Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: anpu - 21.02.2015, 19:27:57
-
Terve mieheen, ostin mätänetistä http://www.motonet.fi/fi/tuote/493141/OBD-II-testeri-Live-data-2001- (http://www.motonet.fi/fi/tuote/493141/OBD-II-testeri-Live-data-2001-) obd lukijan. Laite näyttää kaasuläpän asennoksi kaasu pois n. 11% ja laatta lattiassa 86%. Onko normaalia vai anturi uusiksi? Kiitän ja kumarran.
-
Ei ole normaalia, uusi anturi.
-
Kappas kappas. Itsellä aivan sama "ongelma". 11% ja 83%, mietin kans että onko vika vai ominaisuus. Kaasuläpän katsoin että se on kyllä täysin auki kaasu pohjassa.
-
Tuntuis et olis monivamma vehje, tai sit mä en vaan osaa/ymmärrä. Livedatassa pa-järj1 cl_fault (vilahtaa välillä ol-drive kun päästää jalan kaasulta) pa-järj2 N/A. O2 p1 a1 (v) seilaa 0,125-0,830 ja seos korjaus -4 - +3 % kun O2 p1 a2 on 0,0v (kakkos-anturi mykkä?) seoskorjaus -14% koko ajan. Vai onko ohjausyksikkö rikki?. Auto kylläkin toimii ihan hyvin saattaa olla hieman laiska, tosin 350tkm automaatti keskikulutus n11Lt/100km. Aluperin lambda valo syttyi (alhainen jännite 1) nollaamisen jälkeen ei ole uusinut. Vai "tieto lisää tuskaa" ? Joo ja mullakin läppä aukeaa täysin.
-
Noin äkkiseltään näyttää ihan tutuilta nuo lukemat. Paitsi tuo iso seoskorjaus -14%. Kakkosanturia ei kuulukkaan olla. Lambdan voltit näyttää myös ihan ookoolta (0,125-0,830). cl_fault ja ol-drive on kai niitä closed-loop ja open-loop tiloja. Noh, viisaammat kertokoon lisää.
-
Jaa lukee lambdat yhtenä vaikka on fyysisesti kaksi, en olis uskonu. Tää taitaa sitten olla tieto lisää tuskaa juttuja.
-
hakkis taitaa puhua -93 mallistaan jossa kahta lambdaa ei ole. -98 mallissa takuuvarmasti on, niinkuin tiedät ja olet julkituonutkin..
-
Omissa V70 '97 ja '99 on molemmissa 2 lambdaa, ennen ja jälkeen katin.
-
Tarkoitin kyllä että on vaan yksi. Omassa ysikasissa on ihan yksi vaan.
Muoks. Kyllähän se sytyttäisi lambdavalon kojetaulussa jos olisi toinen lambda joka olisi pimeänä. Ja pimeänähän se olisi jos ei mitään lukemia sieltä tule. Eli siis yksi siinä vain on veikkaan vahvasti.
-
Taitaapi tuo lambdojen lukumäärä olla venttiiliriippuvainen. 10 venaisissa on vain etulambda, 20 venaisissa myös taaempi.
-
Jos on 98 malli turbo tai vapari 20V niin kannattaa katsoa tarkasti että se toinenkin löytyy. Jossain on vikaa jos se puuttuu.
-
20V vapari ja on kaksi lambdaa. Yritin jopa vaihtaa liittimet päikseen (lukuvirheen poistamiseksi) muttei pysty kun ovat peilikuvia, siispä mars Lambda kauppaa.
Edit: Onko etummainen 1 ja takimmainen 2?
Edit:2 Internetin ihmeellistä maailmaa selatessa törmäsin useaan Volvolaiseen joka tuskaili cl faultin ja nollavolttisen 2 lambdan kanssa, Lambdan vaihto ei tuonnut korjausta tilanteeseen. Pitäisikö lukijassa näkyä CL ?.
