren, kun en jaksanut alkaa niittejä porailemaan auki. Työjonossa oli myös poikki mennyt ABS anturi, mutta sekin korjaantui vain osittain.
Aloitan uuden keskustelun, mutta lyhyesti:
- Laakeriremontissa ABS anturi poikki "ABS/Ajonavakautus vaatii huollon" virheilmoitus
- Uusi anturi, käynnistettäessä "Ajonvakautus hetkellisesti pois käytöstä" tai jotain sinnepäin --> Ajoa 50m, virheilmoitus häviää --> Ajoa 100m "ABS/Ajonvakautus vaatii huollon"
Viallisella anturilla se vaatii huoltoa heti käynnistyksen jälkeen, nyt se on "hetkellisesti" pois käytöstä, korjaantuu ja sitten "vaatii huollon". Joka kerta.
-
Aloitan uuden keskustelun, mutta lyhyesti:
- Laakeriremontissa ABS anturi poikki "ABS/Ajonavakautus vaatii huollon" virheilmoitus
- Uusi anturi, käynnistettäessä "Ajonvakautus hetkellisesti pois käytöstä" tai jotain sinnepäin --> Ajoa 50m, virheilmoitus häviää --> Ajoa 100m "ABS/Ajonvakautus vaatii huollon"
Viallisella anturilla se vaatii huoltoa heti käynnistyksen jälkeen, nyt se on "hetkellisesti" pois käytöstä, korjaantuu ja sitten "vaatii huollon". Joka kerta.
Voisiko olla ettei anturi toimi kunnolla, lukee vain osan "haitoista"? Voiko anturi olla liian kaukana, väärässä kohtaa...? ???
E. Laitoin tämän tuonne uuteen topiciin.