-
Jaa..a korjaamoheebot oli sitä mieltä jos ei vikavalo pala ja auto toimii niin turhaan vaihtelet osia.http://volvospeed.com/vs_forum/topic/117188-s70-rear-oxygen-sensor-always-0v/ (http://volvospeed.com/vs_forum/topic/117188-s70-rear-oxygen-sensor-always-0v/)
-
Yleisin vika tämänikäisissä on koodi P0422. Katalysaattori ei toimi oikein. Jos päästöt menevät tarpeeksi pitkäksi ajaksi riittävän huonoiksi niin syttyy vikavalo. Takimmainen lambda vain tarkkailee puhdistustulosta, ei säädä seosta. Jos katti alkaa olla lopuillaan, sen näkee päästötestissä. Tulokset alkavat olla melkolailla rajoillaan. Korjaushan on silloin uusi katti.
Turhaan tosiaan hätäilet jos auto toimii ja päästöt ovat kohdillaan. Vaikka vikavalo palaisi tämän ikäisessä katsastuksessa, ei tule hylkäystä jos ne päästöt kelpaavat. Oli se koodi nyt mikä tahansa.
Joku asiantuntijahan voisi kertoa tuon tps:n prosenttilukemat joutokäynnillä ja täydellä kaasulla. Maalaisjärjellä se pitäisi olla yli 0% joutokäynnillä koska auto käy. Mitatkaa jännite läppäkytkimestä, siihenhän on ohjeita netissä https://www.youtube.com/watch?v=m_6dhZzWM54
-
Tuohon mittausvideoon liittyen, Volvon mukaan oikeat arvot anturille ovat tyhjäkäynnillä 0,5 Volttia ja kaasu pohjassa 4,3 Volttia.
Kaverin autosta aikoinaan ihmeteltiin tuon takalambdan toimintaa sekä välillä tulevaa CL-fault tietoa livedatassa ajon aikana. Mitään vikaa autossa ei kuitenkaan ollut, joten nuo lienevät ominaisuuksia.. Volvon mukaan takalambdan pitäisi näyttää välillä 0,0 - 0,6 Volttia riippuen olosuhteista, mutta missä olosuhteissa, sitä ei ole selitetty. En muista sen mitatetssa koskaan näyttäneen muuta kuin nollaa.
Kunhan kaveri tulee joskus käymään voin katsoa siitäkin autosta nuo läpän prosenttilukemat.
Yhteenvetona en henkilökohtaisesti usko autossasi olevan mitään vikaa välttämättä. Itse en ainakaan alkaisi vaihtaa kalliita osia vain varmuuden vuoksi.
-
Tuohon mittausvideoon liittyen, Volvon mukaan oikeat arvot anturille ovat tyhjäkäynnillä 0,5 Volttia ja kaasu pohjassa 4,3 Volttia.
Eli ei varmaankaan 0%(0V) ja 100%(5V) ;)
-
Laskennallisesti pitäisi olla n. 10% ja 86 % noilla volteilla
-
Kävinpä tuon loistavan linkin siivittämänä mittaamassa voltit omasta. 0,51 ja 4,00. Varmaan vois ostaa Motonetistä uuden. Jos ostais tuon ei-Boschilaisen, 24,90e, 28-1416 tuotenumero. Eriasia sitten on miten tuo vaikuttaa kulkemiseen...kun tossa on noita paineitakin tullut nosteltua...
-
Asensinpa sitten tuon uuden anturin huvikseni. Samat lukemat sieltä tuli suurinpirtein. Ei sitä taida 100% auki saada mitenkään. Ehkäpä ei kuulukkaan. Vaikka sormella sääti ilmassa sen anturin isoimmalle niin ei silti yli 90% aukeamista löytynyt uudella eikä vanhalla.
-
Jatketaans, syttyi sitten vikavalo uudestaan (lambda 2 jännite tjsp) sama vika kuin aikaisemmin. Lambdan vaihdon jälkeen lukulaitteen livedatassa edelleen os2 edelleen 0,00 v mutta ajossa pa-järj1 koko kirjo eli OL, OL-drive, CL, CL_fault. Et ota nyt sit selvää ;) . Lambda oli Bosch yleismalli (lyhyellä johdolla, joutu jatkaa kierrettävillä liittimillä) Autosähköstä ostettuna. Otin lambdan kyllä pitkin hampain kun tosta liitoksesta ja vanhasta johdosta ei voi mennä takuuseen.
Tuli myös kokeiltua Mätänetin OBD bluetooth Torque-ohjelmalla, ihan kivan näköinen käyttis yms mutta ei osaa lukea/tyhjätä vikakoodeja.
Seurataan tilannetta.